Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1110/14-4/AS
z 3 marca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2014 r. (data wpływu 4 grudnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2015 r. (data wpływu 26 lutego 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług warsztatów szkoleniowych z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki dla podopiecznych ośrodka – osób bezrobotnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług warsztatów szkoleniowych z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki dla podopiecznych ośrodka – osób bezrobotnych.

Wniosek został uzupełniony pismem w dniu 26 lutego 2015 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług fryzjerskich i kosmetycznych, a także organizowania szkoleń-warsztatów w powyższym zakresie.

Firma Wnioskodawcy posiada zawiadomienie o wpisie instytucji szkoleniowej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych wydane przez Wojewódzki Urząd Pracy (wpis z dnia 2013-08-30). Wpis do rejestru jest wymagany od instytucji szkoleniowych ubiegających się o zlecenie na szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy, finansowane ze środków publicznych takich jak PFRON, Fundusz Pracy, fundusze pomocowe Unii Europejskiej.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji.

W związku z realizacją projektu „Chwytaj dzień - korzystaj z szansy” realizowanego przez GOPS (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych, odbywały się w zakładzie pracy Wnioskodawcy kursy-warsztaty szkoleniowe z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki dla podopiecznych ośrodka - osób bezrobotnych.

Warsztaty były skierowane do 5 kobiet - osób bezrobotnych i miały przygotować te osoby do pracy wymagającej umiejętności stylizacji paznokci oraz manicure, a także do pracy wymagającej umiejętności stylizacji fryzur.

Tematyka i zakres zrealizowanego szkolenia dotyczyły przedstawienia technik i rodzajów stylizacji paznokci oraz zagrożeń związanych z wykonywaniem zawodu stylistki paznokci, jak również technik nowoczesnych stylizacji we fryzjerstwie i zapoznaniu się z rodzajami fryzur i włosów. Uczestniczki kursu poprzez udział w warsztatach miały podnieść swoje kwalifikacje, aby bezpośrednio po ich ukończeniu mogły podjąć pracę. Czas trwania danego kursu dla jednej osoby wynosił 36 godzin zegarowych.

Z tytułu realizacji kursów Wnioskodawca wystawił dla GOPS fakturę z dnia 4 października 2013 r. na kwotę 7.317,06 zł + podatek VAT 23% = 9.000,00 zł brutto.

Wnioskodawca zaznaczył, że wskazana faktura zawierała podatek VAT 23%.

Zamawiający usługę, tj. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dokonał zapłaty za powyższą fakturę w terminie wynikającym z umowy, nie kwestionując zastosowanej stawki podatku VAT. Umowa określała wynagrodzenie za przeprowadzone kursy z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki w wysokości 1.800,00 zł brutto od jednej osoby i obejmowała wszystkie koszty związane z realizacją umowy.

Projekt realizowany przez GOPS był finansowany w przynajmniej 70% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, finansowany był ze środków publicznych. Beneficjentem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej były podopieczne ośrodka pomocy społecznej - osoby bezrobotne. GOPS był realizatorem projektu.

W styczniu br. koordynator projektu „Chwytaj dzień - korzystaj z szansy” zwrócił się z prośbą o korektę powyższej faktury bez wykazywania stawki podatku VAT 23%, twierdząc, że na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 73, poz.392) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Z uzupełnienia z dnia 21 lutego 2015 r. do wniosku wynika, że:

  1. Usług będących przedmiotem wniosku nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednostka nie jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  2. Usługi, które świadczył Wnioskodawca nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy.
    Szkolenie, aby mogło być zwolnione z podatku VAT musi pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkolenia i definicja kształcenia zawodowego mówi, że służy ono nabywaniu kompetencji pozostających w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Odbiorcy usług – podopieczni ośrodka, są osobami bezrobotnymi, warsztaty z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki nie pozostają w związku z ich zawodem (tylko w przypadku jednej osoby szkolenie wiązało się z jej zawodem). Wobec powyższego usługa została opodatkowana wg stawki 23%.
    Wnioskodawca zaznaczył, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji.
  3. Dla warsztatów z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki świadczonych na rzecz podopiecznych GOPS, w tym konkretnym przypadku, przepisy ustawy nie przewidują szczególnych rozwiązań, należy więc zastosować zasady ogólne.
    Działalność polegającą na organizowaniu warsztatów/kursów dla osób dorosłych skierowaną do osób niewykonujących zawodów fryzjersko-kosmetycznych, tj. dla osób, dla których tego rodzaju szkolenia nie wiążą się ściśle z wykonywanym zawodem, należy opodatkować według stawki podstawowej.
  4. Szkolenie będące przedmiotem wniosku było dofinansowane ze środków publicznych w co najmniej 70% jego wartości.
  5. Jednostka jest w posiadaniu dokumentu – pisma, z którego wynika, że zapłata za usługę nastąpiła w 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługa „warsztaty szkoleniowe z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki” dla podopiecznych ośrodka - osób bezrobotnych wykonana przez firmę „A” na podstawie umowy podpisanej z GOPS Rogoźno w ramach projektu „Chwytaj dzień - korzystaj z szansy” korzysta ze zwolnienia od podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa „warsztaty szkoleniowe z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki” wykonana dla podopiecznych ośrodka - osób bezrobotnych nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, jest opodatkowana stawką 23%. Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112JWE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str.1). Zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust.1 lit. i dyrektywy VAT obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę. Tak uznał WSA w Łodzi w wyroku z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Łd 104/13 (orzeczenie nieprawomocne).

Wnioskodawca uważa, że szkolenie, aby mogło być zwolnione od podatku VAT musi pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkolenia i definicja kształcenia zawodowego mówi, że służy ono nabywaniu kompetencji pozostających w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Odbiorcy usług - podopieczni ośrodka, są osobami bezrobotnymi, warsztaty z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki nie pozostają w związku z ich zawodem (tylko w przypadku jednej osoby szkolenie wiązało się z jej zawodem). Wobec powyższego usługa została opodatkowana wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W art. 43 ust. 17 ustawy postanowiono, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29,31,32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przepisem art. 43 ust. 17a ustawy ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z wymienionymi wyżej usługami, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r., poz. 1722), zwanego dalej rozporządzeniem – zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy są usługi fryzjerskie i kosmetyczne, a także organizowanie szkoleń-warsztatów w powyższym zakresie. Firma Wnioskodawcy posiada zawiadomienie o wpisie instytucji szkoleniowej do Rejestru Instytucji Szkoleniowych wydane przez Wojewódzki Urząd Pracy. Wpis do rejestru jest wymagany od instytucji szkoleniowych ubiegających się o zlecenie na szkolenie osób bezrobotnych i poszukujących pracy, finansowane ze środków publicznych takich jak PFRON, Fundusz Pracy, fundusze pomocowe Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji. W związku z realizacją projektu „Chwytaj dzień - korzystaj z szansy” realizowanego przez GOPS (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych, odbywały się w zakładzie pracy Wnioskodawcy kursy-warsztaty szkoleniowe z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki dla podopiecznych ośrodka - osób bezrobotnych. Warsztaty były skierowane do 5 kobiet - osób bezrobotnych i miały przygotować te osoby do pracy wymagającej umiejętności stylizacji paznokci oraz manicure, a także do pracy wymagającej umiejętności stylizacji fryzur. Tematyka i zakres zrealizowanego szkolenia dotyczyły przedstawienia technik i rodzajów stylizacji paznokci oraz zagrożeń związanych z wykonywaniem zawodu stylistki paznokci, jak również technik nowoczesnych stylizacji we fryzjerstwie i zapoznaniu się z rodzajami fryzur i włosów. Uczestniczki kursu poprzez udział w warsztatach miały podnieść swoje kwalifikacje, aby bezpośrednio po ich ukończeniu mogły podjąć pracę. Czas trwania danego kursu dla jednej osoby wynosił 36 godzin zegarowych. Z tytułu realizacji kursów Wnioskodawca wystawił dla GOPS fakturę z dnia 4 października 2013 r. na kwotę 7.317,06 zł + podatek VAT 23% = 9.000,00 zł brutto. Wnioskodawca zaznaczył, że wskazana faktura zawierała podatek VAT 23%. Zamawiający usługę, tj. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dokonał zapłaty za powyższą fakturę w terminie wynikającym z umowy, nie kwestionując zastosowanej stawki podatku VAT. Umowa określała wynagrodzenie za przeprowadzone kursy z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki w wysokości 1.800,00 zł brutto od jednej osoby i obejmowała wszystkie koszty związane z realizacją umowy. Projekt realizowany przez GOPS był finansowany w przynajmniej 70% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, finansowany był ze środków publicznych. Beneficjentem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej były podopieczne ośrodka pomocy społecznej - osoby bezrobotne. GOPS był realizatorem projektu. Usług będących przedmiotem wniosku, zdaniem Wnioskodawcy, nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednostka nie jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usługi, które świadczył Wnioskodawca nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy. Szkolenie, aby mogło być zwolnione od podatku VAT musi pozostawać w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkolenia i definicja kształcenia zawodowego mówi, że służy ono nabywaniu kompetencji pozostających w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem. Odbiorcy usług – podopieczni ośrodka, są osobami bezrobotnymi, warsztaty z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki nie pozostają w związku z ich zawodem (tylko w przypadku jednej osoby szkolenie wiązało się z jej zawodem). Wobec powyższego usługa została opodatkowana wg stawki 23%. Dla warsztatów z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki świadczonych na rzecz podopiecznych GOPS, w tym konkretnym przypadku, przepisy ustawy nie przewidują szczególnych rozwiązań, należy więc zastosować zasady ogólne. Działalność polegającą na organizowaniu warsztatów/kursów dla osób dorosłych skierowaną do osób niewykonujących zawodów fryzjersko-kosmetycznych, tj. dla osób, dla których tego rodzaju szkolenia nie wiążą się ściśle z wykonywanym zawodem, należy opodatkować według stawki podstawowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do kwestii, czy świadczone przez Niego usługi należy opodatkować stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W odniesieniu do powyższego, wskazać należy, że przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu należy wskazać, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.) – państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu – usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W związku z tym, jak wskazano wyżej, aby dane usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być one uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a – c tego przepisu.

Tym samym, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest – w pierwszej kolejności – uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu, bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest też placówką oświatową wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i nie posiada akredytacji. Ponadto, jak wskazał Zainteresowany, usługi będące przedmiotem wniosku nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Z powyższego opisu wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Nie świadczy również usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz art. 44 rozporządzenia, które zawiera definicję powyższych świadczeń. Usługi będące przedmiotem umowy nie stanowią czynności obejmujących nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczania mającego na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W ramach wykonywanych warsztatów Wnioskodawca jedynie zapoznawał podopieczne ośrodka GOPS z tematyką wyglądu osobistego, tj. uczestniczące w szkoleniu osoby dowiedziały się jakich technik użyć, aby dobrze wyglądać, jak zrobić makijaż, jaka fryzura jest odpowiednia dla danej osoby, aby w przyszłości być lepiej postrzeganym przez potencjalnego Pracodawcę.

Z uwagi na powyższe świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Przedmiotowe usługi nie korzystają również ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. Pomimo, że będące przedmiotem wniosku warsztaty były finansowane w przynajmniej 70% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, to jednak zgodnie z tym przepisem, usługi te muszą również być usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego – a jak wskazał sam Zainteresowany, i jak wynika z powyższej analizy, usługi będące przedmiotem wniosku nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Reasumując, świadczona przez Wnioskodawcę usługa „warsztaty szkoleniowe z zakresu fryzjerstwa i kosmetyki” dla podopiecznych ośrodka GOPS – osób bezrobotnych – na podstawie umowy podpisanej w ramach projektu „Chwytaj dzień – korzystaj z szansy”, nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, lecz jest opodatkowana 23% stawką podatku VAT – zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj