Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-362/14-2/KOM
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń dotyczących obsługi sprzedawanych i dostarczanych przez Spółkę aparatów analitycznych do dokonywania badań diagnostycznych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 kwietnia 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT szkoleń dotyczących obsługi sprzedawanych i dostarczanych przez Spółkę aparatów analitycznych do dokonywania badań diagnostycznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego - spółką z ograniczona odpowiedzialnością zarejestrowaną w Warszawie. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż sprzętu analitycznego służącego do dokonywania badań diagnostycznych. Część aparatury spełnia wymogi sprzętu medycznego i jako taki został zgłoszony w odpowiednich organach.

Wnioskodawca sprzedaje sprzęt, o którym mowa powyżej, głównie klientom działającym w sektorze publicznym, takim jak: szpitale, uczelnie wyższe itp. Najczęściej odbywa się to w drodze przetargów publicznych. Dostawa obejmuje sprzedaż sprzętu, jego fizyczną dostawę, często także instalację oraz szkolenie.

Szkolenie to przeprowadzane jest przez profesjonalnie przygotowany personel, na który składają się osoby z wykształceniem chemicznym, biotechnologicznym - szeroko rozumianym life science. Jest ono dedykowane do kadry naukowej, badaczy, techników analityków, którzy wykorzystują sprzedawany przez Wnioskodawcę sprzęt analityczny w codziennej pracy. Są to pracownicy jednostek budżetowych, które kupują sprzęt. Szkolenie obejmuje naukę obsługi aparatu i programowania, oraz tworzenia metod analitycznych i obróbki wyników. Po przeprowadzonym szkoleniu jego uczestnicy otrzymują certyfikat uczestnictwa.

Klienci, dla których dedykowane jest szkolenie opłacają całość usługi, w tym także przedmiotowe szkolenie w całości ze środków publicznych, m.in. dochodów publicznych; środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie posiada również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół placówek niepublicznych. Obowiązek szkolenia nie wynika z odrębnych przepisów prawa, a jedynie umów łączących Wnioskodawcę z klientami, bądź też warunków wskazanych w ogłoszonych przetargach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy świadczone przez Wnioskodawcę wobec podmiotów będących jednostkami ze sfery budżetowej usługi szkolenia/kształcenia zawodowego podlegają zwolnieniu od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się z podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub,
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub,
  3. finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W ocenie Wnioskodawcy przepis ten znajduje zastosowanie w przedmiotowej sprawie, gdyż spełnione są wszystkie niezbędne przesłanki.


Nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę spełniają kryteria kształcenia zawodowego. Ustawodawca nie nadał definicji legalnej pojęciu kształcenia zawodowego, Należy więc odnieść się do interpretacji unijnej.


Stosownie do art. 44 Rozporządzenia z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 23.4.2011, Nr 77 str. 1), które weszło w życie 1 lipca 2011 r. wynika m.in, że usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowującego świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE z 26 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE U Nr 347 ze zm., dalej: Dyrektywa 112) powinno obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak każde nauczanie mające na celu nabycie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, bez względu na czas trwania kursu.

Zważywszy na cel przeprowadzanych szkoleń, jak i podmioty przez które są one przeprowadzane oraz podmioty, w stosunku do których jest ono realizowane, to kwalifikacje zawodowe uczestników zostają zwiększone, gdyż pogłębieniu ulega ich wiedza na temat bardzo specjalistycznego sprzętu, który wykorzystywany jest w ich branży, w codziennej pracy.

Ponadto kwalifikacje zawodowe dotyczące uczestników szkoleń są określone w wewnętrznych regulacjach klientów Spółki, stosownie do art. 102 Kodeksu Pracy. Zakres merytoryczny świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń niewątpliwie wpływa na zwiększenie kwalifikacji podmiotów, które w codziennej pracy zajmują się przeprowadzaniem badań na sprzęcie kupionym od Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga fakt, że klienci Wnioskodawcy to jednostki ze sfery budżetowej, uzasadnionym jest więc zastosowanie zwolnienia od podatku, w oparciu o przesłanki ustawowe.


Stosownie do ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Klienci Wnioskodawcy w całości pokrywają cenę szkolenia ze środków, o których mowa powyżej. Zważywszy na okoliczności przywołane powyżej, w pełni uzasadnione jest więc stosowanie zwolnienia z podatku VAT przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Podstawowa stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku VAT oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W myśl art. 43 ust. 17 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722 ze zm.) – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.


Według § 3 ust. 9 cyt. rozporządzenia – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W myśl art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. Nr 77/1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zgodnie ze wskazanym przepisem Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L z 2006 r. Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.


Zgodnie natomiast z art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i), w następujących przypadkach:

  1. gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;
  2. gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.


Art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca sprzedaje szpitalom, uczelniom wyższym itp. sprzęt analityczny do dokonywania badań diagnostycznych, który następnie dostarcza i samodzielnie instaluje oraz przeprowadza certyfikowane szkolenia w zakresie ich obsługi. Wnioskodawca nie jest jednak jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół placówek niepublicznych, nie jest także uczelnią, jednostką naukową PAN ani jednostką badawczo-rozwojową. Tym samym, w zakresie usług będących przedmiotem wniosku nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. Co więcej, przepis rozporządzenia wykonawczego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z powołanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia bądź finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Dokonując oceny przedstawionego opisu sprawy pod kątem zastosowania zwolnienia, należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT, także wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 29 ustawy szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Z treści wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Trzeba tu zauważyć, że powołana wyżej definicja usług kształcenia zawodowego, zawarta w art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011, kładzie nacisk na bezpośredni związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Jak Wnioskodawca wskazuje, przedmiotem szkoleń jest przekazanie pracownikom np. szpitali czy uczelni medycznych, wiedzy niezbędnej do obsługi zainstalowanej aparatury diagnostycznej oraz programowania, tworzenia metod analitycznych i obróbki wyników. Zakres merytoryczny świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń niewątpliwie wpływa na zwiększenie kwalifikacji osób, które w codziennej pracy zajmują się przeprowadzaniem badań na sprzęcie kupionym od Wnioskodawcy. Kwalifikacje zawodowe uczestników zostają zwiększone, gdyż pogłębieniu ulega ich wiedza na temat bardzo specjalistycznego sprzętu, który wykorzystywany jest w ich branży, w codziennej pracy. Dodatkowo, po przeprowadzonym szkoleniu jego uczestnicy otrzymują certyfikat uczestnictwa. Szkolenia są przeprowadzane przez wykwalifikowany personel z wykształceniem chemicznym czy biotechnologicznym.

Zważywszy zatem na wyżej wskazane okoliczności należy stwierdzić, że usługi te mają charakter usług podnoszących kwalifikacje zawodowe, rozwijających wiedzę i umiejętności osób w nich uczestniczących – pracowników odbiorcy wyrobów dostarczanych przez Wnioskodawcę, tym samym można je uznać za usługi spełniające definicję usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.

Z wniosku wynika także, że świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, a Wnioskodawca w zakresie przedmiotowych usług nie uzyskał akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tym samym, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy.

Jak wskazano wyżej, usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, gdy będą finansowane ze środków publicznych w 100% lub na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia, gdy będą finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.


Środkami publicznymi, w myśl zapisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Zgodnie z treścią art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.), przez beneficjenta rozumie się osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Wnioskodawca wskazuje, że usługi szkoleniowe są świadczone przez Niego na rzecz klientów działających w sektorze publicznym (szpitale, uczelnie itp.), którzy finansują je w 100% ze środków publicznych (dochodów publicznych, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). Wobec tego należy uznać, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane ze środków publicznych.

Zatem, realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla kadry pracowniczej np. szpitali, uczelni wyższych w zakresie nauki obsługi urządzeń medycznych, które Wnioskodawca sprzedaje tymże jednostkom i nauki programowania, oraz tworzenia metod analitycznych i obróbki wyników korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Z okoliczności faktycznych sprawy wynika, że stanowią one usługę kształcenia i przekwalifikowania zawodowego oraz, że należne Wnioskodawcy wynagrodzenie za ich świadczenie pochodzi ze środków publicznych, skoro – jak wskazał Wnioskodawca w treści wniosku – zlecenie na ich świadczenie pochodzi od jednostek publicznych, którym przyznano na ten cel dofinansowanie w 100% ze środków publicznych (w tym europejskich). Trzeba jednak podkreślić, że warunkiem do zastosowania ww. zwolnienia jest posiadanie przez Wnioskodawcę dokumentów, z których wynika niezbicie, że usługa finansowana jest ze środków publicznych otrzymanych przez beneficjenta – zleceniodawcy tych usług.


Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj