Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-289/14-7/AK
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2014r. (data wpływu 22 kwietnia 2014r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 maja 2014r. (data wpływu 30 maja 2014r.) oraz z dnia 10 czerwca 2014r. (data wpływu 12 czerwca 2014r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w nieruchomościach uczestników projektu,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w budynkach użyteczności publicznej,
    - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania podatkiem VAT wpłat otrzymanych od mieszkańców z tytułu dofinansowania budowy zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania,
  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w nieruchomościach uczestników projektu,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w budynkach użyteczności publicznej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 27 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014r.) oraz z dnia 10 czerwca 2014r. (data wpływu 12 czerwca 2014r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r., Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) do zakresu działania Wnioskodawcy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności, wykonuje on zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami, a także może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu, województwa i administracji rządowej na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego lub właściwym organem administracji rządowej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy:

  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  3. edukacji publicznej,
  4. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  5. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  6. targowisk i hal targowych,
  7. zieleni gminnej i zadrzewień,
  8. cmentarzy gminnych,
  9. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  10. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z tytułu wykonywania swoich zadań, lub wykonywania określonych czynności, Gmina może pobierać różnego rodzaju opłaty (opłatę targową, opłatę produktową, opłatę miejscową, opłaty z tytułu czynności administracyjnych, opłatę od posiadania psów). W tym zakresie Gmina, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT występuje jako organ władzy publicznej, wykonujący zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa i jako taki nie jest uznawany, w świetle regulacji w zakresie podatku VAT, za podatnika podatku od towarów i usług (dalej: „podatek VAT”).

Gmina realizuje także projekt o nazwie „….” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie umowy o dofinansowanie, polegający na poprawie jakości powietrza w Gminie poprzez:

  1. zakup i montaż zestawów solarnych dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych i w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy,
  2. zakup i montaż kompletnych pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, czyli paliwami pochodzącymi z odnawialnych źródeł, dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy (dalej łącznie jako: „Projekt” lub „Inwestycje”).

W ramach Projektu Gmina zapewni montaż zestawów solarnych na 777 nieruchomościach należących do osób prywatnych oraz 3 obiektach użyteczności publicznej będących jej własnością i znajdujących się na terenie Gminy. W skład budynków użyteczności publicznej wchodzą budynki: Przedszkola w N., Zespołu Placówek Oświatowych w D. Oddział Zamiejscowy w N., OSP w D.

W ramach Projektu Gmina zapewni również montaż 46 pieców centralnego ogrzewania wykorzystujących biomasę w obiektach prywatnych oraz 1 kotła centralnego ogrzewania wykorzystującego biomasę w budynku zaplecza parku w N. Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.

Przedmiotowy projekt będzie finansowany przez Gminę ze środków:

    1. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 (85% kosztów kwalifikowalnych),
    2. mieszkańców Gminy, u których zamontowane zostaną zestawy solarne lub kotły centralnego ogrzewania (14% kosztów kwalifikowalnych) oraz
    3. Gminy (1% kosztów kwalifikowalnych, na które złożą się wydatki zamontowania instalacji solarnych i kotła centralnego ogrzewania opalanego biomasą w części dotyczącej budynków użyteczności publicznej, nadzoru inwestorskiego w tym zakresie, promocji, przygotowania i rozliczenia Projektu).


Gmina, w ramach realizacji Projektu, współpracuje z mieszkańcami Gminy zainteresowanymi realizacją Inwestycji, czyli właścicielami nieruchomości, w których będą montowane kolektory słoneczne i piece centralnego ogrzewania (dalej: „Uczestnik projektu”). W tym celu zostały zawarte w formie pisemnej umowy cywilnoprawne pomiędzy Gminą a Uczestnikami projektu. Umowy ustalają wzajemne zobowiązania stron pod względem organizacyjnym i finansowym oraz określają warunki użyczenia nieruchomości dla potrzeb realizacji Projektu.

Na podstawie przedmiotowych umów Gmina zabezpieczy realizację celów projektu, tj. wyłoni wykonawcę przedmiotu Inwestycji oraz zapewni nadzór inwestorski zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustali harmonogram realizacji dokumentacji technicznej na montaż zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania, będzie sprawować bieżący nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego przedmiotowego Projektu.

Zgodnie z postanowieniami umów z Uczestnikami projektu, po zakończeniu prac instalacyjnych, Inwestycja pozostanie własnością Gminy przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji Projektu. W tym czasie, Gmina będzie udostępniała Uczestnikom projektu urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania.

W okresie trwałości projektu, Uczestnik projektu będzie miał prawo do dysponowania zestawem solarnym lub piecem centralnego ogrzewania zgodnie z jego przeznaczeniem oraz będzie uprawniony do czerpania wszelkich korzyści związanych z Inwestycją, jak również będzie zobowiązany do utrzymywania przedmiotu Inwestycji w należytym stanie. W przypadku uszkodzenia w tym okresie zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania, w zakresie nieobjętym gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji), Uczestnik projektu (właściciel nieruchomości) zobowiązany będzie do pokrycia kosztów jego naprawy.

Po upływie wspomnianego pięcioletniego okresu, przedmiot Inwestycji zostanie przekazany Uczestnikowi projektu na własność, w zamian za wkład pieniężny, który zostanie zaliczony na poczet ceny wykupu zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania. Uczestnik projektu dobrowolnie zobowiązuje się do partycypacji w kosztach realizacji Projektu, w wysokości 15% kosztów kwalifikowalnych zainstalowania na jego budynku mieszkalnym będącym jego własnością, instalacji solarnej lub w budynku będącym jego własnością, pieca centralnego ogrzewania. Wkład własny Uczestnika projektu będzie obejmował koszt dokumentacji przypadający na jedną instalację, montaż instalacji i jej uruchomienie wraz z przeszkoleniem użytkowników i gwarancją, koszty nadzoru inwestorskiego przypadające na jedną instalację oraz wszelkie koszty niekwalifikowane w ramach Projektu (nieprzewidywalne koszty nieobjęte refundacją z środków Unii Europejskiej). Uczestnik projektu będzie zobowiązany do wpłaty odpowiedniej kwoty na konto bankowe Gminy w terminie 14 dni po uzyskaniu informacji o tych kosztach, a więc przed zainstalowaniem zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania.

Umowa ulegnie rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty tytułu prawnego do nieruchomości, nierealizowania przez Uczestnika projektu postanowień umowy, w tym niedokonanej wpłaty w ustalonej wartości i terminie. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy Uczestnika projektu, jest on zobowiązany do zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż w jego nieruchomości zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania.

Do czasu otrzymania dofinansowania, projekt będzie realizowany przy użyciu środków własnych Gminy oraz środków wpłaconych przez Uczestników projektu na rachunek bankowy Gminy.

Dokonanie przez mieszkańców wpłat udziału finansowego na wybudowanie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania było/jest dobrowolne. Mieszkaniec (Uczestnik projektu) nie ma obowiązku dokonania przedmiotowej wpłaty - w takiej sytuacji nie bierze on udziału w projekcie. Natomiast, jeżeli mieszkaniec Gminy jest zainteresowany montażem zestawów solarnych/pieców centralnego ogrzewania na swojej nieruchomości i zadeklaruje chęć uczestnictwa w projekcie, wówczas jest zobowiązany do dokonania przedmiotowej wpłaty na rzecz Gminy- przed rozpoczęciem montażu zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania.

Jak Gmina wskazała we wniosku, co do zasady, otrzymanie wpłaty od mieszkańców warunkuje obowiązek wybudowania przez Gminę zestawów solarnych oraz zamontowanie pieców centralnego ogrzewania. Niemniej jednak, umowa z mieszkańcami ulegnie rozwiązaniu w przypadku nieotrzymania przez Gminę dofinansowania, utraty przez mieszkańca tytułu prawnego do nieruchomości, nierealizowania przez Uczestnika projektu postanowień umowy, w tym niedokonanej wpłaty w ustalonej wartości i terminie. W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy z winy Uczestnika projektu, jest on zobowiązany do zwrotu nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Gminę na zakup i montaż w jego nieruchomości zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania.

Warunki umowy na wykonanie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania były/są jednakowe dla wszystkich mieszkańców. Kwota wpłaty udziału finansowego dla mieszkańców była/jest uzależniona od ilości paneli słonecznych w zestawie lub mocy pieca centralnego ogrzewania. A zatem przedmiotowa kwota jest ustalana indywidualnie dla każdego z mieszkańców Gminy, zainteresowanego udziałem w projekcie. Opłaty wnoszone przez mieszkańców na wybudowanie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania były/są dokonywane jednorazowo.

W ocenie Gminy, udostępnienie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania mieszkańcom (Uczestnikom projektu), powinno podlegać opodatkowaniu VAT. W takiej sytuacji, przedmiotowe Inwestycje, będą wykorzystywane przez Gminę do czynności:

  • opodatkowanych podatkiem VAT (w zakresie zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach mieszkańców/Uczestników projektu),
  • niepodlegających podatkowi VAT (w zakresie usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej).

Jak Gmina wskazała przedmiotowe Inwestycje, będą wykorzystywane do działalności:

  • opodatkowanej podatkiem VAT (w zakresie zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu) oraz
  • niepodlegającej podatkowi VAT (w zakresie usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej).

Gmina pragnie podkreślić, iż Inwestycje nie będą wykorzystywane do działalności „mieszanej”, a więc jednocześnie do działalności opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z opodatkowania VAT.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Gminy, wydatki związane z zestawami solarnymi/piecami centralnego ogrzewania opalanych biomasą, które montowane są w ramach projektu na lub w nieruchomościach mieszkańców Uczestników projektu, w całości związane są z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei wydatki związane z usługami zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej, w całości związane są z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina zamierza dokonać obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności. Zgodnie z wskazanymi wyżej informacjami, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane jednocześnie do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje (czynności zwolnione).

Tym samym, Gmina będzie miała możliwość bezpośredniego przyporządkowania zakupionych towarów i usług do działalności podlegającej opodatkowaniu. Z uwagi na powyższe, zdaniem Gminy, art. 90 ust. 2-10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), nie znajduje zastosowania w stanie faktycznym opisanym we wniosku. Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawiane są na Gminę (NIP: ………). Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług pod numerem NIP ………..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. (we wniosku wskazane jako nr 2) Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu oraz kosztów nadzoru inwestorskiego?
  2. (we wniosku wskazane jako nr 3) Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej oraz kosztów nadzoru inwestorskiego?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu oraz kosztów nadzoru inwestorskiego.

Ad. 2.

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej oraz kosztów nadzoru inwestorskiego.

  1. Jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie powyższego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca, co do zasady, nie powinien być uznawany za podatnika podatku VAT, z wyjątkiem sytuacji, gdy Gmina wykonuje zadania na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym, zawarcie umów cywilnoprawnych przez Gminę z Uczestnikami projektu, będzie skutkowało występowaniem Gminy w charakterze podatnika VAT w zakresie zadań realizowanych w ramach Projektu.

  1. Udostępnianie zestawu solarnego i pieca centralnego ogrzewania jako czynność opodatkowana VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Opodatkowaniu VAT podlega zatem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel. Pojęcie „prawa do rozporządzania towarem jak właściciel” nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Stosownie do treści art. 535 Kodeksu cywilnego umowa sprzedaży jest umową poprzez którą sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Umowa sprzedaży jest zatem umową wzajemną, w której obie strony zobowiązują się w taki sposób, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej.

Niemniej jednak, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”) (m. in. wyrok w sprawie Shipping and Forwarding Enterprise Safe BV (C-320/88) – w sprawie tej Trybunał uznał, iż dostawa towarów w rozumieniu art. 5(1), VI Dyrektywy w żadnym razie nie powinna być ograniczana jedynie do czynności przeniesienia własności w sensie prawnym, przepis ten bowiem kładzie nacisk raczej na faktyczne dysponowanie daną rzeczą niż na zbycie prawa jej własności). Dostawa towarów w rozumieniu Dyrektywy 112 (Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej dalej: „Dyrektywa”), nie sprowadza się do cywilistycznego przeniesienia prawa własności. Istotne znaczenie ma bowiem przeniesienie ekonomicznego prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, pod warunkiem że daje ono w praktyce nabywcy analogiczne prawa jak przeniesienie tytułu prawnego.

W związku z powyższym, ani odpłatność w chwili wydania rzeczy, ani przeniesienie prawa własności nie są przesłankami przesądzającymi o uznaniu czynności za odpłatną dostawę towarów. Sam fakt swobodnego dysponowania rzeczą, odpowiedzialność za nią i wykorzystywanie do własnych potrzeb przesądza bowiem, że mamy do czynienia z dostawą towarów na gruncie podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z konkretnym świadczeniem, które zostanie wykonane w ramach umowy zobowiązaniowej między dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieć będzie bezpośredni konsument tj. Uczestnik projektu, odnoszący korzyści o charakterze majątkowym.

Tak więc, pomimo pewnych ograniczeń w prawnym przeniesieniu własności wynikającym z umowy o dofinansowanie (wspomnianej w stanie faktycznym niniejszego wniosku), należy uznać, że Uczestnicy projektu dysponują rzeczami (zestawami solarnymi lub piecami centralnego ogrzewania) jak właściciele w kontekście przepisów ustawy o VAT.

Należy również zauważyć, że dostawa zestawów solarnych lub pieców centralnego ogrzewania będzie miała miejsce wyłącznie w sytuacji, gdy właściciele nieruchomości (Uczestnicy projektu) dokonają odpowiedniej wpłaty na rachunek bankowy Gminy tytułem partycypacji w kosztach realizacji projektu. Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa wpłata będzie skutkowała po stronie Gminy powstaniem obowiązku podatkowego. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. W świetle art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę itp., obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Wpłaty uiszczane przez Uczestników projektu na poczet wykonania przez Wnioskodawcę Inwestycji, zdaniem Gminy, stanowią zaliczki na poczet dostawy zestawów solarnych lub pieców centralnego ogrzewania (która zmaterializuje się po ich wybudowaniu, pomimo iż faktyczne przeniesienie prawa własności nastąpi po okresie trwałości Projektu), w związku z otrzymaniem których po stronie Gminy powstaje obowiązek podatkowy.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zaistnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonaną wpłatą a dostawą zestawów solarnych lub pieców c.o. na rzecz Uczestnika projektu, należy stwierdzić, że czynności do wykonania których zobowiązała się Gmina w ramach projektu, stanowić będą odpłatną dostawę, która zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Gminy, bez znaczenia pozostaje fakt, że przez cały okres trwałości projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia zakończenia realizacji projektu zestaw solarny lub piec centralnego ogrzewania pozostanie własnością Gminy. Jak już wcześniej wskazał Wnioskodawca, dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT nie należy bowiem utożsamiać z przeniesieniem prawa własności w sensie cywilnoprawnym. Po instalacji zestawu solarnego lub pieca centralnego ogrzewania, Uczestnicy projektu, będą nimi dysponowali jak właściciele w sensie ekonomicznym. Powyższe wynika bezpośrednio z umowy o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Gminy udostępnienie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania Uczestnikom projektu, powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

  1. Prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, należy uznać, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym związek ten niewątpliwie będzie miał miejsce w odniesieniu do Inwestycji realizowanych na rzecz Uczestników projektu, którzy będą zobowiązani do dokonania wpłat (zaliczek na poczet przyszłych dostaw towarów) na rzecz Gminy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż Gmina na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, wykorzystując Inwestycje do wykonywania czynności opodatkowanych, będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących realizację Inwestycji na rzecz Uczestników projektu. Według Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie przysługiwało Wnioskodawcy w odniesieniu do faktur dokumentujących zaprojektowanie, zakup oraz montaż zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania oraz koszty nadzoru inwestorskiego, w części przypadającej na nieruchomości prywatne.

W pozostałym zakresie (budynki użyteczności publicznej niewykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT), w ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniona obligatoryjna przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związku pomiędzy nabywanymi towarami i usługami, a czynnościami opodatkowanymi.

  1. Stanowisko organów podatkowych.

Gmina pragnie podkreślić, iż powyższe stanowisko Gminy zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 4 kwietnia 2013 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (sygn. IPTPP4/443-864/12-7/UNR). Jak stwierdził Dyrektor w powyższej interpretacji: „(...) z chwilą faktycznego wydania ww. instalacji solarnej nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz uczestnika programu, tym samym uznać należy, iż dojdzie do dostawy towarów w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług”.

Dyrektor dodał następnie iż: „(...) towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu związane zarówno z montażem instalacji solarnych na domach prywatnych jak i wydatki o charakterze bieżącym na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją projektu oraz szkolenia organizowane w ramach projektu, wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkań prywatnych oraz wydatkami o charakterze bieżącym będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym tym podatkiem. Tym samym Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, z faktur, które dokumentują poniesione przez Gminę wydatki na montaż instalacji solarnych na domach prywatnych oraz wydatki o charakterze bieżącym na działania związane z zarządzaniem projektem, promocją projektu oraz szkolenia organizowane w ramach projektu (...)".

Pełne prawo do odliczenia podatku związanego z inwestycją gminy w instalacje solarne,
zostało również potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2014r. (sygn. IPTPP2/443-930/13-4/PR) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2013r. (sygn. ITPP2/443-889/13/AW).

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy: „(…) Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców (...)”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, co m.in. oznacza, iż zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt o nazwie „…….” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie umowy o dofinansowanie, polegający na poprawie jakości powietrza w Gminie poprzez:

  1. zakup i montaż zestawów solarnych dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej w budynkach mieszkalnych i w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy,
  2. zakup i montaż kompletnych pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, czyli paliwami pochodzącymi z odnawialnych źródeł, dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej na terenie Gminy (dalej łącznie jako: „Projekt” lub „Inwestycje”).

W ramach Projektu Gmina zapewni montaż zestawów solarnych na 777 nieruchomościach należących do osób prywatnych oraz 3 obiektach użyteczności publicznej będących jej własnością i znajdujących się na terenie Gminy. W skład budynków użyteczności publicznej wchodzą budynki: Przedszkola w N., Zespołu Placówek Oświatowych w D. Oddział Zamiejscowy w N. OSP w D. W ramach Projektu Gmina zapewni również montaż 46 pieców centralnego ogrzewania wykorzystujących biomasę w obiektach prywatnych oraz 1 kotła centralnego ogrzewania wykorzystującego biomasę w budynku zaplecza parku w N. Działalność w budynkach użyteczności publicznej jest prowadzona w zakresie zadań publicznych Gminy określonymi w ustawie o samorządzie gminnym i służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu VAT.

W ocenie Gminy, udostępnienie zestawów solarnych oraz pieców centralnego ogrzewania mieszkańcom (Uczestnikom projektu), powinno podlegać opodatkowaniu VAT. W takiej sytuacji, przedmiotowe Inwestycje, będą wykorzystywane przez Gminę do czynności:

  • opodatkowanych podatkiem VAT (w zakresie zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach mieszkańców/Uczestników projektu),
  • niepodlegających podatkowi VAT (w zakresie usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej).

Jak Gmina wskazała przedmiotowe Inwestycje, będą wykorzystywane do działalności:

  • opodatkowanej podatkiem VAT (w zakresie zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu) oraz
  • niepodlegającej podatkowi VAT (w zakresie usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej).

Gmina pragnie podkreślić, iż Inwestycje nie będą wykorzystywane do działalności „mieszanej”, a więc jednocześnie do działalności opodatkowanej VAT oraz zwolnionej z opodatkowania VAT. Z uwagi na powyższe, zdaniem Gminy, wydatki związane z zestawami solarnymi/piecami centralnego ogrzewania opalanych biomasą, które montowane są w ramach projektu na lub w nieruchomościach mieszkańców Uczestników projektu, w całości związane są z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z kolei wydatki związane z usługami zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej, w całości związane są z czynnościami, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina zamierza dokonać obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane jednocześnie do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności w związku z którymi prawo takie nie przysługuje (czynności zwolnione). Tym samym, Gmina będzie miała możliwość bezpośredniego przyporządkowania zakupionych towarów i usług do działalności podlegającej opodatkowaniu. Faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji wystawiane są na Gminę

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Każde zatem nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

Odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi usług zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu oraz kosztów nadzoru inwestorskiego w tym zakresie, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – ww. wydatki związane z montażem instalacji solarnych na nieruchomościach Uczestników projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Natomiast, w odniesieniu do wydatków poniesionych na usługi zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej oraz kosztów nadzoru inwestorskiego ich dotyczącego, nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego wydatki te będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy, zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług nadzoru inwestorskiego, zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą montowanych w ramach projektu na lub w nieruchomościach Uczestników projektu, ponieważ będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Natomiast, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług nadzoru inwestorskiego, zaprojektowania, zakupu i montażu zestawów solarnych i pieców centralnego ogrzewania opalanych biomasą, montowanych w ramach projektu na lub w budynkach użyteczności publicznej, ponieważ działalność w przedmiotowych budynkach będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których oceniono opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie zaś do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w nieruchomościach uczestników projektu,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji na lub w budynkach użyteczności publicznej.

Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj