Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-59/12-2/PS
z 27 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-59/12-2/PS
Data
2012.04.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Osoby prawne jako płatnicy
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Udziały w zyskach
Słowa kluczowe
likwidacja
majątek
udział
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy w świetle zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego zapytania otrzymanie majątku likwidacyjnego, w tym w formie udziałów w spółce zależnej przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki na podstawie art. 22 ustawy o pdop podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 649 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2012 r. (data wpływu 03.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 122 ust. 4-4b,4d, art. 22b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.– jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dnu 03.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 122 ust. 4-4b,4d, art. 22b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Spółka (dalej jako: Wnioskodawca) z siedzibą na terytorium Cypru jest rezydentem podatkowym Cypru, W rozumieniu art. 4 Umowy podpisanej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (co potwierdzone zostanie stosownym certyfikatem rezydencji; dalej jako: Umowa). Wnioskodawca jest bezpośrednim udziałowcem G. Sp z o.o. z siedzibą na terytorium Polski (dalej jako: Spółka). Spółka posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca jest właścicielem więcej niż 10% udziałów Spółki nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania i takle pisemne oświadczenie złoży Spółce. W związku z planowaną restrukturyzacją rozważana jest likwidacja Spółki na zasadach przewidzianych przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej jako: „k.s.h.”). Planowane jest, aby majątek Spółki w wyniku likwidacji został przekazany udziałowcom, w tym Wnioskodawcy. Majątek przekazany w wyniku likwidacji będzie obejmował między innymi udziały w spółce zależnej Sp6łki. Spółka zależna jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą Polsce. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego zapytania otrzymanie majątku likwidacyjnego, w tym w formie udziałów w spółce zależnej przez Wnioskodawcę w związku z likwidacją Spółki na podstawie art. 22 ustawy o pdop podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych... Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie przez niego przez składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Spółki, w związku z jej likwidacją stanowić będzie dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych, który na podstawie art. 22 ustawy o pdop, przy założeniu spełnienia ustawowo przewidzianych warunków, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdop dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (akcji), w tym także wartość majątku otrzymanego z likwidacją osoby prawnej. Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o pdop do przychodów nie zalicza się m.in. wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej — w części stanowiącej koszt ich nabycia bądź objęcia. Z powyższego wynika, że w przypadku Wnioskodawcy, przychodem z majątku otrzymanego w związku z likwidacją Spółki będzie różnica między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji Spółki a kosztem nabycia lub objęcia udziałów Spółki. Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o pdop podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu. Niemniej jednak ustawa o pdop w art. 22 ust. 4 i nast. przewiduje możliwość zwolnienia przedmiotowych przychodów z opodatkowania, jeżeli spełnione zostaną wymienione w tym przepisie warunki. Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 4 ustawy o pdop zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jeżeli:
Należy zaznaczyć, że w przypadku przychodu otrzymanego przez Wnioskodawcę, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, spełnione zostały powyższe warunki, tzn.:
Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 4a ustawy o pdop zwolnienie powyższe ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacające) te należności w wysokości, nie niej niż 10% nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Powyższe zwolnienie ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości nie mniej niż 10% przez spółkę uzyskująca dochody (przychody) z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów). Jak wskazano wstanie faktycznym Wnioskodawca posiada więcej niż 10% udziałów Spółki nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 2 lata. Zatem również warunek wskazany w art. 22 ust. 4a ustawy o pdop, warunkujący zastosowanie zwolnienia z opodatkowania należy uznać za spełniony. Należy również zaznaczyć, że powyższe zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli: (i) posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności,
Wobec powyższego mając na uwadze fakt, iż posiadanie udziałów Spółki przez Wnioskodawcę wynika z tytułu własności należy uznać, iż również powyższy warunek zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu Wnioskodawcy z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej należy uznać za spełniony. Dodatkowo, zgodnie z art. 22b ustawy o pdop wskazane powyżej zwolnienie stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy Informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż Rzeczpospolita Polska państwa, w którym podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany. Wnioskodawca wskazuje, że taka podstawa prawna przewidziana została w art. 27 Umowy. Zgodnie bowiem z treścią ust. 1 tego przepisu właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały Informacje niezbędne do stosowania postanowień niniejszej umowy lub Informacje o ustawodawstwie wewnętrznym Umawiających się Państw dotyczącym podatków objętych niniejszą umową w takim zakresie, w jakim opodatkowanie, przewidziane przez to ustawodawstwo, nie jest sprzeczne z niniejszą umową. Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo będą stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie, jak informacje uzyskane zgodnie z ustawodawstwem wewnętrznym tego Państwa i będą one mogły być ujawnione jedynie osobom lub władzom (w tym sądom i organom administracyjnym) zajmującym się wymiarem lub poborem podatków objętych niniejszą umową. Te osoby lub władze będą wykorzystywały takie informacje wyłącznie w tych celach. Osoby te lub władze mogą wyjawić takle Informacje w czasie postępowania przed sądem lub do wydawania orzeczeń sądów powszechnych. Podobnie, wymiana informacji jest możliwa zgodnie z Dyrektywą Rady z 19 grudnia 1977 r. dotyczącą wzajemnej pomocy właściwych władz Państw Członkowskich w obszarze podatków bezpośrednich oraz opodatkowania składek ubezpieczeniowych. Na podstawie art. 1 ust. 1 powyższej dyrektywy, właściwe władze Państw Członkowskich udzielają sobie wszelkich informacji, które mogą im umożliwić dokonanie prawidłowego naliczenia podatków od dochodu i kapitału oraz wszelkich informacji dotyczących ustanowienia podatków od składek ubezpieczeniowych. W związku z powyższym, mając na uwadze treść przytoczonego powyżej przepisu, w ocenie Wnioskodawcy również warunek zastosowania zwolnienia z opodatkowania, wynikający z art. 22b ustawy o pdop w analizowanym przypadku również należy uznać za spełniony. Tym samym, biorąc pod uwagę fakt, iż w analizowanym stanie faktycznym spełnione zostały wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu z udziału w zyskach osób prawnych, otrzymany przez Wnioskodawcę przychód uzyskany w związku z likwidacją Spółki podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania. Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o pdop osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności min. z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 ustawy o pdop, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o pdop stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji. Ponadto, zgodnie z art. 26 ust. lf ustawy o pdop konieczne jest złożenie pisemnego oświadczenia przez Wnioskodawcę, że w stosunku do uzyskanych należności spełnione zostały warunki przewidziane w art. 22 ust. 4 pkt 4. W konsekwencji, jeżeli Wnioskodawca przedłoży certyfikat rezydencji podatkowej, dokumentujący jego miejsce siedziby dla celów podatkowych na terytorium Cypru, a także złoży stosowne oświadczenie zgodnie z art. 26 ust. lf ustawy o pdop, a pozostałe warunki przedstawione przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym nie ulegną zmianie, to należy uznać, że zostaną spełnione przesłanki, uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania określone w art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy o CIT. Należy podkreślić, że stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w niniejszym wniosku o interpretację zostało potwierdzone w licznych Interpretacjach wydanych przez organy podatkowe. Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2011 r., sygn. IPPB3/423-70/11-2/DP uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż „W świetle art. 22 ust. 4a UPodPraw, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat” Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. IPPB5/423-284/10-4/PS potwierdził, że w sytuacji gdy: „Wnioskodawca jest spółką prawa holenderskiego typu „besloten vennootschap met beperkte aansprakeląjkheid” podlegającą opodatkowaniu w Holandii podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Ponadto, na moment dokonania likwidacji i wypłaty majątku likwidacyjnego w postaci Nieruchomości Wnioskodawca będzie posiadać minimum 19% udziałów w kapitale zakładowym Spółki i spełnia wymóg dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów w wysokości min. 10%, przewidziany w art. 22 ust. 4a) Ustawy o PODP. W konsekwencji, należy uznać, że spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i 4a) Ustawy o PODP, uprawniające do zwolnienia dochodu z tytułu otrzymania majątku polikwidacyjnego w postaci Nieruchomości, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o PODP.” Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji Indywidualnej z dnia 16 listopada 2010 r., sygn. IPPB3/423-642/10 2/AG potwierdził stanowisko podatnika, iż: „Likwidowane Spółki są podatnikami podatku dochodowego, mającymi siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca z kolei jest spółką podlegającą w Luksemburgu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Na moment dokonania likwidacji i wypłaty majątku likwidacyjnego w postaci Nieruchomości Wnioskodawca będzie posiadać minimum 10% udziałów w kapitale zakładowym Spółek i spełni wymóg dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania udziałów przewidziany w art. 22 ust. 4a Ustawy o CIT. W konsekwencji należy uznać, że spełnione zostaną przesłanki określone w art. 22 ust. 4 i 4a Ustawy o CIT. uprawniające do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu otrzymania majątku polikwidacyjnego w postaci Nieruchomości”. Analogiczne stanowisko zajął m.in.:
Reasumując, mając na uwadze, iż:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –– tekst jednolity Dz.U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.