Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1336/11/BW
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1336/11/BW
Data
2012.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy jako przedsiębiorca, który na mocy art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT podlega podmiotowo zwolnieniu z podatku VAT Wnioskodawczyni będzie mogła starać się o zwrot bądź odzyskanie w innej formie od Urzędu Skarbowego podatku VAT zawartego w/w zakupach środków trwałych i wyposażenia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie do tut. organu 16 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT zawartego w zakupach środków trwałych i wyposażenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do otrzymania zwrotu podatku VAT zawartego w zakupach środków trwałych i wyposażenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej na straganach i targowiskach oraz stworzenia systemu sprzedaży bezpośredniej produktów rybactwa. Sprzedaż obejmować będzie wyroby tekstylne, odzież i obuwie, z uwzględnieniem odzieży i obuwia rybackiego (PKD 47.82.Z) oraz ryby żywe, w szczególności karpie, pochodzące z dzierżawionego stawu hodowlanego oraz pobliskich gospodarstw rybackich.

Do prowadzenia tego typu działalności niezbędny jest samochód dostawczy z przyczepą oraz basen do transportu żywych ryb w celu dowozu towarów na miejsca sprzedaży (działalność handlowa będzie się odbywać na dużym terenie), namiot, w którym będzie się odbywać sprzedaż (dla ochrony towaru i osób), stolik i waga elektroniczna jako wyposażenia miejsca handlu oraz komputer przenośny wykorzystywany do prowadzenia wszelkiego rodzaju ewidencji, składania zamówień, przelewów bankowych itp. czynności niezbędnych przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym z chwilą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dokona zakupu następującego wyposażenia (środków trwałych):

  1. Samochód dostawczy,
    cena brutto ok. 59 tys. PLN – środek trwały
  2. Przyczepa samochodowa o ładowności do 940 kg,
    cena brutto ok. 10 tys. PLN – środek trwały
  3. Basen do transportu żywych ryb o pojemności 12001,
    cena brutto ok. 6,5 tys. PLN – środek trwały
  4. Namiot (2x3 m) i stolik,
    cena brutto ok. 1,2 tys. PLN – wyposażenie
  5. Waga elektroniczna,
    cena brutto ok. 0,8 tys. PLN – wyposażenie
  6. Komputer przenośny,
    cena brutto ok. 2 tys. PLN – wyposażenie

Zakup ww. rzeczy zostanie sfinansowany w znacznej części dotacją w ramach programu: PO RYBY 2007-2013.

Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej, z uwagi na możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust 9 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) Wnioskodawczyni nie zamierza dobrowolnie wchodzić do podatku VAT tzn. nie będzie podatnikiem VAT czynnym. Ponadto zakres prowadzonej działalności gospodarczej, jak również ograniczone środki finansowe potrzebne na zakup towarów handlowych i ewentualną ich sprzedaż (osiągnięcie przychodów) powodują, że nie będzie możliwe osiągnięcia przychodów w wysokości ponad 150 tys. zł rocznie tj. ponad limit, który na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT powoduje utratę zwolnienia podmiotowego i obligatoryjne wejście do podatku VAT.

Tak więc zarówno z chwilą rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jak również w późniejszym terminie, Wnioskodawczyni nie będzie czy to dobrowolnie czy obowiązkowo podatnikiem podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jako przedsiębiorca, który na mocy art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT podlega podmiotowo zwolnieniu z podatku VAT Wnioskodawczyni będzie mogła starać się o zwrot bądź odzyskanie w innej formie od Urzędu Skarbowego podatku VAT zawartego w/w zakupach środków trwałych i wyposażenia...

Stanowisko Wnioskodawczyni:

Podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast działalność gospodarcza obejmuje m. in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Wynika to z art. 15 ustawy o VAT.

Jak ponadto wskazano w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy ci mają obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Obowiązek ten nie dotyczy podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT, tj. zwolnionych od podatku z uwagi na nieprzekroczenie limitu obrotów w kwocie 150.000 zł oraz podatników zwolnionych przedmiotowo z VAT tj. wykonujących wyłącznie czynności zwolnione z VAT.

W przypadku podatników rozpoczynających działalność: w trakcie roku, kwota limitu uprawniająca do zwolnienia jest mniejsza od 150.000 zł i zależy od okresu prowadzonej działalności.

Podatnik będzie zobowiązany zarejestrować się dla potrzeb VAT, tj. utraci zwolnienie podmiotowe, dopiero po przekroczeniu tego limitu.

Ponadto na podstawia art. 113 ust. 13 ustawy o VAT z prawa do zwolnienia podmiotowego wyłączeni są podatnicy:

  1. dokonujący dostawy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których lista zawarta jest w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur (Dz. U. z 2008r. nr 212, poz. 1337 ze zm.),
  2. dokonujący dostawy towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem: energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
  3. dokonujący dostawy nowych środków transportu, terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę,
  4. wykonujący usługi prawnicze (notariusze, adwokaci i radcowie prawni),
  5. świadczący usługi w zakresie doradztwa, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  6. świadczący usługi jubilerskie,
  7. niemający siedziby łub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Wykonanie którejkolwiek ze wskazanych czynności powoduje utratę prawa do zwolnienia.

Dodatkowo w art. 113 ust. 13 ustawy wskazano czynności, których wykonanie przez podatnika zwolnionego podmiotowo z VAT podlega opodatkowaniu VAT. Jest to import towarów i usług, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz dostawa towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Należy podkreślić, że jest to wyłączenie przedmiotowe, co oznacza, że podatnik, który dokonał np. importu usług, nie traci prawa do zwolnienia podmiotowego, a musi jedynie opodatkować tę jedną czynność. Ponadto w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o VAT określono, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie występuje, jeżeli jest to nabycie dokonane przez podatników korzystających ze zwolnienia podmiotowego z VAT i gdy całkowita wartość tego nabycia towarów na terytorium kraju nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwoty 50.000 zł.

W związku z powyższym jako osoba nie będąca podatnikiem VAT czynnym, bowiem:

  1. na mocy art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT Wnioskodawczyni będzie podmiotowo zwolniona z VAT,
  2. nie będzie wykonywać czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT,

nie będzie miała prawa do zwrotu bądź odzyskania w innej formie podatku VAT zawartego w w/w zakupach środków trwałych i wyposażenia z Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Podatnikami natomiast – w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 96 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to – nazywane podatnikami – podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zaznaczyć należy, iż zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o VAT, już samo wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej sprawia, że podmiot spełnia przesłanki, aby uznać go za podatnika podatku od towarów i usług. Jednakże dopiero od momentu formalnej rejestracji, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, uzyskuje on status podatnika VAT czynnego (zarejestrowanego podatnika VAT).

W myśl art. 96 ust. 3 ww. ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ww. ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

W myśl z art. 113 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Należy zauważyć, iż ww. przepis otrzymał powyższe brzmienie na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). Natomiast w art. 2 ust. 1 tej ustawy wskazano, iż kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ww. ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z kolei, zgodnie z art. 113 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi nastąpić przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5.

Natomiast art. 113 ust. 5 ww. ustawy stanowi, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę./.../.

Zgodnie z art. 113 ust. 9 ww. ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z kolei na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali;
    • towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;
    • nowych środków transportu;
    • terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ponadto, w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 68, poz. 360).

Przepisem § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, przy czym lista ta stanowi załącznik do ww. rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej na straganach i targowiskach oraz stworzenia systemu sprzedaży bezpośredniej produktów rybactwa. Sprzedaż obejmować będzie wyroby tekstylne, odzież i obuwie, z uwzględnieniem odzieży i obuwia rybackiego (PKD 47.82.Z) oraz ryby żywe, w szczególności karpie, pochodzące z dzierżawionego stawu hodowlanego oraz pobliskich gospodarstw rybackich.

Do prowadzenia tego typu działalności niezbędny jest samochód dostawczy z przyczepą oraz basen do transportu żywych ryb w celu dowozu towarów na miejsca sprzedaży, namiot, w którym będzie się odbywać sprzedaż (dla ochrony towaru i osób), stolik i waga elektroniczna jako wyposażenia miejsca handlu oraz komputer przenośny wykorzystywany do prowadzenia wszelkiego rodzaju ewidencji, składania zamówień, przelewów bankowych itp. czynności niezbędnych przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym z chwilą rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dokona zakupu:

  • samochodu dostawczego,
  • przyczepy samochodowej o ładowności do 940 kg,
  • basenu do transportu żywych ryb o pojemności 12001,
  • namiotu (2x3 m) i stolika,
  • wagi elektronicznej,
  • komputera przenośnego.

Zakup ww. rzeczy zostanie sfinansowany w znacznej części dotacją w ramach programu: PO RYBY 2007-2013.

Z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej, jak również w późniejszym terminie, Wnioskodawczyni nie zamierza dobrowolnie wchodzić do podatku VAT tzn. nie będzie podatnikiem VAT czynnym.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni ma wątpliwość czy może odzyskać podatek naliczony zawartego w dokonanych zakupach, w sytuacji gdy nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT.

Odnosząc się do powyższej kwestii należy wskazać iż jak wykazano wyżej, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary, bowiem Wnioskodawczyni nie będzie czynnym podatnikiem podatku VAT.

Należy zauważyć, iż Wnioskodawczyni nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest bowiem pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r.

Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, nie będzie miała zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, iż jako osoba nie będąca czynnym podatnikiem podatku VAT nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT zawartego w ww. zakupach środków trwałych i wyposażenia, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć iż w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii zasadności skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Należy zwrócić uwagę, że w sytuacji gdy Wnioskodawczyni utraciłaby prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, z uwagi na wystąpienie okoliczności przewidzianych w ust. 5, 9 czy też 13 ww. artykułu lub zrezygnowałaby ze zwolnienia w trybie przewidzianym w art. 113 ust. 4 ustawy o VAT, stając się jednocześnie podatnikiem VAT czynnym – podatek naliczony od zakupów, o których mowa we wniosku, podlegałby odliczeniu w drodze dokonania korekty na zasadach przewidzianych art. 91 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj