Interpretacja
Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-204/12-2/KT
z 17 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-204/12-2/KT
Data
2012.05.17
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
cash-pooling
świadczenie usług
usługi finansowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Opodatkowanie usług zarządzania płynnością finansową (umowa cash-poolingu).
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23.01.2012 r. (data wpływu 20.02.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania płynnością finansową (umowa cash-poolingu) - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zarządzania płynnością finansową (umowa cash-poolingu). W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe: Spółka przystąpiła do systemu wspólnego zarządzania płynnością finansową w ramach grupy kapitałowej. Spółka będzie stroną porozumienia (umowy) w ramach swej grupy kapitałowej, którego celem jest zapewnienie optymalnej płynności finansowej wszystkich podmiotów uczestniczących (w tym Spółki), jak również zmniejszenie ich kosztów finansowania zewnętrznego (np. w postaci kosztów kredytowania w bankach). Mechanizm prawny ww. systemu (tzw. cash-poolingu), którego techniczną realizację zapewni Bank z siedzibą na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej, ale poza granicami Polski (dalej jako „Bank”), będzie docelowo składał się z następujących elementów:
Powyższe czynności będą w przyszłości przeprowadzane automatycznie, tj. bez konieczności składania dodatkowych dyspozycji przez Posiadacza Rachunku Głównego lub innych Uczestników. Jednocześnie, Spółka oświadcza, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytania (w zakresie podatku od towarów i usług):
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad.1 Zdaniem Spółki, czynności, które są przez nią wykonywane w ramach Umowy zero-balancing oraz Umowy uczestnictwa (umowa cash-poolingu) oraz umowy z Posiadaczem Rachunku, pozostaną poza zakresem opodatkowania z perspektywy Jej rozliczeń w podatku VAT. Innymi słowy, w ramach opisywanej struktury Spółka jest usługobiorcą, nie jest w żadnym zakresie usługodawcą. Przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT
Mając na uwadze przytoczony przepis oraz przedstawiony stan faktyczny, w stosunku do Spółki należy rozważyć, czy istnieje możliwość zakwalifikowania czynności wykonywanych w ramach cash-poolingu oraz umowy z Posiadaczem Rachunku Głównego jako odpłatnego świadczenia usług przez Spółkę na rzecz Posiadacza Rachunku Głównego czy też pozostałych uczestników systemu, ponieważ pozostałe przypadki wskazane w art. 5 ust. 1 nie będą miały zastosowania. Stosownie do art. 8 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Biorąc powyższe przepisy pod uwagę Spółka wskazuje, iż to Posiadacz Rachunku Głównego jest podmiotem, który na podstawie postanowień umownych świadczy kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową. W ramach przedstawionej w stanie faktycznym struktury cash-poolingu, czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Spółki są wykonywane przez Posiadacza Rachunku Głównego w zamian za wynagrodzenie. Jednocześnie to Spółka pozostaje beneficjentem świadczenia dokonywanego przez Posiadacza Rachunku Głównego. Ponadto Spółka wskazuje, iż pomiędzy Spółką a pozostałymi uczestnikami systemu cash-poolingu oraz umowy z Posiadaczem Rachunku Głównego nie powstaje żaden stosunek prawny, w zakresie którego Spółka wykonywałaby jakiekolwiek świadczenia na podstawie Umowy zero-balancing oraz Umowy Uczestnictwa. Spółka podkreśla, iż czynności, takie jak obciążenie rachunków, mają co do zasady następować automatycznie, nigdy nie wystąpi konieczność zawierania odrębnych umów między uczestnikami, którzy przystąpią do umowy cash-poolingu. Spółka wskazuje, iż jedynym podmiotem przejawiającym aktywność w zakresie zarządzania środkami finansowymi jest Posiadacz Rachunku Głównego i to Posiadacz Rachunku Głównego świadczy na rzecz Spółki oraz pozostałych uczestników kompleksową usługę finansową. Spółka, jako uczestnik umowy zero-balancing oraz umowy Uczestnictwa z Posiadaczem Rachunku Głównego, nie świadczy żadnej usługi w związku z uczestnictwem w strukturze. Spółka jest odbiorcą kompleksowej usługi świadczonej przez Posiadacza Rachunku Głównego, w ramach której Spółka w przypadku zgromadzenia nadwyżki środków na rachunku Posiadacza Rachunku Głównego otrzymuje również odsetki od depozytu. W konsekwencji, czynności wykonywane przez Spółkę umożliwiające Posiadaczowi Rachunku Głównego dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu cash-poolingu nie stanowią żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT ujętych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności świadczenia usług. Beneficjentem czynności wykonywanych w ramach kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową jest Spółka. Ponadto Spółka podkreśla, iż czynności, które będą wykonywane przez Spółkę w ramach cash-poolingu, nie stanowią odrębnego (odpłatnego) świadczenia przez Spółkę usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, lecz jedynie elementy pomocnicze konieczne dla efektywnego świadczenia przez Posiadacza Rachunku Głównego i Bank usługi zarządzania środkami finansowymi, której beneficjentem będzie m.in. Spółka. Dlatego też powinny pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT z perspektywy rozliczeń podatku VAT dokonywanych przez Spółkę. Spółka wskazuje także, iż czynności uczestników cash-poolingu, w tym czynności Spółki, polegające m.in. efektywnie na udostępnieniu swoich rachunków Posiadaczowi Rachunku Głównego Bankowi w celu realizacji postanowień wspomnianych umów (tj. przepływy środków pieniężnych pomiędzy rachunkiem Spółki i Posiadacza Rachunku Głównego), nie stanowią usług w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz U. z 2008 r., nr 207, poz. 1293.; dalej: „PKWiU Z 2008 r.”): „Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności z materiałów własnych wykonawcy”. Pojęcia usług dla celów podatku VAT oraz Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług nie są w pełni tożsame. Niemniej jednak, dodatkową okolicznością potwierdzającą, iż czynności wykonywane w ramach opisanej struktury cash-poolingowej są poza zakresem opodatkowania VAT, jest pogląd Urzędu Statystycznego w Warszawie wyrażony w opinii z dnia 6 grudnia 2002 r. (sygn. RE-5672-976a/2729/2002), stanowiący odpowiedź na pytanie dotyczące kwalifikacji czynności wykonywanych przez uczestników umowy cash-poolingu innych niż Bank, w którym Urząd Statystyczny w Warszawie wskazał, iż: „(...) zgodnie z obwiązującą od dnia 1 lipca 1997 r. PKWiU (Dz. U. nr 42 poz. 264.; dalej PKWiU z 1997 r.”) (…) oraz zgodnie z Klasyfikacją Wyrobów i Usług, usługi są to czynności (będące końcowymi efektami działalności) o charakterze usługowym świadczone przez podmioty gospodarcze (jednostki organizacyjne) na rzecz innych podmiotów gospodarczych (jednostek organizacyjnych) lub na rzecz ludności. Opisane czynności Spółki nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU. Opisane czynności klientów Banku nie spełniają ww. zasad i nie stanowią usług w rozumieniu Klasyfikacji PKWiU”. Organ statystyczny w powyższej opinii uznał, iż w przypadku czynności wykonywanych w ramach cash-poolingu usługa świadczona jest jedynie przez ten podmiot, który organizuje operacje przepływów środków pieniężnych. Natomiast pozostałe podmioty uczestniczące w dokonywanych operacjach finansowych za pośrednictwem podmiotu organizującego przepływy są odbiorcami tych usług. W konsekwencji, uczestnictwo Spółki w systemie cash-poolingu oraz działania, które są przez nią podejmowane w ramach cash-poolingu, nie są świadczeniem usług, a zatem pozostają poza zakresem opodatkowania VAT. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Między innymi, w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2009 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż: „(...) czynności wykonywane przez uczestników usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową na podstawie zawartych umów, w tym także przez Wnioskodawcę, umożliwiające bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash-poolingu, nie stanowią odrębnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową”. Analogiczny pogląd został wyrażony przez organy podatkowe m.in. w: - interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2011 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-1369/11-2/RD), - interpretacji indywidualnej z dnia 4 stycznia 2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-1063/09-2/AW), - interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-2175/08–2/AK), - interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2009 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-388/09/AK), - interpretacji indywidualnej z dnia 17 czerwca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPP2/443-267/08/ICz), interpretacji Indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2-443-124/07-03/KCH), - interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2007 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP2-443-112/07-4/BM). Wobec powyższego, Spółka podkreśla, iż w ramach Umowy zero-balancing oraz Umowy Uczestnictwa nie będzie wykonywać czynności stanowiących świadczenie usług ani innych czynności wskazanych w art. 5 ust 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu. Dlatego też, czynności, które wykonywane będą przez Spółkę w ramach cash-poolingu, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT. Ad. 2. Zdaniem Spółki, w związku z uczestnictwem w międzynarodowym cash-poolingu, w stanie prawnym obowiązującym do końca roku 2010, usługi zarządzania płynnością finansową powinny być rozpoznawane dla Spółki jako import usług i podlegać zwolnieniu z VAT. Aby ustalić podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia przez Posiadacza Rachunku Głównego kompleksowej usługi cash-poolingu, należy określić miejsce jej świadczenia. Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z pewnymi wyjątkami, które nie mają w ocenie Spółki zastosowania w opisanej sprawie). Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nie posiadających siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, w brzmieniu obowiązującym do 31.03.2011r., w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca - w tym przypadku Spółka. Natomiast, zgodnie z nowym brzmieniem art. 17 ust. 2 ustawy o VAT obowiązującym od 01.04.2011 r., w przypadku nabywania usług od podmiotu niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, podatnikiem jest zawsze nabywca usług. Mając na uwadze powyższe przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Spółka, uczestnik międzynarodowego cash-poolingu, jest nabywcą usług zarządzania płynnością finansową świadczonego przez Posiadacza Rachunku Głównego. Dlatego też, miejscem świadczenia usług, zgodnie z wyżej cytowanym art. 28b. ust. 1 ustawy o VAT, jest państwo siedziby Spółki - Polska. W konsekwencji Spółka jako uczestnik umowy cash-poolingu, była i będzie zobowiązana do rozpoznania obowiązku podatkowego na zasadzie importu usług w odniesieniu do nabywanej usługi w zakresie cash-poolingu. Stąd, Spółka będzie zobowiązana do poprawnego określenia stawki lub zwolnienia od VAT w odniesieniu do tej usługi. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r., usługi zarządzania płynnością finansową (cash-pooling) do końca roku 2010 korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawię art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Usługi kwalifikowano jako „usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (PKWiU z 1997 r. 65.23.10-00.00), wskazane w załączniku nr 4 do ustawy VAT, a tym samym zwolnione z VAT. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy nie była zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu. Potwierdzeniem poglądu, zgodnie z którym usługa cash-poolingu powinna być zwolniona z opodatkowania VAT, jest stanowisko Ministra Finansów wyrażone w odpowiedzi dnia 2 lipca 2004 r. na interpelację poselską nr 6005 dotyczącą kwalifikacji dla celów podatkowych porozumień o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową przez grupę spółek, w której Minister Finansów zaklasyfikował zgodnie z PKWiU z 1997 r. usługi zarządzania płynnością finansową wykonywane w ramach cash-poolingu jako usługi pośrednictwa, gdzie indziej niesklasyfikowane, zwolnione z opodatkowania VAT. Powyższa kwalifikacja została potwierdzona w późniejszej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 7 września 2007 r. nr IPPP1/443-101/07-2/SM. W przedmiotowym piśmie stwierdzono, że usługa, której celem jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych na poszczególnych rachunkach bankowych podmiotów z grupy, stanowi usługę w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i jest usługą pośrednictwa finansowego objętą zwolnieniem z VAT. Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane również w innych interpretacjach prawa podatkowego (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 stycznia 2010 r. sygn. lPPP1/443-1063/09-2/AW, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 grudnia 2009 r., sygn. IPPP1-443-1157/09-2/PR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 29 października 2009 r., sygn. ILPP2/443-1102/09-2/SJ, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lipca 2009 r., sygn. ITPP2/443-388/09/AK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lutego 2009 r., sygn. IPPP3/443-116/08-4/RK, interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 maja 2008 r., sygn. IBPP2/443-88/08/ICz). Dlatego też, zdaniem Spółki, nabywana przez nią usługa cash-poolingu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r., stanowiła usługę zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji, Spółka rozpoznając obowiązek podatkowy z tytułu importu usług, nie była zobowiązana do wykazania podatku należnego. Ad. 3. Zdaniem Spółki, usługi świadczone przez Posiadacza Rachunku Głównego na rzecz Spółki w ramach systemu cash-poolingu, będą w świetle ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązującej od 1.01.2011 r., w dalszym ciągu podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Istotą struktury cash-pooling jest świadczenie przez Posiadacza Rachunku Głównego na rzecz Uczestników usług w zakresie zarządzania płynnością finansową podmiotów z grupy kapitałowej. Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym do 31.12.2010 r., usługi zarządzania płynnością finansową (cash-pooling) do końca roku 2010 korzystały ze zwolnienia z podatku VAT. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługi kwalifikowano jako usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU z 1997 r. 65.23.10-00.00), wskazane w załączniku nr 4 do ustawy VAT, a tym samym zwolnione z VAT. Począwszy od 01.01.2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy VAT, która zawiera istotne zmiany dotyczące usług zwolnionych. Znowelizowane przepisy zlikwidowały załącznik nr 4 do ustawy VAT, który zawierał katalog towarów i usług zwolnionych z podatku. Zgodnie z uzasadnieniem zmian w nowelizacji „przy określaniu zakresu zwolnień odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego, prawa krajowego oraz orzecznictwa sądów”. Od 01.01.2011 r. katalog usług zwolnionych został ujęty w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy VAT i ze zwolnienia z VAT korzystają między innymi usługi:
W ocenie Spółki, wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2011 r. nowych przepisów ustawy o VAT (m.in. odejście od klasyfikowania towarów i usług za pomocą PKWiU z 1997 r.) nie zmieniło zakresu zwolnienia z opodatkowania VAT, a jedynie miało na celu dostosowanie brzmienia polskich przepisów o VAT do brzmienia regulacji wspólnotowych. Stąd, w stosunku do usług będących przedmiotem zapytania, które w świetle starych przepisów ustawy o VAT podlegałyby zwolnieniu od VAT, nie powinna nastąpić zmiana w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Celem systemu cash-pooling jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi grupy kapitałowej, do której należy Spółka, poprzez optymalne wykorzystanie i zarządzanie nadwyżkami środków pieniężnych Uczestników. Uczestnicy deponując środki na rachunkach biorących udział w cash-poolingu, składają depozyty z nadwyżki środków pieniężnych w systemie cash-poolingowym, które wykorzystywane są do finansowania działalności innych Uczestników. Całością przepływów i saldami rachunków grupowych zarządza Posiadacz Rachunku Głównego. Poszczególni uczestnicy cash-poolingu nie mają wpływu, komu przekazywane będą środki zdeponowane przez nich na rachunkach w systemie cash-poolingowym, ani też nie znają tożsamości podmiotu, od którego pochodzą środki, w przypadku korzystania z finansowania działalności za pomocą środków z systemu. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie podlega wątpliwości, że usługi, które nabywa ona od Posiadacza Rachunku Głównego mieszczą się w powyżej powołanych pkt 38 i 40 z art. 43 ustawy o VAT. Stanowisko powyższe potwierdza również treść przepisów Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 135 ust. 1 lit. b i d Dyrektywy 2006/112, z podatku VAT zwolnione są transakcje:
Należy podkreślić, że czynności zwolnione z opodatkowania według Dyrektywy 2006/112 ustala się ze względu na charakter świadczonych usług a nie podmiot je świadczący lub ich odbiorcę. Jak wynika z orzecznictwa ETS, ocena, czy wykonywane usługi należy kwalifikować jako czynności korzystające ze zwolnienia opodatkowania, powinna być dokonana w świetle charakteru realizowanego świadczenia oraz jego celu. Istotne jest, by usługi, które są objęte zwolnieniem, spełniały specyficzne i istotne funkcje, charakterystyczne dla usług zwolnionych wskazanych w Dyrektywie. Podsumowując, Spółka uważa, iż kompleksowa usługa powinna być przez Spółkę rozpoznawana jako import usług i powinna być uznana za usługę zwolnioną z opodatkowania VAT na podstawie art. 43. ust. 1 pkt 38 i 40. W konsekwencji Spółka, rozpoznając obowiązek podatkowy, nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty podatku należnego z tego tytułu. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Jednocześnie informuje się, że w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz – w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.