Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-273/14/RS
z 4 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z kompleksem wypoczynkowo-szkoleniowym i hotelem – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 maja 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z kompleksem wypoczynkowo-szkoleniowym i hotelem.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w likwidacji zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej oznaczonej geodezyjnie, jako: Kompleks Wypoczynkowo-Szkoleniowy z hotelem trzygwiazdkowym, na który składają się:


  • działki nr 293/5; 293/30; 293/37; 293/39; 293/40 i 293/41 o łącznej powierzchni 2.0581 ha, położone w miejscowości L. G. Nieruchomość zabudowana budynkami wymiennikowni, budynkiem szkoleniowym - poligon energetyczny (urządzenia infrastruktury technicznej) oraz budynkiem hotelowym wraz z infrastrukturą drogową.
  • działki nr 43/19 i 43/20 o łącznej powierzchni 0,4407 ha, położone w ww. miejscowości. Nieruchomość zabudowana budynkami szkoleniowym i hotelowym.
  • działki nr 43/15 i 43/16 o łącznej powierzchni 0,3250 ha, położone w ww. miejscowości. Nieruchomość zabudowana budynkami hotelowym oraz chatą biesiadną.


Obiekty budowlane wymienione powyżej spełniają wymogi określone dla budynków i budowli, zgodnie z ustawą prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. Obiekty budowlane zostały wybudowane w większości przed 2003 r., jeden z budynków - chata biesiadna została wybudowana w 2004 r. Spółka weszła w posiadanie przedmiotowych terenów w związku z aportem na podstawie aktu notarialnego rep. A nr 133/03 oraz rep A nr 1445/03 z dnia 13 stycznia 2003 r. Od momentu przejęcia obiektów budowlanych, jak również od zakończenia budowy chaty biesiadnej w 2004 r., nie ponosiła żadnych wydatków/nakładów na ww. budynki i budowle, związanych z ich ulepszeniem, modernizacją lub remontem do chwili obecnej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit b).


Działki znajdują się na obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu obrębu geodezyjnego miejscowości L. na terenie gminy K. w rejonie elektrowni wodnej na jeziorze G. zatwierdzonego uchwałą Rady Gminy nr z dnia 2 grudnia 2008 r. Dla działek nr 43/15, 43/16, 43/19, 43/20, 293/40 i 293/41 jest to obszar oznaczony symbolem 15.U - tereny zabudowy usługowej. Dla działki 293/30 jest to obszar oznaczony symbolem KP - parking, dla działek nr 293/5 i 293/37 jest to obszar oznaczony jako UE teren zabudowy usługowej oraz elektroenergetycznej, a dla działki nr 293/39 jest to obszar KDW i KX teren ulicy wewnętrznej i ciągu pieszo-jezdnego.


  • działki nr:

293/5 - zabudowana budynkiem szkoleniowym poligonu;

293/30 – niezabudowana, stanowi parking/miejsca postojowe dla budynku hotelu;

293/37 - zabudowana budynkiem pawilonu szkoleniowego;

293/39 - droga utwardzona (asfaltowa);

293/40 - zabudowana budynkiem hotelowym i wymiennikowi;

293/41 - zabudowana budynkiem hotelowym;


  • działki nr:

43/19 - zabudowana budynkiem szkoleniowym;

43/20 - zabudowana częścią budynku hotelowego;


  • działki nr:

43/15 - zabudowana chatą biesiadną;

43/16 - zabudowana częścią budynku hotelowego;


Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z budową chaty biesiadnej.

W okresie od 8 marca 2010 r. do 30 czerwca 2012 r., przez 2 lata i 3 miesiące, przedmiotem najmu był budynek chaty biesiadnej. Pozostałe działki i budynki nie były przedmiotem umów najmu lub dzierżawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy w opisanym stanie faktycznym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega dostawa całej przedmiotowej nieruchomości?
  • Czy też dostawa całej przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10 a) ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, zasadnym będzie przyjęcie, że trzy ww. nieruchomości [trzy księgi wieczyste] podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit b z uwagi, że przedmiotem „rozporządzenia” jest nieruchomość zabudowana obiektami wybudowanymi przed 2003 r. i w 2004 r.


  1. modernizacja, remont i przebudowa - Spółka nie poniosła żadnych nakładów finansowych od 2003 r. do chwili obecnej z tytułu ulepszenia lub remontu na obiekty budowlane,
  2. przy nabyciu opisanej nieruchomości nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Tym samym budynki i budowie podlegają zwolnieniu, a zgodnie z art. 29 ust. 5 „w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu" grunt również korzysta ze zwolnienia w związku z § 13 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług „zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowie albo ich części są zwolnione od podatku".

Zasadnym byłoby również przyjęcie podstawy zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit b) z uwagi, że dostawa nieruchomości nastąpiła w 2003 r. na podstawie aktu notarialnego rep. A nr 133/03 oraz rep A nr 1445/03 z dnia 13 stycznia 2003 r. i upłynął okres ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 ww. ustawy, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły, co najmniej 30% wartości początkowej. Zwalnia się:


„pkt 10 dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;


pkt 10a) dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;"


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6..


Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z cytowanego przepisu wynika, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Oznacza to, że jeżeli podatnik wybuduje obiekt lub zmodernizuje go ponosząc przy tym nakłady na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (po wybudowaniu lub ulepszeniu) zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu przepisów budowlanych i wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych, nie jest to równoznaczne z jego zasiedleniem. W takim przypadku oddanie do użytkowania nie nastąpi bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub oddany w dzierżawę, czy najem, gdyż nastąpi wówczas wykonanie czynności podlegającej opodatkowaniu.


W myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z ust. 11 powyższego artykułu, oświadczenie o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust.1 pkt 10a powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Na podstawie ust. 7a tegoż artykułu, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że – co do zasady – grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu, w tym zbycie prawa wieczystego użytkowania, korzysta ze zwolnienia od podatku. Ponadto, przepis ten obejmuje swoim zakresem także grunty będące w wieczystym użytkowaniu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że planowana dostawa:


  1. budynków i budowli, które nie były przedmiotem najmu - będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż do dostawy dojdzie co najmniej 2 lata od pierwszego ich zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, tj. nabycia ww. obiektów w formie aportu,
  2. budynku (chaty biesiadnej), która była przedmiotem najmu:


    1. będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdy do dostawy dojdzie w okresie co najmniej 2 lat po pierwszym jego zasiedleniu w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (tj. po dni 30 czerwca 2014 r.),
    2. będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdy do tej dostawy dojdzie w okresie krótszym niż 2 lata od pierwszego jego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy (tj. przed dniem 30 czerwca 2014 r. ), bowiem Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy wybudowaniu ww. obiektu i nie dokonywała jego ulepszeń.



    W konsekwencji - uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy - dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są te budynki i budowle (działki nr 293/5, 293/37, 293/39, 293/40, 293/41, 43/19, 43/20, 43/15 i 43/16) również będzie zwolniona od podatku.

  3. działki nr 293/30 - będzie opodatkowana stawką 23%, a nie - jak stwierdziła Spółka - będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, skoro – jak wynika z treści uzupełnienia wniosku – jest terenem niezabudowanym, a zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest to obszar oznaczony symbolem KP – parking, a więc stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym stanowisko całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. Zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj