Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1234/11/AB
z 17 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1234/11/AB
Data
2012.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
korekta podatku
odliczenie częściowe
prawo do odliczenia
proporcja


Istota interpretacji
odliczenie podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku oraz korekty podatku



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku oraz korekty podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 8 lutego 2012 r. (data wpływu 9 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z termomodernizacją budynku oraz korekty podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Szpital jest czynnym podatkiem VAT prowadzącym działalność mieszaną. Podstawową działalności szpitala jest świadczenie usług medycznych, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Ale obok tej działalności szpital prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług polegającą miedzy innymi na wynajmie wolnych pomieszczeń.

Struktura obrotu za rok 2009 wynosiła poniżej 2%. Tym samym szpital nie miał prawa do odliczania podatku w roku 2010. Ale struktura obliczona za rok 2010 po jego zakończeniu wyniosła 3% i tym samym dała prawo do rocznej korekty deklaracji za okres od stycznia do grudnia 2010 i stosowania współczynnika przez rok 2011.

W roku 2010 została podpisana umową finansowania z funduszy unijnych termomodemizacji budynków, służących działalności medycznej i wynajmie powierzchni. Pierwsze dwie faktury za dokumentację zostały wystawione w roku 2010, z których nie został odliczony podatek naliczony. W roku 2011 został poniesiony wydatek na prace budowlane udokumentowany fakturą VAT. Szpital dokonał 3% - zgodnie ze strukturą - odliczenia VAT z tytułu termomodemizacji budynku. Rozliczenie zadania zwiększyło wartość budynku - tj. w dniu 30 czerwca 2011 r. Tą strukturą odlicza część VAT od faktur zakupów bieżących (energia, ogrzewanie) związanych z działalnością mieszaną.

Analiza struktury obrotu za dziewięć miesięcy oraz prognoza sprzedaży za rok 2011 wskazuje, ze wskaźnik będzie poniżej 2%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w świetle przedstawionych faktów przysługuje szpitalowi prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktury dotyczącej termomodemizacji...

Czy w przypadku zmiany struktury poniżej 2%, Szpital będzie zobowiązany do rocznej korekty deklaracji za styczeń 2012 oraz w ciągu 10 lat w okresie 2012-2021...

Czy podatnik ma prawo do miesięcznego obniżania podatku należnego o podatek naliczony z faktur, służących działalności mieszanej...

Zdaniem Wnioskodawcy, szpitalowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców robot inwestycyjnych, gdyż z przepisu art. 90 ust. 1 i kolejne ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do dalszego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w proporcji określonej zgodnie z punktem 10 powyższego przepisu. Oznacza to zatem, że w roku 2011 można odliczyć podatek naliczony, obniżając podatek należny w oparciu o obliczoną strukturę sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej za rok poprzedzający tj rok 2010. Spełnione są bowiem warunki do obniżenia podatku należnego albowiem odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi, jednak mamy tu do czynienia zarówno z wykorzystaniem inwestycji w zakresie jakiemu będzie ona służyła – tj. do obu rodzajów sprzedaży, opodatkowanej i zwolnionej. W świetle powyższego należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - zwolnionych od podatku VAT. W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji w takiej części, w jakiej wynika ona z proporcji ustalonej za rok 2010.

Skoro zatem przedmiotem realizowanego projektu jest termomodernizacja budynku, a Wnioskodawca wykonuje działalność mieszaną tj. opodatkowaną oraz zwolnioną i rozlicza podatek naliczony w oparciu o strukturę sprzedaży to należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych na potrzeby realizowanego projektu towarów i usług, jednakże tylko w takiej części w jakiej są one związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. w oparciu o współczynnik proporcji obliczony zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy - czyli w roku 2011 w wysokości 3%.

Ponadto wnioskodawca stoi na stanowisku iż możliwe jest dokonanie korekt deklaracji VAT za rok 2010 i 2011 w oparciu o art. 81 ustawy z dnia 29.08.1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005/8/60 z późn. zm.)

Natomiast na początku 2012 roku, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy zobowiązany jest podatnik do rocznej korekty kwoty podatku naliczonego uwzględniając proporcje o których mowa w art. 90 ust. 10 powołanej ustawy, a w oparciu o art. 91 ust. 2 w stosunku do nabycia towarów i usług zaliczonych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym są zaliczone do środków trwałych (tu nieruchomości) zobowiązany jest do sporządzania korekt i w ciągu 10 lat licząc od końca roku w którym inwestycja została oddana do użytkowania.

Zdaniem Wnioskodawcy szpitalowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach służących działalności mieszanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegąjących opodatkowaniu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Zgodnie art. 90 ust. 1 powołanej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zastosowanie mają przepisy art. 90 ust. 2-10 ustawy o podatku od towarów i usług.

I tak, stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Przepis art. 90 ust. 3 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

W stanie prawnym od 1 kwietnia 2011 r., stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto powyższe oznacza również odejście od zakazu odliczania podatku naliczonego, jeżeli udział obrotów opodatkowanych w obrotach ogółem nie przekroczył w poprzednim roku 2%, przy czym podkreślić należy, że odliczenie to jest opcjonalne, a nie obligatoryjnie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatkiem VAT prowadzącym działalność mieszaną. Obok świadczenia usług medycznych, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług polegającą miedzy innymi na wynajmie wolnych pomieszczeń.

Struktura obrotu za rok 2009 wynosiła poniżej 2%. Tym samym szpital nie miał prawa do odliczania podatku w roku 2010. Struktura obliczona za rok 2010 po jego zakończeniu wyniosła 3% i tym samym dała prawo do rocznej korekty deklaracji za okres od stycznia do grudnia 2010 i stosowania współczynnika przez rok 2011.

W roku 2010 została podpisana umową finansowania z funduszy unijnych termomodernizacji budynków, służących działalności medycznej i wynajmie powierzchni. Pierwsze dwie faktury za dokumentację zostały wystawiona w roku 2010 z których nie został odliczony podatek naliczony. W roku 2011 został poniesiony wydatek na prace budowlane udokumentowany fakturą VAT. Szpital dokonał 3% - zgodnie ze struktura - odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji budynku. Rozliczenie zadania zwiększyło wartość budynku - tj. w dniu 30 czerwca 2011 r. Tą struktura odlicza część VAT od faktur zakupów bieżących (energia, ogrzewanie) związanych z działalnością mieszaną. Analiza struktury obrotu za dziewięć miesięcy oraz prognoza sprzedaży za rok 2011 wskazuje, ze wskaźnik będzie poniżej 2%.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (w przedmiotowej sprawie zwolnionej, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Skoro zatem przedmiotem realizowanego projektu jest termomodernizacja budynku, a Wnioskodawca wykonuje działalność mieszaną tj. opodatkowaną oraz zwolnioną i rozlicza podatek naliczony w oparciu o strukturę sprzedaży, to należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych na potrzeby realizowanego projektu towarów i usług, jednakże tylko w takiej części w jakiej są one związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. w oparciu o współczynnik proporcji obliczony zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Zatem w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących wydatków poniesionych w 2010 r. na termomodernizację budynku, w którym prowadzona jest działalność mieszana, w związku osiągnięciem proporcji za 2010 r. w wysokości 3%. Na podstawie ustalonej proporcji z 2010 roku w wysokości 3% Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług służących do działalności opodatkowanej i zwolnionej (mieszanej), w tym również wydatków związanych z termomodernizacja.

W przedmiotowej sprawie zwrócić uwagę należy na zmianę przepisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT z dniem 1 kwietnia 2011 r. pozwalającym opcjonalnie podatnikom na odliczenie podatku naliczonego wg proporcji w przypadku gdy w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 2%. Tym samym należy przyjąć, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w roku 2011 na podstawie proporcji wstępnej 3%, ustalonej w oparciu o rok 2010.

Dokonując zaś analizy w zakresie obowiązku dokonania rocznej korekty rozliczenia podatku naliczonego odliczonego wg proporcji wykonanej za rok 2011 należy zwrócić uwagę na przepis art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Przy czym przepis art. 91 ust. 1 cyt. ustawy, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

Zatem w rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania rocznej korekty podatku naliczonego po zakończeniu 2011 roku, w przypadku gdy różnica między proporcjami wstępną i wykonaną nie przekroczy 2 pkt procentowych.

Natomiast, odnosząc się do pytania Wnioskodawcy o prawo do miesięcznego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur, służących działalności mieszanej gdy współczynnik proporcji nie przekroczy 2% Wnioskodawca ma opcjonalnie prawo do miesięcznego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Równocześnie może z tego prawa nie skorzystać i przyjąć, że proporcja ta wyniosła 0%.

Ponadto, mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca nie dokonał odliczenia przysługującego mu w części podatku naliczonego z dwóch faktur wystawionych za termomodernizację w 2010 r. należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do dokonania korekty deklaracji VAT na podstawie art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Odnosząc się z kolei do korekty podatku naliczonego związanego z inwestycją termomodernizacji należy mieć na uwadze art. 91 ust. 2 ustawy o VAT stanowiący, iż w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Przepis art. 91 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz ww. przepisy ustawy o VAT, skoro prace budowlane związane z termomodernizacją budynku (służącego do działalności mieszanej) zwiększyły wartość budynku w dniu 30 czerwca 2011 r. to Wnioskodawca na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy o VAT będzie zobowiązany do dokonania korekty, po zakończeniu roku, w którym ten budynek został oddany do używania po dokonanej termomodernizacji. Przy czym korekta podatku naliczonego od przedmiotowego obiektu ma być dokonywana przez 10 kolejnych lat.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoja aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego.

Dodatkowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanych współczynników proporcji za lata 2009-2011, bowiem nie było to przedmiotem zapytania i zostało przyjęte jako element stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj