Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-182/14-4/IR
z 2 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 sierpnia 2014 r. (data wpływu 20 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku dochodowego od przychodu uzyskanego przez:

  • Teatr z Francji,
  • Teatr z Chorwacji,
  • Teatr z Wielkiej Brytanii
    jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku poboru podatku dochodowego od przychodów uzyskanych przez teatry zagraniczne.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 11 sierpnia 2014 r., (doręczonym w dniu 14 sierpnia 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 20 sierpnia 2014 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 19 sierpnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność Teatru prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406). Z ustawy wynika, że działalność kulturalna „(…) polega na tworzeniu upowszechnianiu i ochrony kultury”. W ramach tej działalności Teatr w 2014 r., po raz trzeci został organizatorem zadania pn. „…Festiwal…”, realizowanego w ramach podpisanej umowy z Województwem. Na ten Festiwal Teatr otrzymał środki finansowe w formie dotacji z budżetu województwa. Planowany jest udział w Festiwalu w bieżącym roku Teatrów z krajów Europy: Wielka Brytania, Francja i Chorwacja.

Przedmiotem kontraktów, które zostaną zawarte z Teatrami z ww. krajów jest cyt. „Zamawiający /tj. Teatr …/ jako organizator …Festiwalu odbywającego się w Ł. powierza wystawienie, a Wykonawca, /tj. Teatr zagraniczny/ zobowiązuje się wystawić całkowicie przygotowany spektakl pn. (…) w dniu (...), o godz. (…)”.

W wykonaniu przedmiotu umowy Wykonawca zobowiązuje się do wystawienia całkowicie przygotowanego spektaklu pn. (…) oraz pokryje we własnym zakresie koszty:

  • dostarczenia na miejsce wystawienia spektaklu kompletnych elementów scenografii, /tj. dekoracji, kostiumów, urządzeń, rekwizytów/,
  • dowiezienia do teatru – (w przypadku transportu drogowego lub miejsca lądowania samolotu) – zorganizowanym przez Wykonawcę transportem członków zespołu teatralnego i obsługi,
  • ubezpieczenia członków zespołu teatralnego i elementów scenografii na czas pobytu w Polsce, oraz inne tp. koszty.

W zamian za wystawienie całkowicie przygotowanego spektaklu teatralnego Zamawiający zapłaci Wykonawcy kwotę w wysokości … Euro brutto (słownie …), co stanowi równowartość w PLN obliczoną według kursu na dzień dokonania przelewu, po dokonaniu potrąceń wynikających z przepisów prawa polskiego.

W oparciu o art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 17 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zgodnie z zapisami w kontraktach z Teatrami zagranicznymi Wnioskodawca zamierza dokonać potrącenia ryczałtowego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terenie RP na podstawie wystawionych faktur przez Teatry jak niżej:

  • Teatr we Francji – ryczałt 20 %,
  • Teatr z Chorwacji – ryczałt 20 %

oraz art. 16 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zgodnie z zapisami w kontrakcie z Teatrem zagranicznym nie zamierza dokonać potrącenia ryczałtowego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terenie RP na podstawie wystawionej faktury przez Teatry z Wielkiej Brytanii w przypadku aktualnego certyfikatu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w ramach umów, które zostaną zawarte na wystawienie całkowicie przygotowanych spektakli teatralnych przez zagraniczne osoby prawne nie występuje proces przeniesienia praw autorskich i zagadnienie licencji.

W uzupełnieniu wniosku dodano następujące wyjaśnienia:

  • Teatry z Francji, Chorwacji i Wielkiej Brytanii to osoby prawne nie reprezentowane przez agencje lub osoby fizyczne,
  • wynagrodzenie będzie przypadało Teatrowi, a nie będzie wypłacane bezpośrednio artystom Teatru,
  • Wnioskodawca będzie posiadał aktualny certyfikat Teatru z Wielkiej Brytanii. Natomiast na dzień złożenia wniosku Teatr nie posiada wiedzy, czy w przypadku Francji i Chorwacji będą przedstawione certyfikaty rezydencji.

Wobec tego Wnioskodawca prosi o odpowiedź w przypadku:

  1. Teatr będzie w posiadaniu certyfikatów rezydencji z Francji i Chorwacji;
  2. Teatr nie będzie w posiadaniu certyfikatów rezydencji z Francji i Chorwacji,
    • pobyt Teatru z Francji, Chorwacji i Wielkiej Brytanii będzie pokryty ze środków dotacji celowej przyznanej na Festiwal przez Organizatora – Samorząd Województwa …
    • wymienione wyżej Teatry nie osiągają zysków przez zakład położony na terenie Polski.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie po uzupełnieniu wniosku.

Czy prawidłowe będzie postępowanie Teatru …, który w myśl przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i umów o unikaniu podwójnego opodatkowania:

  • art. 17 ust. 2 i ust. 3 z Francją – dokona potrącenia podatku ryczałtowego w wysokości 20% od kwoty brutto umowy, potwierdzonej wystawioną fakturą;
  • art. 17 ust. 2 i ust. 3 z Chorwacją – dokona potrącenia podatku ryczałtowego w wysokości 20% od kwoty brutto umowy, potwierdzonej wystawioną fakturą;
  • art. 16 ust. 3 z Wielką Brytanią – nie dokona potrącenia podatku ryczałtowego od kwoty brutto umowy, potwierdzonej wystawioną fakturą w przypadku otrzymania aktualnego certyfikatu rezydencji.

Zdaniem Wnioskodawcy (po uzupełnieniu wniosku), na podstawie przepisów art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: pdop), należy potrącić podatek od uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów na terenie RP z działalności widowiskowej, rozrywkowej i sportowej w wysokości 20%.

Z przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o pdop wynika, że osoba prawna Teatr …, dokonując wypłat należności z tytułu przychodów uzyskanych przez zagraniczne osoby prawne (Instytucje prowadzące działalność kulturalną), na podstawie zawartych umów i wystawionych faktur przez te instytucje zagraniczne, ma obowiązek pobrać w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Pobranie lub niepobranie tego podatku należy rozpatrywać łącznie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz otrzymanym certyfikatem rezydencji.

Zapisy:

  • art. 17 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Francją obligują do pobrania ryczałtowego podatku dochodowego 20%, bez względu na przedstawiony certyfikat rezydencji, od przychodów uzyskanych w Polsce przez Teatr z Francji;
  • art. 17 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Chorwacją obligują do pobrania ryczałtowego podatku dochodowego 20%, bez względu na przedstawiony certyfikat rezydencji, od przychodów uzyskanych w Polsce przez Teatr z Chorwacji;
  • art. 16 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zezwala na niepobranie ryczałtowego podatku 20% od przychodów uzyskanych w Polsce przez Teatr z Wielkiej Brytanii po dostarczeniu aktualnego certyfikatu rezydencji, ponieważ pobyt w Polsce jest całkowicie opłacony z funduszy publicznych (dotacja Teatru uzyskana od Organizatora – Samorządu Województwa).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku poboru podatku dochodowego od przychodów Teatru z Francji, Teatru z Chorwacji i Teatru z Wielkiej Brytanii jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zakres obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych wyznaczony jest bądź przez siedzibę lub zarząd usytuowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bądź też przez dochody osiągane na tym terytorium. Uzyskanie dochodów na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej sprawia, że podatnicy osiągający taki dochód, podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – ustala się w wysokości 20% tych przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U. z 1977 r. Nr 1, poz. 5), bez względu na postanowienia artykułów 14 i 15 dochody zawodowych artystów, jak na przykład artystów scenicznych, filmowych, radiowych oraz telewizyjnych, jak też muzyków i sportowców z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności, podlegają opodatkowaniu w tym z Umawiających się Państw, w którym wykonują oni te czynności.

Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 tego artykułu jeżeli dochody z działalności wykonywanej osobiście przez artystę scenicznego lub sportowca są przyznawane innej osobie niż sam artysta lub sportowiec, mogą być one ze względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym dana działalność artystyczna lub sportowa jest wykonywana.

W świetle art. 17 ust. 3 ww. bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dochody z rodzajów działalności określonych w ustępie 1 wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej aprobownej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

W myśl art. 17 ust. 1 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Warszawie dnia 19 października 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 78, poz. 370), bez względu na postanowienia art. 14 i 15 niniejszej umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, z osobiście wykonywanej w tym charakterze działalności w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 tego artykułu jeżeli dochód mający związek z osobiście wykonywaną działalnością takiego artysty lub sportowca nie przypada temu artyście lub sportowcowi, lecz innej osobie, dochód taki, bez względu na postanowienia art. 7, 14 i 15 niniejszej umowy, może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana.

W świetle art. 17 ust. 3 ww. bez względu na postanowienia ust. 1 i 2 tego artykułu dochód, o którym mowa w tym artykule, będzie zwolniony od opodatkowania w tym Umawiającym się Państwie, w którym wykonywana jest działalność artysty lub sportowca, jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej między rządami Umawiających się Państw.

W myśl art. 16 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 250, poz. 1840), bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Natomiast zgodnie z treścią ust. 2 tego artykułu, jeżeli dochód, mający związek z osobiście wykonywaną działalnością artysty lub sportowca, nie przypada na rzecz tego artysty lub sportowca lecz innej osobie, wówczas taki dochód, bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, może być opodatkowany w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana.

Ponadto na podstawie ust. 3 ww. Konwencji postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodu powstającego w związku z wykonywaniem działalności artysty lub sportowca w Umawiającym się Państwie, jeżeli pobyt w tym Państwie jest całkowicie lub w głównej mierze finansowany z funduszy publicznych jednego lub obu Umawiających się Państw, jego jednostki terytorialnej, organu lokalnego lub instytucji rządowej.

W tym miejscu wskazać należy, że zawarte w art. 16 ust. 2 ww. Konwencji i art. 17 ust. 2 ww. Umów sformułowanie, że dochody „mogą być (…) opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty lub sportowca jest wykonywana” nie oznacza możliwości wyboru, w którym państwie dochód ten podlega opodatkowaniu. Sformułowanie to oznacza, że państwo, w którym działalność artysty jest wykonywana (tj. Polska) ma prawo opodatkować takie dochody, jeżeli na podstawie polskich przepisów dochody te podlegają w Polsce opodatkowaniu (umowy są bowiem zawierane pomiędzy państwami, a nie z poszczególnymi podatnikami). Używane w umowach bilateralnych słowo „mogą” należy zatem rozumieć jako prawo administracji skarbowej danego państwa do opodatkowania określonych rodzajów dochodów. Postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania przyznają więc państwu będącemu stroną umowy prawo do opodatkowania danego rodzaju dochodu, jeżeli ustawodawstwo wewnętrzne nakłada podatek na taki rodzaj dochodu (przychodu) – a taki obowiązek nakłada art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że Teatr w 2014 r., po raz trzeci został organizatorem zadania pn. „… Festiwal …”, realizowanego w ramach podpisanej umowy z Województwem. Na ten Festiwal Teatr otrzymał środki finansowe w formie dotacji z budżetu województwa. Planowany jest udział w Festiwalu w bieżącym roku Teatrów z krajów Europy: Wielka Brytania, Francja i Chorwacja. Przedmiotem kontraktów, które zostaną zawarte z Teatrami z wyżej wymienionych krajów jest cyt. „Zamawiający /tj. Teatr …/ jako organizator …Festiwalu… odbywającego się w Ł. powierza wystawienie, a Wykonawca, /tj. Teatr zagraniczny/ zobowiązuje się wystawić całkowicie przygotowany spektakl pn. (…) w dniu (...), o godz. (…)”.

W wykonaniu przedmiotu umowy Wykonawca zobowiązuje się do wystawienia całkowicie przygotowanego spektaklu pn. (…) oraz pokryje we własnym zakresie koszty: dostarczenia na miejsce wystawienia spektaklu kompletnych elementów scenografii, /tj. dekoracji, kostiumów, urządzeń, rekwizytów/, dowiezienia do teatru – (w przypadku transportu drogowego lub miejsca lądowania samolotu) – zorganizowanym przez Wykonawcę transportem członków zespołu teatralnego i obsługi, ubezpieczenia członków zespołu teatralnego i elementów scenografii na czas pobytu w Polsce, oraz inne tp. koszty. W zamian za wystawienie całkowicie przygotowanego spektaklu teatralnego Zamawiający zapłaci Wykonawcy kwotę w wysokości … Euro brutto (słownie …), co stanowi równowartość w PLN obliczoną według kursu na dzień dokonania przelewu, po dokonaniu potrąceń wynikających z przepisów prawa polskiego. W oparciu o art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 17 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zgodnie z zapisami w kontraktach z Teatrami zagranicznymi Wnioskodawca zamierza dokonać potrącenia ryczałtowego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terenie RP na podstawie wystawionych faktur przez Teatry z Francji – ryczałt 20 %, Teatr z Chorwacji – ryczałt 20 % oraz art. 16 ust. 3 umowy o unikanu podwójnego opodatkowania i zgodnie z zapisami w kontrakcie z Teatrem zagranicznym nie zamierza dokonać potrącenia ryczałtowego podatku dochodowego od przychodów uzyskanych na terenie RP na podstawie wystawionej faktury przez Teatry z Wielkiej Brytanii w przypadku aktualnego certyfikatu. Teatry z Francji, Chorwacji i Wielkiej Brytanii to osoby prawne nie reprezentowane przez agencje lub osoby fizyczne, wynagrodzenie będzie przypadało Teatrowi, a nie będzie wypłacane bezpośrednio artystom Teatru, Wnioskodawca będzie posiadał aktualny certyfikat Teatru z Wielkiej Brytanii. Natomiast na chwilę obecną Teatr nie posiada wiedzy, czy w przypadku Francji i Chorwacji będą przedstawione certyfikaty rezydencji.

Zatem, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spektakl teatralny i dochód (przychód) z jego prezentacji związany będzie z osobistą działalnością artystów występujących w przedstawieniu lecz będzie przypadał nie bezpośrednio artystom, lecz Teatrowi z Francji, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, dla których osoby te pracują. Ponadto na ten Festiwal Teatr otrzymał środki finansowe w formie dotacji z budżetu województwa.

W myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. (…). Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Płatnik może więc, na podstawie przepisów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie pobierać zryczałtowanego podatku w ogóle, bądź też pobierać go w niższej stawce wynikającej z umowy. Pobranie podatku w stawce wynikającej z umowy, bądź też odstąpienie od poboru zryczałtowanego podatku możliwe jest bowiem tylko pod warunkiem udokumentowania płatnikowi dla celów podatkowych siedziby podatnika (odbiorcy płatności) uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Zgodnie z art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika.

Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych wyżej przepisów tut. Organ stoi na stanowisku, że Wnioskodawca:

  • ma obowiązek pobrania w Polsce 20% podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od należności wypłacanych artystom Teatru z Francji, z tytułu wykonywania działalności artystycznej w Polsce – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stosownie do treści art. 17 ust. 2 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, tj. w tym Umawiającym się Państwie, w którym dana działalność artystyczna lub sportowa jest wykonywana.
    Oznacza to tym samym, że na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki związane z poborem i zapłatą tego podatku, a także stosowne obowiązki informacyjne wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Jeżeli jednak Wnioskodawca uzyska stosowne zaświadczenie, że spektakl wystawiony przez Teatr z Francji odbywać się będzie w ramach wymiany kulturalnej aprobownej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania oraz Wnioskodawca będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji tego Teatru, wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty wynagrodzenia za przygotowany spektakl. W myśl bowiem art. 17 ust. 3 ww. Umowy dochody z działalności wykonywanej w ramach wymiany kulturalnej aprobownej przez Państwo, w którym artyści lub sportowcy mają miejsce zamieszkania, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.
  • ma obowiązek pobrania w Polsce 20% podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od należności wypłacanych artystom Teatru z Chorwacji, z tytułu wykonywania działalności artystycznej w Polsce – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i stosownie do treści art. 17 ust. 2 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Chorwacji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, tj. w tym Umawiającym się Państwie, w którym działalność tego artysty jest wykonywana. Jeżeli jednak Wnioskodawca uzyska stosowne zaświadczenie, że działalność artystystyczna Teatru jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej między rządami Umawiających się Państw oraz Wnioskodawca będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji tego Teatru, wówczas Wnioskodawca nie będzie zobowiązany, jako płatnik, pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłaty wynagrodzenia za przygotowany spektakl. W myśl bowiem art. 17 ust. 3 ww. Umowy dochód, o którym mowa w tym artykule, będzie zwolniony od opodatkowania w tym Umawiającym się Państwie, w którym wykonywana jest działalność artysty, jeżeli działalność ta jest wykonywana na podstawie umowy lub porozumienia o współpracy kulturalnej między rządami Umawiających się Państw.
  • nie ma obowiązku pobrania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatku dochodowego od należności wypłacanych artystom Teatru z Wielkiej Brytanii, nie posiadającym stałej placówki/zakładu w Polsce, których pobyt w całości lub w głównej mierze finansowany jest z funduszy publicznych, z tytułu wykonywania działalności artystycznej w Polsce – zgodnie z treścią art. 17 ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych – będąc w posiadaniu certyfikatu rezydencji ww. podatnika. Natomiast w sytuacji, gdy Teatr z Wielkiej Brytanii nie dostarczy certyfikatu rezydencji podatkowej, to uzyskany przez tego podatnika przychód – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 17 ust. 2 ww. Konwencji – podlegać będzie opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki 20% od przychodów. Oznacza to również, że na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki związane z poborem i zapłatą tego podatku, a także stosowne obowiązki informacyjne wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj