Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-608/12/MN
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-608/12/MN
Data
2012.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenia
prawo do odliczenia
projekt


Istota interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu polegającego na zakupie przez gminę wozów strażackich i nieodpłatnym przekazaniu ich jednostkom straży pożarnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012r. (data wpływu 18 czerwca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „xxx” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2012r. (data wpływu 3 sierpnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 31 lipca 2012r.):

W związku z zawartą umową nr (…) z dnia 17 maja 2010r. o dofinansowanie Projektu „xxx” w ramach osi priorytetowych I - VII Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pomiędzy Zarządem Województwa zwanym „Instytucją Zarządzającą Programem” a Wnioskodawcą zwanym „Beneficjentem”.

Wnioskodawca na podstawie podpisanej umowy otrzymała dofinansowanie w kwocie 1.313.285,63 zł (85% kwoty wydatków kwalifikowanych).

Celem Projektu w ramach działania 4.4. zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom jest poprawa poziomu bezpieczeństwa w powiecie r. na rzecz ochrony środowiska i zapobiegania zagrożeniom poprzez doposażenie OSP w dwa nowe wozy strażackie.

Przyczyni się to m.in. do zwiększenia dostępności zasobów ludzkich do usług w zakresie ratownictwa, odciążenia wyeksploatowanego sprzętu oraz kompensacji działań ratowniczych na obszarach zalewowych. Zakres rzeczowy Projektu to zakup 2 wozów strażackich z wyposażeniem, studium wykonalności do projektu oraz promocja Projektu.

W dniu 8 listopada 2010 roku na podstawie zarządzeń Burmistrza R. i zawartych umów darowizn, samochody te zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP, tj. Gminie W.- OSP W. i OSP L., na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Darowizna tych samochodów na rzecz jednostek OSP nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT bowiem nie są spełnione warunki art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatkach od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem ww. artykułu ustawy aby darowizna towarów powodowała powstanie należnego podatku VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki (wg stanu do 31 marca 2011 roku czyli okresu, w którym została ta czynność wykonana), tj. przekazanie musi być dokonane na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem oraz podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Już w momencie zakupu samochodów strażackich wraz z wyposażeniem, Wnioskodawca nie zamierzał wykorzystać ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie miał więc prawa do odliczenia podatku VAT).

Od początku zamiarem Wnioskodawcy było nieodpłatne przekazanie tj. darowizna ww. samochodów jednostkom OSP (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT)

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

Czynność przekazania samochodów dla jednostek OSP jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy. Zadania Gminy polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trybie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 31 lipca 2012r.):

Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego i została wydana na podstawie przepisów obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym (8 listopada 2010r.).

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W związku z powyższym należy dokonać analizy, czy Wnioskodawca w chwili nabycia spełniał warunki określone w art. 86 uprawniające do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia samochodów przeciwpożarowych.

Aby zatem odpowiedzieć na pytanie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego należy ustalić, czy przedmiotowe nabycie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W związku z powyższym należy ustalić, czy przekazanie samochodów przeciwpożarowych w drodze darowizny stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina (podatnik VAT czynny) realizowała projekt pn. „xxx”.

Celem Projektu w ramach działania 4.4. zwalczanie i zapobieganie zagrożeniom jest poprawa poziomu bezpieczeństwa w powiecie r. na rzecz ochrony środowiska i zapobiegania zagrożeniom poprzez doposażenie OSP w dwa nowe wozy strażackie. Przyczyni się to m.in. do zwiększenia dostępności zasobów ludzkich do usług w zakresie ratownictwa, odciążenia wyeksploatowanego sprzętu oraz kompensacji działań ratowniczych na obszarach zalewowych. Zakres rzeczowy Projektu to zakup 2 wozów strażackich z wyposażeniem, studium wykonalności do projektu oraz promocja Projektu.

Zakupy dokonane w związku z realizacja projektu udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacja projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Już w momencie zakupu samochodów strażackich wraz z wyposażeniem, Wnioskodawca nie zamierzał wykorzystać ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie miał więc prawa do odliczenia podatku VAT).

Od początku zamiarem Wnioskodawcy było nieodpłatne przekazanie tj. darowizna ww. samochodów jednostkom OSP (czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT)

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7.

W dniu 8 listopada 2010 roku na podstawie zarządzeń Burmistrza R. i zawartych umów darowizn, samochody te zostały przekazane poszczególnym jednostkom OSP, tj. Gminie W. - OSP W. i OSP L., na ich wyposażenie i w celu zapewnienia ich gotowości bojowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Darowizna tych samochodów na rzecz jednostek OSP nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz w art. 8 ust. 2) oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., ustawodawca zaliczył przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy o VAT wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zatem opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania je za prezenty o małej wartości lub próbki.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego w świetle powołanych przepisów prawa podatkowego wskazuje, że Wnioskodawcy w momencie nabycia samochodów (dwóch wozów strażackich wraz z wyposażeniem) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego zakupu (już na etapie rozpoczynania realizacji projektu Wnioskodawca nie zamierzał bowiem wykorzystać zakupionych samochodów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT).

Tym samym, przekazanie w drodze darowizny przez Wnioskodawcę w dniu 8 listopada 2010r. jednostkom OSP na własność ww. samochodów nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zakupione samochody nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny, dlatego w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup przedmiotowych samochodów.

W celu realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca oprócz nabycia ww. samochodów dokonał jeszcze szeregu innych zakupów udokumentowanych fakturami VAT.

Należy zauważyć, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych za studium wykonalności do projektu oraz za promocję projektu, ze względu na brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wyraźnie wskazał, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie są wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wszystkie zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. „xxx”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj