Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-545/12-2/SM
z 9 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-545/12-2/SM
Data
2012.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
faktura
faktura korygująca
potwierdzenie odbioru


Istota interpretacji
forma potwierdzenia odbioru faktury korygującej i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 639 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.05.2012 r. (data wpływu 21.05.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:

F . GmbH działa na polskim rynku poprzez swój Oddział F. GmbH (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) Oddział w Polsce (zwany dalej Spółką). Spółka prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży towarów fotograficznych, poligraficznych, medycznych oraz świadczeniu usług związanych ze sprzedażą tych towarów. Wskazane czynności Spółka dokumentuje wystawianymi przez siebie fakturami VAT.

W praktyce zdarzają się sytuacje, w których po dokonaniu sprzedaży i po wystawieniu faktury VAT Spółka musi dokonać korekty sprzedaży poprzez wystawienie faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania. Przyczyną wystawienia przedmiotowych korekt faktur mogą być np. zwroty towarów, pomyłki na fakturze, udzielenia rabatów czy też inne zdarzenia mające wpływ na wysokość podatku należnego. Faktury korygujące są wysyłane przez Spółkę kontrahentom niezwłocznie po ich wystawieniu.

Zróżnicowany portfel Klientów Spółki, począwszy od osób fizycznych, poprzez Szpitale Państwowe, Prywatne Przychodnie, Drukarnie, kończąc na dużych sieciach handlowych, wymusza na Spółce zastosowania różnego rodzaju form akceptacji dokumentów potwierdzających przez Klienta otrzymanie faktury korygującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być potwierdzenie odbioru przesyłki poleconej (za potwierdzeniem odbioru) zawierającej tę fakturę, w sytuacji, gdyby koperta i zwrotne potwierdzenie odbioru zawierały informację, iż korespondencja zawiera określoną fakturę korygującą...
  2. Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być wskazanie przez klienta w tytule płatności lub przesłanej odrębnym dokumentem specyfikacja płatności numeru faktury korygującej...
  3. Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być potwierdzenie zgodności salda rozrachunków między kontrahentem a Spółką...
  4. Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być popisane przez klienta pisemne oświadczenie, w którym potwierdza, że otrzymał i akceptuje fakturę korygującą wystawioną przez Spółkę...
  5. Czy podstawą do obniżenia podatku należnego, w związku z wystawieniem faktury korygującej, może być wysłane przez klienta potwierdzenie odbioru faktury korygującej w formie wiadomości e-mail. Wiadomość będzie zawierała informację o numerze danej faktury korygującej, którą otrzymał kontrahent...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że formy potwierdzeń wskazane w pytaniach od 1 do 5, w świetle art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, stanowi wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał te korekty. W konsekwencji, Spółka posiadając takie potwierdzenie jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, których to potwierdzenie dotyczy.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, natomiast obrotem, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podatnik może zmniejszyć podstawę opodatkowania VAT w oparciu o fakturę korygującą zmniejszającą pod warunkiem, że posiada potwierdzenie odbioru korekty przez kontrahenta. Faktura korygująca musi zatem dotrzeć do nabywcy, który potwierdza ten fakt i zawiadamia o tym sprzedawcę. Niemniej, należy zauważyć, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku VAT, nie narzucają formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących powinno być dokonane, to w ocenie Spółki, istnieje swoboda wyboru metody tego potwierdzenia.

Wobec powyższego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury.

Spółka pragnie również wskazać na brzmienie art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, dalej): „Ordynacja podatkowa”), który wskazuje, co może stanowić dowód w postępowaniu podatkowym. Zgodnie z powoływanym przepisem Ordynacji podatkowej, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten przyjmuje zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym i dopuszcza każdy rodzaj dowodu. Granice dowodzenia wyznacza jedynie „przyczynienie się” danego środka dowodowego do wyjaśnienia sprawy oraz brak sprzeczności z prawem.

Zdaniem Spółki posiadanie przez nią potwierdzenia odbioru korespondencji zawierającej fakturę korygującą może być uznane za posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej. W takim wypadku do sprzedawcy powraca tzw. „zwrotka”, na której widnieje podpis nabywcy lub osoby przez niego upoważnionej (w wypadku osób fizycznych), bądź podpis osoby odbierającej korespondencję nabywcy (w wypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej), co pozwala mu na uznanie, iż faktura korygująca została przez nabywcę odebrana. Dodatkowo zaznaczenie na kopercie, w której faktura korygująca jest wysłana oraz na zwrotnym potwierdzeniu odbioru, iż korespondencja dotyczy określonej (czy określonych) faktur korygujących byłoby wskazaniem, której konkretnie faktury (faktur) przesyłka dotyczyła.

Pozwala to Spółce na przyjęcie, iż faktura korygująca - znajdująca się w przesłanej nabywcy korespondencji - została przez nabywcę odebrana.

Stanowisko zostało potwierdzone w piśmie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, z dnia 30.03.2006 r., znak: PP/443-12/1/06:

„Jednocześnie przytoczone powyżej regulacje nie precyzują formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Niemniej jednak zdaniem tut. organu podatkowego pocztowe potwierdzenie doręczenia najemcy listu poleconego, którym zostały wysłane faktury korygujące, stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym Spółka otrzymała to potwierdzenie”.

Również orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej może przybierać dowolną formę, w tym może opierać się na zwrotnych potwierdzeniach odbioru.

„Przywołane przepisy warunkują prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze korygującej w rozliczeniu podatku od towarów i usług, od otrzymania przez podatnika potwierdzenia odbioru tejże faktury przez kontrahenta. Równocześnie regulacje te nie wskazują formy, w jakiej powinno być dokonane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Wobec czego za dopuszczalną przyjąć należy każdą formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że odbiorca fakturę tę otrzymał.” - wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 19.02.2008 r. sygn. I SA/Rz 919/97.

Podobne stanowisko prezentuje WSA w Warszawie, wyrok z dnia 05.02.2008 r. sygn. 2297/06.

Ad. 2

W ocenie Spółki zarówno wyciąg z rachunku bankowego Spółki, na którym będzie zawarta informacja o płatności dokonanej przez kontrahenta Spółki pomniejszonej o kwotę wynikającą z faktur korygujących, których numer umieszczony jest na wyciągu, jak i otrzymana od kontrahenta specyfikacja płatności, na których będzie zawarta informacja o fakturach VAT i fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie z zobowiązaniami Spółki wobec kontrahenta, powinny zostać uznane za wystarczającą formę potwierdzenia, że kontrahent otrzymał korekty faktur wskazane w wyciągu bankowym lub specyfikacji płatności. W konsekwencji, posiadanie takich dokumentów upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z wystawionych korekt, wskazanych w tych dokumentach.

Bez żadnych wątpliwości można bowiem stwierdzić, że kontrahent Spółki wykonując przelew na jej rzecz i pomniejszając go o kwotę z wystawionej faktury korygującej zmniejszającej musiał najpierw otrzymać tą fakturę od Spółki. Potwierdzenie może mieć postać otrzymanej od kontrahenta specyfikacji płatności lub oświadczenia o potrąceniu wzajemnych wierzytelności, na których będzie zawarta informacja o fakturach VAT i fakturach korygujących zmniejszających, które kontrahent uwzględni przy dokonywaniu płatności na rzecz Spółki lub które ulegną kompensacie z zobowiązaniami Spółki wobec kontrahenta. Aby uwzględnić faktury korygujące w treści tych dokumentów, kontrahent musiał najpierw otrzymać korekty od Spółki.

W konsekwencji, uwzględniając korekty w wyciągu, specyfikacji lub oświadczeniu kontrahenta potwierdza fakt ich posiadania.

Przedmiotowy wyciąg, specyfikacja i oświadczenie stanowią więc, w ocenie Spółki dowód, iż kontrahent otrzymał korekty faktur wskazane w tych dokumentach.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 października 2010 r., sygn. IPPP2-443-520/10-2/IŻ
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r. o sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 sierpnia 2009 r. sygn. ILPP2/443-683/09-4/ISN.

Między innymi, w powoływanej powyżej interpretacji o sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał w szczególności, że „potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej może być dokonane w dowolnej formie (...) Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży winien posiadać informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż. (...) Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedstawione przez Wnioskodawcę sposoby dokumentowania odbioru przez kontrahentów faktur korygujących w formie: (...) wyciągu bankowego spełniają warunek wynikający z art. 29 ust. 4a ustawy, pozwalają, bowiem jednoznacznie stwierdzić, że kontrahent fakturę korygującą otrzymał. Powyższe wynika z faktu, iż odbiór faktury korygującej został potwierdzony w informacji (dokumencie) pochodzącej od kontrahenta (odbiorcy faktury).”

Ad. 3

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.), jednostki w formie m.in. spółek prawa handlowego lub osób fizycznych po przekroczeniu pewnej kwoty przychodu netto zobowiązane są do corocznego przeprowadzania „inwentaryzacji należności” drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic, w związku z tym Spółka jako dostawca zobowiązana jest do przesłania tzw. potwierdzenia salda, na którym wykazuje wszelkie należności oraz zobowiązania poczynione w ciągu roku obrotowego lub też w formie skróconej - ostatnie nierozliczone transakcje, mające wpływ na wysokość salda w rozliczeniu z danym kontrahentem.

W przypadku kiedy zestawienie na potwierdzeniu sald zawierać będzie wszelkie wystawione faktury, a przede wszystkim, interesujące Spółkę ze względu na potwierdzenie odbioru, wystawione faktury korygujące zmniejszające i zostanie ono potwierdzone bez uwag, Spółka stoi na stanowisku, iż takie potwierdzenie sald będzie spełniać wymogi zawarte w ustawie o VAT w stosunku do potwierdzenia odbioru faktur korygujących zmniejszających.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 grudnia 2009 r., sygn. ILPP1/443-1248/09-4/KG.

Ad. 4

Zdaniem Spółki dopuszczalne jest przyjęcie potwierdzenie odbioru faktury korygującej w formie oświadczenia. Dokument oświadczenia przesyłany jest do Spółki w formie oświadczenia faksem lub pocztą zaraz po otrzymaniu faktury korygującej przez klienta. Dokument ten zawiera: numer faktury, datę wystawienia faktury, datę otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej oraz datę otrzymania potwierdzenia przez Spółkę. Na podstawie otrzymanego oświadczenia Spółka ujmuje fakturę korygującą we właściwym rejestrze VAT.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 kwietnia 2009 r., sygn. IBPP1/443-328/09/AW.

Ad. 5

Spółka stoi na stanowisku, że przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane w formie wiadomości e-mail wysłanej do Spółki przez kontrahenta, w którym potwierdzi on fakt otrzymania konkretnych faktur korygujących, wskazując w szczególności numery tych faktur. W konsekwencji, zdaniem Spółki, otrzymana wiadomość e-mail stanowi dowód, że kontrahent otrzymał korektę faktury. Biorąc to pod uwagę należy uznać, że posiadanie takiej wiadomości upoważnia Spółkę do obniżenia podstawy opodatkowania VAT wynikającego z tej korekty, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Stanowisko Spółki zostało potwierdzone również w interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lutego 2010 r., sygn. IPPP1/443-1416/09-2/AW;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2010 r., sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 stycznia 2008 r., sygn. IP-PP2-443-501/07-2/PK;
  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 października 2010 r., sygn. IPPP3/443-687/10-5/JK.

Między innymi, w powoływanej powyżej interpretacji o sygn. ILPP2/443-1460/09-2/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał w szczególności, że potwierdzenie odbioru przez kontrahenta faktury korygującej „może mieć dowolną formę, która jednakże pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, że konkretny odbiorca otrzymał korektę faktury. Przedmiotowe potwierdzenie może zostać dokonane np. drogą elektroniczną (Internetem lub pocztą e-mail) (…)”.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż poszczególne rodzaje potwierdzenia posiadania faktury korygującej wskazane w niniejszym wniosku są wystarczające, aby obniżyć podstawę opodatkowania VAT na podstawie tej korekty w stosunku do podstawy określonej w fakturze pierwotnej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj