Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-878/14-3/IGo
z 17 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w oparciu o proporcję - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 sierpnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w oparciu o proporcję.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Przedsiębiorstwo, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, będąca czynnym podatnikiem VAT zawarła umowę na realizację projektu finansowanego w 100% z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej jako projekt). Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty i nie jest wpisana do ewidencji szkół placówek niepublicznych. Projekt dofinansowywany będzie w 100%, jego uczestnicy nie wnoszą wkładu własnego.


Zasadniczym celem projektu Spółki będzie wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych pracowników dla przedsiębiorstw z obszaru 5 województw. Cel ten będzie realizowany poprzez prowadzenie szkoleń i doradztwa dla przedsiębiorców przez specjalistów. Grupą docelową, do której kierowane będą planowane działania są audytorzy wewnętrzni bądź kandydaci na audytorów/osoby posiadające wiedzę z zakresu wymagań zarz. środowiskiem przedsiębiorstw MMSP. Projekt ma na celu podniesienie kwalifikacji z zakresu audytu środowiskowego i energetycznego wewnętrznego u 640 pracowników niezbędnych do funkcjonowania 320 MMSP w całej Polsce w obszarze działań proekologicznych.


W projekcie przewidziano szkolenia pt. „...”. Ogólna tematyka szkoleń zostanie doprecyzowana na podstawie analizy potrzeb, w związku z czym przewiduje się dodatkowe tematy szkoleń z zakresu dokumentacji audytowej, wymagań norm ISO itd. Usługi te zostały przez Spółkę zakwalifikowane jako usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego w oparciu o art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, z którego wynika, że usługi w zakresie kształcenia lub przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


Po szkoleniach Spółka przewiduje doradztwo indywidualne - konsultacje dla audytorów w zakresie wykonywania audytów oraz opracowanie strategii wdrożenia działań proekologicznych w przedsiębiorstwie. Podczas doradztwa nastąpi pogłębienie zdobytej na szkoleniu wiedzy oraz w oparciu o wyniki analizy potrzeb - opracowanie planu wdrażania konkretnych działań proekologicznych dla każdego przedsiębiorstwa objętego wsparciem (320 firm) lub - jeśli istnieje - jego aktualizacja. Doradztwo to ma na celu, w oparciu o analizy, zdiagnozowanie konkretnych problemów uczestników Projektu i przedstawienie działań mających na celu wprowadzenie konkretnych działań proekologicznych, uwzględniając indywidualne cechy każdego przedsiębiorstwa - uczestnika Projektu.


W budżecie projektu poza wydatkami przewidzianymi na wskazane powyżej działania czyli prowadzenie szkoleń i doradztwo zostały również zabudżetowane wydatki na takie działania związane z realizacją projektu jak: rekrutacja uczestników (kampania rekrutacyjna), opracowanie materiałów informacyjnych, opracowanie strony www, administrowania stroną www, opracowania sylabusów i wydruk materiałów, wynagrodzenia dla koordynatora projektu, wsparcie zarządzania i rozliczania. Powyższe czynności stanowią niezbędny element służący do realizacji całości projektu.


Wskazać należy, iż w złożonym wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w przypadku usług cateringu i zakwaterowania w hotelach podane we wniosku kwoty są kwotami brutto zawierającymi podatek VAT. Natomiast w przypadku pozostałych usług we wniosku podane są kwoty netto (bez podatku VAT).


Ponadto w związku z projektem powstały i będą powstawać w związku z jego realizacją koszty, które są uznawane za niekwalifikowane koszty projektu, tzn. że nie są one finansowane ze środków uzyskanych z dofinansowania, tylko ze środków własnych Wnioskodawcy. Te kategorie wydatków nie zostały ujęte w budżecie Projektu, są one jednak ściśle związane z jego realizacją. Do tych wydatków należą – m.in. koszty opinii podatkowych, koszty obsługi księgowej, obsługi prawnej, ogłoszeń na portalu. Część z powyższych kosztów to koszty jednorazowe ale przykładowo obsługa księgowa jest kosztem miesięcznym, który ponoszony jest/będzie cyklicznie (miesięcznie).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje i będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wskazane kategorie wydatków, które nie zostały ujęte w budżecie projektu, a są ściśle związane z jego realizacją?


Zdaniem wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które nie zostały ujęte w budżecie projektu, a są ściśle związane z jego realizacją.


Wskazać należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu;

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2013 r. sygn. ILPP1/443-636/13-4/AW, w której organ podatkowy uznał, iż „Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem poniesione przez Zainteresowanego wydatki związane z wykonaniem dokumentacji technicznej dotyczącej uzbrojenia terenu przeznaczonego pod inwestycje w celu przygotowania działki do sprzedaży są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług”.


Przedstawiona powyżej zasada, wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku, bądź niepodlegających opodatkowaniu.


W praktyce występują sytuacje, w których podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje zarówno czynności, od których przysługuje odliczenie, jak również czynności, od których takie odliczenie nie przysługuje.


W takich sytuacjach zastosowanie znajduje regulacja zawarta w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.


Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).


W myśl art. 90 ust. 10 w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.


Jeżeli istnieje możliwość przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów czynności tj. opodatkowanych lub zwolnionych od podatku, to podatnikowi, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.


Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany jest zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem, jak i do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży, stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy.


Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem poniesione przez Wnioskodawcę wydatki, w tym opinii podatkowych, koszty obsługi księgowej, obsługi prawnej, ogłoszeń na portalu są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


Wskazać bowiem należy, iż w interpretacji z dnia 9 czerwca 2014 r. sygn, IPPP3/443-334/14-2/MKw Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi doradztwa dla uczestników w ramach Projektu nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Tym samym, nie korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 13 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, tym samym wykonywane w ramach prowadzonego projektu usługi doradcze stanowią czynności opodatkowane VAT.


Przy czym wskazać należy, iż ponoszone wydatki związane z realizacją projektu są związane zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (doradztwo indywidualne) jak i zwolnionymi od podatku (szkolenia). Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, w której istnieje możliwość przyporządkowania zakupów do poszczególnych rodzajów czynności tj. opodatkowanych lub zwolnionych od podatku, to Wnioskodawcy, zgodnie z cytowanym przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.


Natomiast jeśli Wnioskodawca nie jest/nie będzie w stanie bezpośrednio przyporządkować kwot podatku do czynności opodatkowanych i zwolnionych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów związanych z tym projektem, z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży, ustalonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.


Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej Ministra Finansów, min. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 25 września 2013 r. sygn, IPTPP4/443-466/13-4/BM.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj