Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-181/14-2/DS
z 27 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych (pytanie nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
    • przychodów podatkowych (pytanie nr 1),
    • obowiązków płatnika (pytanie nr 2),
  2. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika (pytanie nr 2).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Spółka) jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym, opodatkowaną od całości swoich dochodów w Polsce.

Rozważane jest przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA).

Zgodnie z art. 553 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych (dalej: KSH) SKA przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy (zasada kontynuacji).

W dniu przekształcenia wspólnikami Wnioskodawcy mogą być spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce i za granicą, a także osoba fizyczna.

W związku z przekształceniem grono wspólników Wnioskodawcy nie ulegnie zmianie; tj. w ramach przekształcenia do Wnioskodawcy nie przystąpi nowy wspólnik, który swoim wkładem mógłby zwiększyć majątek SKA. Ponadto żaden z dotychczasowych wspólników Wnioskodawcy nie wniesie, w związku z przekształceniem, dodatkowego wkładu. W konsekwencji, na dzień zarejestrowania przekształcenia Wnioskodawcy w SKA w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, majątek SKA (tj. spółki przekształconej) nie ulegnie zmianie (powiększeniu lub pomniejszeniu) w stosunku do majątku posiadanego przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przekształcenie Wnioskodawcy w SKA będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie samego Wnioskodawcy?
  2. Czy na Wnioskodawcy jako SKA powstałej w wyniku przekształcenia będą ciążyły obowiązki płatnika w związku z jakimkolwiek przychodem (dochodem) podatkowym wspólników Wnioskodawcy powstałym na dzień przekształcenia?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Jednocześnie w części wniosku dotyczącej pytania nr 2 zostało wydane postanowienie z 27 czerwca 2014 r. nr ILPB4/423-181/14-3/DS, ILPB1/415-359/14-2/AMN o odmowie wszczęcia postepowania.

Zdaniem Wnioskodawcy przekształcenie Wnioskodawcy w SKA nie będzie skutkowało powstaniem przychodu podatkowego po stronie samego Wnioskodawcy.

  1. Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. KSH spółka może zostać przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
    W myśl art. 553 § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH). Na gruncie prawa podatkowego problematykę przekształcenia reguluje natomiast art. 93a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Stosownie do postanowień art. 93a § 1 pkt 1 w zw. z § 2 pkt 1 lit. b tej ustawy spółka osobowa niemająca osobowości prawnej zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej (tu: spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się, co do zasady, kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej. W związku z powyższym przekształcenie spółki w inną spółkę sprowadza się zasadniczo do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego prowadzenie tejże działalności „od nowa”.
  2. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewidują, aby przekształcenie spółki stanowiło samoistne źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie spółki podlegającej przekształceniu. Jedynym przepisem nakładającym obowiązek określenia przychodu z tytułu przekształcenia spółki będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w spółkę niebędącą podatnikiem tego podatku jest art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Przepis ten dotyczy jednak wyłącznie przychodu (dochodu) udziałowców spółki kapitałowej oraz komandytowo-akcyjnej przekształcanych w spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a nie przychodu samej spółki podlegającej przekształceniu.

  1. Ponadto w wyniku przekształcenia Wnioskodawca nie osiągnie żadnej korzyści materialnej ani też żadna korzyść nie zostanie mu postawiona do dyspozycji. Wskutek przekształcenia majątek Wnioskodawcy stanie się majątkiem przekształconej SKA w tej samej wysokości i bez żadnych zmian. W efekcie, od strony ekonomicznej, Wnioskodawca nie osiągnie żadnych korzyści (przysporzenia) w związku z planowanym przekształceniem w SKA. Nie może więc osiągnąć z tego tytułu żadnego przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
  2. Powyższe stanowisko wynika również z powszechnej praktyki organów podatkowych i zostało wielokrotnie potwierdzone przez te organy m. in. w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 lipca 2011 r. nr IPPB3/423-360/11-2/DP, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 sierpnia 2009 r. nr IPPB3/423-341/09-4/AG, czy Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 27 listopada 2006 r. nr 1472/DPC/423-28/06/PK.
  3. W konsekwencji wobec braku przepisów wskazujących na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytowo-akcyjną, jak również wobec faktu, że z ekonomicznego punktu widzenia przekształcenie Wnioskodawcy w SKA nie zmieni jego stanu majątkowego, po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z przekształceniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj