Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-680/15/PB
z 22 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2015 r. r. (data wpływu 1 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. „XXX" – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. „XXX”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Projekt pn. „XXX” jest realizowany w ramach Osi Priorytetowej Infrastruktura społeczeństwa -informacyjnego RPO…, której głównym celem jest „poprawa jakości i efektywności świadczonych usług publicznych, poprawa procesów administracyjnych związanych ze świadczeniem usług publicznych poprzez wdrożenie zintegrowanego systemu oraz systemu elektronicznego obiegu dokumentów jak również stworzenie możliwości informowania oraz ostrzegania mieszkańców i turystów na terenie gminy miejskiej ....”. Całkowita wartość projektu – 1.105.053,11 PLN, koszty kwalifikowane projektu – 1.105.053,11 PLN, całkowita wartość dotacji: 939.295,13 PLN.


Projekt wpisuje się w działanie 7.2 XYZ, umożliwiających współpracę wszystkich wydziałów Urzędu Miasta ... (klient wewnętrzny) oraz komunikację i załatwianie spraw przez obywateli i przedsiębiorców (klient zewnętrzny), informowanie o zagrożeniach jak również informowanie o utrudnieniach i wydarzeniach mających miejsce na terenie miasta ... a z drugiej strony poprawa efektywności usług administracji publicznej. Przedmiotem projektu ramach poddziałania 7.2.1 XYZ jest:


  1. uruchomienie infrastruktury teleinformatycznej (modernizacja sieci lan, instalacja i wdrożenie urządzeń serwerowych, macierzy dyskowej do archiwizacji danych oraz sprzętu komputerowego i wyposażenia);
  2. wdrożenie: platform serwerowych (Elektroniczny Obieg Dokumentów, e-Urząd), aplikacji dziedzinowych (kadry-płace, zezwolenia na sprzedaż alkoholu, System rezerwacji wejść, System rezerwacji i ewidencji miejsca pochówku.), aplikacji na urządzenia mobilne;
  3. wdrożenie szyny danych (ESB) oraz integracja aplikacji dziedzinowych z szyną danych;
  4. kreacja portalu „XXX”, który będzie w formie podportali, składający się na co najmniej następujące treści: XYZ, XYZ, XYZ, XYZ, XYZ.


W wyniku realizacji wskazanych działań przewidziane jest:


  • uruchomienie on-line usług na: poziomie 1 - informacja: 1, poziomie 3 - dwustronna interakcja: 24, na poziomie 4 -transakcja: 9;
  • uruchomienie portali o funkcjonalności umożliwiającej kontakt on-line obywatela z urzędem: 1;
  • zakup 2 serwerów;
  • uruchomienie 1 serwera archiwizacji i backupu danych;
  • korzystanie z usług oferowanych w sieci przez 2000 osób;
  • utworzenie jednego stanowiska pracy;
  • jeden portal umożliwiający kontakt on-line obywatela z jednostką publiczną;
  • jeden wdrożony system do backupu i archiwizacji dokumentów w jednostkach publicznych;
  • wdrożenie trzech platform serwerowych w jednostkach publicznych.


Realizacja celu projektu stworzy możliwość dalszego wdrażania nowych rozwiązań i przyczyni się do osiągnięcia długofalowych korzyści takich jak:


  • poprawa funkcjonowania Urzędu oraz jego jednostek organizacyjnych;
  • optymalizację kosztów utrzymania poprzez automatyzację części zachodzących procesów zarządzania oraz wytwarzania i archiwizacji dokumentów;
  • wdrożenie jednolitych mechanizmów wymiany informacji, opartych na technologii teleinformatycznej;
  • poprawę organizacji pracy oraz usprawnienie obsługi interesantów (mieszkańców oraz klientów wewnętrznych). Stworzenie zaprezentowanych produktów umożliwia osiągniecie zaplanowanych przez Beneficjenta rezultatów, a tym samym realizacje celów projektu. Przedstawiony do oceny projekt „XYZ”, stanowi rozwiązanie do upowszechnienia wykorzystania Internetu oraz narzędzi komunikacyjnych w życiu codziennym mieszkańców i przedsiębiorców jak i turystów z gminy miejskiej ... . Spowoduje to m. in. zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej miasta; podniesienie jakości życia mieszkańców oraz turystów przebywających na terenie miasta.


Właścicielem projektu po jego zakończeniu będzie Gmina Miejska ..., która jest jego inwestorem i beneficjentem. Po zakończeniu finansowania ze środków UE wytworzone w wyniku realizacji produkty pozostaną własnością beneficjenta - Gminy Miejskiej ... Jednostką bezpośrednio nadzorującą wdrażanie projektu jest Wydział ... Urzędu Miejskiego w ... . Projekt po jego zakończeniu nie będzie wymagał dalszego finansowania oprócz nakładów na bieżące utrzymanie. Środki na bieżące utrzymanie produktów projektu będą pochodziły z budżetu miasta G.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina Miejska ... będzie miała możliwość dokonania odliczeń VAT naliczonego?


Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo że jest czynnym podatnikiem VAT, ale nie dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu w związku z powyższym nie może dokonać odliczenia podatku VAT, dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym. Nie jest także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług z dnia 16 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej, wobec czego nie są uznawane za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu wymienionego rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wskazano w treści wniosku – zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj