Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-749/14-3/AP
z 16 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki – przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 2 lipca 2014 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 8 sierpnia 2014 r. (doręczone dnia 11 sierpnia 2014 r.), poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty w dniu 12 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących kwoty wynagrodzenia należnego Dealerom – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących kwoty wynagrodzenia należnego Dealerom.


Powyższy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu nr IPPP1/443-749/14-2/AP z dnia 8 sierpnia 2014 r. (doręczone dnia 11 sierpnia 2014 r.) poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty w dniu 12 sierpnia 2014 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. z o.o. Oddział w Polsce (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest generalnym importerem samochodów marki X na rynek polski. Spółka dokonuje sprzedaży samochodów na rzecz niezależnych dystrybutorów („Dealer”, „Dealerzy”), którzy w ramach prowadzonej działalności zajmują się odsprzedażą tych samochodów na rzecz klientów końcowych. Spółka zawiera z Dealerami umowy o wsparciu sprzedaży (dalej: „Umowa”, „Umowy”), których przedmiotem jest wykonywanie za wynagrodzeniem przez Dealerów na rzecz Spółki usług o charakterze promocyjnym i marketingowym ukierunkowanych na:

  1. kształtowanie pozytywnego wizerunku marki X oraz Spółki na rynku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem rynku lokalnego, na którym działa Dealer,
  2. zwiększenie rozpoznawalności marki X oraz Spółki na rynku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem rynku lokalnego, na którym działa Dealer,
  3. kształtowanie wśród Klientów/potencjalnych Klientów Dealera pozytywnych skojarzeń związanych z marką X oraz Spółką, a przez to
  4. zwiększenie ilości i udziału pojazdów marki X w sprzedaży nowych samochodów na rynku polskim, w tym pojazdów zakupionych przez Dealera od Spółki i odsprzedanych Klientom.

Umowy zawierane są na okres jednego roku. Określają one działania, do których jest zobowiązany Dealer w ramach Umowy oraz zasady wynagradzania wskazanych działań Dealerów w związku z prowadzoną przez nich działalnością w zakresie odsprzedaży samochodów X, a także plan sprzedaży pojazdów.


Działania i czynności, do których zobowiązani są Dealerzy na podstawie Umów zawieranych ze Spółką


Czynności i działania do których wykonywania są zobowiązani Dealerzy określa Umowa. Najistotniejsze i przykładowe działania, do których mogą być zobowiązani Dealerzy są przedstawione poniżej. Z reguły działania te ujęte są w umowie w dwóch grupach.


Grupa I działań i czynności wykonywanych przez Dealerów


W ramach tej grupy Dealer jest zobowiązany do nieprzerwanego wykonywania, zgodnie z instrukcjami Spółki, m.in. następujących czynności:

  1. utrzymywania w ciągłej dostępności w swojej placówce samochodów ekspozycyjnych w liczbie, stanie i o wyposażeniu zgodnie z instrukcjami Spółki;
  2. utrzymywanie w ciągłej dostępności w swojej placówce samochodów demonstracyjnych w liczbie, stanie i o wyposażeniu zgodnie z instrukcjami Spółki;
  3. terminowego przesyłania kompletnych raportów dotyczących podejmowanych czynności i działań do wiadomości Spółki w trybie i formacie określonym instrukcją udzieloną przez Spółkę;
  4. wykonywania, umieszczenia i nieprzerwanej ekspozycji w stacji dealerskiej znaków handlowych X w atrakcyjny sposób i zgodnie z instrukcjami udzielanymi przez Spółkę oraz aranżacji wnętrz, zewnętrznych części budynków i otoczenia stacji dealerskiej zgodnie z instrukcjami Spółki;
  5. nabywania od Spółki materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących pojazdów, ich eksponowania oraz zapewnienia dostępności w stacji dealerskiej lub innym miejscu, zgodnie z instrukcjami Spółki;
  6. zatrudnienia personelu w określonej liczbie i o określonych kwalifikacjach, przeszkolenie personelu w zakresie zgodnym z instrukcjami Spółki;
  7. dokonywanie zamówień samochodów od Spółki zgodnych z instrukcjami, w szczególności korzystanie z systemu wskazanego przez Spółkę do tego celu;
  8. dokonywania zakupu pojazdów od Spółki i utrzymywanie ich poziomów magazynowych zgodnych z instrukcjami Spółki oraz bieżące informowanie Spółki w tym zakresie;
  9. wykonanie odpowiedniej ilości jazd próbnych zgodnie z instrukcjami oraz bieżące informowanie Spółki w tym zakresie;
  10. wprowadzanie i utrzymywanie w systemie danych kontaktowych klientów i uzyskiwanie zgody klientów na przetwarzanie i wykorzystywanie ich danych przez Spółkę;
  11. posiadanie systemu prowizyjnego dla sprzedawców, zgodnego ze strategią i instrukcjami Spółki;
  12. przygotowywanie wszelkich ofert dla klientów w formie pisemnej zgodnie ze standardem i instrukcjami Spółki oraz archiwizowanie ich w specjalnym programie dostarczonym przez Spółkę.

Instrukcje przedstawiane Dealerowi, o których mowa w powyższych punktach mogą być przez Spółkę jednostronnie modyfikowane.


Grupa II działań i czynności wykonywanych przez Dealerów


W ramach drugiej grupy Dealer zobowiązany jest do m.in. następujących czynności i działań służących wzmocnieniu wizerunku marki X:

  1. raportowania do Spółki nt. działań podjętych na podstawie Umowy i ich efektach;
  2. dystrybucji, po akceptacji Spółki, materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących pojazdów marki X oraz oferty Spółki;
  3. zarządzania portfelem działań promocyjnych i reklamowych marki X i Spółki (w związku z doświadczeniem Dealera dotyczącym rynku zbytu pojazdów, preferencjach klientów, sytuacji rynkowej itp.) poprzez:
    • prowadzenie akcji promocyjnych organizowanych m.in. przez Spółkę za pośrednictwem internetu,
    • udostępnianie powierzchni w stacji dealerskiej do ekspozycji plakatów oraz innych materiałów promocyjnych i marketingowych dostarczanych przez Spółkę,
    • umieszczanie informacji o pojazdach na stałych nośnikach reklamy na terenie stacji dealerskiej,
    • wyeksponowanie marki X na terenie stacji dealerskiej,
    • umieszczenie logo i/lub reklamy wskazanych przez Spółkę na stronie internetowej Dealera,
    • inne formy reklamujące pojazdy lub markę X;
  4. organizowanie „dni otwartych” zgodnie z instrukcjami Spółki;
  5. prowadzenie działań zmierzających do zwiększenia satysfakcji klientów, a w konsekwencji zwiększenia sprzedaży pojazdów.

Umowa zawiera zapis, iż Strony wyrażają oczekiwanie, iż prawidłowe wykonywanie wskazanych wyżej czynności doprowadzi do uzyskania przez Dealera w poszczególnych okresach (miesięcznych, kwartalnych lub rocznych, na które wyznaczane są cele sprzedaży) poziomu sprzedaży pojazdów określonego w odrębnie ustalanym Planie Sprzedaży Pojazdów.

Dealer jest zobowiązany do przeznaczenia na ww. działania budżetu w wysokości określonej jako wskazany w Umowie procent rocznych obrotów oraz przygotowania i przedstawienia Spółce do akceptacji planu marketingowego przygotowanego w oparciu o tak wyliczony budżet marketingowy.


Wynagrodzenie Dealerów


W zamian za wykonywanie czynności i działań określonych powyżej Dealerom w okresie obowiązywania Umowy przysługuje wynagrodzenie określone w następujący sposób:

  • wynagrodzenie stałe, wypłacane niezależnie od efektów podejmowanych działań w wysokości określonej w Umowie (kwota tego wynagrodzenia może być stosunkowo niska);
  • wynagrodzenie zmienne z tytułu poszczególnych czynności bądź grup czynności ustalone jako określony procent od ceny netto pojazdu wynikającej z faktury wystawianej przez Spółkę Dealerowi.


Wypłata poszczególnych elementów składowych wynagrodzenia zmiennego jest uzależniona przykładowo od:

  • wykonania wszystkich czynności/działań, z tytułu których jest przyznawany dany element składowy wynagrodzenia zmiennego, a ponadto:
  • osiągnięcia określonego przez Spółkę dla danego okresu rozliczeniowego planu sprzedaży pojazdów (brak osiągnięcia planów sprzedażowych skutkuje brakiem wypłaty wynagrodzenia zmiennego, nawet jeśli dane czynności/działania były wykonywane),
  • oraz dodatkowo innych warunków wynikających z Umowy dotyczących wszystkich lub określonych części składowych wynagrodzenia zmiennego (przekazanie Spółce płatności za nabyte pojazdy, zarejestrowanie pojazdów w określonym przez Spółkę systemie informatycznym, wykonanie miesięcznego planu zamówień, wykonanie miesięcznego planu jazd próbnych).

Niezależnie od wskazanych głównych zasad dotyczących kalkulacji wynagrodzenia i elementów składowych wynagrodzenia Spółka ma prawo do ustalenia wynagrodzenia w odmienny sposób jeżeli podyktowane jest to określonymi, specyficznymi warunkami. Przypadki takie mogą dotyczyć sytuacji kiedy np. Dealer rozpoczynający współpracę ze Spółką, na czas wdrożenia 3-6 miesięcy od daty zawarcia umowy otrzymuje wynagrodzenie określone powyżej pomimo braku realizacji planu sprzedaży pojazdów. Innym przykładem jest sytuacja kiedy Spółka decyduje się na wypłatę pełnego wynagrodzenia wszystkim Dealerom, dotyczącego sprzedaży określonych modeli pojazdów lub wyprzedaży starego rocznika.


Wynagrodzenie za poszczególne czynności i działania określone w Umowie jest należne wyłącznie, jeżeli poszczególne czynności i działania zostały przez Dealera wykonane w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym został sprzedany przez Dealera pojazd.


Wykonanie przez Dealera poszczególnych czynności i działań określonych w Umowie potwierdzane jest poprzez:

  • weryfikację przeprowadzaną przez Spółkę (za wiedzą Dealera lub metodą „tajemniczego Klienta” oraz audyty kwartalne); czynności kontrolne dokonywane są w oparciu o listę kontrolną ustalaną przez Spółkę, która stanowi załącznik do Umowy;
  • przeprowadzanie przez Dealera raz w miesiącu procedur weryfikacyjnych według list kontrolnych ustalanych przez Spółkę; wyniki weryfikacji Dealer jest zobowiązany przesłać Spółce.


Dealer ma prawo do reklamacji wyników wskazanych weryfikacji oraz audytów przeprowadzanych przez Spółkę. W przypadku uznania przez Spółkę wyjaśnień/reklamacji Dealera wynagrodzenie jest wypłacane w wysokości należnej zgodnej z warunkami opisanymi powyżej.


Rozliczenia


Po upływie każdego okresu rozliczeniowego Spółka przekazuje Dealerowi kalkulację wynagrodzenia za podlegające rozliczeniu w tym okresie czynności i działania wykonywane przez Dealera zgodnie z Umową. Wynagrodzenie dla Dealera wypłacane jest na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT przez Dealera na Spółkę. Faktura ta opiewa na kwotę wynagrodzenia należnego za wykonanie poszczególnych czynności i działań, która jest zgodna z kalkulacją wynagrodzenia przekazaną przez Spółkę.


Spółka pragnie zaznaczyć, że w ramach rozliczeń z Dealerami stosuje również rabaty (np. z tytułu sprzedaży pojazdów demonstracyjnych, zastępczych etc.), które obniżają podstawę opodatkowania Spółki. Takie rozliczenia pozostają jednak poza zakresem niniejszego wniosku.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy działania podejmowane przez Dealerów na podstawie Umów, stanowią odpłatne świadczenie usług na rzecz Spółki w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT?
  2. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie numer 1: czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z faktur dokumentujących kwoty wynagrodzenia należnego Dealerom z tytułu usług świadczonych przez nich na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umów?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stanowisko w zakresie pytania numer 1


Zdaniem Spółki działania podejmowane przez Dealerów na podstawie Umowy należy uznać za odpłatne świadczenie usług na rzecz Spółki w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.


Odpłatne świadczenie usług


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.


Zatem, co do zasady, każde odpłatne świadczenie niestanowiące dostawy towarów powinno być uznawane dla celów VAT za świadczenie usług. Podkreślić jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.


Określona czynność podlega opodatkowaniu, gdy jest wykonywana w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego odbiorcę, beneficjenta tej czynności. Dodatkowo konieczne jest istnienie związku pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.


Podsumowując, aby dana transakcja niebędąca dostawą towarów stanowiła świadczenie usług podleające opodatkowaniu podatkiem VAT, muszą zaistnieć łącznie następujące warunki:

  • zaistnienie samego świadczenia,
  • świadczenie musi być wykonywane na czyjąś rzecz,
  • świadczenie musi mieć charakter odpłatny.


Biorąc pod uwagę warunki opisanego stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż zachodzą wszystkie przesłanki istotne z punktu widzenia przepisów Ustawy o VAT, to jest wykonanie usługi na rzecz określonego podmiotu za wynagrodzeniem stanowiącym ekwiwalent wykonanego świadczenia. W opisanym stanie faktycznym występuje świadczenie, którego bezpośrednim konsumentem jest Wnioskodawca. Jest on odbiorcą świadczenia, z którego odnosi bezpośrednią korzyść. Wykonywane przez Dealerów czynności i działania realizowane na podstawie Umów zawartych ze Spółką prowadzą do osiągnięcia określonych celów Spółki jakimi są:

  • kształtowanie pozytywnego wizerunku marki X oraz Spółki na rynku polskim,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki X oraz Spółki na rynku polskim,
  • kształtowanie wśród Klientów/potencjalnych Klientów Dealera pozytywnych skojarzeń związanych z marką X oraz Spółką, a przez to
  • zwiększenie ilości i udziału pojazdów marki X w sprzedaży nowych samochodów na rynku polskim.


W związku z powyższym należy stwierdzić, iż beneficjentem działań podejmowanych przez Dealerów jest Spółka. Osiągnięcie wskazanych powyżej celów przekłada się chociażby na oczywistą korzyść Wnioskodawcy związaną ze zwiększoną sprzedażą pojazdów marki X. Na podstawie zawartych Umów z Dealerami Spółka uzyskuje również możliwość daleko posuniętej ingerencji w sposób prowadzenia działalności przez Dealerów, zapewniając sobie w ten sposób szereg dodatkowych korzyści. Należą do nich m.in. możliwość realizowania spójnej polityki wizerunkowej marki X (np. określenie standardów jeśli chodzi o wygląd i aranżację salonów dealerskich), realizowanie pożądanej przez Spółkę strategii działań promocyjnych, wsparcie sprzedaży modeli, które są rzadziej nabywane przez klientów (np. poprzez zobowiązanie Dealerów do nabywania i utrzymywania takich modeli do celów ekspozycyjnych i do celów jazd próbnych). W zamian za wykonywane przez Dealerów usługi na rzecz Wnioskodawcy, Dealerom przysługuje wynagrodzenie obliczane na podstawie zasad opisanych w stanie faktycznym. Wynagrodzenie to jest ekwiwalentem wykonywanego przez Dealerów świadczenia na rzecz Spółki.


W rezultacie zasadne jest stwierdzenie, że czynności wykonywane przez Dealerów na rzecz Spółki stanowią świadczenie usług w rozumieniu Ustawy o VAT.


Powyższe znajduje również potwierdzenie m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2012 r. sygn. I FSK 273/12, w którym Sąd uznał:


„(...) w przypadku, jeżeli pomiędzy podmiotami istnieje stosunek prawny, na podstawie którego nabywca dokonuje zakupów u dostawcy, uzyskując premię nie tylko za określoną przez dostawcę wysokość obrotów, lecz także za realizację przez nabywcę na rzecz dostawcy innych czynności (np. marketingowych, serwisowych, szkoleniowych), wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem przez nabywcę na rzecz dostawcy odrębnej usługi, wynagradzanej przez dostawcę stosowną premią pieniężną, która powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług”.


Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) Nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618, w której Minister Finansów wskazał m.in.:


„gdyby w stanie faktycznym danej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizację przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy, np. stosowania szczególnych, czy też określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów klientom a nie za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów lub terminowość regulowania należności z tytułu dokonanej sprzedaży. Podobnie nie można przedstawionych wyjaśnień odnosić do wypłacania premii pieniężnej nabywcom za niedokonywanie przez nich nabyć podobnych towarów u innych podatników. W takich przypadkach mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą. (...) rozstrzygnięcie podejmowane w zakresie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów ustawy o VAT wymaga każdorazowo szczegółowej i obiektywnej analizy stanu faktycznego konkretnej sprawy”.


Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo m.in. w indywidualnej interpretacji z 15 kwietnia 2013 r. sygn. IBPP1/443-34/13/KJ, w której Minister Finansów na gruncie podobnego stanu faktycznego, jaki opisała Spółka stwierdził, że:


„W świetle powyższego zachowanie Dealera, otrzymującego wynagrodzenie (premię X i/lub Y), obejmujące wykonanie określonych we wniosku w wariancie II czynności, należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – Dealera, który otrzymał premię, faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego przedmiotową premię w wariancie II”.


Również w indywidualnej interpretacji z 29 listopada 2012 r. sygn. IPPP1/443-878/12-2/AW Minister Finansów potwierdził powyżej wskazaną argumentację uznając iż:


„skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw/usług, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw/usług w określonym czasie, czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonywaniem dodatkowych czynności itp. (...) W kontekście przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów, należy wskazać, iż otrzymywane przez Wnioskodawcę premie pieniężne, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług, tym samym są to czynności podlegające opodatkowaniu. Powyższe wynika z charakteru odpłatnego świadczenia usług, gdyż otrzymana premia pieniężna stanowi świadczenie wzajemne. Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy jest zobowiązany do świadczenia określonych czynności na rzecz dostawców”.


Ponadto Minister Finansów przedstawił powyższe stanowisko także w indywidualnej interpretacji z dnia 27 marca 2013 r. sygn. IPPP1/443-161/14-2/MP, a także w indywidualnej interpretacji z dnia 17 października 2012 r. sygn. IPPPl/443-710/12-2/IGo.


Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, gdzie Wnioskodawca zawiera z Dealerami Umowy, na podstawie których Dealerzy zobowiązani są do wykonywania określonych czynności i działań na rzecz Spółki w zamian za wynagrodzenie, należy stwierdzić, iż w sytuacji takiej wystąpiły wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego podatkiem od towarów i usług, określone w art. 8 Ustawy o VAT. Występuje świadczenie w postaci czynności i działań realizowanych przez Dealerów, odbiorca – beneficjent świadczenia, jakim jest Spółka, odnoszący korzyści z tego tytułu, oraz świadczenie ma charakter odpłatny, bowiem Dealerom przysługuje z tego tytułu wynagrodzenie. Tym samym czynności wykonywane przez Dealerów na podstawie Umów zawieranych ze Spółką stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT.


Stanowisko w zakresie pytania numer 2


Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących kwoty wynagrodzenia należnego Dealerom z tytułu usług świadczonych przez nich na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umów.


Art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego m.in. z faktur dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.


Jak wskazano powyżej na podstawie Umów dochodzi do świadczenia usług przez Dealerów na rzecz Spółki. Podstawową działalnością gospodarczą Spółki jest sprzedaż samochodów na rzecz Dealerów. Nabywane przez Spółkę usługi są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Spółkę.


W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach dokumentujących kwoty wynagrodzenia należnego Dealerom z tytułu usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy na podstawie Umów, ponieważ nabywane usługi są związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Wnioskodawcę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. W zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj