Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/143/KDJ/11/PK-1618
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/143/KDJ/11/PK-1618
Data
2012.06.14



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
stypendia
świadczenia
uczniowie
zasiłki
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
zwolnienie przedmiotowe świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz w zakresie obowiązku składania informacji PIT-8C o wypłaconym stypendium



Wniosek ORD-IN 317 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2011 r. Nr IPTPB2/415-82/11-4/GG, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 20 kwietnia 2011 r., uzupełnionym w dniu 6 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego świadczeń pomocy materialnej dla uczniów oraz w zakresie obowiązku składania informacji PIT-8C o wypłaconym stypendium, jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Dnia 21 lipca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając – na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) – w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na ww. wniosek złożony w dniu 20 kwietnia 2011 r. uzupełniony w dniu 6 lipca 2011 r., w którym przedstawiono opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy o nazwie (…). Prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych. Jego zadaniem jest obsługa finansowa i administracyjna szkół (podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych) i przedszkoli w gminie.


Wnioskodawca wypłaca niżej wymienione świadczenia pomocy materialnej dla uczniów szkół:

  1. świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym (płatnik-Wnioskodawca):
    • stypendium szkolne,
    • zasiłek szkolny
    przyznane zgodnie z art. 90d, art. 90e, art. 90f ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz na mocy uchwały Rady Gminy z dnia 4 września 2008 r.;
  2. świadczenia pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym (płatnik-szkoły):
    • stypendia za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe,
    • stypendium Prezesa Rady Ministrów
    przyznane zgodnie z art. 90g, art. 90h ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
  3. świadczenia o charakterze motywującym (płatnik-Wnioskodawca):
    • stypendia za osiągnięcia naukowe,
    • stypendia za osiągnięcia artystyczne,
    • stypendia za osiągnięcia sportowe,
    • stypendia za aktywność społeczną i środowiskową
    przyznane tylko na mocy uchwały z dnia 10 września 2009 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Które z wyżej wymienionych świadczeń dla uczniów wypłacanych w gminie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych całkowicie, a które do kwoty 3.800 zł rocznie...
  2. Czy Wnioskodawca ma obowiązek składania informacji na druku PIT-8C do urzędu skarbowego o wypłacanych a nie opodatkowanych świadczeniach dla uczniów; prosimy o wskazanie podstawy prawnej...


W ocenie Wnioskodawcy:


Ad. 1

Świadczenia zwolnione w całości z podatku:

  • zasiłek szkolny o charakterze socjalnym,
  • stypendia o charakterze motywacyjnym za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe,
  • stypendium Prezesa Rady Ministrów.


Świadczenia zwolnione z podatku do kwoty 3.800 zł w roku podatkowym:

  • stypendium szkolne o charakterze socjalnym,
  • stypendia o charakterze motywującym za osiągnięcia naukowe, sportowe, artystyczne, za aktywność społeczną i środowiskową.


Ad. 2

Odnosząc się do pytania 2, Wnioskodawca uznał, iż ma obowiązek składania informacji PIT-8C o wypłacanych uczniom stypendiach, na podstawie uchwał Rady Gminy.


Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznał za:

  1. prawidłowe – w zakresie zwolnienia przedmiotowego,
  2. nieprawidłowe – w zakresie obowiązku składania informacji PIT-8C o wypłacanych stypendiach.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał m.in., iż Wnioskodawca wypłaca świadczenia pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym i motywacyjnym, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) oraz uchwały Rady Gminy z dnia 4 września 2008 r. i uchwały z dnia 10 września 2009 r. w sprawie zasad udzielania stypendiów uczniom.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Na mocy tego przepisu zwolnieniem przedmiotowym objęto zarówno stypendia, jak również inne świadczenia mające charakter pomocy materialnej dla uczniów.

Zasady przyznawania pomocy materialnej dla uczniów ze środków pochodzących z budżetu państwa lub budżetu właściwej jednostki samorządu terytorialnego określają przepisy Rozdziału 8a – Pomoc materialna dla uczniów (art. 90b - art. 90u) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).

Na podstawie powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż pomoc materialna o charakterze socjalnym, w postaci stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych, jak również pomoc materialna o charakterze motywacyjnym – przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów o systemie oświaty, finansowana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł.

Dokonując analizy powyższego przepisu Dyrektor Izy Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż uzależnia on zastosowanie zwolnienia od dwóch głównych warunków: stypendium musi być wypłacone uczniowi lub studentowi i wysokość oraz zasady udzielania stypendium muszą być określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego. Zaistnienie tych dwóch warunków daje podstawę do zastosowania zwolnienia z opodatkowania wypłaconych stypendiów.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w związku z tym, że pomoc materialna, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 powyższej ustawy, podlega przedmiotowemu zwolnieniu, nie ma w tym zakresie wymogu składania oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 10 ww. ustawy, gdyż wymóg ten dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b.

W tej sytuacji Wnioskodawca nie ma również obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium PIT-8S, gdyż przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzenia takiej informacji dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Jak wynika z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, omawiane zwolnienie uzależnione jest od wysokości rocznego stypendium. Wolna od podatku dochodowego jest kwota 3.800 zł rocznie. Jeżeli wypłacane stypendium przekracza powyższą kwotę i opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę.

W przypadku gdy roczna kwota stypendium nie przekracza wskazanej kwoty, zwolnieniu podlega cała kwota przyznanego stypendium, natomiast w razie wypłaty stypendiów w kwocie rocznej przekraczającej kwotę zwolnienia, płatnik zobowiązany jest do poboru zaliczki od nadwyżki. Zaliczki te pobierane są według uregulowań zawartych w art. 35 ust. 1 pkt 2 i następnych ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdził, iż zgodnie z art. 35 ust. 10 cyt. ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium według ustalonego wzoru (PIT-8S), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37, regulującego kwestie sporządzania przez płatnika, na wniosek podatnika, rocznego obliczenia podatku.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, zgodnie z treścią art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa m.in. w art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11/8B), z zastrzeżeniem ust. 5. W myśl postanowień tegoż ustępu płatnicy, określeni w art. 35 ust. 1 pkt 2, wypłacający podatnikom wyłącznie stypendia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, sporządzają jedynie informację, o której mowa w art. 35 ust. 10 (PIT-8S).

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, iż świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym i motywacyjnym, przyznane uczniom na podstawie ustawy o systemie oświaty korzystają w całości ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast świadczenia o charakterze motywującym, korzystają w części ze zwolnienia przedmiotowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b powyższej ustawy. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi obowiązek sporządzania informacji PIT-8S, a nie jak podaje Wnioskodawca PIT-8C, o wysokości wypłaconego stypendium, dotyczy świadczeń określonych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 40b powyższej ustawy.


Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog zwolnień przedmiotowych, określony w art. 21 ust. 1 ustawy zawiera m.in. dwa zwolnienia przedmiotowe, które tworzą ramy prawne korzystania ze zwolnienia od podatku świadczeń pomocy materialnej dla uczniów. I tak, wolne od podatku dochodowego są:

  • świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodach z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym (pkt 40),
  • stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą Internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.800 zł (pkt 40b).

Natomiast kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm). Pomoc materialna ma charakter socjalny albo motywacyjny. Przez pomoc materialną o charakterze socjalnym ustawodawca rozumie: stypendium szkolne oraz zasiłek szkolny, natomiast do świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym zalicza: stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Powyższe świadczenia pomocy materialnej zarówno o charakterze socjalnym, jak i motywacyjnym objęte są zwolnieniem od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy. Stąd też, za niezgodne z przepisami ustawy jest stanowisko Wnioskodawcy, iż stypendium szkolne będące świadczeniem pomocy materialnej o charakterze socjalnym przyznanym zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, objęte jest zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Natomiast stypendia o charakterze motywującym za osiągnięcia naukowe, sportowe, artystyczne, za aktywność społeczną i środowiskową przyznane wyłącznie na mocy uchwały Rady Gminy, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale tego organu jednostki samorządu terytorialnego, korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.

Na podstawie art. 35 ust. 10 ustawy, płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru, i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37.

Z kolei, jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że

  1. poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,
  2. nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,
  3. nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,
  4. (uchylony),
  5. nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

– płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Co do zasady płatnik stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy sporządza i przekazuje informacje o wypłaconych kwotach tych stypendiów zgodnie z art. 35 ust. 10 ustawy, na wzorze formularza oznaczonym symbolem PIT-8C. Wzór tej informacji mającej zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2011 r. określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 25, poz. 131), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2011 r. Na marginesie należy dodać, iż od dnia 1 stycznia 2012 r. wzór informacji PIT-8C mającej zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2011 r. określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1514, z późn. zm.).

Natomiast w przypadkach, w których podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, o którym mowa w art. 37 ust. 1, płatnik jest zobligowany do sporządzenia rocznego obliczenia podatniku (PIT-40), zamiast przedmiotowej informacji PIT-8C.

Tym samym należy podzielić pogląd Wnioskodawcy o obowiązku składania informacji PIT-8C o wysokości wypłaconych uczniom stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy, których podstawę wypłaty stanowią uchwały Rady Gminy.

Natomiast stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi o ciążącym na płatniku obowiązku sporządzenia informacji PIT-8S jako, że nie znajduje oparcia w stanie prawnym obowiązującym w 2011 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Z tych względów należało zmienić z urzędu interpretację indywidualną z dnia 21 lipca 2011 r. Nr IPTPB2/415-82/11-4/GG, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmieniona interpretacja indywidualna dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego w dniu 20 kwietnia 2011 r., uzupełnionego pismem złożonym w dniu 6 lipca 2011 r. i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2011 r.


POUCZENIE


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj