Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-601/14/DM
z 16 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 29 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu termomodernizacji obiektów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu termomodernizacji obiektów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Gmina w grudniu 2012 r. zakończyła realizację inwestycji pn. „T” (dalej Termomodernizacja), w ramach której Gmina dokonała między innymi ocieplenia ścian i stropodachu, wymiany instalacji centralnego ogrzewania, wymiany drzwi zewnętrznych oraz remontu dachu w następujących budynkach (dalej łącznie jako Obiekty):


  • Przedszkolu w G (dalej Przedszkole) – odbiór prac w zakresie modernizacji centralnego ogrzewania nastąpił we wrześniu 2012 r. oraz w zakresie termomodernizacji obiektu w grudniu 2012 r.;
  • Przedszkolu Publicznym w G (dalej Przedszkole) – odbiór prac w zakresie modernizacji centralnego ogrzewania nastąpił we wrześniu 2012 r. oraz w zakresie termomodernizacji obiektu w grudniu 2012 r.;
  • Szkole Podstawowej w L (dalej SP w L) – odbiór prac w zakresie modernizacji centralnego ogrzewania nastąpił we wrześniu 2012 r. oraz w zakresie termomodernizacji obiektu w grudniu 2012 r.


Poniesione przez Gminę wydatki na Termomodernizację Obiektów były dokumentowane fakturami VAT wystawianymi ze wskazaniem danych Gminy jako nabywcy towarów lub usług. Gmina otrzymała faktury VAT, dokumentujące wydatki na Termomodernizację Obiektów przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Gmina podkreśliła, że powyższe wydatki Gminy na termomodernizację dotyczyły tylko i wyłącznie wskazanych powyżej Obiektów. W szczególności omawiane wydatki nie były wydatkami o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby np. wszystkich nieruchomości gminnych.


Wskazane Obiekty, objęte inwestycją Termomodernizacji, są przedmiotem dzierżawy na podstawie zawartych przez Gminę umów z podmiotami trzecimi (dalej łącznie jako Umowy dzierżawy), tj.:


  • na podstawie umowy z dnia 11 kwietnia 2012 r. Gmina przekazała w dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego na czas nieokreślony budynek Przedszkola na cele oświatowe, tj. prowadzenie niepublicznego przedszkola;
  • na podstawie umowy z dnia 23 marca 2012 r. Gmina przekazała w dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego na okres dziesięciu lat budynek Przedszkola na cele oświatowe, tj. prowadzenie publicznego przedszkola;
  • na podstawie umowy z dnia 22 czerwca 2011 r. Gmina przekazała w dzierżawę na rzecz podmiotu trzeciego na czas nieokreślony budynek SP w L, na cele oświatowe, tj. prowadzenie publicznej szkoły podstawowej.


Z tytułu świadczenia przez Gminę usług dzierżawy Obiektów Gmina wystawia/będzie wystawiała na rzecz dzierżawców faktury VAT, które są/będą ujmowane w rejestrach sprzedaży VAT Gminy. Wartość wynagrodzenia netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykazuje/będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT.

Gmina zaznaczyła, że od początku realizacji inwestycji Termomodernizacji Gmina miała zamiar odpłatnego wykorzystywania majątku powstałego w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia. Wynika to w szczególności z faktu, że zawarcie Umów dzierżawy nastąpiło na podstawie uchwał podjętych przez Radę Miejską w G jeszcze przed realizacją inwestycji Termomodernizacji (tj. w maju 2011 r. i w lutym 2012 r.).

Gmina zaznaczyła, że w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym pytania Gminy odnoszące się do możliwości odliczenia VAT naliczonego od przeszłych wydatków na Termomodernizację, dotyczą wyłącznie tych wydatków, co do których prawo do odliczenia VAT nie wygasło/nie uległo przedawnieniu na podstawie przepisów szczególnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy świadczone przez Gminę usługi dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT?
  2. Czy Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki Gminy na Termomodernizację Obiektów, w przypadku, gdy Obiekty są/będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia przez Gminę usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich?
  3. Czy dla celów odliczenia VAT Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki Gminy na Termomodernizację Obiektów w okresach, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Świadczone przez Gminę usługi dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT, niekorzystające ze zwolnienia z VAT.
  2. Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki Gminy na Termomodernizację Obiektów, w przypadku, gdy Obiekty są/będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia przez Gminę usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich.
  3. Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki Gminy na Termomodernizację Obiektów w okresach, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.


Ad 1. Opodatkowanie VAT dzierżawy przez Gminę Obiektów na rzecz podmiotów trzecich.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą – powinna być traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa/będzie działać ona w charakterze podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), w opinii Gminy, w ramach wykonywania usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich Gmina działa/będzie działała w roli podatnika VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Mając na uwadze fakt, że usługi dzierżawy Obiektów nie stanowią/nie będą stanowić dostawy towarów, należy wnioskować, że na gruncie analizowanej ustawy powinny być one traktowane jako świadczenie usług.

Ustawa o VAT oraz rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie przewidują jednocześnie, w ocenie Gminy, zwolnienia od podatku w odniesieniu do opłat pobieranych z tytułu świadczenia przez Gminę usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2013 r., znak ITPP2/443-352/13/AP, wydanej na gruncie podobnego stanu faktycznego, w której organ uznał, że „Gmina wydzierżawiając środki trwałe (sieci kanalizacji, wodociągowe), będzie działać w tym zakresie w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym usługa ta będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, nie będzie korzystała ze zwolnienia, gdyż ani ustawa, ani przepisy rozporządzenia wydanego na jej podstawie, nie przewidują w takiej sytuacji zwolnienia od podatku, wobec czego będzie opodatkowana wg stawki podstawowej 23%”.

Podsumowując, Gmina stoi na stanowisku, że świadczone przez Gminę usługi dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich stanowią/będą stanowiły czynności opodatkowane VAT Gminy i nie będą korzystały ze zwolnienia z VAT.


Ad 2. Prawo do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego związanego z wydatkami na Termomodernizację.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:


  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
  • pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT.


Odnosząc się do warunku nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 wskazanej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, że z tytułu świadczenia usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich Gmina występuje/będzie występowała w charakterze podatnika VAT, gdyż świadczenia te wykonywane są/będą na podstawie umów cywilnoprawnych (dzierżawy), zawieranych przez Gminę z dzierżawcami Obiektów. W konsekwencji uznać należy, że Gmina będzie dokonywała odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto, jak zostało wskazane, w ocenie Gminy, usługa ta nie korzysta ze zwolnienia z VAT. W konsekwencji, zdaniem Gminy, pierwszy z warunków, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zostaje spełniony w omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Drugim warunkiem niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak wskazano wyżej, umowy dzierżawy stanowią/będą stanowić umowy cywilnoprawne i w konsekwencji, Gmina działając w roli podatnika zobligowana jest/będzie do odprowadzania podatku należnego z tego tytułu. Zdaniem Gminy, istnieje/będzie istniał zatem bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy wydatkami Gminy na Termomodernizację ze świadczonymi przez Gminę usługami dzierżawy Obiektów, wykonywanymi z wykorzystaniem majątku powstałego w ramach inwestycji Termomodernizacji. Zatem drugi ze wskazanych (w art. 86 ust 1 ustawy o VAT) warunków odliczenia podatku również zostaje spełniony na gruncie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 23 sierpnia 2011 r., znak IPTPP1/443-643/11-3/JM, wydanej na gruncie podobnego stanu faktycznego, w której organ wskazał, że „iż sytuacji, gdy nabywane, w ramach realizacji projektu „...” towary i usługi będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (czyli tych dotyczących umowy dzierżawy infrastruktury wodociągowej i kanalizacji sanitarnej zawartej ze Sp. z o. o.), to Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących te zakupy. Natomiast, gdy w deklaracji podatkowej sporządzonej za dany okres rozliczeniowy wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, to Miasto będzie miało prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy”.


Podobne stanowisko zajął przykładowo:


  • Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, stwierdzając w interpretacji indywidualnej z dnia 13 września 2011 r., znak IPTPP1/443-398/11-4/JM, że „stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, ponieważ Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z planowaną inwestycją w części dotyczącej wybudowanej infrastruktury w zakresie sieci szerokopasmowej światłowodów oraz sieci w technologii WiFi, która zostanie wydzierżawiona odpłatnie operatorowi świadczącemu usługi dostępu do sieci internet”;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 19 czerwca 2009 r., znak IBPP4/443-562/09/KG, który uznał, że „Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego inwestycji jaką jest budowa kanalizacji gminnej, z uwagi na związek poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem przychodów z tytułu dzierżawy nieruchomości)”.


Mając na uwadze powyższe argumenty oraz przepisy ustawy o VAT, w ocenie Gminy, Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki na Termomodernizację Obiektów, w przypadku, gdy Obiekty są/będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, tj. do świadczenia przez Gminę usług dzierżawy Obiektów na rzecz podmiotów trzecich.


Ad 3. Zasady odliczenia przez Gminę VAT naliczonego od wydatków na Termomodernizację.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów. Podobna norma wynika ze znowelizowanego z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b ustawy o VAT, zgodnie z którym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz z tytułu dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w wersji obowiązującej do dnia 31 grudnia 2013, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny z określonymi wyjątkami wskazanymi w dalszych przepisach.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. na gruncie znowelizowanego art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje natomiast co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie, zgodnie z wprowadzonym w dniu 1 stycznia 2014 r. art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy podatek naliczony z tytułu nabycia towarów i usług wynika z faktur otrzymanych przez podatnika, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

W przypadku towarów i usług wykorzystywanych przez podatnika pierwotnie (tj. w szczególności przy ich nabyciu) do działalności nie dającej prawa do odliczenia podatku naliczonego albo wykorzystywanych pierwotnie do działalności opodatkowanej VAT, w odniesieniu do których nastąpiła zmiana ich przeznaczenia na gruncie VAT w okresie korekty, ustawodawca przewidział mechanizm korekty podatku naliczonego, wynikający w szczególności z art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy dotyczące korekty podatku naliczonego (wskazane w art. 91 ust. 1-6 ustawy o VAT) stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

W ocenie Gminy, przepis art. 91 ustawy o VAT, dotyczący korekty podatku naliczonego, nie znajduje jednak zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, w szczególności z uwagi na to, że w odniesieniu do wydatków Gminy na Termomodernizację nie nastąpiła zmiana prawa Gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 7 wskazanej ustawy.

Jak zostało bowiem wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, od początku realizacji inwestycji Termomodernizacji Gmina miała zamiar wykorzystywania majątku powstałego w jej ramach wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (tj. świadczenia usług dzierżawy Obiektów).

Ponadto, nie wystąpiła sytuacja, w której nabywane towary i usługi w ramach Termomodernizacji byłyby początkowo wykorzystywane przez Gminę do czynności niedających prawa do odliczenia, a następnie zmieniłoby się ich przeznaczenie na gruncie VAT.

Gmina, w związku z zamiarem wykorzystywania majątku powstałego w ramach Termomodernizacji od początku realizacji tej inwestycji do czynności opodatkowanych VAT oraz w związku z wydzierżawieniem Obiektów (objętych wskazaną inwestycją) na rzecz podmiotów trzecich jeszcze przed zakończeniem Termomodernizacji, jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług służących do realizacji tej inwestycji na zasadach wynikających z art. 86 ustawy o VAT.

Powyższe podejście w zakresie prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na Termomodernizację wynika także z zasad neutralności VAT oraz niezwłocznego odliczenia podatku, w myśl których nie można odmawiać podatnikowi tego podatku prawa do odliczenia, w przypadku, gdy podatnik nabywa towary usługi z podatkiem naliczonym z zamiarem ich wykorzystania do czynności opodatkowanych VAT (nie można bowiem przenosić kosztu tego podatku na podatnika wykonującego działalność opodatkowaną VAT). Dopiero, gdy nabyte towary/usługi/środki trwałe zostaną wykorzystane do działalności niedającej prawa do odliczenia (choćby w części), wówczas podatnik powinien dokonać stosownej korekty odliczonego podatku zgodnie z zasadami wynikającymi w szczególności z art. 91 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że Gmina otrzymała faktury VAT, dokumentujące wydatki na Termomodernizację Obiektów przed dniem 1 stycznia 2014 r., w ocenie Gminy, jest ona uprawniona do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki Gminy na Termomodernizację Obiektów w okresach, w których Gmina otrzymała poszczególne faktury dotyczące wskazanych wydatków, w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednoczenie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna wydana została w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj