Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-476/14/PS
z 26 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „R…” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 23 czerwca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „R...”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Klub ubiega się o dofinansowanie projektu pn. „R...”, w ramach Programu Operacyjnego R. Koszty realizacji projektu poniesie w całości Klub, który nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania, nie jest „płatnikiem” podatku VAT i nie figuruje w ewidencji „płatników” podatku VAT. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw od odliczenia lub zwrotu podatku VAT zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania. Projekt realizowany jest w jednym etapie, który kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej Urzędu Marszałkowskiego. Do wniosku o płatność Klub zobligowany jest dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego. Operacja zostanie zrealizowana w miejscowości W. na terenie Gminy S. i będzie polegała na ogrodzeniu terenu rekreacyjnego. W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania. Zakup materiałów i montaż ogrodzenia panelowego terenu rekreacyjnego o długości 500 metrów bieżących (4 strony terenu rekreacyjnego):


  • panel 3D; wysokość 1530 mm; ocynk ogniowy; oczko 50x200 mm; szer: 2500 mm; drut fi 5 mm;
  • słup OMEGA; wys. 2600 mm; ocynk ogniowy; 40x60x2 mm; zaślepka PCV w kolorze czarnym;
  • obejma EKO kompletna dwustronna przelotna ocynkowana; wym. 40x60 mm; śruby, nakrętki i podkładki ocynkowane; książeczka PCV- 279 sztuk - 948,60 netto - 1.166,78 brutto;
  • brama dwuskrzydłowa; wypełnienie: palisada pionowa 25x25x1,5 mm w ramie; rozstaw palisady 110 mm (osiowo); wys. 1500 mm; szer. 4000 mm; rama skrzydła 60x40x2 mm; profile ocynkowane;
  • 4 furtki wypełnienie: palisada pionowa 25x25x1,5 mm w ramie; rozstaw palisady 110 mm(osiowo); wysokość 1500 mm; szer. 1000 mm; rama skrzydła 60x40x2 mm/40x40x1,5 mm; profile ocynkowane.


Budowa ogrodzenia wpłynie na atrakcyjność terenu, przede wszystkim poprzez poprawę bezpieczeństwa. Teren przeznaczony do grodzenia to nie tylko boisko piłkarskie, ale również plac wyłożony częściowo kostką brukową, wiata rekreacyjna oraz budynek zaplecza spełniający funkcje sportowo-socjalne. Organizacja imprez, festynów i zawodów sportowych na ogrodzonym terenie zwiększy bezpieczeństwo oraz uporządkuje przemieszczanie ludzi. Ogrodzony teren to również miejsce wiejskich spotkań, takich jak dożynki sołeckie, dzień dziecka, zawody strażackie, festyny sołeckie.

W 2012 r. Klub zrealizował projekt dofinansowany z programu Leader+, polegający na budowie wiaty rekreacyjnej, ławek oraz remoncie zaplecza. Zakończony sukcesem projekt pokazał, że nie ma problemów z realizacją projektów dofinansowanych z UE i ryzyko zaprzepaszczenia pieniędzy jest niewielkie.

Celem projektu jest rewitalizacja miejscowości poprzez zagospodarowanie terenu rekreacyjnego, który będzie spełniał funkcje społeczno-kulturalne, sportowe i rekreacyjne. Teren stanie się miejscem, w którym będą organizowane różnego rodzaju imprezy o charakterze sportowo-kulturalnym, itp. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na zaspokajanie potrzeb społecznych, kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych mieszkańców gminy. Projekt przyczyni się do rozwoju infrastruktury turystycznej, związanej z zagospodarowaniem terenu rekreacyjnego. W wyniku realizacji projektu powstanie miejsce rekreacyjno-wypoczynkowe dla mieszkańców. Realizacja zadania przyczyni się do poprawy wizerunku i estetyki miejscowości Wrześnica, co wpłynie na rewitalizację miejscowości. Ogrodzenie terenu rekreacyjnego wpłynie pozytywnie na wzrost bezpieczeństwa przebywających tam dzieci i młodzieży podczas gier zespołowych, imprez sportowych, kulturalnych, wydarzeń gminnych. Termin realizacji zadania marzec-czerwiec 2014 r. Planowana operacja nie wpłynie negatywnie na środowisko. Przewidziany okres użytkowania zagospodarowanego terenu wynosi przynajmniej 10 lat, natomiast okres eksploatacji wyposażenia to co najmniej 5 lat.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy poniesiony przez Klub Sportowy koszt podatku VAT w przypadku realizacji zadania może zostać w jakikolwiek sposób przez Klub odliczony lub zwrócony?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje – co do zasady – wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Klubowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a efekty projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie będzie przysługiwać również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj