Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-759/14-2/AM
z 2 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 11 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Urząd Miasta (dalej: Gmina) wykonuje zadania publiczne w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jako osoba prawna nie ma własnych struktur, a zadania wykonuje za pośrednictwem swoich organów - prezydenta, rady gminy, jednostek organizacyjnych Urzędu Miasta i spółek ze 100% udziałem Gminy.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy (Dz. U. Z 2014 r. poz. 150) do zadań własnych gminy należy tworzenie warunków zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Gmina zadania te wykonuje za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. (dalej: PGM), w której posiada 100% udziałów.

Gmina jest podatnikiem czynnym podatku od towarowi usług. Gmina jest właścicielem kilkuset lokali mieszkalnych i kilku lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych oraz wolnostojącego budynku mieszkalnego. Stan tych lokali wymaga remontów, a gmina nie posiada i w najbliższych latach nie będzie posiadała środków do ich przeprowadzenia. Lokale te nie zostały wykupione przez najemców. Ponadto najemcy najczęściej zalegają z opłatami czynszowymi. Zaległości w tytułu tych opłat przekroczyły 2,9 mln zł.

Gmina natomiast musi regulować związane z posiadaniem tych lokali zobowiązania z tytułu mediów, utrzymania porządku, zarządzania. Powoduje to zatory płatnicze zarówno w gminie jak i innych jednostkach związanych z obsługą tych lokali. Powstał projekt wniesienia tych lokali i budynku jako aportu niepieniężnego do PGM.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wniesienie tych lokali i budynku jako aportu rzeczowego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Czy wniesienie tych lokali i budynku jako aportu rzeczowego podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług?

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1 wniosku w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wniosek w pozostałym zakresie, tj. ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 wniosku) zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zdaniem Wnioskodawcy, nominalna wartość udziałów objętych w spółce w zamian za wkład niepieniężny inny niż zorganizowane przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest podmiotowo na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 zwolniona od tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy wniesienie tych lokali i budynku do spółki jako aportu rzeczowego jest zwolnione od podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Wnioskodawcą jest Urząd Miasta (dalej: Gmina), który wykonuje zadania publiczne w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594 z późn. zm.). Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku do zadań własnych Gminy należy tworzenie warunków zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej. Gmina zadania te wykonuje za pośrednictwem Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Sp. z o.o. (dalej: PGM), w której posiada 100% udziałów. Gmina jest właścicielem kilkuset lokali mieszkalnych i kilku lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych oraz wolnostojącego budynku mieszkalnego. Stan tych lokali wymaga remontów, a gmina nie posiada i w najbliższych latach nie będzie posiadała środków do ich przeprowadzenia. Lokale te nie zostały wykupione przez najemców. Ponadto najemcy najczęściej zalegają z opłatami czynszowymi. Zaległości w tytułu tych opłat przekroczyły 2,9 mln zł. Gmina natomiast musi regulować związane z posiadaniem tych lokali zobowiązania z tytułu mediów, utrzymania porządku, zarządzania. Powoduje to zatory płatnicze zarówno w gminie jak i innych jednostkach związanych z obsługą tych lokali. Powstał projekt wniesienia tych lokali i budynku jako aportu niepieniężnego do PGM.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwość czy dokonując wniesienia tych lokali i budynku jako aportu rzeczowego będzie korzystał ze zwolnieniu w podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. , poz. 851, z późn. zm.; dalej: updop) przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce albo wartość wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z uwagi na to, że Wnioskodawcą jest Gmina - jednostka samorządu terytorialnego należy mieć na uwadze postanowienia art. 6 ust. 1 pkt 6 updop, zgodnie z którym zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność - art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Stosownie do art. 6 ust. 1 tejże ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W myśl art. 7 ust. 1 do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, gminnego budownictwa mieszkaniowego.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 150 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy tworzenie warunków do zaspakajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej.

Stosownie natomiast do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego są:

  1. dochody własne;
  2. subwencja ogólna;
  3. dotacje celowe z budżetu państwa.

Artykuł 4 ust. 1 pkt 4) stanowi, że źródłami dochodów własnych gminy są m.in. dochody z majątku gminy.


Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, będzie podlegała zwolnieniu podmiotowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj