Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-74/14-2/TW
z 6 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku – brak daty sporządzenia wniosku (data wpływu 15 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Związek zawodowy) od sprzedawcy „A” otrzymał formularz będący oświadczeniem odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego będącego załącznikiem do umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego celem określenia przeznaczenia paliwa gazowego. W szczególności czy jest ono zwolnione od podatku akcyzowego czy też sprzedaż podlega konkretnej stawce podatku akcyzowego.

Otrzymany formularz oświadczenia Wnioskodawca ma obowiązek po wypełnieniu odesłać do „A”. W załączeniu kserokopia otrzymanego do wypełnienia formularza.

Zainteresowany informuje, że nie jest organizacją o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.) wykonuje jednak jej zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (t. j. Dz. U. Nr 108, poz. 626) Wnioskodawca jest zwolniony od akcyzy?


Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 r. (Dz. U. Nr 55, poz. 234) tekst jednolity z dnia 31 maja 2001 r. (Dz. U. Nr 79, poz. 854) w art. 1 stanowi, że związek zawodowy jest dobrowolną i samorządną organizacją ludzi pracy, powołaną do reprezentowania i obrony ich praw, interesów zawodowych i socjalnych.

Związek zawodowy jest niezależny w swojej działalności statutowej od pracodawców, administracji państwowej i samorządu terytorialnego oraz od innych organizacji. Zapis ten oznacza, że związek zawodowy to organizacja „ludzi pracy”.

Użycie tak szerokiego pojęcia wynika stąd, że zakres związkowego prawa koalicji nie jest ograniczony do pracowników i obejmuje również osoby świadczące pracę na innej podstawie prawnej niż stosunek pracy.

Statut Związku zawodowego w preambule określa, że Wnioskodawca powołany w Polsce w wyniku protestu robotniczego i utworzony na podstawie porozumienia zawartego dnia 31 sierpnia 1980 r. w Gdańsku pomiędzy Międzyzakładowym Komitetem Strajkowym a Komisją Rządową, opierając swoje działania na gruncie etyki chrześcijańskiej i katolickiej nauki społecznej, prowadzi działalność w zakresie obrony godności, praw i interesów pracowniczych członków Związku zawodowego oraz realizacji ich potrzeb materialnych, społecznych i kulturalnych. Natomiast w § 5 Statut stanowi, że związek zrzesza pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę (także spółdzielczej umowy o pracę), a w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych zatrudnionych na podstawie członkostwa (wyboru, powołania, mianowania), jak również uczniów przyzakładowych szkół zawodowych świadczących pracę na rzecz zakładu pracy lub pobierających naukę zawodu, osoby wykonujące pracę nakładczą, osoby wykonujące prace na podstawie umowy agencyjnej, a także osoby czerpiące środki utrzymania z pracy wykonywanej na innej podstawie prawnej niż stosunek pracy.

Członkami Związku zawodowego mogą być także bezrobotni, emeryci i renciści oraz osoby odbywające zastępczą służbę wojskową. Utrata zatrudnienia, a także powołanie do odbycia zasadniczej służby wojskowej nie oznaczają utraty członkostwa. Nie jest to organizacja nastawiona na zysk.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 96, poz. 873) tekst jednolity z dnia 27 października 2010 r. (Dz. U. Nr 234, poz. 1536).

Przy czym przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie należy rozumieć organizacje pozarządowe:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

‒ osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W ocenie składającego niniejszy wniosek dla skorzystania z ulgi i nie płacenia akcyzy wystarczy wykazać, że Zainteresowany jest organizacją pozarządową.

W świetle cytowanych powyżej przepisów z organizacją pozarządową mamy do czynienia wówczas gdy spełnione są trzy warunki:

  1. podmiot nie należy do kręgu jednostek finansów publicznych,
  2. posiada osobowość prawną,
  3. podejmuje działania nie nakierowane na zysk.

Wszystkie ww. warunki Wnioskodawca spełnia. Zainteresowany nie należy do sektora finansów publicznych, bowiem nie znajduje się w katalogu podmiotów należących do tego sektora, które enumeratywnie wymienia w art. 9 ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) tekst jednolity z dnia 21 czerwca 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 885). Zainteresowany posiada osobowość prawną co wprost wynika z 17 STATUTU (http://www. (…)).

I na koniec Związek zawodowy jak wskazano na wstępie cytując preambułę STATUTU oraz jego pierwsze postanowienia podejmuje działania nienakierowane na osiąganie zysku.

Mając na względzie powyższe uznać należy, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia w zapłacie akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

Dla porządku wskazać należy, że przywołany art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie określa, że przepisów działu II ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie stosuje się do:

  1. partii politycznych:
  2. związków zawodowych i organizacji pracodawców;
  3. samorządów zawodowych;
  4. fundacji utworzonych przez partie polityczne.

Podkreślić należy, że dział II ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dotyczy wyłącznie zasad, na jakich może być prowadzona działalność na gruncie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Skoro ustawodawca określił zasady działania związku zawodowego w odrębnej ustawie to prawidłowo przepisu działu II nie mogą mieć do związku zawodowego zastosowania. Przy czym podkreślenia wymaga okoliczność, że Dział II nie ma jakiegokolwiek znaczenia dla zasad ustalania jaki podmiot może być organizacją pozarządowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752) – zwanej dalej ustawą – użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie „wyroby gazowe” oznacza – wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Z kolei zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu (w tym przypadku Zainteresowanemu), zaś użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał od sprzedawcy formularz będący oświadczeniem odbiorcy o przeznaczeniu paliwa gazowego na potrzeby naliczania podatku akcyzowego będącego załącznikiem do umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego celem określenia przeznaczenia paliwa gazowego.

Zainteresowany nie jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tym niemniej wykonuje jej zadania.

Z powyższych przepisów wynika, że w zakresie obrotu wyrobami gazowymi podstawową zasadą jest ich opodatkowanie. Ustawa przewiduje jednak określone wyłączenia od ww. zasady.

Na mocy art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Z opisu sprawy wynika natomiast, że Zainteresowany nie jest żadną z organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Mając na względzie jednoznaczne brzmienie powyższych przepisów oraz fakt, że z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie spełnia ww. kryterium podmiotowego w opinii tut. Organu zwolnienie od podatku nie może zostać udzielone.

Z kolei stanowisko Wnioskodawcy odnośnie wykonywania przez niego zadań organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie może podlegać analizie w ramach niniejszej interpretacji indywidualnej. Jest ona bowiem interpretacją przepisów prawa podatkowego, którymi nie są przepisy innych ustaw niż podatkowe w tym i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Reasumując, w świetle art. 31b ust. 2 pkt 8 ustawy, Wnioskodawca nie będzie zwolniony od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj