Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-221/14-5/RG
z 23 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2014 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 24 marca 2014 r., data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 26 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • 8% stawki podatku VAT dla wpłat dokonanych przez Powiat Biłgorajski z tytułu montażu kolektorów słonecznych;
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …..

Wniosek ten został przekazany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim do załatwienia wg właściwości (data wpływu – 26 marca 2014r.).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 10 czerwca 2014 r.) o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i przystąpiła do projektu pod nazwą „…” (zwanego dalej projektem), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i Czysta Energia, Działania 6.2. Energia Przyjazna Środowisku.

Celem projektu jest w szczególności rozwiązanie problemów mieszkańców gminy związanych z uzależnieniem od konwencjonalnych paliw stałych i gazu ziemnego oraz zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Przedsięwzięcie wpłynie na poprawę komfortu życia, przyczyni się do rozwoju regionu dzięki popularyzacji działań dywersyfikujących źródła pozyskania energii, promujących ideę rozwiązania pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych przy wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii i jednoczesnym zachowaniu dbałości o ochronę środowiska naturalnego (znaczące obniżenie emisji CO2 do atmosfery). Cele projektu mają być osiągnięte poprzez wykonanie i wykorzystanie instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych oraz obiektach użyteczności publicznej.

Zakres projektu obejmuje:

  • 478 szt. zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych (budynki mieszkalne do 300 m pow. użytkowej) do podgrzewania wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 1,811 MW,
  • 5 szt. zestawów instalacji kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 0,042 MW.

Kolektory słoneczne zostaną usytuowane na i w budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób prywatnych oraz na i w budynkach użyteczności publicznej będących własnością gminy i powiatu.

W skład budynków użyteczności publicznej objętych projektem wchodzą: Szkoła Podstawowa w …, Miejski Ośrodek Kultury w …, Środowiskowy Dom Samopomocy w …, Biblioteka Miejska w … oraz Dom Pomocy Społecznej w … - filia w ….

Gmina przystępując do realizacji projektu wypełnia swoje zadania ustawowe wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji.

Wzajemne prawa i obowiązki Gminy oraz osób prywatnych (właścicieli nieruchomości, na których będą instalowane kolektory słoneczne) określone zostały w dwu odrębnych umowach zawartych z poszczególnymi uczestnikami projektu.

Przedmiotem jednej z umów jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego w budynku użyczającego. Użytkownik oświadcza, że jest właścicielem budynku mieszkalnego i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez gminę oraz, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej. Upoważnia Gminę do występowania przed właściwymi organami administracji w jego imieniu. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia spraw formalnych związanych z zawarciem umowy o dofinansowanie, realizacją, promocją, monitoringiem i rozliczeniem projektu.

Gmina zabezpieczy realizację projektu zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych, wyłoniła wykonawcę zestawów solarnych, ustaliła harmonogram realizacji prac dokumentacyjnych i montażowych, będzie prowadzić nadzór nad przebiegiem prac, przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie projektu. Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego zamontowane w budynku mieszkalnym będącym własnością użytkownika, pozostaną własnością gminy przez cały okres trwania umowy, tj. do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku, Gmina użycza użytkownikowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia czasu trwania umowy. Po tym okresie całość zestawu solarnego zostanie przekazana na własność użytkownika. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności zostanie uregulowana odrębną umową.

Użytkownik oświadcza jednocześnie, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki bezzwrotnej w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej zainstalowania na jego budynku mieszkalnym instalacji solarnej poprzez wpłatę na konto bankowe Gminy w ustalonym w umowie terminie. Wpłaty zaliczek od mieszkańców stanowić będą część wkładu własnego beneficjenta. Wysokość udziału finansowego określana jest w wysokości do 15% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającej na jeden budynek prywatny objęty projektem i zróżnicowana w zależności od zastosowanego układu instalacyjnego (pojemności zbiornika i ilości kolektorów). Niedokonanie przez użytkownika wpłaty w terminie i wysokości określonych w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Przedmiotem drugiej umowy jest użyczenie nieruchomości (budynku mieszkalnego) i określenie warunków użyczenia dla potrzeb realizacji projektu.

Jednym z budynków użyteczności publicznej biorących udział w projekcie jest Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …, którego właścicielem jest Powiat …. Gmina podpisała umowę partnerską z Powiatem …, której przedmiotem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego (składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego) w budynku należącym do Powiatu … (partnera projektu) oraz umowę partnerstwa, której przedmiotem jest użyczenie nieruchomości i określenie warunków użyczenia. Partner oświadcza, że jest właścicielem budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w …Filia w … i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez Gminę w ramach projektu. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej.

Partner oświadcza, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki, która stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków Unii Europejskiej zainstalowania na budynku użyteczności publicznej instalacji solarnej w terminie ustalonym w niniejszej umowie. Ostateczne rozliczenie kosztów realizacji projektu nastąpi po jego zakończeniu i rozliczeniu finansowym z instytucją zarządzającą RPO W.

Niedokonanie przez partnera wpłaty w terminie i wysokości ustalonej w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie i rozwiązaniem zawartej umowy. Po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego, zamontowane w budynku DPS Filia w … pozostają własnością Gminy przez cały czas trwania umowy, tj. do upływu 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego raportu z realizacji projektu. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w ww. budynku.

Gmina użycza partnerowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem do zakończenia czasu trwania umowy. Po upływie okresu trwania umowy całość zestawu solarnego zostanie przekazana użytkownikowi. Forma w jakiej nastąpi przeniesienie prawa własności, zostanie uregulowana odrębną umową. Budynek DPS w … Filia w … zasiedlony został w 2003 r. usytuowany jest w malowniczej części roztocza. Lokalizacja ta służy szczególnie osobom wymagającym stałej opieki i pomocy ze strony osób drugich. Przeznaczona jest dla osób przewlekle psychicznie chorych. Dom ten jest placówką koedukacyjną, stacjonarną, przeznaczoną dla kobiet i mężczyzn. Zamieszkuje w nim 30 podopiecznych. Dom świadczy usługi określane mianem bytowych tj. zapewnia miejsce zamieszkania, wyżywienie, odzież, obuwie, środki czystości, ciepło, oświetlenie itp. budynek wyposażony jest w windę przeznaczoną do transportu osób niepełnosprawnych, system przywoławczy, przeciwpożarowy. Mieszkańcy mają pokoje dwu i trzyosobowe, wyposażone w podstawowy sprzęt. Placówka zapewnia stałą opiekę lekarza rodzinnego, opiekę sprawuje wykwalifikowany personel opiekuńczo-medyczny.

Wnioskodawca wyjaśnia, że umowa partnerska pomiędzy Gminą a Powiatem … reguluje udział partnera w projekcie, który dotyczy montażu zestawu solarnego w budynku Domu Pomocy Społecznej w …, będącym własnością Powiatu oraz wpłaty zaliczki w wysokości do 15% kosztów kwalifikowalnych, dotyczących wykonania instalacji w przedmiotowym budynku. Zaliczka ta stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że w dniu 20 stycznia 2014 roku Gmina podpisała umowę z wykonawcą wybranym w trybie zamówień publicznych na wykonanie robót budowlanych polegających na montażu instalacji solarnych w ramach projektu.

Przedmiot zamówienia obejmuje:

  1. wykonanie dokumentacji projektowej wraz ze zgłoszeniem robót do Starostwa Powiatowego w … dla montażu 478 instalacji solarnych dla budynków prywatnych,
  2. wykonanie dokumentacji projektowej wraz ze zgłoszeniem robót do Starostwa Powiatowego w … dla montażu 5 instalacji solarnych dla budynków użyteczności publicznej,
  3. zainstalowanie według opracowanych projektów 478 kompletnych instalacji solarnych w budynkach prywatnych oraz 5 kompletnych instalacji w budynkach użyteczności publicznej,
  4. próby i regulacja instalacji,
  5. rozruch technologiczny instalacji solarnych,
  6. przeszkolenie użytkowników co do zasad prawidłowej eksploatacji wykonanych instalacji wraz z opracowaniem szczegółowych instrukcji obsługi,
  7. usługi serwisowe w okresie gwarancyjnym,
  8. dla potrzeb realizacji projektu wykonawca zobowiązany jest zamontować minimum trzy sterowniki (w wybranych przez zamawiającego lokalizacjach posiadających możliwość podłączenia modemu umożliwiając przesyłanie danych i zdalne monitorowanie pracy instalacji solarnych).


Wnioskodawca informuje również, że obecnie sukcesywnie dokonywane są wpłaty zaliczek przez uczestników projektu.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej w tym Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … wystawiane będą na Wnioskodawcę Gminę ….

Instalacje solarne będące przedmiotem wniosku świadczone będą w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym: budynki mieszkalne sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, w klasie 1110 i 1122, oraz budynek Domu Pomocy Społecznej w … Filia w … w dziale 12 w klasie ex 1264.

Zgodnie z zapisem w Rozdziale l § 5 ust. l Statutu Domu Pomocy Społecznej w … „Dom przeznaczony jest dla osób niepełnosprawnych intelektualnie obojga płci, dzieci, młodzieży, dorosłych oraz osób przewlekle psychicznie chorych, które nie mogą uzyskać wsparcia w rodzinie lub środowisku (gminie), a których stan zdrowia nie wymaga leczenia szpitalnego, Dom Pomocy Społecznej zapewnia mieszkańcom całodobową opiekę oraz zaspokaja potrzeby osobowe, bytowe i zdrowotne w sposób i w stopniu umożliwiającym im godne życie zgodnie z obowiązującym standardem", należy więc do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … według Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych sklasyfikowany jest w dziale 12, w klasie ex l264.

Zgodnie z założeniami projektu zestaw kolektorów słonecznych montowany będzie na budynku Domu Pomocy Społecznej w … Filia w ….

Efekty związane z realizacją projektu:

  1. przy montażu urządzeń solarnych na budynkach mieszkalnych osób fizycznych, w części dotyczącej wpłat mieszkańców zgodnie z zawartymi umowami, tj. do 15% wartości zestawów solarnych, będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a w pozostałej do czynności niepodlegających opodatkowaniu;
  2. przy montażu urządzeń solarnych na 4 budynkach użyteczności publicznej efekty będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  3. przy montażu urządzeń solarnych na budynku Domu Pomocy Społecznej w …Filia w …, w części dotyczącej wpłaty, tj. ok 15% wartości zestawu solarnego wykorzystywane będą do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w pozostałej do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W odpowiedzi na pytanie: „Jeśli wydatki związane z realizacją ww. projektu będą związane z czynnościami w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jak również i z czynnościami w stosunku do których Wnioskodawcy nie przysługuje ww. prawo czy istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków do poszczególnych czynności” Zainteresowany wskazał: „Wydatki związane z realizacją projektu będą związane z niżej wymienionymi czynnościami:

  1. studium wykonalności,
  2. program funkcjonalno-użytkowy,
  3. dokumentacja techniczna,
  4. zakup i montaż kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych,
  5. zakup i montaż kolektorów słonecznych w obiektach użyteczności publicznej,
  6. portal internetowy projektu,
  7. nadzór inwestorski,
  8. koszty osobowe Beneficjenta,
  9. promocja projektu.

Tylko w odniesieniu do podpunktu „d”, czyli zakupu i montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowania wydatków w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku, z którymi prawo takie nie przysługuje”.

Efekty związane z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane tylko do czynności podlegających i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej – Dom Pomocy Społecznej w ... Fili w …?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gmina ma prawo do odliczenia części podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.

Z przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionym przypadku Gmina spełnia te warunki, dlatego ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w części dotyczącej montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych oraz budynku Domu Pomocy Społecznej Filia w ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy – art. 88 lub aktów wykonawczych.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT i przystępuje do realizacji projektu pod nazwą „…”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa VI Środowisko i Czysta Energia, Działania 6.2. Energia Przyjazna Środowisku. Zakres projektu obejmuje:

  • 478 szt. zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych (budynki mieszkalne do 300 m pow. użytkowej) do podgrzewania wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 1,811 MW,
  • 5 szt. zestawów instalacji kolektorów słonecznych w budynkach użyteczności publicznej do podgrzewania ciepłej wody użytkowej o sumarycznej mocy ok. 0,042 MW.

Kolektory słoneczne zostaną usytuowane na i w budynkach mieszkalnych stanowiących własność osób prywatnych oraz na i w budynkach użyteczności publicznej będących własnością gminy i powiatu. W skład budynków użyteczności publicznej objętych projektem wchodzą: Szkoła Podstawowa w …, Miejski Ośrodek Kultury w …, Środowiskowy Dom Samopomocy w …, Biblioteka Miejska w … oraz Dom Pomocy Społecznej w … - filia w ….

Przedmiotem jednej z umów jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego w budynku użyczającego. Użytkownik oświadcza, że jest właścicielem budynku mieszkalnego i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez gminę oraz, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej. Upoważnia Gminę do występowania przed właściwymi organami administracji w jego imieniu. Gmina zobowiązuje się do prowadzenia spraw formalnych związanych z zawarciem umowy o dofinansowanie, realizacją, promocją, monitoringiem i rozliczeniem projektu. Użytkownik oświadcza jednocześnie, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki bezzwrotnej w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków unii europejskiej zainstalowania na jego budynku mieszkalnym instalacji solarnej poprzez wpłatę na konto bankowe Gminy w ustalonym w umowie terminie. Wpłaty zaliczek od mieszkańców stanowić będą część wkładu własnego beneficjenta. Wysokość udziału finansowego określana jest w wysokości do 15% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającej na jeden budynek prywatny objęty projektem i zróżnicowana w zależności od zastosowanego układu instalacyjnego (pojemności zbiornika i ilości kolektorów). Niedokonanie przez użytkownika wpłaty w terminie i wysokości określonych w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Ponadto jednym z budynków użyteczności publicznej biorących udział w projekcie jest Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …, którego właścicielem jest Powiat …. Gmina podpisała umowę partnerską z Powiatem …, której przedmiotem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z montażem i eksploatacją zestawu solarnego (składającego się z systemu kolektorów słonecznych, podgrzewacza wody, osprzętu instalacyjnego) w budynku należącym do Powiatu … (partnera projektu) oraz umowę partnerstwa, której przedmiotem jest użyczenie nieruchomości i określenie warunków użyczenia. Partner oświadcza, że jest właścicielem budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w … i wyraża zgodę na zakup i montaż zestawu przez Gminę w ramach projektu. Jednocześnie oświadcza, że nie będzie wykorzystywał instalacji solarnej na potrzeby działalności gospodarczej. Partner oświadcza, że przystępuje do projektu i dobrowolnie zobowiązuje się do wpłaty zaliczki, która stanowić będzie część wkładu własnego beneficjenta w wysokości do 15% kosztu kwalifikowalnego rozumianego jako koszt realizacji projektu objęty refundacją ze środków unii europejskiej zainstalowania na budynku użyteczności publicznej instalacji solarnej w terminie ustalonym w niniejszej umowie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej – Dom Pomocy Społecznej w … Fili w ….

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi być na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak wyżej wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Jednocześnie wskazać należy, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Odnosząc się do przedstawionego stanu sprawy należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem polegającym na tym, że faktura dokumentuje zapłatę jest faktura dokumentująca uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług, natomiast w pozostałych przypadkach faktura zawsze dokumentuje czynność, a nie płatność, gdyż opodatkowaniu podlega właśnie czynność.

W przedmiotowej sprawie czynnością jakiej Gmina dokona, będzie wykonanie usług polegających na montażu kolektorów słonecznych na prywatnych budynkach mieszkalnych i na budynku Domu Pomocy Społecznej w … Fili w …, którego właścicielem jest Powiat …. Wpłaty zaliczek od mieszkańców oraz Powiatu stanowić będą część wkładu własnego beneficjenta. Wysokość udziału finansowego określana jest w wysokości do 15% uśrednionego kosztu kwalifikowalnego przypadającej na jeden budynek prywatny objęty projektem i zróżnicowana w zależności od zastosowanego układu instalacyjnego (pojemności zbiornika i ilości kolektorów). Niedokonanie przez mieszkańca oraz Powiat … wpłaty w terminie i wysokości określonych w umowie będzie równoznaczne z rezygnacją z udziału w projekcie.

Wpłaty wnoszone przez mieszkańców oraz Powiat deklarujących uczestnictwo w projekcie nie pozostają „w oderwaniu” od czynności, które zostaną wykonane przez Gminę – zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zobowiązaniem się Wnioskodawcy do wykonania określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika projektu, które ma zostać wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, Gmina zawierając umowę z wykonawcami na montaż instalacji solarnych oraz umowy z mieszkańcami i Powiatem, wchodzi w rolę świadczącego usługę. Tym samym wpłaty, które Zainteresowany otrzymuje od osób fizycznych – mieszkańców oraz Powiatu, stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez Gminę usług na rzecz tychże osób fizycznych.

Wobec powyższego czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywał wpłaty od Powiatu …oraz mieszkańców stanowiące wkład w budowę zestawów kolektorów słonecznych w budynkach prywatnych oraz zestawu instalacji kolektorów słonecznych w budynku użyteczności publicznej – Domu Pomocy Społecznej w … Filia w …, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią zapłatę z tytułu czynności, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy podkreślić, że zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak również przepisy wykonawcze do niej, nie przewidują zwolnienia dla usług będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, iż świadczone przez Gminę na rzecz mieszkańców i Powiatu usługi montażu kolektorów słonecznych podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, to Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących wydatków na montaż kolektorów słonecznych w ramach przedmiotowej inwestycji w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od należnego w części dotyczącej montażu kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych osób prywatnych oraz budynku Domu Pomocy Społecznej Filia w …. należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego i własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu, w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkalnych i budynku użyteczności publicznej - Dom Pomocy Społecznej w … Filia w …. Natomiast w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla wpłat dokonanych przez Powiat … z tytułu montażu kolektorów słonecznych w zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj