Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-174/14/MZ
z 2 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 25 lutego 2014 r. (data wpływu do Biura – 3 marca 2014 r.), uzupełnionym 22 maja 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 19 maja 2014 r. znak: IBPB II/1/415-174/14/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Wniosek uzupełniono 22 maja 2014 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) zajmuje się doradztwem finansowym, oraz pośrednictwem inwestycyjnym i ubezpieczeniowym. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje pośrednictwo w zawieraniu ubezpieczeń z X S.A. W celu przekonania klientów do zawierania umów ubezpieczenia Wnioskodawca postanowił zorganizować konkurs dla klientów opłacających najwyższe ubezpieczenia, którego nagrodą jest kwota przekazana na spłatę określonej części składek ubezpieczenia, do spłaty której zobowiązany jest zwycięzca. Warunki oraz zasady przeprowadzania konkursu określone są w odrębnym regulaminie nazwanym przez Wnioskodawcę „ ...”.

W myśl ww. regulaminu do rozstrzygania w konkursie powołana zostanie specjalna Komisja Konkursowa, w skład której wchodzić będą Członkowie Zarządu oraz Dyrektor ds. rozwoju sieci, zatrudniony u Wnioskodawcy. Na podstawie regulaminu Komisja Konkursowa została upoważniona do ogłaszania limitów zwycięzców w każdym miesiącu. Limit ten uzależniony będzie od ilości klientów, wysokości uzyskanych wpływów, rozwoju przedsiębiorstwa, wysokości popytu na usługi oferowane przez Wnioskodawcę.

Regulamin zostanie początkowo ogłoszony na stronie internetowej Wnioskodawcy i udostępniony do wglądu nieograniczonej ilości odbiorców. Na stronie internetowej znajdzie się również ogłoszenie o organizacji konkursu.

Wnioskodawca rozważa również w przyszłości wydawanie dla swoich klientów, współpracowników oraz osób zainteresowanych skorzystaniem z jego usług, gazety promocyjnej wydawanej jako miesięcznik lub kwartalnik, w której również opublikowane byłyby warunki uczestnictwa w konkursie. Nie został jeszcze określony potencjalny nakład gazety, ideą jej wydawania jest jednak umożliwienie zapoznania się z jej treścią nie tylko klientom i współpracownikom Wnioskodawcy, ale również szerszej grupie odbiorców.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wypłata kwoty przeznaczonej na spłatę składek ubezpieczenia, na podstawie regulaminu konkursowego i rozstrzygnięcia komisji konkursowej, stanowi wypłatę nagrody w konkursie i podlega opodatkowaniu stawką 10% – na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy akcja organizowana przez niego jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i kwota będąca przedmiotem wypłaty podlega opodatkowaniu stawką 10%.

Wnioskodawca stwierdził, że przede wszystkim należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w żaden sposób nie definiuje pojęcia konkursu, którym ustawodawca posługuje się w art. 30 ust. 1 pkt 2. Konieczne staje się więc posłużenie się definicją wypracowaną w tym względzie przez doktrynę i orzecznictwo. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3528/06 wskazał jednak, że nie można dopuścić, aby przy definiowaniu pojęcia ustawowego posługiwać się definicjami słownikowymi, gdyż stosowany w nich syntetyczny opis stanowi jedynie wskazanie najczęstszych form pomijając te, które także stanowią przedmiot danego pojęcia, a są mniej spotykane. W obecnej doktrynie prawnej spotykać się można ze wskazaniem jednego elementu przesądzającego o istocie konkursu, a mianowicie o rywalizacji (por. J. Marciniuk, Komentarz do art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Legalis 2014). Co istotniejsze wydaje się pogląd ten popierają także organy skarbowe. W interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 sierpnia 2010 r. znak: IBPBII/1/415-516/10/BD przeczytać można: „za konkurs uznać należy przedsięwzięcie zawierające element rywalizacji, mające na celu wybranie osoby (osób) najlepiej wykonującej określone zadania, osiągającej najlepsze wyniki w danej dziedzinie, najlepiej spełniającej wskazane kryteria (...)”.

Ponadto pogląd ten popiera również orzecznictwo sądownictwa administracyjnego. I tak wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 12 stycznia 2012 r. sygn. akt I SA/Sz 852/11 wskazuje, że elementami konkursu jest rywalizacja i nagroda za najlepszy wynik. Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z dnia 24 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Ld 141/13 wskazał jako niezbędny element konkursowy rywalizację.

Orzecznictwo jednakże wskazuje również inne wymagania odnośnie przeprowadzania konkursu oraz tym samym opodatkowania nagród na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przede wszystkim wspomniany powyżej wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi określa, że jako element formalny konkursu wymagany jest regulamin określający sposób przyznawania nagród w określonym konkursie. Ww. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wskazuje, że przez konkurs należy rozumieć takie przedsięwzięcie w którym występują elementy takie jak regulamin, komisja konkursowa i nagrody. Ponadto przytoczony wyrok wskazuje, że nie można odrzucać potocznego rozumienia terminu konkurs, a konkurs pozostaje konkursem nawet jeżeli zwycięzcami byliby wszyscy jego uczestnicy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przytoczonym stanie nie ulega wątpliwości, że pomiędzy klientami występuje rywalizacja. W związku z tym, że klient zostanie poinformowany o warunkach konkursu będzie on mógł podejmować decyzje oraz rozważać strategię dającą mu przewagę nad innymi osobami, umożliwiającą mu uzyskanie nagrody w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę.

W ocenie Wnioskodawcy, nie może ujść uwadze, że konkurs zorganizowany przez niego spełnia nadto wszelkie znamiona konkursu w świetle przytoczonego orzecznictwa, oraz doktryny. Gdyż zawiera on takie elementy składowe jak rywalizacja, regulamin, w którym określone są warunki przystąpienia do konkursu, oraz zasady jego przeprowadzenia, komisja konkursowa powołana na zasadzie regulaminu, która rozstrzyga w sprawach konkursowych, oraz nagroda. Pomimo, iż nagroda w tym wypadku nie posiada swojego ekwiwalentu fizycznego i pozostaje jedynie kwotą spłacającą składki ubezpieczenia uczestnika konkursu, to nadal nagrodą pozostaje gdyż stanowi dla niego korzyść w związku z okazaniem się najlepszym w rywalizacji w konkursie.

Według Wnioskodawcy, w świetle przytoczonego orzecznictwa, jak i doktryny nie może ulegać wątpliwości, że wskazana na wstępie interpretacja Wnioskodawcy o tym, że wskazany stan w rzeczywistości spełnia warunki konkursu i nagrody w konkursie w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani inne przepisy prawa nie zawierają definicji konkursu, wobec czego w celu jej określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.” Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Natomiast zgodnie z ogólną definicją zawartą w „Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego”, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. „konkurs” to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z przepisu art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca, w celu przekonania klientów do zawierania umów ubezpieczenia, postanowił zorganizować konkurs dla klientów opłacających najwyższe ubezpieczenia. Nagrodą w konkursie będzie kwota przekazana na spłatę określonej części składek ubezpieczenia, do spłaty której zobowiązany będzie zwycięzca. Warunki oraz zasady przeprowadzania konkursu określone są w stosownym regulaminie, zgodnie z którym o wynikach konkursu będzie rozstrzygać komisja konkursowa.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że wydawane przez Wnioskodawcę nagrody z tytułu wygranych w organizowanym przez niego konkursie będą w całości podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj