Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-541/14-2/MKw
z 22 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 9 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia Nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni zamierza sprzedać na rzecz spółki posiadającej osobowość prawną (dalej: „Nabywca”) udział w wysokości 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego działki gruntu o powierzchni 6 619 m2 („Nieruchomość”) wraz z udziałem w wysokości 40/100 części w prawie własności budynków posadowionych na tej działce, tj.:

  • budynku magazynowego („Budynek 1a”),
  • budynku magazynowo-biurowego („Budynek 1”),
  • budynku magazynowo-biurowego pełniącego dodatkowo funkcję łącznika („Budynek 1b”).


Na potrzeby niniejszego wniosku Budynek 1a, Budynek 1 i Budynek 1b są łącznie zwane „Budynkami”.


W latach 1996-1997 Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem do swego łącznego majątku małżeńskiego łącznie udział w wysokości 80/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z udziałem w wysokości 80/100 części w prawie własności Budynków, przy czym:

  • nabycie udziału w wysokości 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz w prawie własności Budynku 1 i Budynku 1b zostało dokonane na podstawie Umowy przeniesienia prawa z 15 listopada 1996 r.;
  • nabycie udziału w wysokości 8/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz prawie własności Budynku 1 i Budynku 1b zostało dokonane na podstawie Umowy przeniesienia prawa z 1 marca 1997 r.;
  • nabycie udziału w wysokości 32/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości oraz prawie własności Budynku 1 i Budynku 1b zostało dokonane na podstawie Umowy sprzedaży z 17 kwietnia 1997 r.;
  • Budynek 1a został wybudowany w 1998 r. i Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem posiadali w nim również udział wynoszący 80/100 części prawa własności.


Umowa przeniesienia prawa z 15 listopada 1996 r., Umowa przeniesienia prawa z 1 marca 1997 r. oraz Umowa sprzedaży z 17 kwietnia 1997 r. są na potrzeby niniejszego wniosku łącznie zwane „Umowami nabycia”.


Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyli łącznie udział w wysokości 80/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z udziałem w wysokości 80/100 części w prawie własności Budynków od osób fizycznych, które - zgodnie z oświadczeniem przedstawionym przy Umowach nabycia - nie były podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”), a przedmiot umów nie podlegał przepisom obowiązującej wówczas ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r., o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11 poz. 50).


W dniu 11 lutego 2011 r. Wnioskodawczyni i małżonek Wnioskodawczyni dokonali podziału majątku dorobkowego w związku z ustaniem związku małżeńskiego, na mocy którego Wnioskodawczyni nabyła udział wynoszący 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości i prawie własności Budynków.


Na dzień złożenia niniejszego wniosku Wnioskodawczyni posiada zatem udział wynoszący 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z udziałem w wysokości 40/100 części w prawie własności Budynków na niej posadowionych, które stanowią przedmiot planowanej przez Wnioskodawczynię sprzedaży.

W zakresie Budynków posadowionych na Nieruchomości stan faktyczny jest następujący:


Budynek 1a:

  • Budynek 1a został wybudowany na Nieruchomości w 1998 r.
  • Począwszy od 6 czerwca 2000 r. do chwili obecnej Budynek 1a jest przez Wnioskodawczynię odpłatnie dzierżawiony na rzecz 20% współużytkownika wieczystego Nieruchomości i współwłaściciela Budynków - spółki A. Sp. z o.o. („A.”) na podstawie umowy dzierżawy z dnia 6 czerwca 2000 r. zawartej na 30 lat („Umowa dzierżawy”). Dzierżawa Budynku 1a podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek 1a nie był przez Wnioskodawczynię ulepszany.
  • W Budynku 1a nie ma wyodrębnionych lokali stanowiących odrębny przedmiot własności.


Budynek 1 i Budynek 1b:

  • Zgodnie z oświadczeniem przedstawionym w Umowach nabycia, w momencie podpisania powyższych umów obowiązywały zawarte przez byłego właściciela budynków umowy najmu i dzierżawy. Wnioskodawczyni nie posiada jednak informacji, czy te czynności podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.
  • Począwszy od 6 czerwca 2000 r. do chwili obecnej Budynek 1 i Budynek 1b są przez Wnioskodawczynię odpłatnie dzierżawione na rzecz A. na podstawie Umowy dzierżawy. Dzierżawa Budynku 1 i Budynku 1b podlega opodatkowaniu VAT.
  • Zgodnie z Umową dzierżawy A. jest uprawiony do dokonywania wszelkich prac umożliwiających właściwe wykorzystywanie przedmiotu dzierżawy, przy czym koszty tych prac pokrywane są bezpośrednio przez A., w zamian za co Wnioskodawczyni zobowiązała się do udzielenia tymczasowej karencji w rozpoczęciu płatności czynszu dzierżawnego w okresie wykonywania tych prac. W przypadku rozwiązania przez Wnioskodawczynię Umowy dzierżawy w związku z rażącym naruszeniem przez A. wynikających z niej obowiązków, Wnioskodawczyni jest zobowiązana zwrócić A. poniesione nakłady według ich wartości odtworzeniowej.
  • A. poniósł nakłady na modernizację Budynku 1 i Budynku 1b w wysokości przewyższającej 30% jego wartości początkowej. Modernizacja Budynku 1 i Budynku 1b została ukończona w 2002 r.
  • W Budynku 1 i Budynku 1b nie ma wyodrębnionych lokali stanowiących odrębny przedmiot własności.


Zarówno Wnioskodawczyni, jak i Nabywca na dzień zawarcia umowy sprzedaży będą zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku VAT.


Wnioskodawczyni oraz Nabywca, jeżeli organ podatkowy uzna, że dostawa Budynków i Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (dalej: „UPTU”), złożą przed dniem dokonania dostawy udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy tych Budynków zawierające:

  1. nazwę oraz imię i nazwisko (odpowiednio), adresy oraz numery identyfikacji podatkowej Wnioskodawczyni oraz Nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy Budynków;
  3. adres Budynków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy dostawa udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki tego podatku, czy też będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT?
  2. Czy w przypadku gdy w odpowiedzi na pytanie pierwsze czynność dostawy udziału w prawie własności Budynków wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania Nieruchomości podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT a Wnioskodawczyni oraz Nabywca, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 UPTU złożą, przed dniem dokonania dostawy udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy tych Budynków, dostawa tych Budynków oraz prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości, na której posadowione są Budynki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki tego podatku?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


Ad. 1


Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 7 UPTU, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego.


Zgodnie z art. 29a ust. 8 UPTU w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Z dniem 1 stycznia 2014 r. przestało obowiązywać Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie”), a tym samym § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnione było od podatku VAT zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.


Począwszy od 1 stycznia 2014 r. kwestie dotyczące możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT reguluje Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z dnia 2013 r. poz. 1722; dalej: „Nowe Rozporządzenie”). Co prawda przepisy Nowego Rozporządzenia nie zawierają regulacji analogicznych do dotychczasowego § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia, nie oznacza to jednak, że w odniesieniu do zbycia prawa wieczystego użytkowania wieczystego gruntu nie można obecnie zastosować zwolnienia od podatku VAT. Możliwość taka wynika wprost z przytoczonego wyżej art. 29a ust. 8 UPTU.


Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu Nowego Rozporządzenia: „uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011 r. sygn. akt I FPS 2/11 sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu została uznana za dostawę towaru w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie zaś z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli (lub ich części) trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Powyższe oznacza, że (...) stawka podatku właściwa dla budynków lub budowli (lub ich części) determinuje stawkę właściwą dla zbycia prawa użytkowania wieczystego. W związku z powyższym, do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym znajdują się trwale z nim związane budynki budowlane objęte - na podstawie ustawy o VAT - zwolnieniem od podatku, również będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku. (...) Do powyższych przypadków będą miały zatem zastosowania uregulowania ustawy o VAT, co oznacza, że nie ma potrzeby dalszego utrzymywania wymienionych przepisów rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. ...” [przypis Wnioskodawczyni: art. 29 ust. 5 UPTU został z dniem 1 stycznia 2014 r. zastąpiony art. 29a ust. 8 UPTU].


Z analizy powyżej zacytowanych przepisów i wyjaśnień ustawodawcy jednoznacznie wynika, że co do zasady prawo użytkowania wieczystego gruntu będące przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku VAT, jaką opodatkowane są budynki lub budowle posadowione na gruncie, którego prawo użytkowania wieczystego jest zbywane. Oznacza to, że w sytuacji, gdy dostawa budynku, budowli lub ich części jest opodatkowana podatkiem VAT (korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT), również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie opodatkowana podatkiem VAT (korzystała ze zwolnienia od podatku VAT).


Zatem, w opisanej sprawie, jeśli dostawa Budynków będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, to również dostawa prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości, na której posadowione są Budynki będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, według tej samej stawki tego podatku.


W związku powyższym należy rozstrzygnąć, czy dostawa Budynków będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.


Co do zasady, odpłatna dostawa towarów (a zatem również budynków) podlega opodatkowaniu według stawki 23% (stosownie do art. 146a pkt 1 UPTU w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%).


Jednakże w przypadku dostawy budynków ustawodawca ustanowił wyjątki, na podstawie których odpłatna dostawa budynków jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.


Mianowicie, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT podlega, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU, dostawa budynków, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Zgodnie art. 2 pkt 14 UPTU, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z przepisu tego wynika zatem, że aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie, musi dojść do oddania budynków (budowli lub ich części) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10a UPTU, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa jest w omówionym powyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że aby sprzedaż nieruchomości mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a UPTU, muszą być spełnione łącznie dwa warunki wskazane w tym artykule tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli, oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Jednakże art. 43 ust. 7a UPTU wskazuje dodatkowo, że dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia od podatku także wówczas, gdy nie zostanie spełniony warunek przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b tej ustawy, dotyczący wydatków poniesionych na ulepszenie. Ma to miejsce wówczas, gdy budynek był wykorzystywany w stanie ulepszonym przez podatnika do czynności opodatkowanych przez okres co najmniej 5 lat.


Poniżej Wnioskodawczyni przedstawia analizę powyżej przytoczonych przepisów w odniesieniu do poszczególnych Budynków, które będą przedmiotem sprzedaży na rzecz Nabywcy.


1) Budynek 1a

Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, Budynek 1a został wybudowany w 1998 r. Począwszy od roku 2002 Wnioskodawczyni wydzierżawia Budynek 1a na rzecz A.. Budynek 1a nie ma wyodrębnionych lokali. W okresie dzierżawy Wnioskodawczyni nie poniosła żadnych nakładów na ulepszenie Budynku 1a.


Powyższe oznacza, że pierwsze zasiedlenie Budynku 1a w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. a UPTU miało miejsce w roku 2002, kiedy Wnioskodawczyni wydzierżawiła po raz pierwszy wybudowany Budynek 1a na rzecz A., a tym samym oddała Budynek 1a do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Z uwagi na to, że w okresie dzierżawy Budynku 1a od roku 2002 Wnioskodawczyni nie poniosła żadnych nakładów na ulepszenie Budynku 1a, nie mogło mieć miejsca kolejne pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 lit. b UPTU. Sprzedaż Budynku 1a na rzecz Nabywcy nie będzie zatem dostawą w ramach pierwszego zasiedlenia. Pierwsze zasiedlenie Budynku 1a miało miejsce w roku 2002, zatem od tego momentu do momentu sprzedaży Budynku 1a na rzecz Nabywcy upłynął okres dłuższy niż 2 lata.


Wobec powyższego, w odniesieniu do sprzedaży Budynku 1a na rzecz Nabywcy nie mają zastosowania przesłanki wyłączające możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU.


Powyższe oznacza, że sprzedaż Budynku ta podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU.


2) Budynek 1 oraz Budynek 1b

Wnioskodawczyni nabyła część prawa własności do Budynku 1 oraz Budynku 1b wraz z nabyciem części prawa do użytkowania wieczystego Nieruchomości na podstawie Umów nabycia.


Zgodnie z oświadczeniem przedstawionym w Umowach nabycia:

  1. osoby fizyczne przenoszące prawo na Wnioskodawczynię nie były podatnikami VAT, a przedmiot umowy nie podlegał przepisom obowiązującej wówczas ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym;
  2. w momencie podpisania powyższych umów obowiązywały zawarte przez byłego właściciela budynków umowy najmu i dzierżawy. Wnioskodawczyni nie posiada jednak informacji, czy te czynności podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.


Począwszy od 6 czerwca 2000 r. do chwili obecnej Budynek 1 i Budynek 1b są przez Wnioskodawczynię odpłatnie dzierżawione na rzecz A. na podstawie Umowy dzierżawy. Dzierżawa Budynku 1 i Budynku 1b podlega opodatkowaniu VAT. Zgodnie z zapisami Umowy dzierżawy A. poniósł nakłady na modernizację Budynku 1 i Budynku 1b w wysokości przewyższającej 30% jego wartości początkowej. Modernizacja Budynku 1 i Budynku 1b została ukończona w 2002 r.


Koszty prac modernizacyjnych zostały w całości pokryte przez A., w zamian za co Wnioskodawczyni zobowiązała się do udzielenia tymczasowej karencji w płatności czynszu dzierżawnego w okresie wykonywania tych prac przez A..


Dodatkowo Umowa dzierżawy przewiduje, że w przypadku rozwiązania przez Wnioskodawczynię Umowy dzierżawy w związku z rażącym naruszeniem przez A. wynikających z niej obowiązków, Wnioskodawczyni jest zobowiązana zwrócić A. poniesione nakłady według ich wartości odtworzeniowej (Wnioskodawczyni nie przewiduje zaistnienia takiej sytuacji przed dokonaniem planowanej sprzedaży).


Z uwagi na to, że: (a) Wnioskodawczyni nie posiada informacji, czy przed nabyciem przez niego Budynku 1 i 1b budynki te były oddane do użytkowania w wykonaniu czynności opodatkowanych VAT oraz (b) transakcja nabycia przez Wnioskodawczynię Budynku 1 i 1b na podstawie Umów nabycia nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że pierwsze zasiedlenie Budynku 1 i 1b miało miejsce najpóźniej z chwilą wydzierżawienia budynków przez Wnioskodawczynię na rzecz A..


Ustalenia wymaga, czy fakt dokonania ulepszenia Budynku 1 i 1b przez ich dzierżawcę - A. - ma wpływ na opodatkowanie przyszłej transakcji sprzedaży planowanej przez Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że niezależnie od tego, czy fakt dokonania w 2002 r. ulepszenia przez A. będzie uznany za ulepszenie dokonane przez Wnioskodawczynię stanowiące przesłankę dla dokonania kolejnego pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 li. b UPTU, planowana transakcja sprzedaży będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU.


Wnioskodawczyni argumentuje powyższe w następujący sposób:


1. W przypadku uznania, że ulepszenie dokonane przez A. w 2002 r. nie stanowi dla Wnioskodawczyni przesłanki dla dokonania kolejnego pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 lit. b UPTU, pierwsze zasiedlenie Budynku 1 i 1b zostało dokonane najpóźniej w momencie wydzierżawienia przez Wnioskodawczynię Budynku 1 i 1b na rzecz A., co miało miejsce w roku 2000. Uznając, że od 2000 r. Wnioskodawczyni nie poniosła wydatków na ulepszenie Budynku 1 i 1b (ponieważ wydatki te zostały faktycznie poniesione przez A. - dzierżawcę), nie mogło mieć miejsca kolejne pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. b UPTU. Wobec powyższego, do planowanej przez Wnioskodawczynię sprzedaży Budynku 1 i 1b ma zastosowanie zwolnienie z opodatkowania VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU, ponieważ:

  • dostawa budynku 1 i 1b nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, oraz
  • od ostatniego pierwszego zasiedlenia w roku 2000 minął okres dłuższy niż 2 lata.


2. W przypadku uznania, że ulepszenie dokonane przez A. w 2002 r. stanowi dla Wnioskodawczyni przesłankę dla dokonania kolejnego pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 lit. b UPTU, pierwsze oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT po dokonaniu ulepszenia powinno zostać dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia i podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawczyni zwraca przy tym uwagę, że przy takim założeniu ulepszenie zostałoby dokonane w trakcie obowiązywania Umowy dzierżawy, wobec czego moment dokonania ulepszenia Budynku 1 i 1b byłby momentem tożsamym z wydaniem Budynku 1 i 1b w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, tj. kontynuowaniem wcześniej zawartej Umowy dzierżawy.

Niniejsze stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych:


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. IPPP1/443-72/13-3/PR: „Odnośnie budynku (...) zmodernizowanego przez Dzierżawcę, gdzie wydatki na to ulepszenie przekraczały 30% wartości początkowej budynku, należy stwierdzić, iż w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT do pierwszego zasiedlenia doszło w 1994 r. wraz z wydaniem przez Zbywcę budynku w dzierżawę na rzecz Dzierżawcy. Natomiast, w 1997 r., wraz ze wspomnianą modernizacją miało miejsce zdarzenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 lit. b ustawy. Jednocześnie nastąpiło wydanie tego budynku użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu tj. kontynuowana była wcześniej zawarta umowa dzierżawy. W konsekwencji powyższego, w 1997 r. należy rozpoznać pierwsze zasiedlenie, związane z ww. modernizacją. Stąd też, co do budynku (...) wybudowanego w 1975 r. przez Zbywcę, i oddanego do użytkowania w 1994 r. w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, mając powyższe na uwadze, jego dostawa będzie objęta zwolnieniem, w trybie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy...”;


  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 listopada 2013 r., sygn. IBPP1/443-716/13/AW: „... na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego lokalu użytkowego w części będącej przedmiotem umów najmu nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Jak wynika z wniosku - dnia 30 września 2011 r. Spółka dokonała podwyższenia wartości lokalu o poniesione nakłady inwestycyjne, które przekroczyły 30% wartości nieruchomości. Jednocześnie podwyższenie to nastąpiło w trakcie trwania umów najmu części lokalu zawartych w czerwcu i grudniu 2008 r. (...) Biorąc pod uwagę brzmienie art. 2 pkt 14 lit. b ustawy o VAT oznacza to, że oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu użytkownikowi (po ulepszeniu) miało miejsce na podstawie ww. umów w stosunku do tych części lokalu, które były wynajęte”.


Podsumowując powyższe, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że - w przypadku uznania, że ulepszenie dokonane przez A. w 2002 r. stanowi dla Wnioskodawczyni przesłankę dla dokonania kolejnego pierwszego zasiedlenia myśl art. 2 pkt 14 lit. b UPTU - ostatnie pierwsze zasiedlenie Budynku 1 i 1b miało miejsce po dokonaniu ulepszenia, tj. w roku 2002 na podstawie kontynuacji Umowy dzierżawy. Tym samym, do planowanej sprzedaży Budynku 1 i 1b możliwe jest zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU, ponieważ:

  • dostawa Budynku 1 i 1b nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim, oraz
  • od ostatniego pierwszego zasiedlenia w roku 2002, dokonanego jako skutek ulepszenia, minął okres dłuższy niż 2 lata.


W związku z powyższym Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że niezależnie od tego, czy uznamy, że ulepszenie Budynku 1 i 1b dokonane przez A. miało wpływ na zaistnienie u Wnioskodawczyni przesłanki do dokonania kolejnego pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 lit. b UPTU, dostawa Budynku 1 i 1b będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU.

Podsumowując, Wnioskodawczyni uważa, że dostawa Budynku 1, Budynku 1a i Budynku 1b wraz z prawem do użytkowania wieczystego Nieruchomości, na której są one posadowione, dokonana przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU w związku z art. 29a ust. 8 UPTU.

Ad. 2


Zgodnie z art. 43 ust. 10 UPTU podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 UPTU, i wybrać opodatkowanie podatkiem VAT dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy budynku, budowli lub ich części.


Art. 43 ust. 11 doprecyzowuje, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Jak przedstawiono w stanowisku Wnioskodawczyni dotyczącym pytania 1, zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 UPTU przysługuje dla sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy następujących obiektów: Budynku 1a, Budynku 1 i Budynku 1b.


W stanie faktycznym Wnioskodawczyni oświadczyła, że na moment dokonania sprzedaży zarówno Wnioskodawczyni, jak i Nabywca będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, co stanowi o spełnieniu pierwszej z przesłanek umożliwiających Wnioskodawczyni rezygnację ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10.


Powyższe oznacza, że o ile przed dokonaniem dostawy ww. budynków Wnioskodawczyni wraz z Nabywcą złożą właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy Budynku 1, Budynku 1a oraz Budynku 1b dokonanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Nabywcy oraz oświadczenie to będzie zawierało wszystkie elementy wyszczególnione w art. 43 ust. 11 UPTU, to dostawa tych budynków oraz prawa do użytkowania wieczystego nieruchomości, na których są one posadowione podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według 23 % stawki tego podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i art. 8 ustawy. I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: (…)


    6) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,

    7) zbycie praw do użytkowania wieczystego gruntów.

Towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zatem, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż, jak również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.


Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121). Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 k.c.).


Jak stanowi art. 196 § 1 k.c., współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu (§ 2 ww. przepisu).


W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.


Należy podkreślić, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 k.c.). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.


Na gruncie przepisów ustawy zarówno sprzedaż udziału we współwłasności gruntu na podstawie art. 198 k.c., jak i sprzedaż wspólnego gruntu za zgodą wszystkich współwłaścicieli na podstawie art. 199 k.c., stanowi odpłatną dostawę towarów.


Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, które to czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy zauważyć, że zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.


W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom, po spełnieniu określonych warunków, skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Należy zauważyć, że aby dostawa budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.


Warunku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. b, zgodnie z art. 43 ust. 7a ustawy, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Z kolei, w świetle art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Tak więc, ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych warunków, możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Powyższe prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu (w tym również użytkowania wieczystego gruntu), na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższych przepisów wynika, że do dostawy gruntu zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT analogiczna jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych. Tym samym, w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zbyć udział w wysokości 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego działki gruntu wraz z udziałem w wysokości 40/100 części w prawie własności budynków posadowionych na tej działce, tj.: budynku magazynowego (Budynek 1a), budynku magazynowo-biurowego (Budynek 1) oraz budynku magazynowo-biurowego pełniącego dodatkowo funkcję łącznika (Budynek 1b). W latach 1996-1997 Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem do swego łącznego majątku małżeńskiego łącznie udział w wysokości 80/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z udziałem w wysokości 80/100 części w prawie własności Budynków. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyli łącznie udział w wysokości 80/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości wraz z udziałem w wysokości 80/100 części w prawie własności Budynków od osób fizycznych, które - zgodnie z oświadczeniem przedstawionym przy Umowach nabycia - nie były podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”), a przedmiot umów nie podlegał przepisom obowiązującej wówczas ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. W dniu 11 lutego 2011 r. Wnioskodawczyni i małżonek Wnioskodawczyni dokonali podziału majątku dorobkowego w związku z ustaniem związku małżeńskiego, na mocy którego Wnioskodawczyni nabyła udział wynoszący 40/100 części w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości i prawie własności Budynków.


Z uwagi na to, że na zbywany udział w Nieruchomości składa się kilka budynków, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia kolejno dla każdego z nich.


Budynek 1a, jak wynika z opisu sprawy jest wydzierżawiany przez Wnioskodawczynię od 2000 r. Dzierżawa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Budynek ten nie ma wyodrębnionych lokali. W okresie dzierżawy Wnioskodawczyni nie ponosiła żadnych nakładów na jego ulepszenie.


W rezultacie w odniesieniu do Budynku 1a pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 lit. a ustawy miało miejsce w roku 2000 r., kiedy budynek został wydzierżawiony, a tym samym oddany w użytkowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Budynek nie był ulepszany, więc pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Budynku 1a upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


Z uwagi na powyższe okoliczności, należy stwierdzić, że dostawa Budynku 1a będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy, po spełnieniu zawartych w tym przepisie warunków.


Z kolei, Budynek 1 oraz Budynek 1b, jak wynika z opisu sprawy, jest odpłatnie wydzierżawiany przez Wnioskodawczynię od 2000 r. Dzierżawa ww. Budynków podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dzierżawca poniósł nakłady na modernizację Budynku 1 i Budynku 1b w wysokości przewyższającej 30% jego wartości początkowej. Modernizacja Budynku 1 i Budynku 1b została ukończona w 2002 r. Koszty prac modernizacyjnych zostały w całości pokryte przez Dzierżawcę, w zamian za co Wnioskodawczyni zobowiązała się do udzielenia tymczasowej karencji w płatności czynszu dzierżawnego w okresie wykonywania tych prac.


W ocenie tut. organu odniesieniu do Budynku 1 oraz Budynku 1b, zmodernizowanych przez Dzierżawcę, gdzie wydatki na ulepszenie przekraczały 30% wartości początkowej, pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy należy rozpoznać w 2002 r. w momencie dokonania ulepszeń wraz z jednoczesnym wydaniem Budynków użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu tj. kontynuowaniu zawartej wcześniej umowy dzierżawy.


Stąd też, z uwagi na to, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Budynku 1 i Budynku 1b upłynął okres dłuższy niż 2 lata, dostawa ww. Budynków będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z opcją wyboru opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 10 tej ustawy, po spełnieniu zawartych w tym przepisie warunków.

W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawczynią, że dostawa udziałów w Budynku 1, Budynku 1a i Budynku 1b wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, na której są one posadowione będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że na moment dokonania sprzedaży zarówno Wnioskodawczyni, jak i Nabywca, będą zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Ponadto, Wnioskodawczyni oraz Nabywca złożą przed dniem dokonania dostawy udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości właściwemu dla nabywcy oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.


Tym samym, dostawa udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Jednakże, ponieważ Wnioskodawczyni oraz Nabywca, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy złożą, przed dniem dokonania dostawy udziału w prawie własności Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie podatkiem VAT dostawy tych Budynków, dostawa udziału w tych Budynków oraz udziału w prawie użytkowania wieczystego Nieruchomości, na której posadowione są Budynki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według 23% stawki tego podatku.


Zatem, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ zauważa, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). A zatem niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawczyni, tj. osoby składającej wniosek. W związku z tym skutki określone w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej mogą dotyczyć tylko Zainteresowanego. Stąd też interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana dla Wnioskodawczyni nie może wywierać skutku prawnego dla kontrahentów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj