IPTPP4/443-306/12-5/UNR, Dyrektor - IPTPP4/443-306/12-4/UNR">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-306/12-4/UNR
z 2 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-306/12-4/UNR
Data
2012.08.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania czynności maklerskich lub innych o podobnym charakterze

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
media
obniżka (obniżenie)
podatnik czynny
podmiot zarządzający (zarządca)
prawo
refakturowanie


Istota interpretacji
Czy Spółka (zarządca) ma do czynienia z odsprzedażą usług mediów dla najemców lokali Gminy oraz Gminy czyli może dokonywać refakturowania kosztów nabycia tych usług na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT?



Wniosek ORD-IN 266 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 27 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odsprzedaży i refakturowania nabywanych mediów na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • odsprzedaży i refakturowania nabywanych mediów na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT,
  • prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lipca 2012 r. w zakresie doprecyzowania przedstawionego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Spółka zawarła z Gminą umowę o zarządzanie nieruchomością , która jest własnością Skarbu Państwa.

Do obowiązków Spółki (zarządcy) zgodnie z umową należą między innymi:

  • zawieranie w swoim imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów dotyczącej danej nieruchomości: energii elektrycznej, gazu ,wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci,
  • zawieranie i aneksowanie umów najmu na podstawie zgody i pełnomocnictwa właściciela czyli gminy,
  • naliczanie i pobieranie od najemców opłat czynszowych za świadczenia związane z najmem, a także odsetek ustawowych od tych należności,
  • prowadzenie księgowości,
  • przekładanie właścicielowi co 2 miesiące rozliczeń: stanu wpływów z dochodów oraz wydatków na eksploatację i bieżące remonty,
  • założenie odrębnego rachunku bankowego do rozliczenia zarządu daną nieruchomością.

Zarządca zobowiązany jest do przekazywania faktur za najem oraz odprowadzania przyjętych wpłat od najemców z tytułu czynszu na konto Gminy.

Gmina w zarządzanej nieruchomości przez Spółkę wynajmuje lokale użytkowe.

Właściciel (Gmina) upoważnia zarządcę do wystawiania i podpisywania faktur VAT wg stawki 23% za opłaty z tytułu czynszu za najem zgodnie z klauzulami:

Wystawca: Spółka

Sprzedawca: Gmina

Reasumując, Gmina upoważniła Spółkę(zarządcę) do wystawienia w jej imieniu faktur VAT w zarządzanej nieruchomości przez Spółkę za najem lokali przez Gminę.

Zobowiązała natomiast zarządcę do zawarcia we własnym imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów do zarządzanej nieruchomości.

W związku z tym na fakturach VAT wystawianych przez dostawcę usług jako nabywca usługi wskazany będzie zarządca, tj. Spółka

W związku z powyższym zarządca - Spółka z o.o. również we własnym imieniu zawrze umowy z najemcami Gminy na dostawę mediów.

Zgodnie z umową na dostarczenie mediów, która będzie zawarta pomiędzy Spółką, a najemcami Gminy najemcy obciążani będą przez Spółkę za zużycie mediów według cen zakupu mediów przez Spółkę. Spółka zawrze drugą umowę z Gminą „o korzystanie z mediów i ponoszenia opłat z tego tytułu”, przedmiotem której będzie ponoszenie przez Gminę (refakturowanie przez spółkę) opłat za korzystanie z dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz odbioru ścieków do pomieszczeń znajdujących się w zarządzanej nieruchomości przez Spółkę, które nie zostały wynajęte przez Gminę i pozostają w jej dyspozycji. Umowa określa, że Spółka będzie obciążała Gminę według cen płaconych przez siebie dostawcom mediów.

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej dotyczącej sprzedaży energii elektrycznej, gazu, wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupione media będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka (zarządca) ma do czynienia z odsprzedażą usług mediów dla najemców lokali Gminy oraz Gminy czyli może dokonywać refakturowania kosztów nabycia tych usług na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli Spółka jako zarządca zawiera umowy o dostarczenie mediów w imieniu własnym i na własny rachunek jest uprawniona i zobowiązana dokonać rozliczenia z najemcami Gminy oraz Gminą poprzez refakturowanie. Stosownie do art. 7 ust 3 ustawy o VAT w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy, zdaniem Wnioskodawcy, nie regulują zagadnienia refakturowania kosztu usług obcych. Stąd też, zdaniem spółki, należy posiłkować się art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006r w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej ( Dz. Urz. UE 1 Nr 347, poz.1 ze zm.), które stanowią iż: „w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi”. Jeżeli zatem Spółka (zarządca) w swoim imieniu i na własny rachunek zawiera umowy w zakresie dostawy energii elektrycznej, gazu ,wody, energii cieplnej dla potrzeb c. o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci to zdaniem Zainteresowanego, Spółka staje się stroną tych umów i kontrahentem dostawców, a w konsekwencji nabywcą towarów i usług, uprawniona jest do rozliczenia z najemcami Gminy oraz Gminą zgodnie z zawartymi umowami kosztów zakupu mediów w drodze refakturowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawarł z Gminą umowę o zarządzanie nieruchomością. Gmina upoważniła Spółkę(zarządcę) do wystawienia w jej imieniu faktur VAT w zarządzanej nieruchomości przez Spółkę za najem lokali przez Gminę. Zobowiązała również zarządcę do zawarcia we własnym imieniu i na własny rachunek umów na dostawę mediów do zarządzanej nieruchomości. W związku z tym na fakturach VAT wystawianych przez dostawcę usług jako nabywca usługi wskazany będzie zarządca, tj. Spółka. W związku z powyższym zarządca - Spółka również we własnym imieniu zawrze umowy z najemcami Gminy na dostawę mediów. Zgodnie z umową na dostarczenie mediów, która będzie zawarta pomiędzy Spółką a najemcami Gminy, najemcy obciążani będą przez spółkę za zużycie mediów według cen zakupu mediów przez spółkę.

Spółka zawrze drugą umowę z Gminą „o korzystanie z mediów i ponoszenia opłat z tego tytułu”, przedmiotem której będzie ponoszenie przez gminę (refakturowanie przez spółkę) opłat za korzystanie z dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej, wody oraz odbioru ścieków do pomieszczeń znajdujących się w zarządzanej nieruchomości przez spółkę, które nie zostały wynajęte przez Gminę i pozostają w jej dyspozycji. Umowa określa, że spółka będzie obciążała Gminę według cen płaconych przez siebie dostawcom mediów. Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej dotyczącej sprzedaży energii elektrycznej, gazu, wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zakupione media będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie. Zatem, konsekwencją uznania podatnika biorącego udział w odsprzedaży usługi za świadczącego, jest wystawienie przez niego faktury dokumentującej wyświadczenie tej usługi.

Z dniem 01 kwietnia 2011r. do polskiego porządku prawnego wprowadzono art. 8 ust. 2a, który stanowi implementację ww. uregulowań Dyrektywy. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Celem refakturowania jest zatem przeniesienie poniesionych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, pomimo że podmiot refakturujący danej usługi nie wykonał. „Refaktura” jest więc zwykłą fakturą VAT wystawioną przez podmiot pośredniczący pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tej usługi. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie „w stanie nieprzetworzonym” odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Przeniesienie kosztów nabycia usługi, o którym mowa wyżej, dotyczy wyłącznie usługi, jaką nabywca nabył w celu odsprzedaży w postaci takiego samego świadczenia, co nie jest tożsame z sytuacją odsprzedaży tej usługi będącej elementem pomocniczym świadczenia głównego, bez którego świadczenie pomocnicze nie ma racji bytu.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawca w imieniu własnym i na własny rachunek będzie zawierał umowy w zakresie dostawy energii elektrycznej, gazu, wody, energii cieplnej dla potrzeb c.o., odprowadzania ścieków i wywozu śmieci, przez co stanie się stroną tych umów i kontrahentem dostawców, a w konsekwencji nabywcą towarów i usług uprawniony jest do rozliczania z najemcami lokali Gminy oraz z Gminą kosztów zakupu mediów w drodze refakturowania. Wnioskodawca będzie bowiem dokonywał odsprzedaży zakupionych wcześniej usług, a czynność taka będzie podlegała opodatkowaniu według stawek właściwych dla odsprzedawanych usług.

Reasumując, uznać należy, iż Wnioskodawca świadczy usługi odsprzedaży mediów dla najemców lokali Gminy oraz dla Gminy, czyli zasadnym jest refakturowanie kosztów nabycia tych usług na najemców lokali Gminy oraz na Gminę poprzez wystawienie faktur VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja dotyczy odsprzedaży i refakturowania nabywanych mediów na najemców lokali Gminy oraz Gminę poprzez wystawianie faktur VAT. Nadmienia się, że w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur zakupu mediów dla zarządzanej nieruchomości wydano interpretację znak IPTPP4/443-306/12-5/UNR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj