Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-581a/12/EB
z 14 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-581a/12/EB
Data
2012.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Usługi przygotowania zespołów muzycznych do występów podlegają opodatkowaniu stawką 23% podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 17 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lipca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług przygotowania zespołów muzycznych do występów – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 maja 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 20 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług przygotowania zespołów muzycznych do występów.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od dnia 1 marca 2012 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Prowadzona przez Panią firma nie jest jednostką oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1994 r. o systemie oświaty. Przychody z działalności opodatkowane są na zasadach ogólnych. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKD 90.01.Z, 73.11.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Z wykształcenia jest Pani nauczycielem muzyki (posiada dyplom ukończenia szkoły wyższej). W ramach działalności gospodarczej będzie Pani przygotowywać zespoły muzyczne do występów z okazji różnego rodzaju imprez okolicznościowych. Usługi będą świadczone na rzecz różnych instytucji publicznych (domów kultury, bibliotek, świetlic wiejskich). W ramach tych czynności będzie Pani uczyć dzieci i młodzież prawidłowej emisji głosu, używania przepony, ruchu scenicznego, zachowania się na scenie, operowania aparatem dźwiękowym, oddychania podczas śpiewu, utworów własnych (utwór - w myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) i utworów innych wykonawców.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisane usługi objęte są zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 27 ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy do ww. usług należy zastosować zwolnienie określone w tym przepisie. Stwierdziła Pani, iż usługi prywatnego nauczania oznaczają edukacyjne świadczenie usług na własne ryzyko i na własną odpowiedzialność. Pani zdaniem, usługi edukacyjne świadczone w ramach działalności gospodarczej, prowadzonej na własny rachunek i odpowiedzialność (we własnym imieniu), na rzecz bibliotek i innych instytucji kultury, są nauczaniem prywatnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Analizując powołaną wyżej regulację art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, jak również przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest zatem nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (nauczyciel działa we własnym imieniu), w oparciu o umowy zawarte bezpośrednio z uczniem (lub jego rodzicami, czy opiekunami).

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer orzekł, iż nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób.

Z kolei w wyroku C-473/08 z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j) Szóstej Dyrektywy .


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Powyższy przepis stanowi implementację do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 ze zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Analizując regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia, jest spełnienie, oprócz przesłanki przedmiotowej - także przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (tj. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 82 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z treści wniosku wynika, iż od dnia 1 marca 2012 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Prowadzona przez Panią firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1994 r. o systemie oświaty. Przychody z działalności opodatkowane są na zasadach ogólnych. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest sklasyfikowana wg PKD 9001.Z, 73.11.Z, 90.02.Z, 90.03.Z. Z wykształcenia jest Pani nauczycielem muzyki (posiada dyplom ukończenia szkoły wyższej). W ramach działalności gospodarczej będzie Pani przygotowywać zespoły muzyczne do występów z okazji różnego rodzaju imprez okolicznościowych. Usługi będą świadczone na rzecz różnych instytucji publicznych (domów kultury, bibliotek, świetlic wiejskich). W ramach tych czynności będzie Pani uczyć dzieci i młodzież prawidłowej emisji głosu, używania przepony, ruchu scenicznego, zachowania się na scenie, operowania aparatem dźwiękowym, oddychania podczas śpiewu, utworów własnych (utwór - w myśl ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych) i utworów innych wykonawców.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że świadczone przez Panią ww. usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie stanowią usług prywatnego nauczania, bowiem nie są świadczone na rzecz dzieci i młodzieży będących członkami zespołów muzycznych (lub ich rodziców, lub opiekunów), lecz - jak wskazała Pani we wniosku - na rzecz domów kultury, bibliotek, świetlic wiejskich, z którymi ma Pani podpisaną umowę cywilnoprawną.

Świadczenie usług przygotowania zespołów muzycznych do występów nie będzie także objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż prowadzona przez Panią firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z tym, że treść wniosku nie wskazuje, żeby ww. usługi mogły korzystać ze zwolnienia lub być opodatkowane stawką obniżoną na podstawie innych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług lub wydanych na jej podstawie aktów wykonawczych - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, iż kwestia zwolnienia od podatku świadczonych usług w postaci koncertów oraz usług rozrywkowych zostanie załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012, poz. 270).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj