Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1152/11/RM
z 20 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1152/11/RM
Data
2012.02.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa


Istota interpretacji
Dot. możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 02 listopada 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 14 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 03 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 24 stycznia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1152/11/RM wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 03 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wraz ze swoim małżonkiem prowadzi działalność gospodarczą, w formie spółki cywilnej, w zakresie handlu artykułami przemysłowymi, gospodarczymi i farbami. Wnioskodawczyni jak i jej małżonek są opodatkowani na zasadach ogólnych i prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Majątek spółki obejmuje m.in. prawo używania nieruchomości (budynku handlowo-usługowego, będącego własnością Wnioskodawczyni - należącą do majątku odrębnego) wniesione przez Nią jako wkład do spółki. Budynek ten znajduje się w trakcie przebudowy. Na przebudowę spółka uzyskała pomoc finansową udzieloną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Osi 3 - „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej", Działania - „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw".

Nakłady poniesione na rozbudowę budynku zostaną zaliczone do środków trwałych, jako inwestycja w obcych środkach trwałych w części odpowiadającej udziałowi wspólnika, który nie jest właścicielem budynku tj. 50%. Pozostała część nakładów nie będzie amortyzowana, ani nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Dotacja z ARIMR dotycząca części nakładów będących inwestycją w obcym obiekcie (50%) pomniejszy koszt amortyzacji zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Druga część dotacji, uzyskana na pokrycie kosztów nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, nie zostanie opodatkowana jako zwolniona z podatku. Umowa przyznania pomocy z ARIMR została podpisana w dniu 30 sierpnia 2010 r. na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. 2007 Nr 64, poz. 427 z późnym.). Środki finansowe w całości (zgodnie z umową) zostaną przeznaczone na zadanie rzeczowo - finansowe operacji tj. na przebudowę i remont budynku handlowo-usługowego. Rozbudowa budynku została sfinansowana również ze środków własnych spółki.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przychód z dotacji otrzymanej w ramach pomocy finansowej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, na przebudowę budynku, w części odpowiadającej udziałowi wspólnika będącego właścicielem budynku jest zwolniony z podatku dochodowego...

(pytanie wymienione we wniosku jako drugie)

Zdaniem Wnioskodawczyni, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku od podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Art. 5 ust. 3 pkt 4 ww ustawy o finansach publicznych, do środków europejskich zalicza środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji",
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z powyższym pomoc na przebudowę budynku udzielona przez ARIMR, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej udziałowi wspólnika będącego właścicielem budynku.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  • rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  • ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki nie będącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymywane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni oddała Spółce cywilnej (której jest wspólnikiem) prawo do używania budynku handlowo-użytkowego będącego jej wyłączną własnością, a następnie w ramach spółki zostały poniesione nakłady na przebudowę tego budynku. Na przebudowę ww. budynku spółka uzyskała pomoc finansową udzieloną przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Osi 3 „Jakość życia na obszarach wiejskich i różnicowanie gospodarki wiejskiej", Działania – „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw". Umowa przyznania pomocy z Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarta została w dniu 30 sierpnia 2010 r. na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. 2007 Nr 64, poz. 427 z późnym.). Rozbudowa ww. budynku została sfinansowana również ze środków własnych spółki.

W świetle ww. przepisów stwierdzić należy, iż środki pochodzące z przyznanej Wnioskodawczyni jako wspólnikowi Spółki cywilnej, pomocy finansowej otrzymanej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (agencji rządowej), stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie cyt. art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy. Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1152/11/RM, budynek o którym mowa we wniosku nie stanowi środka trwałego w prowadzonej przez Wnioskodawczynię w formie Spółki cywilnej działalności gospodarczej, a nakłady dotyczące tego budynku nie mogą być uznane za „inwestycję w obcym środku trwałym”, co oznacza, iż Wnioskodawczyni nie będzie dokonywać amortyzacji ww. nakładów. W związku z powyższym w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania ww. art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączający z przychodów podatkowych m.in. środki finansowe przyznane na nabycie lub wytworzenie (w tym ulepszenie) środków trwałych od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Zauważyć jednocześnie należy, iż przypadający na Wnioskodawczynię przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy ustalić proporcjonalnie do Jej udziału w zysku spółki, tj. zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków finansowych otrzymanych z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – jest prawidłowe,
  • podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie pytania wymienionego we wniosku jako pierwsze oraz w zakresie dotyczącym męża Wnioskodawczyni wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj