IPPP1/443-224/12-3/AP, Dyrektor - IPPP1/443-224/12-2/AP">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-224/12-2/AP
z 24 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-224/12-2/AP
Data
2012.05.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
faktura korygująca
faktura VAT
faktura zbiorcza
rabaty


Istota interpretacji
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka może dokumentować przyznawane rabaty, które są kalkulowane na podstawie części asortymentu, a udzielane kwotowo w odniesieniu do wszystkich dostaw dokonanych dla danego odbiorcy w danym okresie, za pomocą zbiorczej faktury korygującej wystawionej w opisany powyżej sposób?



Wniosek ORD-IN 636 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zajmuje się dystrybucją na terytorium Polski homeopatycznych produktów leczniczych oraz produktów kosmetycznych (dalej: towary). Spółka nabywa powyższe towary w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego w celu ich odsprzedaży do hurtowni farmaceutycznych. Następnie hurtownie farmaceutyczne dystrybuują te produkty do aptek.

Sprzedaż towarów do hurtowni farmaceutycznych jest dokumentowana przez Spółkę fakturami VAT. Na przedmiotowych fakturach Spółka wskazuje dane (ilość, wartość netto, stawka podatku VAT, wartość brutto) odrębnie dla poszczególnych grup produktów leczniczych. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka udziela hurtowniom farmaceutycznym rabatów od ceny produktów leczniczych zakupionych przez te hurtownie w danym okresie czasu np. w ciągu miesiąca lub kwartału.

Wysokość rabatu uzależniona jest od ilości towarów zakupionych przez hurtownie lub od ilości towarów sprzedanych przez hurtownie do aptek (tzw. rabaty przepływowe). Ze względu na uwarunkowania biznesowe schemat udzielania rabatów jest zróżnicowany. Spółka stosuje różne rabaty w zależności od rodzaju asortymentu. Ponadto nie cały asortyment objęty jest programem rabatowym.

W konsekwencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego kalkulowana jest łączna kwota rabatu dla danego kontrahenta, na którą składa się:

  • suma rabatów przyznanych za zakupy poszczególnych produktów leczniczych, które są objęte systemem rabatowym oraz
  • suma rabatów przyznanych za dobre wyniki sprzedaży do aptek poszczególnych produktów objętych rabatem.

Tak obliczona wartość stanowić będzie wielkość rabatu kwotowego, jakiego udzieli Spółka danemu kontrahentowi w odniesieniu do całości dokonanego z nim obrotu (tj. wszystkich dostaw dokonanych na rzecz danego kontrahenta, niezależnie od ich przedmiotu) w okresie, którego dotyczy rozliczenie.

Rabat udzielony w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów, a obliczony w odniesieniu do części asortymentu, Spółka zamierza dokumentować za pomocą zbiorczej faktury korygującej.

Wystawiona zbiorcza faktura korygująca zawierałaby następujące informacje:

  • oznaczenie „korekta” lub „faktura korygująca”;
  • numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  • nazwy sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  • okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  • łączną kwotę udzielonego rabatu oraz łączną kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat będzie dotyczył sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego wykazywane będą na zbiorczej fakturze korygującej w podziale na kwoty w odniesieniu do poszczególnych stawek podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka może dokumentować przyznawane rabaty, które są kalkulowane na podstawie części asortymentu, a udzielane kwotowo w odniesieniu do wszystkich dostaw dokonanych dla danego odbiorcy w danym okresie, za pomocą zbiorczej faktury korygującej wystawionej w opisany powyżej sposób...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest dokumentowanie przyznawanych rabatów, które są kalkulowane na podstawie części asortymentu, a udzielane kwotowo w odniesieniu do wszystkich dostaw dokonanych dla danego odbiorcy w danym okresie, poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej.

Powyższe stanowisko Spółka argumentuje następująco:

Jak stanowi art. 106 ust. 1 powołanej ustawy, cyt.:

„Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. la, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16”.

Art. 106 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, cyt.:

„Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach”.

Zasady wystawiania faktur VAT oraz innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie w sprawie faktur).

Zgodnie z § 13 Rozporządzenia w sprawie faktur, cyt.:

  1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
    (…)
  2. W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
    1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia,
    2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2,
    3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat,
    4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.
  3. Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku”.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie faktur przepis ten ma zastosowanie jeżeli podatnik udzielił rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

W świetle treści cytowanego przepisu § 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie faktur bez wpływu na jego zastosowanie pozostaje metodologia kalkulacji udzielonego rabatu, tj. czy jego kalkulacje oparto na wartości wszystkich sprzedanych towarów czy tylko wybranych grup towarów.

Zgodnie z opisaną w stanie faktycznym metodologią kalkulacji rabatu Spółka obliczy wysokość kwoty rabatu i następnie udzieli kontrahentowi tak obliczony rabat kwotowy w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów dokonanych do niego w danym okresie czasu (np. w określonym miesiącu lub kwartale).

Spółka udzielając rabatu kwotowego w odniesieniu do całości obrotu za dany okres będzie zatem uprawniona do udokumentowania tego rabatu poprzez wystawienie zbiorczej faktury korygującej, zgodnie z przepisem § 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie faktur. Rabat ten będzie wykazany przez Spółkę na fakturze kwotowo w odniesieniu do całości obrotu realizowanego z daną hurtownią w danym okresie (np. w określonym miesiącu lub kwartale).

Poprawność stanowiska prezentowanego przez Spółkę jest potwierdzona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 24 czerwca 2011 r. sygn. IPPP1/443-495/11-5/AP, cyt.:

„(…) Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach działalności handlowej przyznaje swoim klientom bonus (premia pieniężna). Zgodnie z przyjętymi warunkami handlowymi o przyznaniu premii decyduje przekroczenie ustalonych pułapów sprzedaży w wybranym asortymencie. Rozliczenie następuje do końca lipca (za sprzedaż liczoną od stycznia do czerwca) jak i do końca stycznia następnego roku (za sprzedaż liczoną od lipca do grudnia). Wysokość bonusu wyliczana jest od wartości sprzedanych produktów w wybranym asortymencie. Tak wyliczona wartość stanowić będzie wielkość rabatu kwotowego, jakiego Spółka udzieli kontrahentowi w odniesieniu do całego z nim obrotu (tj. wszystkich transakcji z danym kontrahentem, niezależnie od ich przedmiotu), w okresie którego dotyczy rozliczenie. (…)

Odnosząc opisane zdarzenie do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż w sytuacji opisanej przez Spółkę zastosowanie znajdzie przepis § 13 ust. 3 cyt. rozporządzenia. Faktura korygująca wystawiona w przypadku udzielenia rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów (lub usług) dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie – tj. w przypadku Spółki za okresy półroczne - powinna zawierać co najmniej: numer kolejny oraz datę jej wystawienia, imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz ich numery identyfikacji podatkowej, okres do którego odnosi się udzielany rabat, a także kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Tym samym tut Organ zgadza się z Wnioskodawcą, iż w takim przypadku nie jest konieczne umieszczanie na tak wystawionej fakturze danych dotyczących korygowanych faktur oraz nazw towarów lub usług objętych udzielonym rabatem (…)”.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko znajduje również potwierdzenie w komentarzach przedstawicieli doktryny. W. Varga w komentarzu do rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.11.68.360) dostępnym w wersji elektronicznej w bazie Lex stwierdza, cyt.:

„(…) Komentowane uproszczenie należy ocenić pozytywnie, ponieważ pozwala na ograniczenie elementów techniczno-administracyjnych faktury korygującej, bez negatywnych konsekwencji po stronie weryfikacyjno-kontrolnej. Należy tylko pamiętać, że odnosi się ono do rabatu dotyczącego wszystkich dostaw w danym okresie. Jeżeli więc strony wyraźnie wskażą, że rabat rozliczają tylko w odniesieniu do niektórych dostaw (np. części asortymentu), nie będzie podstaw do zastosowania komentowanego uproszczenia. Należy jednak odróżnić sytuację, w której rabat jest rozliczany w odniesieniu do niektórych dostaw od sytuacji, w której rabat jest kalkulowany na podstawie części dostaw, ale rozliczany w odniesieniu do całości obrotu. W tej ostatniej sytuacji nie ma przeszkód w zastosowaniu uproszczenia. Przykładowo, jeżeli sprzedawca dostarcza asortyment A i asortyment B, przy czym strony uzgodniły rabat w wysokości 1 mln zł (który to rabat jest równy kalkulacyjnie np. 10% kwoty obrotu asortymentem A), to jeżeli rabat ten będzie kwotowo odniesiony do całego obrotu (asortymentem A i B) - strony mogą zastosować uproszczenie. (…)”.

W przypadku, gdy rabat będzie dotyczył sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami podatku, Spółka będzie wykazywała na fakturze kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Wniosek:

Udzielany przez Spółkę rabat, który odnosi się do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla danego kontrahenta, a jest kalkulowany na podstawie części asortymentu, może być dokumentowany jedną zbiorczą fakturą korygującą, wystawioną zgodnie z przepisem § 13 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć ponadto należy, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy przedstawionej we wniosku sytuacji jedynie w zakresie możliwości dokumentowania przyznawanych rabatów za pomocą zbiorczej faktury korygującej. W zakresie prawa do obniżenia obrotu i kwoty należnego podatku VAT w przypadku posiadania potwierdzenia otrzymania zbiorczej faktury korygującej przez nabywcę towaru wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj