Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-810/14-3/AK
z 22 stycznia 2015 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2014r. (data wpływu 14 listopada 2014r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych o tematyce „…” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2014r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie
- zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych o tematyce „…”,
- zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych o tematyce „…”.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Firma … doradztwa gospodarcze prowadzi działalność w zakresie:
- podnajmu sali szkoleniowych,
- organizowania cateringu, noclegu,
- przeprowadzania rekrutacji uczestników szkoleń,
- promowania szkoleń,
- usług doradztwa,
- szkoleń BHP,
- organizowanie i przeprowadzanie szkoleń w formie kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w zakresie wszelkich kursów mających na celu doskonalenie umiejętności zawodowych (§ 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych – Dz. U. poz. 186).
W ramach organizowania i przeprowadzania szkoleń w formie kursów umożliwiających uzyskiwanie uzupełnienie wiedzy, umiejętności kwalifikacji zawodowych w zakresie wszelkich kursów mających na celu doskonalenie umiejętności zawodowych (§ 3 pkt 5 rozporządzeni Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych - Dz. U. poz. 18) przeprowadza szkolenia w zakresie:
- ….,
- …..
Plan szkolenia o tematyce … jest następujący:
- Komu tworzymy ewidencję czasu pracy i kogo z niej rozliczamy - zmiany od 16 lipca 2013r.
- Czym jest czas pracy kierowców.
- Systemy rozliczania czasu pracy kierowców
- Podstawowy
- Równoważny
- Zadaniowy
- Mieszany
Natomiast plan szkolenia o tematyce … jest następujący:
Program szkolenia:
- Fundusze Europejskie na lata 2014-2020 dostępne w Polsce
- Zasady dotyczące udzielania dotacji unijnej dla firm (dla kogo/na jaką inwestycję/jakie środki)
- Nowe Programy Operacyjne na lata 2014-2020 (jaki program unijny będzie najbardziej odpowiedni dla mojej firmy)
- Skuteczne aplikowanie o dotację oraz realizacja projektu unijnego na podstawie doświadczeń z lat 2007-2013
- Przygotowanie wniosku o dofinansowania (obowiązujące zasady/na co zwracać uwagę/niezbędna dokumentacja)
- Terminy nowych naborów (kiedy możemy ubiegać się o dotację)
- Najważniejsze kryteria wyboru projektów (co możemy już teraz zrobić, aby nasza firma otrzymała dofinansowanie)
- Nieprawidłowości występujące podczas realizacji projektów unijnych.
- liczba godzin: 6,
- czy są przygotowywane materiały: TAK,
- czy jest zorganizowana sala: TAK.
Ww. szkolenia są przeprowadzane dla osób pracujących w branży/zawodzie oraz dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, którzy pragną pozyskać szerszą wiedzę w dziedzinie czasu pracy kierowcy lub dotacji unijnych, a więc podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub zainteresowanych uzyskaniem nowego zawodu.
Są to osoby zatrudnione w zakładach pracy oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Firma … jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie art. 82 ust. 5 w związku z art. 82 ust. 3 i 3a oraz art. 5e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i została wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Powiat jako Placówka Kształcenia Ustawicznego (pod numerem …).
Od 21 października 2013 r. działa jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. W załączniku do wniosku zostało przedstawione zaświadczenie o wpisie. Usługi szkoleniowe w zakresie rozliczania czasu pracy kierowcy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych, które przeprowadza firma .. są usługami kształcenia, tzn. przekazywania komuś wiedzy, umiejętności.
Rozważając, czy świadczone przez firmę … usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy wskazać, iż od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D. U. UE L77/1), Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Zatem usługi szkoleniowe, które przeprowadza firma .. są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń oraz mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Usługi szkoleniowe świadczone przez firmę .. prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj., § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186). Firma .. nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone usługi nie są finansowane w całości lub w części ze środków publicznych. Wnioskodawca zapewnia kompleksowe szkolenia. Organizuje salę, wykładowców, materiały oraz wykłady.
Z ww. rozporządzenia wynika, że kształcenie ustawiczne można prowadzić w następujących formach pozaszkolnych:
- kwalifikacyjny kurs zawodowy;
- kurs umiejętności zawodowych;
- kurs kompetencji ogólnych;
- turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
- kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Firma „…” doradztwo gospodarczo-kadrowe prowadzi kształcenie tylko w formie przedstawionej w § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2G12 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych - Dz. U. poz. 186. Kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5 rozporządzenia, może być prowadzony przez placówkę lub ośrodek. Firma „…" prowadząc kursy, o których mowa w § 3 pkt 5 rozporządzenia, zapewnia kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do rodzaju prowadzonego kształcenia oraz spełnia wymagania określone w ust. 1 pkt 2-5 tzn.
- posiada odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia;
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki;
- spełnia warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu osobom niepełnosprawnym;
- posiada nadzór służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia.
Osoby, które ukończą kurs, o którym mowa w § 3 pkt 5 rozporządzeniu, otrzymują zaświadczenie o ukończeniu tego kursu.
Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 1.
Firma „…" doradztwo gospodarczo-kadrowe, prowadząc kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych prowadzi dokumentację szkoleń.
Dokumentacja obejmuje:
- program nauczania;
- dziennik zajęć;
- protokół z przeprowadzonego zaliczenia;
- ewidencję wydanych zaświadczeń.
Do dziennika zajęć wpisuje się:
- imiona i nazwiska słuchaczy;
- liczbę godzin zajęć;
- tematy zajęć.
W dzienniku zajęć odnotowuje się obecność słuchaczy i uczestników.
Ewidencja wydanych zaświadczeń zawiera:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania osoby, której wydano zaświadczenie. Nie jest wpisywany numer PESEL danej osoby;
- datę wydania zaświadczenia;
- numer zaświadczenia;
- potwierdzenie odbioru zaświadczenia.
Kształcenie w firmie „…” doradztwo gospodarczo-kadrowe prowadzi się na podstawie programu nauczania, który zawiera:
- nazwę formy kształcenia;
- czas trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego organizacji;
- wymagania wstępne dla uczestników i słuchaczy;
- cele kształcenia i sposoby ich osiągania;
- plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar;
- treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć;
- opis efektów kształcenia;
- wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
- sposób i formę zaliczenia.
Jako placówka kształcenia ustawicznego „…” Doradztwo Gospodarczo-Kadrowe został nadany firmie oddzielny numer REGON … z kodem i nazwą szczególnej formy prawnej „94 - placówki systemu oświatowego niepubliczne”. Ponadto od 30 października 2013r. firma jest wpisana również do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy pod numerem …
Firma jest czynnym podatnikiem VAT. Usługi związane z organizacją cateringu, noclegu, podnajmu sal szkoleniowych, usług doradztwa firma opodatkowuje stawką 23%. W ramach szkoleń BHP firma stosuje zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast usługi organizowania i przeprowadzania szkoleń w formach kursów umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych firma stosuje zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy usługi szkolenia w zakresie rozliczania czasu pracy kierowcy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych świadczone przez firmę podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione z opodatkowania są usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W związku z powyższym, aby firma mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, muszą zostać spełnione dwie przesłanki:
- firma musi być objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
- usługi muszą być świadczone w zakresie kształcenia i wychowania.
Ad. 1 Firma jako jednostka objęta systemem oświaty.
Zgodnie z art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Firma posiada wpis do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzony przez Powiat, pod numerem …. i zgodnie z otrzymanym zaświadczeniem (załącznik do wniosku) od 21 października 2013r. działa jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. A zatem jest objęta systemem oświaty. W związku z powyższym, usługi szkolenia w zakresie rozliczania czasu pracy kierowcy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych świadczone przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, należącą do systemu oświaty, uprawnia firmę … do zwolnienia z VAT usług szkolenia w zakresie rozliczania czasu pracy kierowcy, prawa pracy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarowi usług.
Ad. 2 Świadczenie usług w zakresie kształcenia i wychowania.
Druga przesłanka do zwolnienia z VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług mówi, iż zwolnienie to obowiązuje usługi kształcenia i wychowania. Świadczone usługi przez firmę … bez wątpienia mieszczą się w zakresie usług kształcenia, bowiem zgodnie ze słownikiem języka polskiego kształcenie to przekazywanie komuś wiedzy lub umiejętności, czynienie starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności. Świadcząc usługi szkoleniowe firma … przekazuje wiedzę i umiejętności uczestnikom szkoleń. Usługi szkoleniowe świadczone przez firmę … prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. § 3 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 raku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 186).
W związku z powyższym spełniona jest druga przesłanka wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym zdaniem firmy, szkolenia z rozliczania czasu pracy kierowcy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych o tematyce „….”.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z powyżej cytowanych regulacji wynika, że ustawodawca powiązał opodatkowanie podatkiem od towarów i usług z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. dostawą towaru lub świadczeniem usług. Dla opodatkowania istotne zatem jest to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. O stosowaniu określonej stawki podatku decydować zatem będzie charakter danej czynności.
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jak wynika z treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.
Stosownie do brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz.Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.
W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Firma … jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca w ramach organizowania i przeprowadzania szkoleń w formie kursów umożliwiających uzyskiwanie uzupełnienie wiedzy, umiejętności kwalifikacji zawodowych w zakresie wszelkich kursów mających na celu doskonalenie umiejętności zawodowych (§ 3 pkt 5 rozporządzeni Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych - Dz. U. poz. 18 przeprowadza szkolenia w zakresie:
- …,
- …..
Plan szkolenia o tematyce … unijnych jest następujący:
Program szkolenia:
- Komu tworzymy ewidencję czasu pracy i kogo z niej rozliczamy - zmiany od 16 lipca 2013r.
- Czym jest czas pracy kierowców.
- Systemy rozliczania czasu pracy kierowców
- Podstawowy
- Równoważny
- Zadaniowy
- Mieszany
,br>
Ww. szkolenia są przeprowadzane dla osób pracujących w branży/zawodzie oraz dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, którzy pragną pozyskać szerszą wiedzę w dziedzinie czasu pracy kierowcy lub dotacji unijnych, a więc podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub zainteresowanych uzyskaniem nowego zawodu. Są to osoby zatrudnione w zakładach pracy oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą. Firma … jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie art. 82 ust. 5 w związku z art. 82 ust. 3 i 3a oraz art. 5e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i została wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Powiat jako Placówka Kształcenia Ustawicznego (pod numerem ….). Od 21 października 2013 r. działa jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Usługi szkoleniowe w zakresie rozliczania czasu pracy kierowcy oraz pozyskania i rozliczania dotacji unijnych, które przeprowadza firma … są usługami kształcenia, tzn. przekazywania komuś wiedzy, umiejętności. Firma … nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone usługi nie są finansowane w całości lub w części ze środków publicznych. Wnioskodawca zapewnia kompleksowe szkolenia. Organizuje salę, wykładowców, materiały oraz wykłady.
Kształcenie w firmie „…” doradztwo gospodarczo-kadrowe prowadzi się na podstawie programu nauczania, który zawiera:
- nazwę formy kształcenia;
- czas trwania, liczbę godzin kształcenia i sposób jego organizacji;
- wymagania wstępne dla uczestników i słuchaczy;
- cele kształcenia i sposoby ich osiągania;
- plan nauczania określający nazwę zajęć oraz ich wymiar;
- treści nauczania w zakresie poszczególnych zajęć;
- opis efektów kształcenia;
- wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
- sposób i formę zaliczenia.
Stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty obejmuje szkoły:
- podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
- ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
- artystyczne.
Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Jak wynika z art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w art. 2 pkt 3-5, 7 i 10.
W myśl art. 3 pkt 16 i 17 ww. ustawy o systemie oświaty ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
- formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a, a także kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:
- jednostkę samorządu terytorialnego;
- inną osobę prawną;
- osobę fizyczną.
Na podstawie art. 68a ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni podała, iż jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie art. 82 ust. 5 w związku z art. 82 ust. 3 i 3a oraz art. 5e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i została wpisana do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych prowadzonej przez Powiat jako Placówka Kształcenia Ustawicznego (pod numerem …). Od 21 października 2013 r. działa jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Nadto z opisu sprawy wynika, iż usługi szkoleniowe w zakresie pozyskania i rozliczania dotacji unijnych, które przeprowadza firma … są usługami kształcenia.
Tym samym świadczone przez Zainteresowaną, będącą jednostką objętą systemem oświaty, usługi kształcenia w zakresie pozyskania i rozliczania dotacji unijnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem zostaną spełnione przesłanki podmiotowo-przedmiotowe wynikające z tego przepisu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawczynię jako jednostkę objętą systemem oświaty (wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych), usługi szkoleniowe o tematyce pozyskanie i rozliczanie dotacji unijnych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych o tematyce „….”. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.