Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-267/14/UH
z 26 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 marca 2014 r. (data wpływu 10 marca 2014 r.) uzupełnionym pismami z 29 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) i z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 maja 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 26 maja 2014 r. znak: IBPP3/443-267/14/UH oraz pismem z 18 czerwca 2014 r. (data wpływu 24 czerwca 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 9 czerwca 2014 r. znak: IBPP3/443-267/14/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego uzupełniony pismem z 29 maja 2014 r. :

Stan faktyczny – warsztaty jeździeckie – zakwalifikowanie kosztów podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, gdyż … (Wnioskodawcy) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach ubiegania się o dotację na realizację operacji w ramach małych projektów PROW, pn. „…” w ….

Cel operacji: rozwijanie i propagowanie aktywnego trybu życia wśród mieszkańców obszaru LGD przez naukę jazdy konnej.

W okresie lipiec – sierpień 2013 r. Wnioskodawca zorganizował warsztaty jazdy konnej dla dzieci i młodzieży, które obejmowały:

  1. Szkółkę dla najmłodszych – dla dzieci do lat 10.
  2. Sekcję sportową – dla młodzieży która zna podstawy jazdy konnej.
  3. Sekcję sportową – dla młodzieży w wieku 11–16 lat.

W czasie warsztatów zapewniono uczestnikom soki.

Do realizacji warsztatów Wnioskodawca wykorzystał posiadane zaplecze ale też zakupił 3 siodła z osprzętem. Na zakończenie warsztatów odbyła się jednodniowa impreza podsumowująca.

Wnioskodawca poniósł następujące koszty objęte podatkiem VAT:

  • Wypożyczenie bryczki – 800 zł brutto
  • Projekt i druk plakatów – 500 zł brutto
  • Catering – 3000 zł brutto
  • 3 sztuki siodeł sportowych z osprzętem – łącznie 12 000 zł. brutto
  • Dyplomy – 900zł brutto
  • F – 750 zł brutto
  • Sędzia zawodów – 500 zł brutto

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dlatego chciałby uznać jego koszt za koszt kwalifikowany w ramach przedmiotowego zadania. Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego i nie jest finansowany przez państwo. Nie jest też wpisany do rejestru przedsiębiorców.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT. Zakupy dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach powyższej operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wnioskodawca utrzymuje się wyłącznie z dotacji, darowizn i składek członkowskich. Wnioskodawca wykonuje zadnia określone w statucie tj. m.in. rozwój jeździectwa, współudział w wychowaniu młodzieży, organizowanie turystyki konnej, kultywowanie tradycji jeździeckich itp. Wnioskodawca nie świadczy usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze wytyczne instytucji zarządzającej programem PROW, do rozliczenia poniesionego podatku VAT Wnioskodawca musi przedstawić indywidualną interpretację podatku VAT potwierdzająca, że może go kwalifikować jako koszt podlegający finansowaniu, gdyż nie może go odzyskać.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT. gdzie jako nabywcę wskazano Wnioskodawcę. Zakupione w ramach cateringu soki (catering obejmował tylko soki) rozdano uczestnikom warsztatów nieodpłatnie. Od uczestników warsztatów nie pobierano żadnych opłat, ani za udział w warsztatach, ani za soki ani za nic innego. Warsztaty były dla dzieci i młodzieży całkowicie bezpłatne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją operacji pt. „…” Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w związku z realizacją powyższego zadania nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca jest organizacją pozarządową niewpisaną do rejestru przedsiębiorców. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dlatego ubiega się o jego kwalifikowalność w ramach realizowanej operacji finansowanej przez PROW.

Wnioskodawca nie jest organizacją pożytku publicznego i nie jest finansowany przez państwo. Z uwagi na fakt, że towary i usługi zakupione do realizacji celów operacji pt. „…” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca ma możliwość zakwalifikowania kosztów podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach małych projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od lipca do sierpnia 2013 r. zrealizował projekt pn. „…”. Do realizacji warsztatów Wnioskodawca wykorzystał posiadane zaplecze ale też zakupił 3 siodła z osprzętem. Na zakończenie warsztatów odbyła się jednodniowa impreza podsumowująca. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniósł koszty na wypożyczenie bryczki, na projekt i druk plakatów, catering oraz wynagrodzenie dla sędziego zawodów, a także na zakup 3 siodeł sportowych z osprzętem, dyplomów i F. Zakupy dokonywane w ramach powyższej operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie podniesione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w niniejszej interpretacji rozpatrzone. Interpretacja ta nie rozstrzyga zatem, czy Wnioskodawca faktycznie jest organizacją pozarządową niewpisaną do rejestru przedsiębiorców. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj