Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-927/15-2/AS
z 14 października 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2015 r. (data wpływu 31 sierpnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu opłat wnoszonych na podstawie art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 sierpnia 2015 r. do Izby Skarbowej w Warszawie wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania z tytułu opłat wnoszonych na podstawie art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych .


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka dokonuje opłat zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na rzecz Stowarzyszenia zwane dalej Stowarzyszenie. Spółka w 2012 r uzyskała indywidualną interpretację podatkową z dnia 31 sierpnia 2012 r. IPPP2/443-649/12-2/BH potwierdzającą jej stanowisko, iż wnoszona opłata jest kwotą brutto, zawierającą podatek VAT.

Stowarzyszenie w dniu 16 maja 2015 r. uzyskało indywidualną interpretację podatkową IPTPP2/443-243/11-15S/IR potwierdzającą, iż jest podatnikiem podatku VAT z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów zobowiązanych do wnoszenia opłat zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz o wysokości stawki podatku VAT. W oparciu o tę interpretację Stowarzyszenie uznało, iż kwoty wnoszonych opłat są kwotami netto i doliczony ma być podatek VAT 23%.

Podatnik uważa, iż pomimo uchylenia obowiązującego poprzednio art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w wyniku zmian w ustawie o podatku od towarów i usług dotychczasowy mechanizm ustalania podstawy opodatkowania w przypadku przedmiotowych opłat nadal jest aktualny i wynika obecnie on z art. 29 ust. 1 i ust 6 ustawy o VAT. Zatem kwota wnoszonych opłat jest kwotą brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy pomimo uchylenia obowiązującego poprzednio art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w wyniku zmian w ustawie o podatku od towarów i usług dotychczasowy mechanizm ustalania podstawy opodatkowania w przypadku opłat dokonywanych zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na rzecz Stowarzyszenia, kwota opłaty jest kwotą brutto na podstawie art. 29 ust. 1 i ust 6 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo uchylenia obowiązującego poprzednio art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w wyniku zmian w ustawie o podatku od towarów i usług dotychczasowy mechanizm ustalania podstawy opodatkowania w przypadku przedmiotowych opłat nadal jest aktualny i wynika obecnie z art. 29 ust. 1 i ust 6 ustawy o VAT. Zatem kwoty wnoszonych opłat są kwotami brutto.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Uregulowania dotyczące opłaty, o której mowa we wniosku zawarte są w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). I tak zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, producenci i importerzy:

  1. magnetofonów, magnetowidów i innych podobnych urządzeń,
  2. kserokopiarek, skanerów i innych podobnych urządzeń reprograficznych umożliwiających pozyskiwanie kopii całości lub części egzemplarza opublikowanego utworu,
  3. czystych nośników służących do utrwalania, w zakresie własnego użytku osobistego, utworów lub przedmiotów praw pokrewnych, przy użyciu urządzeń wymienionych w pkt 1 i 2

– są obowiązani do uiszczania, określonym zgodnie z ust. 5, organizacjom zbiorowego zarządzania, działającym na rzecz twórców, artystów wykonawców, producentów fonogramów i wideogramów oraz wydawców, opłat w wysokości nieprzekraczającej 3% kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych urządzeń i nośników.


Wysokość opłaty liczona jest w procentach od ceny sprzedaży urządzenia lub nośnika.


Na mocy art. 20 ust. 5 ww. ustawy Minister Kultury wydał rozporządzenie z dnia 2 czerwca 2003 r. (Dz. U. Nr 105, poz. 991 z późn. zm. zwane dalej „rozporządzeniem”), w sprawie określenia kategorii urządzeń i nośników służących do utrwalania utworów oraz opłat od tych urządzeń i nośników z tytułu ich sprzedaży przez producentów i importerów. Rozporządzenie to określa: kategorie urządzeń i czystych nośników służących do utrwalania utworów w zakresie własnego użytku osobistego, wysokość, sposób pobierania i podziału opłat od urządzeń i nośników, oraz organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi uprawnione do pobierania opłat od urządzeń i nośników.

Zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia, organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi uprawnioną do pobierania i podziału opłat od urządzeń i nośników, o których mowa w załączniku nr 3, do rozporządzenia, na rzecz twórców, jest Stowarzyszenie . W myśl § 6 rozporządzenia Stowarzyszenie pobiera opłatę za dany kwartał w terminie 14 dni po upływie tego kwartału. Wraz z opłatą są przekazywane informacje stanowiące podstawę określenia wysokości tej opłaty. Zgodnie z § 8 rozporządzenia Stowarzyszenie dokonuje podziału pobranych opłat po potrąceniu z nich uzasadnionych i udokumentowanych kosztów poniesionych w celu ich dochodzenia oraz podziału.

Zatem Stowarzyszenie, jako mający umocowanie w ww. przepisach prawa podmiot zarządzający powierzonymi przez twórcę prawami jest uprawniony pobrać opłatę należną od producenta i importera, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich. W takich okolicznościach działanie Stowarzyszenia należy traktować jako działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a opłata zapłacona przez producenta lub importera Stowarzyszeniu jest wynagrodzeniem za świadczenie usług przez zarządzającego prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi w imieniu własnym na rzecz twórców. Beneficjentami opłaty są twórcy. Tak ukształtowane relacje łączące twórcę, organizację zarządzającą oraz producentów i importerów, od których należne są ww. opłaty pozwalają stwierdzić, że mamy do czynienia ze świadczeniem usług, w rozumieniu art. 8 w zw. z art. 8 ust. 2a ustawy.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii określenia w prawidłowy sposób podstawy opodatkowania opłat dokonywanych zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z uwagi na uchylenie art. 30 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wskazać należy, że uchylenie ww. art. 30, wiąże się z wprowadzeniem od 1 stycznia 2014 r. nowych zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania w podatku od towarów i usług. Uregulowania te zostały zmodyfikowane, aby pełniej odzwierciedlić przepisy dyrektywy 2006/11/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej [Dz.Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1].

Kompleksowe regulacje dotyczące ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawarto w art. 29a ustawy. Co do zasady podstawą opodatkowania – stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 – jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosownie do art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi zapłatę, którą dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT.

W analizowanej sprawie, konieczność zapłaty przez producentów i importerów przedmiotowej opłaty wynika z przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Z kolei wysokość opłaty jest uregulowana w rozporządzeniu Ministra Kultury wydanym na podstawie tej ustawy. Jak wyżej wskazano opłata ta stanowi zapłatę na rzecz Stowarzyszenia za świadczoną usługę przekazania prawa do zwielokrotniania utworów przez osoby trzecie w ramach użytku prywatnego. Zatem, stosownie do art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie wartość opłaty, w wysokości określonej ww. rozporządzeniem, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W konsekwencji zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w przypadku opłat dokonywanych zgodnie z art. 20 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na rzecz Stowarzyszenia, uiszczana opłata winna stanowić kwotę brutto, zawierającą podatek VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj