Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-111/12-2/JD
z 24 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-111/12-2/JD
Data
2012.05.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Indywidualne stawki amortyzacyjne
Słowa kluczowe
amortyzacja
budynek
nabycie
odpisy amortyzacyjne
środek trwały
urządzenie
Istota interpretacji
1) Czy i od którego miesiąca można zastosować 10% roczną stawkę amortyzacji do amortyzacji podatkowej używanego budynku niemieszkalnego nabytego w listopadzie 2011 roku, aby pełna wartość odpisów amortyzacyjnych była kosztem uzyskania przychodów z chwilą ich zaewidencjonowania. Pytanie nie dotyczy prawa wieczystego użytkowania związanego z tym Budynkiem, które zostało wyodrębnione z ceny budynku niemieszkalnego. Zwracamy uwagę, że przedmiot inwestycji długoterminowej został wprowadzony do ewidencji inwestycji długoterminowych oraz umożliwia F. uzyskiwanie bieżących przychodów z najmu. Jeśli przedmiotowa inwestycja nie może być amortyzowana wg 10% rocznej stawki amortyzacyjnej, wówczas prosimy o wskazanie odpowiedniej stawki amortyzacyjnej. Jeśli F. nie przysługuje prawo do amortyzacji używanego budynku niemieszkalnego, wówczas F. prosi o wskazanie odpowiedniego sposobu rozliczenia kosztów tej inwestycji oraz przychodów z najmu w rozliczeniach dot. podatku dochodowego od osób prawnych. 2) Czy Urządzenia należy potraktować jako odrębne środki trwałe, czy też można zwiększyć wartość inwestycji (Budynku) o ich wartość. Jeśli Urządzenia powinny stanowić odrębne środki trwałe to czy i od którego miesiąca F. może amortyzować Urządzenia oraz jaki procent rocznej stawki amortyzacyjnej umożliwi zaliczanie pełnej wartości odpisów amortyzacyjnych do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich zaewidencjonowania. 3) Czy F. miała prawo do odliczenia 23% podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących zakup Urządzeń wystawionych przez Sprzedającego, jeśli nabycie Budynku zostało udokumentowane przez Sprzedającego fakturą VAT podlegającą zwolnieniu z podatku VAT.
Wniosek ORD-IN 510 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2012 r. (data wpływu 27.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 27.02.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie amortyzacji podatkowej nabytego budynku i nabytych Urządzeń. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Spółka F. Sp. z o.o. („F.”) w dniu 16 listopada 2011 roku nabyła prawo własności do budynku niemieszkalnego wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na której ten budynek jest położony (nazywane dalej łącznie „Nieruchomością”), oraz prawo własności do systemu drzwi suwanych (KST, rodzaj 653 „Urządzenia klimatyzacyjne”) i urządzeń klimatyzacyjnych (KST, rodzaj 669 „Pozostałe urządzenia nieprzemysłowe”) (nazywanych dalej łącznie „Transakcją”). Cena została zapłacona, a budynek wydany F. w dniu 17 listopada 2011 roku. Prawo użytkowania wieczystego gruntu tej nieruchomości jest ważne do dnia 5 grudnia 2089 roku.Sprzedającym był syndyk, a nieruchomość stanowiła część masy upadłości spółki N. sp. z o.o. która była spółką prawa handlowego i podatnikiem podatku VAT (Sprzedający). Sprzedający na dzień zawarcia Transakcji był:
Istniejący Budynek, którego właścicielem był Sprzedający:
Cała powierzchnia w Budynku wraz z terenem przyległym została wynajęta. Budynek posiadał na dzień Transakcji umowę z 2008 roku dot. wynajmu powierzchni magazynowo-handlowej o powierzchni 490 m2 wraz z przylegającym terenem wokół Budynku o powierzchni 410 m2. Budynek posiadał także Warunkową Umowę Najmu z 2011 na wynajem pozostałej powierzchni Budynku wraz z przyległym terenem wokół budynku. Przedmiotem działalności F. są m.in. inwestycje długoterminowe oraz wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKO 6820Z). F. nie zawiesił wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, ani też nie zaprzestał działalności polegającej na wynajmie nieruchomości. F. jest podatnikiem podatku VAT i rozlicza obrót z tyt. najmu w deklaracjach podatku VAT. F.:
Wszystkie wymienione we wniosku aktywa (Budynek i Urządzenia) stanowią własność Spółki, zostały przez Nią nabyte oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, zaś ich okres używania jest dłuższy niż rok. Nabycie nieruchomości oraz Urządzeń zostało udokumentowane fakturami VAT, przy czym sprzedaż nieruchomości przez sprzedającego korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, natomiast sprzedaż Urządzeń była opodatkowana 23% stawką odatku VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, tj. zagadnień zawartych w pytaniu nr 1 i 2. Natomiast w zakresie pytania nr 3 zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna. Zdaniem Wnioskodawcy. Ad. 1) Zgodnie z zezwoleniem na użytkowanie oraz faktycznym przeznaczeniem budynku, zdaniem F. budynek powinien zostać zaliczony do 103 KST (Budynki handlowo-usługowe). W związku z tym spełnia warunki do zastosowania 2,5% rocznej stawki amortyzacyjnej zgodnie z załącznikiem nr 1 „Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych” do CIT. Zgodnie z art. 16j ust. 3 ClT środki trwałe, o których mowa w art. 16j ust. 1 pkt 3 CIT, uznaje się za:
Przepisy podatkowe:
Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Ponadto, zgodnie z treścią art. 181 Ordynacji podatkowej dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin. Zdaniem F.:
Ad. 2) KŚT wskazuje, iż budynkami są obiekty budowlane, trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadające fundamenty i dach. Do wyposażenia budynku zalicza się natomiast wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku np. wbudowane meble. W skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się również tzw. „obiekty pomocnicze” obsługujące dany budynek, np. chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie, itp. Nabyte Urządzenia nie są wbudowane na stałe w konstrukcję Budynku (Urządzenia mogą zostać w każdej chwili zdemontowane i zamontowane w innym miejscu), jednak są funkcjonalnie związane z tym Budynkiem. W związku z tym należy je zaliczyć do wyposażenia Budynku, które powiększa jego wartość początkową. Zaznaczamy, że wszystkie Urządzenia zostały nabyte przez Spółkę we własnym zakresie, stanowią jej własność, są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania, mają przewidywany okres używania dłuższy niż rok oraz są wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą. W związku z tym, że zwiększyły wartość inwestycji (Budynku) to Urządzenia nie będą stanowić oddzielnych środków trwałych podlegających amortyzacji wg odpowiedniej stawki oraz sposobu amortyzacji zgodnie z Wykazem Rocznych Stawek Amortyzacyjnych, stanowiącym załącznik numer 1 do CIT, tzn.:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.