Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-619/14-4/MZ
z 15 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2014 r. (data wpływu 23 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zamierza zakupić sześć niezabudowanych działek o następujących numerach w ewidencji gruntów:

  • 195/2 o powierzchni 1,74 ha,
  • 195/10 o powierzchni 1,75 ha,
  • 195/11 o powierzchni 1,73 ha,
  • 192/12 o powierzchni 1,73 ha,
  • 195/13 o powierzchni 0,15 ha oraz
  • 195/18 o powierzchni 4,8065 ha,

o łącznej powierzchni 11,9065 ha.


Powyższe grunty zostały sklasyfikowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. Nr 38, poz. 454) ze zm.(dalej: „Rozporządzenie”) w następujący sposób:

  • łącznie 11,2811 ha stanowią grunty orne (symbol RV),
  • łącznie 0,4775 ha stanowią łąki trwałe (symbol ŁV),
  • łącznie 0,1479 ha stanowią grunty zadrzewione i zakrzewione (symbol LZ-PsV).

Tym samym, zgodnie z Rozporządzeniem, grunty zadrzewione i zakrzewione o symbolu LZ-PsV stanowią grunty leśne, natomiast pozostała powierzchnia nieruchomości mających być przedmiotem transakcji nabycia równa 11,7586 ha stanowi grunty rolne, tj. grunty orne o symbolu RV oraz łąki trwałe o symbolu ŁV.

Jednocześnie zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (dalej: „MPZP”) dla tego obszaru, działki położone są na terenach zabudowy usługowej, składów i magazynów.

Na gruntach mających być przedmiotem transakcji nie jest aktualnie prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza i nie będzie ona prowadzona na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym charakter nabywanych gruntów zostanie zachowany w ewidencji gruntów i budynków na moment dokonania czynności ich zakupu.

W przyszłości Spółka planuje na przedmiotowych działkach przeprowadzenie inwestycji w zakresie budowy parku logistycznego obejmującego budynki magazynowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą.


Pismem z dnia 27 listopada 2014 r. Nr IPPB2/436-619/14-2/MZ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, poprzez:

  • wyjaśnienie rozbieżności powstałych w numerach działek wchodzących w skład nieruchomości, którą zamierza nabyć Wnioskodawca.


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca podał nr działek wchodzących w skład nieruchomości o łącznej pow. 11,9065 ha: 195,2, 195/10, 195/11, 192/12, 195/13 i 195/18. Natomiast zadane pytanie nr 1 jak i stanowisko Wnioskodawcy dotyczy m.in. działki nr 195/12, która nie została opisana w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

A zatem, jeżeli pytanie nr 1 ma dotyczyć m.in. działki 195/12 należy dokonać uzupełnienia zdarzenia przyszłego. Natomiast, jeżeli ma dotyczyć m.in. działki nr 192/12, wówczas należy ponownie sprecyzować pytanie nr 1 i przedstawić stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Ponadto należy uzupełnić zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku poprzez podanie klasyfikacji działek wchodzących w skład nieruchomości zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w powiązaniu z numerami działek.


Wnioskodawca przesłał uzupełnienie w terminie informując, że:

  • Spółka pragnie poinformować, iż w opisie przedstawionego we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego zdarzenia przyszłego, zaszła pomyłka dotycząca budzącego wątpliwości numeru działki. Spółka w opisie stanu faktycznego omyłkowo wskazała nr ewidencyjny działki 192/12, podczas gdy jej intencją było wskazanie numeru ewidencyjnego działki 195/12.
  • Zatem w rzeczywistości Spółka opisując stan faktyczny z przywołaniem nr ewidencyjnego 192/12 opisywała działkę z nr ewidencyjnym 195/12, do której odnoszą się zarówno zadane przez Wnioskodawcę pytania, jak i stanowisko.
  • Działka 192/12 w ogóle nie jest przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy i nie wejdzie w skład nieruchomości.


Tym samym opis przedstawionego we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego zdarzenia przyszłego dotyczy zakupu sześciu niezabudowanych działek o następujących numerach w ewidencji gruntów:

  • 195/2 o powierzchni 1,74 ha,
  • 195/10 o powierzchni 1,75 ha,
  • 195/11 o powierzchni 1,73 ha,
  • 195/12 o powierzchni 1,73 ha,
  • 195/13 o powierzchni 0,15 ha oraz
  • 195/18 o powierzchni 4,8065 ha,

o łącznej powierzchni 11,9065 ha.


Ponadto Wnioskodawca niniejszym uzupełnia zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku poprzez podanie klasyfikacji działek wchodzących w skład nieruchomości zgodnie z Rozporządzeniem w powiązaniu z numerami działek.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z opisanym zdarzeniem przyszłym:

  • łącznie 0,1479 ha stanowią grunty zadrzewione i zakrzewione (symbol LZ-PsV),
  • łącznie 0,4775 ha stanowią łąki trwałe (symbol ŁV),
  • łącznie 11,2811 ha stanowią grunty orne (symbol RV).

Powyższe, w powiązaniu z numerami poszczególnych działek, odzwierciedla poniższa tabela:


width="627"> width="117"> width="117"> width="117"> width="119"> style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

Nr
ewidencyjny działki

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

Powierzchnia
całkowita (ha)

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

W
tym powierzchnia RV (ha)

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

W
tym powierzchnia ŁV (ha)

style="border: 1px solid rgb(0, 0, 0); padding: 0.1cm;"
width="119">

W
tym powierzchnia Lz-PsV (ha)

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/2

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,74

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,68

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">0,06

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">-

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/10

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,75

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,75

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">-

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">-

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/11

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,73

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,73

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">-

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">-

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/12

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,73

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">1,73

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">-

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">-

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/13

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">0,15

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">0,15

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">-

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">-

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">195/18

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">4,8065

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">4,2411

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">0,4175

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">0,1479

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="116">

align="justify">w sumie

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">11,9065

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">11,2811

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="117">

align="justify">0,4775

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="119">

align="justify">0,1479

Jednocześnie Spółka informuje, iż z dniem 30 października 2014 r. nastąpiła zmiana nazwy Spółki W. Sp. z o.o. na E. Sp. z o.o. W związku z tym, Spółka prosi o wydanie interpretacji zgodnie z nową nazwą Spółki czyli dla E. Sp. z o.o. W załączeniu Spółka przesyła aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sadowego potwierdzający dokonanie zmiany nazwy Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Mając na uwadze przedstawione powyżej zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości, co do stosowania obowiązujących przepisów ustawy o PCC, Spółka wnosi o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:


  1. Czy nabycie wskazanych w opisie stanu faktycznego działek o następujących numerach w ewidencjach gruntów: 195/2, 195/10, 195/11, 195/12, 195/18 stanowiących w momencie dokonania czynności ich nabycia grunty rolne i grunt leśne w rozumieniu Rozporządzenia, w części dotyczącej gruntów rolnych, stanowiących gospodarstwo rolne (w rozumieniu ustawy o podatku rolnym), będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”) zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC?
  2. Czy działka o numerze ewidencyjnym 195/13 posiadająca jednostkową powierzchnię 0,15 ha, w związku z tym, iż transakcja jej nabycia będzie dokonana łącznie z innymi przylegającymi do niej działkami i w wyniku tej transakcji Spółka nabędzie grunty rolne o łącznej powierzchni 11,7586 ha, będzie stanowiła gospodarstwo rolne i tym samym również jej nabycie będzie korzystać ze zwolnienia w PCC?

Zdaniem Wnioskodawcy,


  1. Nabycie wskazanych w opisie stanu faktycznego działek o następujących numerach w ewidencji gruntów: 195/2, 195/10, 195/11, 195/12, 195/18 stanowiących w chwili dokonania czynności ich nabycia grunty rolne i grunt leśne w rozumieniu Rozporządzenia, w części dotyczącej gruntów rolnych i grunt leśne w rozumieniu Rozporządzenia, w części dotyczącej gruntów rolnych stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, będzie korzystało ze zwolnienia z PCC zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC;
  2. Pomimo, iż działka o numerze ewidencyjnym 195/13 posiada jednostkową powierzchnię 0,15 ha, to w związku z tym, iż transakcja jej nabycia będzie dokonana łącznie z innymi przylegającymi do niej działkami i w wyniku tej transakcji Spółka nabędzie grunty rolne o łącznej powierzchni 11, 7586 ha, nabycie przedmiotowego gruntu rolnego, będzie korzystać ze zwolnienia w PCC ponieważ działka o numerze ewidencyjnym 195/13 w chwili nabycia wejdzie w skład gospodarstwa rolnego.

Poniżej Spółka przedstawia argumentację uzasadniającą jej stanowisko.


1.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o PCC podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC) i w przypadku umowy sprzedaży ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o PCC).

Przepis art. 9 ustawy o PCC zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC, zwolnione z PCC jest przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Tym samym właściwa wykładnia przepisu art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC wymaga odwołania się do art. 1 i art. 2 ust. 1 obowiązującej ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 t.j., dalej: „ustawa o podatku rolnym”). Zgodnie z ich brzmieniem, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Z kolei klasyfikację stosowaną w ewidencji gruntów i budynków szczegółowo reguluje § 68 Rozporządzenia, zgodnie z którym m.in.:


„1. Grunty rolne dzielą się na:

1) użytki rolne, do których zalicza się:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
  2. sady, oznaczone symbolem – S,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
  7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,

2) nieużytki, oznaczone symbolem – N.


2. Grunty leśne dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem – Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem – Lz.”

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie kluczowe jest pojęcie „gospodarstwa rolnego”. Istotne w zakresie jego definicji są natomiast dwa elementy: formalny – nakazujący ujęcie gruntu w ewidencji jako rolny przy czym zgodnie z Rozporządzeniem, grunty rolne stanowią m.in. grunty orne oznaczone symbolem R oraz łąki trwałe oznaczone symbolem Ł) oraz faktyczny – dotyczący powierzchni (co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego) przeznaczenia gruntu, który nie może być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza w chwili dokonania czynności – sprzedaży. Równocześnie bez znaczenia pozostaje intencja, z jaką kupujący przystępuje do transakcji zakupu takiego gruntu.


Zatem dla stwierdzenia czy określone grunty stanowią gospodarstwo rolne decydujące znaczenie ma:

  • klasyfikacja danego gruntu w ewidencji gruntów i budynków (zgodnie z Rozporządzeniem),
  • wykluczenie, iż na gruntach w chwili dokonywania czynności prowadzona jest działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza,
  • ustalenie czy łączna powierzchnia gruntów przekracza 1 h lub 1 ha przeliczeniowy.

W ocenie Spółki grunty, które zamierza zakupić w części w której stanowią grunty rolne w myśl Rozporządzenia spełniają wszystkie wyżej wskazane kryteria zwolnienia, bowiem (i) grunty w chwili dokonania zakupu sklasyfikowane będą w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne, równocześnie (ii) przedmiotowe działki tworzą gospodarstwo rolne o powierzchni powyżej 1 ha, a ponadto (iii) nie jest, ani nie będzie w chwili dokonania zakupu prowadzona na nich działalność gospodarcza inna niż rolnicza.

Tym samym nabycie przez Spółkę gruntów rolnych o symbolach Ł i R stanowiących gospodarstwo rolne będzie objęte zwolnieniem z PCC.

Stanowisko wnioskodawcy potwierdził m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 września 2013 r. o sygn. II FSK 2704/11, w którym stwierdził, iż „o ile względy natury celowościowej mogłyby w określonych sytuacjach stanowić istotny argument przemawiający za zastosowaniem danego zwolnienia podatkowego, tak w przypadku przeciwnym, a więc uzasadniania przyczyn odmowy zastosowania tego zwolnienia, nie mogą przeważać nad wnioskami, jakie należy wysnuć z gramatycznego brzmienia przepisu ustanawiającego zwolnienie od podatku” oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 26 stycznia 2011 r. o sygn. III SA/Wa 1370/10, w którym stwierdził, iż „(...) w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, którą – jaką jedynie miarodajną – zobowiązuje analizować ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych, były to nieruchomości rolne. Powtórzyć bowiem należy, że spełniały wskazane wyżej dwie przesłanki: formalną (ujęte były w ewidencji jako grunty rolne), a także faktyczną (ich powierzchnia przekraczała 1 ha). Podnosić można argument, że być może intencją Ustawodawcy nie było zwolnienie z podatku transakcji, które mają za przedmiot nieruchomości takie, jak w niniejszej sprawie. Formułować można nawet tezę, że w ustawie wystąpił błąd legislacyjny albo swego rodzaju luka aksjologiczna. Niemniej wszystkie te zarzuty nie mogą skutkować wykładnią contra legem”.


2.


Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC, aby przeniesienie własności nieruchomości lub ich części w drodze umowy sprzedaży zostało zwolnione z PCC, warunkiem jest, by w rozumieniu przepisów o podatku rolnym nabyte grunty stanowiły gospodarstwo rolne lub utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy w chwili dokonania tej czynności.

Zatem, jak już Spółka wskazywała wcześniej, przepis art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC odnosi się do status quo w momencie nabycia. Taka wykładnia przepisu ugruntowana jest także w doktrynie, zgodnie z którą „w przypadku, gdy nabyte grunty nie stanowią gospodarstwa rolnego w chwili dokonania czynności cywilnoprawnej, zwolnienie znajduje zastosowanie, gdy nabyte grunty, niestanowiące w chwili dokonania czynności gospodarstwa rolnego, utworzą gospodarstwo rolne, wraz z innymi gruntami niestanowiącymi gospodarstwa rolnego (łączna powierzchnia wszystkich gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, wraz z gruntami nabytymi na podstawie danej czynności przekroczy powierzchnię 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego)” (por. „Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz praktyczny”, T. Nierobisz, A. Wacławczyk, C.H. Beck, Warszawa 2011, Legalis).

Takie stanowisko znalazło odzwierciedlenie m.in. również w przywoływanym już wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 września 2013 r. o sygn. II FSK 2704/11 w którym wskazano, iż „również podnoszona przez Sąd pierwszej instancji okoliczność, iż czasowniki „utworzą” i „wejdą” użyte zostały w czasie przyszłym, nie może stanowić przesądzającego argumentu przemawiającego za tym, iż miarodajnym okresem do zaistnienia tych przesłanek jest „najbliższa przyszłość”. Posłużenie się bowiem w tym przepisie zwrotem „w chwili dokonania czynności” wskazuje na koincydencję czasową zdarzeń i może być tłumaczone tak, iż to utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź wejście w jego skład nabytych gruntów następuje „wraz z dokonaniem czynności sprzedaży” w „wyniku jej dokonania” oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 22 listopada 2010 r. o sygn. III SA/Wa 1033/10, wydanym w analogicznej sprawie, gdzie początkowo Naczelnik Urzędu Skarbowego odmówił stwierdzenia nadpłaty w stosunku do części zakupionych działek klasyfikowanych jako grunty rolne, ze względu na to, że samodzielnie nie stanowiły gospodarstwa rolnego w myśl przepisów o podatku rolnym, w którym Sąd stwierdził, że „skoro bowiem w miarodajnym dla uzyskania zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych momencie, czyli tak, jak stanowi art. 9 pkt 2 lit. a) u.p.c.c. - w chwili dokonania czynności, spełnione zostały obiektywne przesłanki z art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnym, w tym przypadku nabycie nieruchomości gruntowych sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne, które choć każda z nich z osobna nie spełniała kryterium obszarowego przewidzianego w powyższych przepisach dla gospodarstwa rolnego, to wzięte razem spełniały to kryterium, co pozwalało na utworzenie gospodarstwa rolnego, to tak długo, jak możliwe jest składanie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, podatnik nie utracił prawa odzyskania podatku pobranego przez płatnika, a w każdym razie upływ przewidzianego w ustawie o podatku rolnym terminu do złożenia deklaracji w zakresie tego podatku, nie jest tu okolicznością przesądzającą i nie powoduje wygaśnięcia prawa do uzyskania zwrotu nadpłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych”.

Tym samym, dla spełnienia przesłanek do zwolnienia z PCC przedmiotowej transakcji nabycia gruntów rolnych, istotne jest, by łączna powierzchnia nabywanych gruntów rolnych przekraczała 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, tj. by grunty te łącznie utworzyły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Konsekwentnie dla skorzystania ze zwolnienia z PCC, o którym mowa w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC nie będzie istotna powierzchnia indywidualna poszczególnych działek wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, w tym w szczególności działki o numerze ewidencyjnym 195/13 o powierzchni 0,15 ha, istotne będzie natomiast to, że w wyniku opisanej transakcji Spółka nabędzie łącznie 11,7856 ha gruntów rolnych, które tworzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Niemniej jednak Wnioskodawca pragnie podkreślić, że nawet każda z działek (za wyjątkiem działki o numerze ewidencyjnym 195/13 o powierzchni 0,15 ha), jakie Wnioskodawca zamierza nabyć, rozpatrywana z osobna wypełnia definicję gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym (powierzchnia przekracza 1 ha, grunty są sklasyfikowane jako rolne w ewidencji gruntów i budynków, na działkach tych nie jest prowadzona działalność gospodarcza). Tym bardziej więc nie powinno budzić wątpliwości to, że w odniesieniu do wszystkich tych działek przysługiwać będzie Wnioskodawcy zwolnienie.


3.


Zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC, aby przeniesienie własności nieruchomości lub ich części w drodze umowy sprzedaży zostało zwolnione z PCC, warunkiem jest, by w rozumieniu przepisów o podatku rolnym nabyte grunty stanowiły w chwili dokonania tej czynności gospodarstwo rolne lub utworzyły gospodarstwo rolne lub weszły w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zatem przepis art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC nie odnosi się w żaden sposób do ewentualnej zmiany przeznaczenia gruntów już po dokonaniu czynności nabycia, a jedynie do chwili dokonania tej czynności. Tym samym gdyby zmiana przeznaczenia gruntów miała podlegać opodatkowaniu czynność taka zostałaby wskazana jako odrębna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Taka wykładnia przepisu ugruntowana jest także w doktrynie, zgodnie z którą: „zwolnienie podatkowe przysługuje wtedy, gdy nabywana nieruchomość – w chwili dokonania czynności – stanowi gospodarstwo rolne lub utworzy z nieruchomością nabywcy gospodarstwo rolne albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy – w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. (…) Wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, jest posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. (…) Ponadto za wystarczający do uznania danego obszaru za gospodarstwo rolne jest sam fakt posiadania gruntów rolnych, nie zaś uzyskiwanie z tego tytułu dochodów. Dlatego też zaprzestanie działalności lub ograniczenie produkcji rolnej na danym obszarze nie powoduje automatycznie utraty statusu gospodarstwa rolnego.

W postanowieniach art. 9 pkt 2 u.p.c.c. odesłano do definicji gospodarstwa rolnego w ustawie o podatku rolnym, która ma charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów rolnych. Nie ma zatem żadnego znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego. (…) Oznacza to, że nabywca nie tylko nie musi prowadzić gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 55 k.c., ale nie musi mieć nawet takiego zamiaru.” (por. „Ustawy: o opłacie skarbowej, o podatku od czynności cywilnoprawnych. Komentarz”, Ofiarski Z., ABC, 2009/LEX).

Powyższe podejście potwierdzono także m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, z dnia 18 listopada 2013 r. o sygn. IPPB2/436-24/12/13-9/S/AF, w której wskazano, iż „z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu” oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 października 2013 r. o sygn. IBPBII/1/436-193/13/MZ w której wskazano, iż „(...) wnioskodawca, z chwilą rozpoczęcia na zakupionej nieruchomości działalności innej niż rolnicza, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zakupu tej nieruchomości, gdyż – jak już wcześniej wspomniano – bez wpływu na prawo do zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie przepisu art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionej nieruchomości”. Tym samym w przypadku rozpoczęcia po nabyciu nieruchomości stanowiących w chwili dokonania czynności nabycia gospodarstwo rolne, prowadzenia na tych nieruchomościach działalności gospodarczej innej niż rolnicza, Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty PCC z tytułu ich nabycia, jeżeli w chwili dokonania czynności nabycia, nieruchomości te będą gruntami rolnymi tworzącymi gospodarstwo rolne.


4.


W ocenie Spółki dla zastosowania zwolnienia z PCC w przypadku przedmiotowej czynności nabycia gruntów rolnych, nie ma również znaczenia, jakie jest przeznaczenie gruntu w MPZP. Jak Spółka kilkukrotnie już podkreślała, przepis art. 9 pkt 2 lit. a odwołuje się do definicji zawartych w przepisach ustawy o podatku rolnym, w tym w szczególności art. 1, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Tym samym istotna jest jedynie kwalifikacja gruntów w ewidencji gruntów i budynków. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na wykładnię prezentowaną m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 listopada 2010 r. o sygn. III SA/Wa 1033/10, gdzie „Sąd podziela w tej mierze pogląd Spółki, iż w świetle definicji gospodarstwa rolnego zawartej w art. 2 ust. 1 w zw. z art. 1 ustawy o podatku rolnym, powierzchnia i zaklasyfikowanie gruntów w stosownej ewidencji – są jedynymi określonymi normatywnie, pozytywnymi przesłankami pozwalającymi uznać dane grunty (nieruchomości gruntowe) za gospodarstwo rolne w rozumieniu tej ustawy.” oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 3 czerwca 2011 r. o sygn. I SA/Lu 209/11, w którym Sąd wskazał, iż „Sąd nie podziela także stanowiska organu, zresztą również w żaden sposób nie uzasadnionego wyrażonego w kwestii braku znaczenia danych zawartych w aktualnym wypisie z rejestru gruntów, z których wynika, iż nabyta nieruchomość jest sklasyfikowana jako użytki rolne (tj. grunt orny – R i sad – S), a to w kontekście zaświadczenia Urzędu Gminy, z którego wynika, że nieruchomość zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego, znajduje się na terenach budownictwa mieszkalnego niskiego (MN). Przepis art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej nie uzależnia zwolnienia z podatku od przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym opodatkowaniu podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów jako użytki rolne (…) z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pojęcie „użytek rolny” zostało bliżej sprecyzowane w § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38 poz. 454 ze zm.) i obejmuje ono m.in. grunty orne, oznaczone symbolem „R” i sady oznaczone symbolem „S” (odpowiedni pkt 1 i 2). Klasyfikacja gruntów przesądza o przeznaczeniu i sposobie opodatkowania nieruchomości. W stanie faktycznym niniejszej sprawy nabyte grunty podlegały opodatkowaniu podatkiem rolnym, albowiem zostały sklasyfikowane jako grunty orne, oznaczone symbolem „R” i sady oznaczone symbolem „S”, czyli były użytkami rolnymi w rozumieniu art. 1 ustawy o podatku rolnym. Stąd też obowiązujący na dzień nabycia plan zagospodarowania przestrzennego przewidujący na tych terenach budownictwo mieszkalne o niskiej zabudowie, w kontekście art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej nie mógł mieć dla istoty sporu żadnego znaczenia”. Dodatkowo należy podkreślić, że bez znaczenia pozostaje także potencjalna zmiana przeznaczenia gruntu w przyszłości, zgodna z zapisami MPZP znanymi na moment dokonania czynności cywilnoprawnej, co znalazło odzwierciedlenie we wskazanym już wyżej wyroku o sygn. I SA/Lu 209/11, w którym wskazano, że „oczywiście należy dopuścić, iż w bliżej nieokreślonej przyszłości możliwa jest zmiana przeznaczenia gruntu. Jednakże, w sytuacji, gdy regulacja zawarta w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy podatkowej operuje pojęciem „w chwili dokonania czynności nabyte grunty m.in. wejdą w skład gospodarstwa”, to nie ma żadnych uzasadnionych powodów do czynienia jakichkolwiek dywagacji a priori. Sam plan zagospodarowania przestrzennego gminy nie stanowi, w rozumieniu tego przepisu, utraty przez nieruchomość charakteru rolnego”.

Reasumując, w ocenie Spółki, dla skorzystania ze zwolnienia z PCC wyrażonego w art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC, w przypadku transakcji nabycia gruntów rolnych, istotna pozostaje jedynie kwalifikacja gruntów w ewidencji gruntów i budynków - tym samym bez znaczenia pozostaje przeznaczenie tych gruntów w myśl MPZP.


5.


Dodatkowo należy stwierdzić, że nie ma formalnych wymogów odnośnie dokumentów / oświadczeń jakie Spółka zobowiązana jest przedstawić notariuszowi, jako płatnikowi, w celu skorzystania ze zwolnienia z PCC zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC.

Takie stanowisko potwierdza m.in. orzeczenie NSA w przywołanym wcześniej wyroku o sygn. II FSK 2704/11, w którym wskazano, iż „(...) w świetle art. 9 pkt 2 lit. a) u.p.c.c., warunkiem zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z tego przepisu jest to, iż w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne (w rozumieniu przepisów o podatku rolnym) utworzą takie gospodarstwo lub wejdą w jego skład. Tak więc, ewentualne oświadczenie składane przed notariuszem przez nabywcę, jako warunek odstąpienia od poboru podatku, mogłoby dotyczyć tych właśnie okoliczności (przesłanek), nie zaś, jak wskazuje Sąd pierwszej instancji, faktu, czy też zamiaru, wykorzystywania nabytych gruntów na cele rolnicze”. Konsekwentnie, skorzystanie ze zwolnienia z PCC zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC, nie jest uzależnione od spełnienia żadnych dodatkowych wymogów formalnych w rodzaju oświadczenia, składanego notariuszowi. Tym samym, Spółka nie będzie zobowiązana do przedstawienia dokumentów innych niż potwierdzających stan prawny i faktyczny nabywanych gruntów w chwili dokonania czynności ich nabycia.


Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż:

  1. nabycie wskazanych w opisie stanu faktycznego działek o następujących numerach w ewidencji gruntów: 195/2, 195/10, 195/11, 195/12, 195/18 stanowiących w chwili dokonania czynności ich nabycia grunty rolne i grunt leśne w rozumieniu Rozporządzenia, w części dotyczącej gruntów rolnych stanowiących gospodarstwo rolne, będzie korzystało ze zwolnienia z PCC zgodnie z art. 9 pkt 2 lit. a ustawy o PCC. Nie budzi to wątpliwości tym bardziej, że powierzchnia każdej z w/w działek z osobna przekracza 1 ha, a zatem każda z działek z osobna mogłaby być uznana za gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym;
  2. nabycie działki o numerze ewidencyjnym 195/13 posiadającej jednostkową powierzchnię 0,15 ha, w związku z tym, iż transakcja jej nabycia będzie dokonana łącznie z innymi przylegającymi do niej działkami i w wyniku tej transakcji Spółka nabędzie grunty rolne o łącznej powierzchni 11,7586 ha, stanowiące gospodarstwo rolne, będzie korzystać ze zwolnienia w PCC.

Równocześnie Spółka będzie zobowiązana zapłacić PCC od nabycia gruntu o powierzchni 0,1479 ha sklasyfikowanego w ewidencji gruntów i budynków do rodzaju LZ-PsV (stanowiącego w myśl Rozporządzenia grunt leśny) wchodzącego w skład nabywanych nieruchomości. Jak wskazano w treści wniosku podejście Spółki zgodne jest z doktryną, dominującą wykładnią organów podatkowych i sądów administracyjnych. W świetle powyższego Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 z późn. zm.), podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej i ciąży - przy umowie sprzedaży na kupującym.

Przepis art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zawiera katalog czynności cywilnoprawnych zwolnionych z tego podatku. Na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a) tej ustawy, zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umowy sprzedaży, pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1381) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Art. 2 ust 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1). użytki rolne, do których zalicza się:


  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem -S,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
  7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,

2) nieużytki, oznaczone symbolem – N.

  1. lasy, oznaczone symbolem – Ls,
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem – Lz.


Na tle powyższego należy stwierdzić, że zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ww. ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy, co oznacza, że umowa sprzedaży będzie zwolniona od podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne albo utworzy gospodarstwo rolne lub wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy. Ponadto należy mieć na uwadze, że z powyższego zwolnienia wyłączone są znajdujące się na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części. Tym samym jeżeli w skład nabywanej nieruchomości wchodzą położone na obszarze miast budynki mieszkalne lub ich części to zabudowania te nie korzystają z omawianego zwolnienia i podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych. Z analizy przedmiotowego przepisu wynika również, że bez wpływu na prawo do ww. zwolnienia pozostaje późniejsza zmiana przeznaczenia zakupionego gruntu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że w analizowanej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie zawarte w art. 9 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca nabyte działki nr: 195/2, 195/10, 195/11, 195/12 i 195/18 stanowią gospodarstwo rolne, natomiast nabycie działki o nr 195/13 będzie dokonane łącznie z innymi działkami o łącznej powierzchni 11,7586 ha, stanowiącymi gospodarstwo rolne. Dodatkowo należy wskazać, że nabycie gruntu o pow. 0,1479 ha sklasyfikowanego w ewidencji gruntów i budynków do rodzaju LZ-PsV (stanowiącego w myśl Rozporządzenia grunt leśny) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, iż interpretacje te co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj