Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-42/14-4/BJ
z 23 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn.zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn.zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.), uzupełnione pismem z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. do tut. Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej:

  1. podatku akcyzowego w zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym;
  2. podatku od towarów i usług w zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług.

Wezwanie w sprawie uzupełnienia braków formalnych wniosku doręczono pełnomocnikowi Wnioskodawcy w dniu 3 września 2014 r. Wniosek uzupełniono w ustawowym terminie.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku akcyzowego w zakresie elementów, jakie winna zawierać faktura sprzedaży wyrobów węglowych zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

W zakresie wymogów stawianych fakturze, zgodnie z art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą jako osoba fizyczna na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pod nazwą ….., m.in. w zakresie obrotu (sprzedaży) wyrobów węglowych. Jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi Wnioskodawca musi spełnić szereg obowiązków związanych z właściwym dokumentowaniem sprzedaży ww. wyrobów, które nakłada na Wnioskodawcę ustawa o podatku akcyzowym.

W związku z ułatwieniem obrotu wyrobami węglowymi, Wnioskodawca chciałby zastosować zaprojektowany przez niego wzór faktury, który zawiera, jako jeden dokument kompleksowy dane, o których mowa w ustawie o podatku akcyzowym w przepisach art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz art. 31a ust. 4 oraz dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto powyższy wzór faktury pozwoli na łatwiejszy obrót paliwami węglowymi, bowiem pozwoli na zmniejszenie ilości dokumentów, które Wnioskodawca powinien zgromadzić.

Dane, o których mowa w ww. przepisach ustawy o podatku akcyzowym dotyczą:

  • pozycji CN danego wyrobu węglowego,
  • ich ilości w kilogramach,
  • przeznaczenia uprawniającego do zwolnienia z akcyzy,
  • potwierdzenia podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę oraz
  • kwestii związanej, gdzie powinien być umieszczony podpis nabywcy finalnego (na dokumencie sprzedaży lub fakturze albo w umowie zawartej między sprzedawcą a finalnym nabywcą).

Informacje te mają o tyle ważne znaczenie, iż od umieszczenia ich na stosownych dokumentach przez podmiot sprzedający, zależy prawo do uzyskania zwolnienia w podatku akcyzowym wyrobów węglowych do celów opałowych.

Zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera następujące informacje:

  • miejsce wystawienia faktury,
  • datę sprzedaży towaru,
  • datę wystawienia faktury,
  • dane wystawiającego fakturę (nazwę, adres, telefon, NIP, nazwę i nr konta wystawiającego),
  • dane sprzedawcy (nazwę, adres, NIP),
  • dane nabywcy faktury (imię i nazwisko, adres, PESEL),
  • dane odbiorcy (imię i nazwisko, adres, PESEL),
  • nr faktury,
  • nazwę sprzedawanego towaru,
  • kod CN sprzedawanego towaru,
  • ilość sprzedawanego towaru,
  • jednostkę miary,
  • cenę brutto,
  • stawkę podatku VAT,
  • wartość netto towaru,
  • kwotę podatku VAT,
  • wartość brutto towaru,
  • formę zapłaty za towar (np. zapłacono gotówką),
  • oświadczenie, że osoba nabywająca wyrób węglowy jest uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3, np. gospodarstwo domowe,
  • oświadczenie, iż nabywcy wyrobu węglowego znane są przepisy kodeksu karnego skarbowego, dotyczące odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością,
  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych, związanych z dostawą opału,
  • dane i podpis osoby upoważnionej do wystawienia faktury,
  • podpis odbiorcy towaru, tj. podpis osoby upoważnionej do odbioru towaru, faktury i złożenia oświadczenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do kwestii, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, Wnioskodawca może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić jednocześnie informacje, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę, o którym mowa w art. 31 a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto, czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, zawierający dane, o których Wnioskodawca wspomniał powyżej, spełnia wszystkie wymagania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących faktur (w szczególności art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług).

Zaprojektowany wzór faktury zawierający powyższe informacje, Wnioskodawca chciałby zacząć stosować w 2014 roku.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera ponadto zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.

Ponadto zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury zawiera dodatkowo następujące informacje:

  • pozycję CN danego wyrobu węglowego,
  • ilość wyrobu węglowego w kg,
  • przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy,
  • potwierdzenie podpisem nabycia wyrobu akcyzowego przez finalnego nabywcę,
  • oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe,
  • oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż znane mi są przepisy kodeksu karnego skarbowego o odpowiedzialności za podane dane niezgodne z rzeczywistością, zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu wystawienia dokumentów celnych związanych z dostawą opału.

Wnioskodawca wyjaśnił, że oświadczenie umieszczone na fakturze o następującej treści: „Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jestem podmiotem uprawnionym do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 3 - gospodarstwo domowe”, ma takie znaczenie, że podpisujący się pod nim nabywca wyrobu węglowego oświadcza, iż wykorzysta wyrób akcyzowy w gospodarstwie domowym. Tym samym podmiot pośredniczący zastosuje wobec nabywcy zwolnienie z podatku akcyzowego. Jeżeli nabywca nie złoży podpisu pod powyższym oświadczeniem, podmiot pośredniczący nie zastosuje zwolnienia z podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 31 a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się przede wszystkim do tego, czy jako przedsiębiorca zajmujący się obrotem wyrobami węglowymi, może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić informacje wyczerpujące elementy faktury, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług oraz oświadczenie, o którym mowa powyżej, a które odnosi się do art. 31 a ust. 3 pkt 1 w związku z art. 3la ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 sierpnia 2014 r., Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w zakresie podatku akcyzowego o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca posiada status PPW (Pośredniczący Podmiot Węglowy) w myśl art. 16 ust. 3a, 3b i 3c ustawy o podatku akcyzowym,
  2. faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym,
  3. faktura, która jest objęta zakresem pytań dotyczy dostaw wyrobów węglowych wyłącznie na terenie kraju,
  4. na fakturze objętej zakresem pytań, ilość sprzedanych wyrobów węglowych jest wyrażona w kilogramach (kg).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury, o którym mowa w części G, spełniający wymogi art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, jako jeden dokument, może ponadto zawierać informacje:

  • oświadczenie o następującej treści: Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, podmiot nabywający wyrób węglowy jest uprawniony do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31 a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - gospodarstwo domowe,
  • pozycję CN wyrobów węglowych,
  • ilość w kilogramach i przeznaczenie uprawniającego do zwolnienia z akcyzy,
  • podpis finalnego nabywcy węglowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwalnia się od podatku akcyzowego czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych (podmioty i procesy, do których wykorzystuje się wyroby węglowe do celów opałowych zostały enumeratywnie wymienione w ust. 1 ww. art.), pod warunkiem, iż w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona:

  • pozycje CN wyrobów węglowych,
  • ich ilość w kilogramach,
  • przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy,
  • potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa wyżej, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa ww. przepisie lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Ustawa o podatku akcyzowym nakłada na podmiot sprzedający wyroby węglowe pewne wymogi formalne co do dokumentów dostawy bądź faktur. Tymi wymogami formalnymi są informacje, które powinny obligatoryjnie znaleźć się na powyższych dokumentach. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma żadnych przeciwskazań prawnych na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, aby Wnioskodawca na jednym dokumencie, tj. fakturze, zawarł informacje, o których mowa powyżej, tzn. informacje zawarte w art. 31a ust. 3 pkt 1 oraz art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury nie stoi w sprzeczności z przedmiotowymi regulacjami ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem spełnia jej wszystkie wymagania.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez gospodarstwo domowe.

Zgodnie z art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 (art. 31a ww. ustawy), jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Art. 31a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zawiera zwolnienie od akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez gospodarstwo domowe. Warunkiem zwolnienia z akcyzy jest w przypadku sprzedaży wyrobu akcyzowego nabywcy, wystawienie przez podmiot sprzedający np. faktury, która zawiera następujące dane:

  • pozycję CN wyrobów węglowych,
  • ich ilość w kilogramach,
  • przeznaczenie uprawniające do zwolnienia z akcyzy,
  • potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę zawiera dane, o których mowa w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, a więc wyczerpuje wszystkie elementy stawiane fakturom.

Ponadto na przedmiotowej fakturze jako jednym dokumencie znajdują się informacje dotyczące oświadczenia odnoszącego się do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (treść oświadczenia znajduje się w części G niniejszego wniosku) oraz informacje dotyczące kodu CN wyrobu akcyzowego, jego ilości w kg, przeznaczenia uprawniającego do akcyzy oraz potwierdzenie podpisem nabycia wyrobów akcyzowych przez finalnego nabywcę. Umieszczenie powyższych informacji (o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym) jest warunkiem zastosowania zwolnienia. Dane te mogą być, zgodnie z powyższym przepisem, umieszczone m.in. na fakturze.

Podsumowując, faktura zaprojektowana przez Wnioskodawcę wyczerpuje dane określone w art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, które winny znaleźć się na fakturze oraz zawiera wszystkie elementy, które muszą być spełnione, aby Wnioskodawca, jako podmiot pośredniczący, mógł zastosować zwolnienie w stosunku do nabywcy wyrobu węglowego. Żadne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o podatku akcyzowym nie zakazują Wnioskodawcy umieszczenia elementów, o których mowa powyżej, na jednym dokumencie, jakim jest faktura.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej „ustawą” (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie „wyroby akcyzowe” oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a) ustawy, wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, będącym wykazem wyrobów akcyzowych umieszczono:

  • pod pozycją 19 z kodem CN ex 2701 - węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych;
  • pod pozycją 20 z kodem CN ex 2702 - węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych.

Zgodnie z objaśnieniem do Załącznika nr 1, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Kwestia określenia wyrobów akcyzowych jest również uregulowana w prawie wspólnotowym, to jest w Dyrektywie Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG oraz w Dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

W przepisie art. 1 Dyrektywy Rady 2008/118/WE mówi się, iż dyrektywa ta ustanawia ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego nakładanego bezpośrednio lub pośrednio na konsumpcję poniższych wyrobów, zwanych dalej "wyrobami akcyzowymi", a w podpunkcie a) tego przepisu jako wyroby akcyzowe wymienia się produkty energetyczne i energię elektryczną objęte dyrektywą 2003/96/WE.

Z kolei przepis art. 2 dyrektywy 2003/96/WE mówi, iż dla celów niniejszej dyrektywy, pojęcie „produkty energetyczne” stosuje się do produktów wymienionych w podpunkcie b) tego przepisu, objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715.

Stosownie do art. 9a ust.1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 4 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a) ustawy, pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
  2. używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c) ustawy, finalny nabywca węglowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne zostały określone w art. 89 ustawy. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawka akcyzy dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 wynosi 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwo domowe, organ administracji publicznej, jednostkę Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmiot systemu oświaty, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobek i klub dziecięcy, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2013 r. poz. 1457), podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217 oraz z 2014 r. poz. 24), jednostkę organizacyjną pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r. poz. 182, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  8. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe;
  9. przez podmiot gospodarczy, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak wynika z art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego;
  2. w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie nabycia wewnątrzwspólnotowego fakturą wystawioną przez sprzedawcę wyrobów węglowych lub dokumentem dostawy potwierdzającym to nabycie i określającym przeznaczenie tych wyrobów;
  3. w przypadku importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - udokumentowanie importu dokumentami wymaganymi przez przepisy prawa celnego.

Stosownie do art. 31a ust. 4 ustawy, podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

  1. na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub
  2. w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że warunkiem zwolnienia od akcyzy sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu jest - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego. Przy czym podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego może zostać złożony na dokumencie dostawy lub fakturze, lub w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się obrotem wyrobami węglowymi.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy Wnioskodawca może na jednym dokumencie, tj. fakturze, umieścić jednocześnie informacje, o których mowa w art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wraz z podpisem potwierdzającym nabycie wyrobu węglowego przez finalnego nabywcę, o którym mowa w art. 31 a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy wskazany we wniosku należy stwierdzić, że zaprojektowany przez Wnioskodawcę wzór faktury może zawierać następujące elementy:

  • oświadczenie o następującej treści: „Oświadczam, iż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, podmiot nabywający wyrób węglowy jest uprawniony do zwolnienia z podatku akcyzowego jako podmiot zużywający węgiel do celów opałowych na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - gospodarstwo domowe,
  • pozycję CN wyrobów węglowych,
  • ilość w kilogramach i przeznaczenie uprawniającego do zwolnienia z akcyzy,
  • podpis finalnego nabywcy węglowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji, Organ dokonał oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, natomiast nie dokonuje jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj