IPTPP1/443-249/12-5/MW, Dyrektor - IPTPP1/443-249/12-4/MW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-249/12-4/MW
z 25 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-249/12-4/MW
Data
2012.06.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych


Słowa kluczowe
gmina
likwidacja
mienie
następstwo prawne
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy Gmina powinna w swojej deklaracji za m-c styczeń 2012 r. uwzględnić nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT 7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011 r.?



Wniosek ORD-IN 187 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2012 r. nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej z deklaracji VAT-7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011 r.– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uwzględnienia przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2012 r. nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej z deklaracji VAT-7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011 r.
  • obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od przejętych środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Na podstawie uchwały nr … Rady Gminy z dnia 5 września 2011 r. z dniem 31 grudnia 2011 roku został zlikwidowany Zakład Gospodarki Komunalnej w … (dalej ZGK) będący zakładem budżetowym. Na mocy przywołanej wyżej uchwały należności i zobowiązania zlikwidowanego ZGK przejęła Gmina. W związku z tym Gmina przejęła należność z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT 7 za m-c grudzień 2011 roku. Ponadto Gmina w swojej deklaracji VAT 7 za m-c styczeń 2012 roku dokonała rozliczenia podatku VAT należnego według terminu zapłaty (od sprzedaży mediów dokonanej w grudniu przez ZGK).

Majątek pozostający w użytkowaniu ZGK również przejęła Gmina w celu dalszej realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W jednym przypadku przejęte środki trwałe były zakupione ze środków własnych ZGK i od nich dokonano odliczenia naliczonego podatku VAT. W drugim przypadku, który dotyczy zakupu środka trwałego w postaci śmieciarki współfinansowanego ze środków z budżetu UE Gmina udzieliła dotacji dla ZGK, która to dotacja stanowiła wkład własny beneficjenta (ZGK). W realizacji tego projektu VAT stanowił koszt niekwalifikowalny. W tym przypadku również dokonano odliczenia VAT naliczonego, który następnie został zwrócony przez ZGK do budżetu Gminy. W chwili obecnej wszystkie przejęte środki trwałe dalej wykorzystywane są w celu świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina powinna w swojej deklaracji za m-c styczeń 2012 r. uwzględnić nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT - 7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż Gmina przejęła wszystkie zobowiązania i należności po zlikwidowanym ZGK w deklaracji za miesiąc styczeń 2012 roku należy uwzględnić nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT-7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 ww. ustawy, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1204) sektor finansów publicznych tworzą m.in.:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostkami budżetowymi – zgodnie z brzmieniem art. 11 ust. 1 cyt. ustawy – są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl natomiast art. 14 ustawy o finansach publicznych, zadania własne jednostki samorządu terytorialnego w zakresie:

  1. gospodarki mieszkaniowej i gospodarowania lokalami użytkowymi,
  2. dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. lokalnego transportu zbiorowego,
  5. targowisk i hal targowych,
  6. zieleni gminnej i zadrzewień,
  7. kultury fizycznej i sportu, w tym utrzymywania terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  8. 7a. pomocy społecznej, reintegracji zawodowej i społecznej oraz rehabilitacji zawodowej
  9. i społecznej osób niepełnosprawnych,
  10. utrzymywania różnych gatunków egzotycznych i krajowych zwierząt, w tym w szczególności prowadzenia hodowli zwierząt zagrożonych wyginięciem, w celu ich ochrony poza miejscem naturalnego występowania,
  11. cmentarzy

– mogą być wykonywane przez samorządowe zakłady budżetowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, samorządowy zakład budżetowy odpłatnie wykonuje zadania, pokrywając koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:

  1. ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw - państwowe jednostki budżetowe;
  2. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd (ust. 2 ww. artykułu). Likwidując jednostkę budżetową, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 12 ust. 4, z zastrzeżeniem ust. 7, należności i zobowiązania likwidowanej:

  1. państwowej jednostki budżetowej - przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji;
  2. gminnej, powiatowej lub wojewódzkiej jednostki budżetowej - przejmuje urząd odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi ust. 6 i ust. 7 ww. art. 12, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej. W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

W myśl art. 16 ust. 3 ww. ustawy, likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 16 ust. 6 ww. ustawy).

Stosownie do ust. 7 ww. art. 16, należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną przejmuje utworzona jednostka.

Zatem należy stwierdzić, że zakład budżetowy jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych będąca częścią państwowej sfery budżetowej, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Powoływanie, likwidacja, przekształcanie komunalnych zakładów budżetowych następuje decyzją organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, przy uwzględnieniu zapisów ustawy o gospodarce komunalnej i ustawy o finansach publicznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 236) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą tworzyć, łączyć, przekształcać w inną formę organizacyjno-prawną i likwidować samorządowe zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Rozpatrując zagadnienie będące przedmiotem wniosku na gruncie przepisów prawa podatkowego, należy poddać analizie przepisy rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl § 2 art. 93, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast stosownie do art. 93a § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa (art. 93a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stosownie do postanowień art. 93b ww. ustawy Ordynacja podatkowa, przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

W myśl art. 93c § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa).

Z art. 93d ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.

Artykuł 93e ww. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, iż przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Zgodnie z art. 94 ww. ustawy, przepisy art. 93 § 1, art. 93d i art. 93e, z zastrzeżeniem art. 95, stosuje się również do nabywców przedsiębiorstw państwowych oraz do spółek, które na podstawie przepisów o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych nabyły lub przejęły te przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie uchwały … Rady Gminy z dnia 5 września 2011 r. z dniem 31 grudnia 2011 roku został zlikwidowany Zakład Gospodarki Komunalnej, będący zakładem budżetowym. Na mocy ww. uchwały należności i zobowiązania zlikwidowanego ZGK przejęła Gmina. W związku z tym Gmina przejęła należność z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT 7 za m-c grudzień 2011 roku. Ponadto Gmina w swojej deklaracji VAT 7 za m-c styczeń 2012 roku dokonała rozliczenia podatku VAT należnego według terminu zapłaty (od sprzedaży mediów dokonanej w grudniu przez ZGK). Majątek pozostający w użytkowaniu ZGK również przejęła Gmina w celu dalszej realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z zadanym we wniosku pytaniem należy rozstrzygnąć czy w przedmiotowej sprawie wystąpiło następstwo podatkowe w rozumieniu przepisów prawa podatkowego, bowiem tylko w takim przypadku występuje możliwość, czy też konieczność dokonania rozliczenia podatkowego przez jeden podmiot w imieniu drugiego podmiotu.

Nie ma podstaw, by uprawnień Gminy w zakresie sukcesji podatkowej po zlikwidowanej gminnej jednostce budżetowej doszukiwać się w treści przepisu art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, w związku z art. 93e Ordynacji podatkowej. W myśl tego przepisu, należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, niemniej powyższy przepis nie stanowi w odniesieniu np. do gminy szczególnego przepisu odrębnej ustawy, o którym mowa w art. 93e Ordynacji podatkowej. Zauważyć bowiem należy, że zapis art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych wyraża zasadę sukcesji uniwersalnej, która w istocie dotyczy tylko sfery cywilnoprawnej. Nie jest to natomiast wyraźne uregulowanie odnośnie podatkowego następstwa prawnego, a mechanizm następstwa prawnego pod tytułem ogólnym nie powoduje przejścia praw i obowiązków publicznoprawnych.

Pomimo, iż art. 16 ust. 6 ustawy o finansach publicznych wskazuje, że należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, to jednak następstwo prawne w zakresie praw i obowiązków podatkowych należy oceniać w świetle przepisów Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowej sprawie stwierdzić należy, że takie następstwo podatkowe, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów art. 93 – 94 ustawy Ordynacja podatkowa w niniejszej sprawie nie zachodzi, ponieważ: po pierwsze mamy do czynienia tylko z jedną osobą prawną, jaką jest Gmina, a po drugie, jeśli zakład budżetowy został zlikwidowany, to nie może być mowy o jego przejęciu, łączeniu, podziale czy przekształceniu. Nie mamy też do czynienia z łączeniem się komunalnych zakładów budżetowych (w przedstawionym stanie faktycznym jest tylko jeden zakład budżetowy, który uległ likwidacji). Nie zachodzi zatem żadna z przesłanek, o których mowa w art. 93 – 94 ustawy Ordynacja podatkowa, aby mogło dojść do następstwa podatkowego. Gmina przejęła jedynie majątek oraz należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego.

A zatem Gmina nie wstępuje - z mocy ww. przepisów ustawy Ordynacja podatkowa - we wszelkie, przewidziane przepisami prawa podatkowego, prawa i obowiązki przejmowanego zakładu budżetowego – Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, iż brak podstaw, by Wnioskodawca uwzględnił w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2012r. nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym wynikającą z deklaracji VAT-7 złożonej przez Zakład Gospodarki Komunalnej za miesiąc grudzień 2011r.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do uwzględnienia w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2012r. nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej z deklaracji VAT-7 złożonej przez Zakład Gospodarki Komunalnej za miesiąc grudzień 2011r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej uwzględnienia przez Wnioskodawcę w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2012 r. nadwyżki podatku naliczonego nad należnym wynikającej z deklaracji VAT-7 złożonej przez ZGK za m-c grudzień 2011 r. Natomiast, wniosek w części dotyczącej obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od przejętych środków trwałych zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj