Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-57/14-2/TK
z 27 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych w 2012 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych w 2012 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem są:

  • instalowanie maszyn i urządzeń przemysłowych sprzętu i wyposażenia,
  • roboty budowlane, montażowe i instalacyjne,
  • eksploatacja kotłowni,
  • wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorąca wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Dotychczas w ramach działalności gospodarczej sprzedawał wyroby węglowe stosując zwolnienie od akcyzy jako pośredniczący podmiot węglowy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. W dniu 6 grudnia 2012 r. Wnioskodawca zakupił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. kotłownię, w skład której wchodzą urządzenia wraz z całą infrastrukturą do produkcji ciepła. Ponadto w dniu 8 grudnia 2012 r. przejął wszystkich pracowników obsługujących kotłownię u poprzedniego pracodawcy. Kotłownia nieprzerwanie prowadziła i prowadzi działalność w zakresie produkcji ciepła. W ramach nabycia kotłowni Zainteresowany przejął wszelkie zobowiązania i prawa majątkowe w celu dalszej kontynuacji sprzedaży ciepła. Nabyta kotłownia spełniała definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zarówno u poprzedniego właściciela jak i u Wnioskodawcy. W przeciwnym razie gdyby było inaczej Wnioskodawca zmuszony byłby przerwać produkcję ciepła w celu wprowadzenia ewentualnych zmian organizacyjnych. Kotłownia w razie potrzeby mogłaby stanowić organizacyjnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje cele gospodarcze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym dla uznania go za zakład energochłonny już w 2012 r., biorąc pod uwagę fakt, że nabyta kotłownia posiadała status zakładu energochłonnego jeszcze przed jej nabyciem, a po nabyciu jedynie kontynuowała działalność?
  2. Czy Zainteresowany jako podmiot zużywający w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, przeznaczając wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia, określone w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, może stosować zwolnienie od akcyzy w 2012 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z definicją zawartą w art. 31a ust. 10 przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zainteresowany uważa, że kotłownia spełnia definicje zakładu energochłonnego, gdyż jest organizacyjnie wyodrębnionym zakładem w ramach przedsiębiorstwa, ze swoistą infrastrukturą, która zarazem mogłoby stanowić odrębnie funkcjonujące przedsiębiorstwo. Również na płaszczyźnie finansowej Wnioskodawca posiada wyodrębnioną ewidencję zdarzeń gospodarczych dotyczącą przyporządkowania przychodów i kosztów jak również należności i zobowiązań) związanych z funkcjonowaniem kotłowni. Ponadto Zainteresowany kontynuując działalność uzyskał w 2012 r. ze sprzedaży ciepła, kwotę w wysokości 267.002,57 zł. W związku z tym w kontekście art. 31a ust. 10 wartość uzyskanej wielkości sprzedaży przez kotłownię kwalifikuje ją jako zakład energochłonny, gdyż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przekracza 10%.

Ponadto Wnioskodawca uzyskał informację od poprzedniego właściciela, że nabyta kotłownia spełniała definicję zakładu energochłonnego, a na dowód tego posiada on pisemną interpretację indywidualną. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Zainteresowany uważa, że jako następca prawny zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który na mocy przejętych praw i obowiązków kontynuował i kontynuuje działalność w wyżej opisanym zakresie spełnia on definicję zakładu energochłonnego.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od akcyzy wynikające z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy. Kotłownia zarówno przed jak i po jej nabyciu zużywa węgiel do celów grzewczych. W związku z tym, że zakupiony węgiel jest zużywany przez zakład energochłonny (kotłownię) w celach opałowych Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701.

Pod poz. 20 tego załącznika wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu – jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2702.

Z kolei pod poz. 21 tego załącznika wymieniono koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2704.

Podmiot zużywający to, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej sprzedawał wyroby węglowe stosując zwolnienie od akcyzy jako pośredniczący podmiot węglowy na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. W dniu 6 grudnia 2012 r. Zainteresowany zakupił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, tj. kotłownię, w skład której wchodzą urządzenia wraz z całą infrastrukturą do produkcji ciepła. Ponadto w dniu 8 grudnia 2012 r. przejął wszystkich pracowników obsługujących kotłownię u poprzedniego pracodawcy. Kotłownia nieprzerwanie prowadziła i prowadzi działalność w zakresie produkcji ciepła. W ramach nabycia kotłowni Wnioskodawca przejął wszelkie zobowiązania i prawa majątkowe w celu dalszej kontynuacji sprzedaży ciepła. Nabyta kotłownia spełniała definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa zarówno u poprzedniego właściciela jak i u Zainteresowanego. Kotłownia w razie potrzeby mogłaby stanowić organizacyjnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje cele gospodarcze. Wnioskodawca kontynuując działalność uzyskał w 2012 r. ze sprzedaży ciepła, kwotę w wysokości 267.002,57 zł. W związku z tym w kontekście art. 31a ust. 10 wartość uzyskanej wielkości sprzedaży przez kotłownię kwalifikuje ją jako zakład energochłonny, gdyż udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przekracza 10%. Wnioskodawca uzyskał informację od poprzedniego właściciela, że nabyta kotłownia spełniała definicję zakładu energochłonnego.

Zainteresowany ma wątpliwości czy spełniał wymogi z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym dla uznania go za zakład energochłonny już w 2012 r., biorąc pod uwagę fakt, że nabyta kotłownia posiadała status zakładu energochłonnego jeszcze przed jej nabyciem, a po nabyciu jedynie kontynuowała działalność oraz, czy Wnioskodawca jako podmiot zużywający w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 litera a ustawy o podatku akcyzowym, przeznaczając wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia, określone w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy, może stosować zwolnienie od akcyzy w 2012 r.

Stosownie do treści art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wnioskodawca wskazał, że Kotłownia mogłaby stanowić organizacyjnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje cele gospodarcze i udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej przekracza 10%.

Zatem Zainteresowany spełnia wymagania określone dla zakładu energochłonnego w 2012 r.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, że co do zasady obrót wyrobami węglowymi objęty jest opodatkowaniem tym podatkiem (art. 9a ust. 1 ustawy) – zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Przepis art. 31a ust. 2 ustawy wskazuje na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Natomiast podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych od podatku jest zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu – zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (…) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

W świetle powyższego, podmiot nabywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje je do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Przepis art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy stanowi, że zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca już w 2012 r. był zakładem energochłonnym zatem może zużywać wyroby węglowe korzystając ze zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 31a ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym dla uznania go za zakład energochłonny w 2012 r. oraz zużycie wyrobów węglowych w celach opałowych przez Zainteresowanego – jako zakładu energochłonnego – jest zwolnione w 2012 r. od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ pragnie również poinformować, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do wskazania, czy Wnioskodawca wypełnia definicję zakładu energochłonnego w 2012 r. oraz możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia określonego w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym w 2012 r., a nie dokonano analizy, czy Zainteresowany prawidłowo dokonał wyliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj