Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-412/14/MZa
z 18 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 22 kwietnia 2014 r. (data otrzymania 23 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od przychodu ceny nabycia nieruchomości, jako kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, w przypadku zawarcia w przyszłości umowy zamiany nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2014 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od przychodu ceny nabycia nieruchomości, jako kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, w przypadku zawarcia w przyszłości umowy zamiany nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z małżonkiem na podstawie umowy sprzedaży z 5 stycznia 2010 r. nabyli na prawach wspólności ustawowej nieruchomość utworzoną z działek ewidencyjnych nr 147/2, 219/1 i 219/2 o łącznym obszarze 0,3433 ha. Działkę ewidencyjną nr 219/1 obszaru 0,1374 ha Wnioskodawca wraz z małżonkiem nabyli za cenę 27.480 zł a działki ewidencyjne nr 147/7 i 219/2 o łącznym obszarze 0,2059 ha za cenę 82.360 zł.

Mapą podziału wpisaną do ewidencji Ośrodka Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej 26 lipca 2013 r.:

  • działka ewidencyjna nr 147/2 o obszarze 0,0685 ha podzieliła się na nowe działki ewidencyjne nr 147/3 o obszarze 0,0284 ha i 147/4 o obszarze 0,0401 ha,
  • działka ewidencyjna nr 219/1 o obszarze 0,01374 ha podzieliła się na nowe działki ewidencyjne nr 219/4 o obszarze 0,0322 ha, 219/6 o obszarze 0,0221 ha, 219/8 o obszarze 0,0193 ha, 219/10 o obszarze 0,0191 ha, 219/12 o obszarze 0,0191 ha i 219/14 o obszarze 0,0256 ha,
  • działka ewidencyjna nr 219/2 obszaru 0,1374 ha podzieliła się na nowe działki ewidencyjne nr: 219/3 o obszarze 0,0743 ha, 219/5 o obszarze 0,0138 ha, 219/7 o obszarze 0,0110 ha, 219/9 o obszarze 0,0091 ha, 219/11 o obszarze 0,0088 ha, 219/13 o obszarze 0,0087 ha i 219/15 o obszarze 0,0117 ha.

Wnioskodawca zaznaczył, że jego oraz jego małżonka zamiarem jest zawarcie umowy zamiany z sąsiadami, w wyniku której Wnioskodawca wraz z małżonkiem:

  • przeniosą na rzecz sąsiada K.C. własność nieruchomości utworzonej z działek ewidencyjnych nr 147/3, 219/4 i 219/5 o łącznym obszarze 0,0744 ha oraz własność udziału wynoszącego 1/3 część w nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych nr: 147/4 i 219/3 o łącznym obszarze 0,1144 ha, o łącznej wartości 33.620 zł w zamian za co sąsiad przeniesie na rzecz Wnioskodawcy i jego małżonka własność nieruchomości utworzonej z działek ewidencyjnych nr: 216/6, 216/9, 216/11 i 216/13 o łącznym obszarze 0,0917 ha , o łącznej wartości 33.620 zł,
  • przeniosą na rzecz E.C. własność nieruchomości utworzonej z działek ewidencyjnych nr: 219/14 i 219/15 o łącznym obszarze 0,0373 ha oraz własność udziału wynoszącego 1/3 część w nieruchomości utworzonej z działek ewidencyjnych nr: 147/4 i 219/3 o łącznym obszarze 0,1144 ha, o łącznej wartości 20.100 zł, a w zamian za to E.C. przeniesie na rzecz Wnioskodawcy i jego małżonka własność nieruchomości utworzonej z działek ewidencyjnych nr: 216/8, 216/10, 216/12 i 216/14 o łącznym obszarze 0,0806 ha, o łącznej wartości 20.100 zł.

Wnioskodawca dodał, że umowy zamiany nastąpią bez dopłat.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytania.

  1. Czy przy zbyciu nieruchomości w drodze zamiany w 2014 r. od wartości zbywanych nieruchomości można odliczyć uiszczoną przez Wnioskodawcę i jego małżonka w 2010 r. cenę nabycia wskazanych nieruchomości, która to uiszczona przez nich w 2010 r. cena stanowić będzie – zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) – koszty uzyskania przychodu wskazanych nieruchomości?

W przypadku odpowiedzi negatywnej:

  1. Od jakiej wartości zbywanych nieruchomości Wnioskodawca wraz z małżonkiem będą musieli zapłacić podatek dochodowy?
  2. Czy można odliczyć koszty taksy notarialnej, podatku od czynności cywilnoprawnych i opłaty sądowej, które w całości będą ponosić wyłącznie Wnioskodawca wraz z małżonkiem bez udziału drugich stron?

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie omawianej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu, jako że zgodnie z art. 19 ust. 2 – przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości u każdej ze stron umowy przenoszącej własność jest wartość nieruchomości zbywanej w drodze zamiany z tym, że przepisy ust. 1, 3 i 4 tego artykułu stosuje się odpowiednio, a zatem według Wnioskodawcy od wartości zamienianych nieruchomości odlicza się poniesione przez Wnioskodawcę oraz jego małżonka koszty nabycia tych nieruchomości tj. uiszczone przez nich ceny przy nabyciu tych nieruchomości, w związku z czym w wyniku takiej zamiany Wnioskodawca wraz z małżonkiem nie osiągną przychodu i zamiana ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została wyłącznie dla Wnioskodawcy. Natomiast współmałżonek Wnioskodawcy – jako odrębny podatnik podatku dochodowego z tytułu planowanej zamiany nieruchomości – winien zwrócić się z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji w swojej indywidualnej sprawie, jeżeli jest zainteresowany jej uzyskaniem. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie m.in.:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Użyte w cytowanym przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Tym samym „odpłatne zbycie” obejmuje swoim zakresem nie tylko umowę sprzedaży, ale również umowę zamiany. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej bowiem towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121) umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi odpłatne zbycie rzeczy. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Zamiana jest więc umową o podobnym charakterze co sprzedaż. Świadczy o tym między innymi fakt, że ustawodawca nie reguluje odrębnie tej umowy, a jedynie w art. 604 Kodeksu cywilnego stanowi, że do zamiany stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Ponadto zgodnie z art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego m.in. umowa zamiany rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę. Zamiana więc podobnie jak umowa sprzedaży stanowi formę odpłatnego zbycia i wywołuje określone skutki podatkowe.

Wobec powyższego wyjaśnienia, zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zamiana ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Jeżeli natomiast zamiana nieruchomości następuje po upływie tego okresu, przychód z zamiany nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W tym miejscu podkreślić należy, że nieistotny dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest sam fakt podziału nieruchomości, jeżeli przez podział nieruchomości rozumieć proces mający na celu zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości, ale pod warunkiem, że należą one do tego samego właściciela (współwłaściciela). Jeżeli zatem właściciel (współwłaściciel) dokonuje podziału nieruchomości celem wydzielenia z jednej nieruchomości kilku mniejszych, to nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem w dacie podziału, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem (współwłaścicielem). Sam podział nieruchomości oraz wydzielenie odrębnej własności działek nie stanowią więc daty nowego nabycia każdej wydzielonej działki w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku samego podziału działki nie zmieni się struktura własności każdej z mniejszych działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomość jak przed podziałem, tyle że w mniejszych działkach. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Fakt podziału nieruchomości pozostaje bez znaczenia, gdyż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależniają skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości od daty jej nabycia, a nie od daty podziału. Tym samym podział w 2013 r.:

  1. działki 147/2 na działki nr 147/3 i 147/4,
  2. działki 219/1 na działki 219/4, 219/6, 219/8, 219/10, 219/12 i 219/14 oraz
  3. działki 219/2 na działki 219/3, 219/5, 219/7, 219/9, 219/11, 219/13 i 219/15

nie jest dla Wnioskodawcy i jego małżonka nową datą nabycia każdej z ww. działek, gdyż w dacie samego podziału Wnioskodawca nie nabył żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego od 2010 r. był właścicielem. Nowym działkom nadano wprawdzie nowe numery, ale działki te należały do Wnioskodawcy i jego małżonka od 2010 r. choć wówczas jeszcze jako jedna nieruchomość utworzona z działek 147/2, 219/1 i 219/2. Istotna jest jednak kwestia późniejszej zamiany działek z sąsiadami.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonkiem zamierzają zawrzeć w 2014 r. z sąsiadami umowę zamiany, w wyniku której od sąsiadów nabędą własność nieruchomości utworzonej z działek 216/6, 216/9, 216/11 i 216/13 o łącznej wartości 33.620 zł oraz własność nieruchomości utworzonej z działek 216/8, 216/10, 216/12 i 216/14 o łącznej wartości 20.100 zł. Natomiast Wnioskodawca wraz z małżonkiem w wyniku tej zamiany zbędą na rzecz sąsiadów działkę 147/3, 219/4, 219/5 i 1/3 udziału w nieruchomości składającej się z działek 147/4 i 219/3 o łącznej wartości 33.620 zł oraz działki 219/14, 219/15 i 1/3 udziału w nieruchomości utworzonej z działek 147/4 i 219/3 o łącznej wartości 20.100 zł.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w związku ze zbyciem nieruchomości w wyniku zamiany w 2014 r. od wartości zbywanych nieruchomości będzie mógł odliczyć cenę nabycia nieruchomości, która została przez Wnioskodawcę i jego małżonka zapłacona w 2010 r. i zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie ona stanowić koszt uzyskania przychodu ww. nieruchomości.

Wskazać zatem należy, że przychód z planowanej w 2014 r. zamiany działek będzie podlegać opodatkowaniu, ponieważ zamiana tych działek nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie (2010 r.). Dla oceny skutków podatkowych powyższej czynności znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania – w myśl art. 14 ustawy zmieniającej – mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i 4 art. 45 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu – od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy – podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2 (art. 30e ust. 3 ustawy).

W świetle art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przychodem podatkowym z tytułu umowy zamiany – stosownie do art. 19 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest u każdej ze stron umowy przenoszącej własność, wartość nieruchomości, rzeczy lub prawa zbywanego w drodze zamiany. Przepisy art. 19 ust. 1, 3 i 4 ww. ustawy stosuje się odpowiednio.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywcę, które są konieczne, aby transakcja odpłatnego zbycia mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6c ww. ustawy – koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w art. 22 ust. 6c, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy – po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3 (PIT-39), wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 30e ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Podsumowując, w przypadku zbycia nieruchomości i udziałów w nieruchomości w drodze zamiany dochodem jest różnica między przychodem, tj. wartością zbytych przez Wnioskodawcę w drodze zamiany działek oraz udziałów w działkach pomniejszoną o koszty, o których mowa w art. 19 ust. 1 (tj. koszty odpłatnego zbycia) a kosztami, określonymi w art. 22 ust. 6c ww. ustawy (tj. kosztami uzyskania przychodu).

W sytuacji Wnioskodawcy przychodem z odpłatnego zbycia w drodze zamiany będzie wartość działek 147/3, 219/4, 219/5 i udziału 1/3 w nieruchomości składającej się z działek 147/4 i 219/3 oraz działek 219/14, 219/15 i udziału 1/3 w nieruchomości utworzonej z działek 147/4 i 219/3 zbywanych w drodze zamiany na rzecz sąsiadów (wartość jaka będzie wynikać z aktu notarialnego na dzień dokonania transakcji zamiany o ile będzie odpowiadać wartości rynkowej), pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Natomiast kosztami uzyskania przychodu będą udokumentowane koszty nabycia nieruchomości 147/2, 219/1 i 219/2 ale nie w całości, a tylko w wysokości proporcjonalnie przypadającej na zbywane nieruchomości oraz udziały w nieruchomościach.

Zauważyć bowiem należy, że działki, które Wnioskodawca ma zamiar zbyć w drodze zamiany nie są wszystkimi działkami powstałymi z podziału działek 147/2, 219/1 i 219/2 nabytych w 2010 r. przez małżonków. Zatem przy zbyciu w drodze zamiany tylko części nieruchomości i udziałów w nieruchomościach Wnioskodawca od przychodu odliczyć może wyłącznie uiszczoną w 2010 r. cenę nabycia działek 147/2, 219/1 i 219/2 ale przypadającą na zamieniane nieruchomości i udziały w nieruchomościach, powstałe z podziału tych działek. Pamiętać należy, że przy zamianie koszty uzyskania przychodu odnosi się zawsze do rzeczy lub prawa będących przedmiotem zbycia a nie nabycia. Różnica między wartością rynkową zbywanych nieruchomości oraz udziałów w nieruchomościach a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c stanowi podlegający opodatkowaniu i wykazaniu w zeznaniu PIT-39 dochód.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne należy stwierdzić, że co do zasady odpłatne zbycie w drodze zamiany nieruchomości oraz udziałów w nieruchomościach stanowi podlegające opodatkowaniu źródło przychodu, jeżeli zamiana nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Podstawą opodatkowania jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy kwotą przychodu a kosztami jego uzyskania określonymi w omawianej sprawie zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, przy uwzględnieniu, że za koszt uzyskania przychodu można uznać cenę nabycia działek oraz udziałów w działkach oddanych w wyniku zamiany. Zatem w sytuacji, gdy przychód z odpłatnego zbycia w drodze zamiany działek i udziałów w działkach będzie równy lub niższy niż koszty nabycia zbywanych działek i udziałów w działkach, to nie powstanie obowiązek zapłaty podatku z tytułu dokonania transakcji zamiany, bowiem nie powstanie dochód do opodatkowania. Nawet jednak wówczas, gdy nie powstanie dochód z tytułu zmiany Wnioskodawca będzie miał obowiązek złożenia rozliczenia rocznego PIT-39.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało zatem uznać za prawidłowe.

W związku z powyższym wyjaśnieniem pytania nr 2 i 3 zadane przez Wnioskodawcę stały się bezprzedmiotowe i wobec tego odstąpiono od udzielenia na nie odpowiedzi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj