Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-445/14/WM
z 30 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 17 kwietnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą premii z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą premii z tytułu uczestnictwa w programie lojalnościowym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Podstawowym celem działalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa będzie prowadzenie internetowej platformy handlowej (serwis) łączącej sprzedawców i kupujących, w którym sprzedawane będą przez użytkowników serwisu (sprzedawców) przede wszystkim markowe artykuły. Najważniejszą cechą wyróżniającą działalność spółki będzie oparcie jej o autorski, prosumencki program lojalnościowy dla grup konsumenckich stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na łączeniu poszczególnych kupujących serwisu w grupy zakupowe. Grupy zakupowe tworzone będą poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w serwisie (tj. użytkownika rekomendowanego) możliwa jest za pośrednictwem użytkownika już zarejestrowanego (tj. użytkownika rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego lub poprzez automatyczne dodanie przez serwis nowego użytkownika do grupy zakupowej. Tak zarejestrowany użytkownik rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych użytkowników, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa konsumenta rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z konsumentów rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych konsumentów, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej. W powyższym mechanizmie szczególnie istotny jest automatyzm łączenia klientówużytkowników w grupy zakupowe przez serwis. Podstawowe zasady dotyczące korzyści przysługujących użytkownikom określone zostały w opracowanym przez spółkę regulaminie zawierającym program premiowy sprzedaży produktów i usług za pośrednictwem strony internetowej, dostępnym w serwisie. W regulaminie stwierdza się między innymi, że prawo uczestniczenia w programie premiowym przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie oraz użytkownicy mają prawo do otrzymywania od spółki premii pieniężnej ustalonej według zasad programu premiowego. Przewidziane powyżej premie pieniężne będą naliczane poszczególnym użytkownikom przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży poprzez serwis dokonanej w jego grupie zakupowej w miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Innymi słowy regulamin zakłada, iż każdy z użytkowników może osiągać wymierne korzyści finansowe na podstawie obrotu generowanego w wyniku dokonania zakupów w serwisie przez jego grupę zakupową w danym miesiącu kalendarzowym. Wartość tych korzyści stanowi wierzytelność danego użytkownika wobec spółki i obliczona jest, jako określona częśćwskaźnik ww. obrotu. Należna za dany okres rozliczeniowy premia będzie wypłacana użytkownikowi w formie pieniężnej na jego konto bankowe. Należy podkreślić, iż wniosek dotyczy systemu uzyskiwania korzyści z tytułu uczestniczenia w programie premiowym przez użytkowników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej. Nie dotyczy on natomiast przedsiębiorców, których łączyć ze spółką będzie umowa o współpracy, zgodnie z którą będą oni świadczyć na rzecz spółki usługi marketingowe mające na celu systematyczne budowanie grup konsumenckich i ich szkolenie. Wynagrodzenie z tego tytułu będą oni otrzymywać w ramach działalności gospodarczej, na podstawie faktur wystawianych na spółkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy spółka prawidłowo kwalifikuje wypłacane premie indywidualnym użytkownikom nie prowadzącym działalności gospodarczej, do przychodów z innych źródeł w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Czy od tak wypłacanych premii pieniężnych, spółka będzie obowiązana do poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne wypłacane przez spółkę na rzecz użytkowników, którzy nie są przedsiębiorcami i nie wykonują na rzecz spółki usług, w tym polegających na systematycznym budowaniu grup konsumenckich i ich szkoleniu, należy zaliczyć u nich do przychodów z innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższy wniosek wynika przede wszystkim z faktu, iż przychodu z wymienionych premii pieniężnych nie można przyporządkować do żadnego ze źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1 -8 ustawy, a katalog określony w art. 10 ust. 1 ma charakter zamknięty (nie zawiera słowa „w szczególności"). O zamkniętości katalogu źródeł przychodu ustalonego przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ww. ustawy, decyduje zastosowanie w pkt 9 klauzuli "dopełniającej". Klauzula ta polega na tym, że wszystkie źródła przychodu, których nie da się przyporządkować do punktów od 1 do 8, "trafiają" do pkt 9.


Wypłacane premie pieniężne nie są przychodami z tytułu:


  • umowy o pracę, itp.,
  • działalności wykonywanej osobiście,
  • działalności gospodarczej,
  • działów specjalnych produkcji rolnej,
  • wynajmu, itp.,
  • kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, ani
  • odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych do nieruchomości.


Wątpliwości mogą pojawić się ewentualnie tylko odnośnie zakwalifikowania przedmiotowych premii pieniężnych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca uważa, że brak jest podstaw do zakwalifikowania ich jako przychodów z działalności gospodarczej.


Pojęcie "działalność gospodarcza" zostało zdefiniowane w art. 5 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z tym przepisem: "Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej-oznacza to działalność zarobkową:


  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową;
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż;
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych;
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust.1 pkt 1 2 i 4-9".


Należy zwrócić uwagę na brak przesłanek determinujących prowadzenie działalności gospodarczej, określonych w art. 5a pkt 6 ustawy, polegających na prowadzeniu jej w sposób zorganizowany i ciągły, ponieważ aktywność użytkownika, który nie wykonuje na rzecz spółki usług polegających na systematycznym budowaniu grup konsumenckich i ich szkoleniu, sprowadzać się będzie w praktyce do wyrażenia zgody na udostępnianie swojego linku referencyjnego generowanego przez serwis i przekazywanego przez spółkę innym osobom w celu ich zarejestrowania się w serwisie. Trudno jest tutaj mówić o jakiejkolwiek zorganizowanej lub ciągłej działalności. Ponadto przychody uzyskiwane przez danego użytkownika serwisu będą w dużej mierze oderwane od jego bezpośredniej aktywności. Jednorazowa zgoda na udostępnienie linku referencyjnego przez klienta rekomendującego innej osobie automatycznie ustawia na stałe w grupie zakupowej nie tylko tę osobę, ale także wszystkie inne osoby rejestrujące się w serwisie w wyniku działania łańcucha dalszych rekomendacji. Ponieważ zaś premie pieniężne stanowią określony procent obrotu generowanego przez daną grupę zakupową, to de facto ich wysokość jest w dużej mierze oderwana od bezpośrednich działań osoby, której premia pieniężna przysługuje (gdyż nie ma ona żadnego wpływu na to, co i w jakiej ilości wszyscy członkowie grupy zakupowej nabywać będą za pośrednictwem serwisu). Sytuacja ta powoduje, iż trudno jest tutaj mówić o działalności gospodarczej danego klienta, który udzielił pierwotnej zgody na rekomendację.

W związku z tym Wnioskodawca uważa, że wartość premii pieniężnej, otrzymanej przez użytkownika serwisu uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla tego użytkownika, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy od tak wypłacanych premii pieniężnych, spółka nie będzie obowiązana do poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ wielkość (wartość) premii otrzymanej przez użytkownika serwisu jest uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, co zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla tego użytkownika przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, na spółce nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości wypłaconych premii, a potwierdza to art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychód ten spółka powinna wykazać w informacjach PIT-8C, o którym mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek dochodowy, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika.

Przedstawione stanowisko jest zgodne z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r. numer IPPB2/415-810/12-4/JG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym przepisu konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Zgodnie z art. 535 ww. ustawy, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (spółka z o.o.) realizuje autorski program lojalnościowy dla grup konsumenckich, stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na tworzeniu przez poszczególnych klientów spółki swoich własnych grup zakupowych. Grupy zakupowe tworzone są poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w spółki (tj. użytkownika rekomendowanego) możliwa jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem konsumenta już zarejestrowanego (tj. użytkownika rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego. Tak zarejestrowany użytkownik rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych użytkowników, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa użytkownika rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z użytkowników rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych użytkowników, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej.

Zgodnie z regulaminem sprzedaży produktów za pośrednictwem strony internetowej oraz programu premiowego, prawo uczestniczenia w programie premiowym przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

Każdy użytkownik ma prawo do otrzymywania od spółki premii pieniężnej ustalonej według zasad programu premiowego. Przewidziane powyżej premie pieniężne będą naliczane poszczególnym użytkownikom przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży poprzez serwis dokonanej w jego grupie zakupowej w miesięcznym okresie rozliczeniowym.

Przedstawione powyżej premie pieniężne naliczane są danemu użytkownikowi przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży sklepu dokonanej w jego grupie zakupowej w miesięcznym okresie rozliczeniowym. Wnioskodawca wskazał przy tym, iż zdarzenie przyszłe dotyczy wypłat dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż „sprzedaż premiowa” co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą, a kupującym, połączoną z przyznawaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Zatem nagroda związana ze sprzedażą premiową dotyczy tylko takich sytuacji, w których osoba fizyczna zawiera umowę sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz.

Natomiast w opisanym zdarzeniu przyszłym nagrody przyznane są konsumentowi w związku z zakupami dokonanymi przez osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej, gdy umowy sprzedaży ze spółką nie będzie zawierać tylko konsument, któremu przyznano premie pieniężne, lecz również osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej. Zatem podjęte przez Wnioskodawcę działania sprowadzają się do wynagradzania konsumentów za dokonanie zakupów w całej grupie zakupowej, a nie za dokonanie zakupów osobistych danego konsumenta – od wysokości obrotów grupy uzależniona jest wartość nagrody. Tym samym należy uznać, iż nagrody pieniężne przyznawane w tym programie nie są związane ze sprzedażą premiową określoną w ust. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wartość nagrody pieniężnej, wypłacanej w ramach opisanego programu lojalnościowego osobom nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla użytkownika, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Powyższe skutkuje tym, że na podmiocie wypłacającym ww. nagrody w postaci premii pieniężnej nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychód ten Wnioskodawca winien wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj