Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-843/14-2/SM
z 27 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2014 r. (data wpływu 29 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów z zapłaconą akcyzą - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2014 r. wpłynął, przesłany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zgodnie z właściwością pismem z dnia 26 sierpnia 2014 r., ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczenia nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów z zapłaconą akcyzą.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Firma sprowadza z Belgii olej silnikowy (nabycie wewnątrzwspólnotowe z zapłaconą akcyzą) kod CN 2710 19 81. Dostawy są realizowane w różnych pojemnikach, między innymi w butelkach o pojemności 0,6 l, co przy sprowadzanej ilości nie będącej wielokrotnością liczby 5 skutkuje występowaniem dziesiętnych części litra.


Ostatnia dostawa zawierała 24 takie butelki, a w sumie zostało przywiezione 1780,4 l tego oleju (dostawy są raz w miesiącu i jest to ilość, która zostanie wykazana w AKC-U).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Jaka ilość litrów powinna być wykazana w ewidencji - dokładna 1780,4 l, czy zaokrąglona zgodnie z zasadami matematycznymi 1780 l, czy zaokrąglona zawsze w górę - 1781 l, i co za tym idzie od której z tych wartości winien być liczony podatek akcyzowy?
  2. Od jakiej ilości litrów powinna być naliczana kwota zabezpieczenia – j.w.?
  3. Jaka ilość litrów powinna być wykazywana w deklaracji AKC-U i od jakiej ilości litrów winien być naliczany podatek akcyzowy do zapłacenia zważywszy na to, że zgodnie z objaśnieniem nr 3 do deklaracji w przypadku tysięcy litrów ilość podaje się z dokładnością do trzech miejsc po przecinku – Spółka powinna deklarować 1780 czy 1781 litrów?

Zdaniem Wnioskodawcy:


W zaistniałym zdarzeniu zarówno w ewidencji, jak i zgłoszeniu o planowanym nabyciu (będącego podstawą do wyliczenia obciążenie zabezpieczenia generalnego) zostały wykazane dokładne ilości, czyli 1780,4 1 oraz kwota akcyzy 2101 PLN (1780,4 l x 1180 PLN/1000 l = 2100,872 PLN). Wartości w AKC-U to odpowiednio podstawa do opodatkowania 1,781 oraz kwota podatku 2102 PLN. Występują w takiej sytuacji rozbieżności między prowadzoną dokumentacją, co może skutkować koniecznością przedstawiania wyjaśnień w przypadku kontroli organów administracji państwowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752), zwanej dalej „ustawą”, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

  1. przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;
  2. potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;
  3. bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;
  4. prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do przypadków nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 78 ust. 3 ustawy).


Ww. przepisy mają zatem zastosowanie do nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów silnikowych o kodzie CN 2710 19 81.


W myśl art. 78 ust. 6 ustawy, ewidencja, o której mowa w ust. 1 pkt 4, powinna zawierać w szczególności informacje dotyczące wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, uproszczonego dokumentu towarzyszącego, podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe.


Zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2014 r., poz. 397), ewidencja wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju zawiera:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę otrzymania wyrobów akcyzowych;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo;
  5. numer identyfikacyjny dokumentu, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały przemieszczone na terytorium kraju;
  6. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty;
  7. datę złożenia deklaracji podatkowej.

Wzór deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 286, poz. 1677).

Z objaśnień do pkt 3) dla podstawy opodatkowania wynika, że w przypadku kilogramów i hektolitrów ilość podaje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, w przypadku tysięcy litrów, tysięcy kilogramów, tysięcy sztuk i gigadżuli – z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że stawka podatku dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, zgodnie z art. 89 ust. 11 ustawy wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Wątpliwości Spółki dotyczą ustalenia, jakie ilości litrów powinny być przez nią wykazane w prowadzonej ewidencji, od jakiej ilości powinna być naliczana kwota zabezpieczenia, jak również jak ilość powinna być wykazywana w deklaracji AKC-U i od jakiej ilości powinien być naliczany podatek akcyzowy w przypadku, gdy występują dziesiąte części litra (np. zostało przywiezione 1780,4 l), tj. jakie zasady zaokrągleń powinna stosować Spółka.

Z § 7 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych wynika, że ewidencja wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo zawiera ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania.


Natomiast stawka podatku dla oleju silnikowego została określona dla ilości 1 tys. litrów (1180 zł/1000 litrów).


Ponadto z objaśnień do deklaracji AKC-U (określonej ww. rozporządzeniem w sprawie wzoru deklaracji uproszczonej dla podatku akcyzowego) z pkt 3 dotyczącego podstawy opodatkowania wynika, że w przypadku tysięcy litrów ilość należy podać z dokładnością do trzech miejsc po przecinku.

Zatem stosując zasady matematyczne, w celu zaokrąglenia ww. podstawy opodatkowania wykazanej w deklaracji AKC-U, należy w opisanej sytuacji brać pod uwagę czwarte miejsce po przecinku. W przypadku, gdy na tym miejscu jest liczba 5 lub więcej, trzecie miejsce po przecinku zaokrągla się w górę o jeden, natomiast w sytuacji występowania liczby mniejszej niż 5 – liczby na pozycji czwartej i dalszych odrzuca się.

W opisanym przypadku w deklaracji AKC-U dla ilości 1780,4 litra Spółka powinna wykazać wielkość podstawy opodatkowania w wysokości 1,780 tys. litrów (na czwartym miejscu po przecinku jest liczba 4, którą się odrzuca).


Kwota podatku akcyzowego powinna być ustalona w wysokości 2100 zł (1,780 x 1180/1000 = 2100,40 zł, po zaokrągleniu – 2100 zł).


Zgodnie bowiem z pkt 5 objaśnień do deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U), podstawy opodatkowania (wyrażone kwotowo) i kwoty podatków zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych – zgodnie z art. 63 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.).


Zatem wartości wykazane przez Spółkę (podstawa opodatkowania - 1,781 tys. l oraz kwota podatku – 2102 zł ) są nieprawidłowe.


Należy również mieć na uwadze, że dane wykazane w deklaracji uproszczonej AKC-U powinny być odzwierciedleniem prowadzonej przez Spółkę ewidencji.


Zatem zarówno w prowadzonej ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, jak i zgłoszeniu o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym (będącym podstawą do wyliczenia kwoty obciążenia zabezpieczenia generalnego), Spółka powinna wykazać podstawę opodatkowania w wysokości 1,780 tys. litrów (1780 litrów) oraz kwotę podatku akcyzowego w wysokości 2100 zł. Kwoty wykazane przez Spółkę – odpowiednio 1780,4 l i 2101 zł są błędne.


Stanowisko Spółki w zakresie pytań nr 1-3 należy zatem uznać za nieprawidłowe w całości.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj