Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4510.304.2016.2.AT
z 30 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 września 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 20 września 2016 r.) uzupełnionym 9 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej i wydzieleniem do Spółki przejmującej Działu Zarządu Hotelem wystąpi u Spółki dzielonej dochód podlegający opodatkowaniu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2016 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej i wydzieleniem do Spółki przejmującej Działu Zarządu Hotelem wystąpi u Spółki dzielonej dochód podlegający opodatkowaniu. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 listopada 2016 r. Znak: 2461-IBPB-1-1.4510.304.2016.1.AT, 2461-IBPP3.4512.648.2016.1.MD wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 9 grudnia 2016 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce (dalej: „Spółka” lub „Spółka dzielona” lub „Wnioskodawca”). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W przyszłości planowany jest podział Spółki dzielonej. Podział nastąpi w trybie przewidzianym w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „KSH”), tj. w drodze podziału przez wydzielenie części majątku Spółki dzielonej na spółkę przejmującą. Spółką przejmującą w ramach podziału będzie inna spółka kapitałowa, która posiada siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej: „Spółka przejmująca”). Na moment podziału, Spółka przejmująca będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z planowanym podziałem nie zostaną wypłacone żadne dopłaty w gotówce. W efekcie planowanego podziału wspólnicy Spółki dzielonej obejmą nowe udziały w Spółce przejmującej.

Obecnie Spółka dzielona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług hotelowych wraz z powiązanymi usługami, jak również działalność polegającą na obsłudze oraz zarządzaniu nieruchomością.

Majątek podlegający wydzieleniu w ramach podziału Spółki dzielonej będzie obejmował składniki majątku przeznaczone do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług hotelarskich (dalej: Dział Zarządu Hotelem). Natomiast w Spółce dzielonej pozostanie zespół składników majątku przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na obsłudze oraz zarządzaniu nieruchomością (dalej: Dział Zarządu Nieruchomością).

Na moment podziału, Dział Zarządu Nieruchomością będzie stanowił odrębną, wydzieloną w strukturze Spółki dzielonej jednostkę organizacyjną, ze strukturą organizacyjną i zasadami funkcjonowania uregulowanymi w ramach wewnętrznych aktów Spółki dzielonej. Podobnie, Dział Zarządu Hotelem stanowił będzie wydzieloną w strukturze Spółki dzielonej jednostkę odpowiedzialną za prowadzenie działalności hotelarskiej.

Działowi Zarządu Nieruchomością oraz Działowi Zarządu Hotelem będą przyporządkowane oddzielnie:

  • aktywa;
  • pasywa, w tym zobowiązania;
  • prawa i obowiązki z umów i stosunków prawnych związanych z realizacją zadań gospodarczych.

W szczególności, w wyniku podziału w Spółce dzielonej pozostaną:

  • prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów niezwiązanych z Działem Zarządu Hotelem,
  • środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne niezwiązane z Działem Zarządu Hotelem, w szczególności nieruchomość oraz składniki majątku sklasyfikowane jako tzw. FF&E (Furniture, Fixture & Equipment, tj. wyposażenie, meble i sprzęt, wykorzystywane w celach związanych z użytkowaniem nieruchomości, obejmujące w szczególności:
    1. dywany, zasłony, obrazy i przedmioty dekoracyjne, narzuty, odbiorniki telewizyjne, zestawy odtwarzające, radia, meble w lobby, meble w pokojach, meble w holu oraz,
    2. sprzęt taki jak: sejfy, kasy fiskalne, komputery, sprzęt telekomunikacyjny (co oznacza zestawy słuchawkowe lecz bez kabli i centrali), specjalistyczny sprzęt hotelowy (taki jak sprzęt wymagany dla funkcjonowania kuchni, pralni, recepcji, pralni, barów oraz sal koktajlowych), dekoracyjne oświetlenie, sprzęt do transportu wewnętrznego, oraz sprzęt czyszczący), które po podziale będą przedmiotem najmu/dzierżawy do Spółki przejmującej,
  • aktywa obrotowe, w tym środki pieniężne (niezwiązane z Działem Zarządu Hotelem),
  • członkowie zarządu Spółki dzielonej zarządzający nieruchomością,
  • tajemnice przedsiębiorstwa wraz z bazą kontaktów handlowych, kontakty z dostawcami i inne kontakty (niezwiązane z Działem Zarządu Hotelem),

Jednocześnie, w ramach planowanego podziału, na Spółkę przejmującą zostaną przeniesione:

  • prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów niezwiązanych z Działem Zarządu Nieruchomością,
  • aktywa niezwiązane z Działem Zarządu Nieruchomością, w tym w szczególności składniki majątku sklasyfikowane jako tzw. OS&E (Operating Supplies & Equipment tj. zaopatrzenie i sprzęt używany w działalności hotelarskiej, w szczególności sztućce, obrusy, zastawa, naczynia szklane, małe przybory kuchenne, fartuchy gastronomiczne, itp.),
  • aktywa obrotowe, w tym środki pieniężne (niezwiązane z Działem Zarządu Nieruchomością),
  • zakład pracy w rozumieniu art. 231 ustawy w z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.) - dla personelu niezwiązanego z Działem Zarządu Nieruchomością,
  • tajemnice przedsiębiorstwa wraz z bazą kontaktów handlowych, kontakty z klientami, dostawcami i inne kontakty niezwiązane z Działem Zarządu Nieruchomością.

Po podziale Spółka przejmująca będzie kontynuowała aktualnie prowadzoną przez Spółkę dzieloną działalność gospodarczą w zakresie wynikającym z zadań realizowanych przez Dział Zarządu Hotelem, natomiast Spółka dzielona będzie kontynuowała prowadzoną działalność gospodarczą w zakresie wynikającym z zadań realizowanych przez Dział Zarządu Nieruchomością.

Planowany podział ma na celu realizację strategii wprowadzanej obecnie w grupie, do której należy Spółka dzielona, a zakładającej prowadzenie wybranych rodzajów działalności tj. działalności operacyjnej w zakresie świadczenia usług hotelarskich, a z drugiej strony - działalności polegającej na obsłudze oraz zarządzaniu majątkiem (w szczególności nieruchomościami) - w odrębnych podmiotach. Na dzień podziału Spółka przejmująca nie będzie udziałowcem Spółki dzielonej.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 6 grudnia 2016 r., wskazano, że:

Ad. 1.

Część majątku Spółki mająca być przedmiotem przeniesienia do spółki przejmującej tj. Dział Zarządu Hotelem oraz część pozostająca w Spółce tj. Dział Zarządu Nieruchomością będą funkcjonowały w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy jako wyodrębnione części jeszcze przed dokonaniem podziału Spółki. Powyższe oznacza, że Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością będą stanowiły wyodrębnione jednostki w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej Spółki jeszcze przed dniem podziału.

Ad. 2.

Wyodrębnienie poszczególnych części majątku Spółki tj. Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością potwierdzały będą w szczególności następujące dokumenty/akty wewnętrzne Spółki:

  1. uchwała zarządu Spółki o:
    • wyodrębnieniu dwóch jednostek organizacyjnych w ramach wewnętrznej struktury Spółki tj. jednostki realizującej działalność związaną z zarządem Hotelem (Zarząd Hotelem) oraz jednostki realizującej działalność związaną z zarządem nieruchomością (Zarząd Nieruchomością),
    • przypisaniu odpowiednio do Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością aktywów i zobowiązań; przychodów oraz kosztów związanych z działalnością hotelarską lub działalnością zarządzania majątkiem; umów związanych z działalnością hotelarską lub działalnością zarządzania majątkiem,
    • przypisaniu odrębnych rachunków bankowych prowadzonych dla celów działalności hotelarskiej oraz dla celów działalności zarządzania majątkiem.
  2. regulamin wyodrębnionej w ramach Spółki, wewnętrznej jednostki organizacyjnej „Zarząd Hotelem”,
  3. regulamin wyodrębnionej w ramach Spółki, wewnętrznej jednostki organizacyjnej „Zarząd Nieruchomością”.

Ad. 3.

Mająca być przedmiotem przeniesienia część majątku Spółki tj. Dział Zarządu Hotelem oraz część pozostająca w Spółce tj. Dział Zarządu Nieruchomością, będą wyodrębnione funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie funkcjonalne będzie przejawiać się tym, że:

  1. działalność polegająca na świadczeniu usług hotelarskich, tj. działalność operacyjna realizowana w ramach jednostki „Zarząd Hotelem” (np. współpraca z dostawcami i usługodawcami, wdrażanie określonej strategii działalności, działalność marketingowa, zarządcza) oraz
  2. działalność ściśle polegająca na obsłudze oraz zarządzaniu majątkiem realizowana w ramach jednostki „Zarząd Nieruchomością” stanowią odrębne obszary działalności. Powyższe zadania będą realizowane przez ww. jednostki w oparciu o przypisany do każdej z nich zespół składników majątkowych oraz każda z ww. jednostek będzie realizowała zadania samodzielnie i niezależnie od drugiej.

Wnioskodawca wyjaśnia, że Dział Zarządu Nieruchomością będzie zdolny do samodzielnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwa w oparciu o następujące, przypisane do niego składniki majątku:

  • aktywa trwałe, w tym w szczególności:
    • nieruchomość (hotel),
    • środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z Działem Zarządu Nieruchomością, w szczególności składniki majątku sklasyfikowane jako tzw. FF&E (Furniture, Fixture & Equipment, tj. wyposażenie, meble i sprzęt, wykorzystywane w celach związanych z użytkowaniem nieruchomości, obejmujące w szczególności:
    1. dywany, zasłony, obrazy i przedmioty dekoracyjne, narzuty, odbiorniki telewizyjne, zestawy odtwarzające, radia, meble w lobby, meble w pokojach, meble w holu oraz
    2. sprzęt taki jak: sejfy, kasy fiskalne, komputery, sprzęt telekomunikacyjny (co oznacza zestawy słuchawkowe lecz bez kabli i centrali), specjalistyczny sprzęt hotelowy (taki jak sprzęt wymagany dla funkcjonowania kuchni, pralni, recepcji, pralni, barów oraz sal koktajlowych), dekoracyjne oświetlenie, sprzęt do transportu wewnętrznego, oraz sprzęt czyszczący), które po podziale będą przedmiotem najmu/dzierżawy do Spółki przejmującej,
  • aktywa obrotowe, w tym środki pieniężne,
  • pasywa, w tym w szczególności zobowiązania (opisane w odpowiedzi na pytanie nr 5 Wezwania),
  • prawa i obowiązki z umów związanych z realizacją zadań gospodarczych przez Dział Zarządu Nieruchomością,
  • tajemnice przedsiębiorstwa wraz z bazą kontaktów handlowych, kontakty z dostawcami i inne kontakty (niezwiązane z Działem Zarządu Hotelem),

Wnioskodawca wyjaśnia dodatkowo, że Dział Zarządu Hotelem będzie zdolny do samodzielnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwa w oparciu o następujące, przypisane do niego składniki majątku:



  • aktywa, w tym w szczególności:
    • składniki majątku sklasyfikowane jako tzw. OS&E (Operating Supplies & Equipment tj. zaopatrzenie i sprzęt używany w działalności hotelarskiej, w szczególności sztućce, obrusy, zastawa, naczynia szklane, małe przybory kuchenne, fartuchy gastronomiczne, itp.),
    • aktywa obrotowe, w tym środki pieniężne,
  • pasywa, w tym w szczególności zobowiązania (opisane w odpowiedzi na pytanie nr 5 Wezwania),
  • prawa i obowiązki z umów związanych z realizacją zadań gospodarczych przez Dział Zarządu Hotelem,
  • zakład pracy w rozumieniu art. 231 ustawy w z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.) - dla personelu niezwiązanego z Działem Zarządu Nieruchomością,
  • tajemnice przedsiębiorstwa wraz z bazą kontaktów handlowych, kontakty z klientami, dostawcami i inne kontakty niezwiązane z Działem Zarządu Nieruchomością.

Wnioskodawca dodatkowo podkreśla, że przedmiotowy podział funkcji realizowanych przez jednostkę Dział Zarządu Hotelem oraz przez jednostkę Dział Zarządu Nieruchomością jest zgodny ze strategią realizowaną przez grupę kapitałową, do której należy Spółka dzielona, polegającą na odseparowaniu działalności operacyjnej, tj. związanej ze świadczeniem usług hotelarskich, od działalności związanej z obsługą i zarządzaniem majątkiem.

Dział operacyjny (Zarząd Hotelem) oraz dział zarządzania majątkiem (Zarząd Nieruchomością) prowadzą odmienną, niezależną od siebie działalność, która wymaga różnych kompetencji oraz różnych składników majątku. Mając na uwadze powyższe, w oparciu o klucz realizowanych przez każdy z działów funkcji nastąpi rozdzielenie majątku Spółki dzielonej pomiędzy Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością.

Wnioskodawca chciałby zauważyć, że w praktyce biznesowej rozwiązaniem powszechnie stosowanym jest odseparowanie działalności hotelarskiej (operacyjnej) od działalności związanej ściśle z zarządzaniem majątkiem. Co więcej, z uwagi na zróżnicowane funkcje działalność skupiająca się na prowadzeniu działalności hotelarskiej oraz działalność polegająca na zarządzaniu majątkiem prowadzone są często przez odrębne podmioty należące do różnych grup kapitałowych.

Ad. 4.

Mająca być przedmiotem przeniesienia część majątku Spółki tj. Dział Zarządu Hotelem oraz część majątku pozostająca w Spółce dzielonej tj. Dział Zarządu Nieruchomością będą wyodrębnione finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Spółka dzielona sporządzi oddzielny bilans dla Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarząd Nieruchomością.

W szczególności wyodrębnienie finansowe będzie przejawiało się tym, że Spółka dzielona będzie posiadać narzędzia rachunkowe, które umożliwią przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów odpowiednio do Działu Zarządu Hotelem lub Działu Zarządu Nieruchomością. Powyższe oznacza, że Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością będą posiadały wewnętrzną samodzielność finansową.

Przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do mającej być przedmiotem przeniesienia części majątku Spółki oraz do części majątku pozostałej w Spółce dzielonej.

W efekcie wyodrębnienia finansowego, w przypadku planowanego podziału, będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych Spółki przejmującej majątku i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządu Hotelem, jak również będzie możliwe pozostawienie w księgach rachunkowych Spółki dzielonej majątku i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządu Nieruchomością.

Ad. 5.

Z Działem Zarządu Hotelem, wiążą się zobowiązania (przypisane do Działu Zarządu Hotelem w bilansie otwarcia), w tym w szczególności:

  • zobowiązania wobec jednostek powiązanych oraz niepowiązanych z tytułu dostaw i usług (związanych z Działem Zarządu Hotelem) - zobowiązania z tytułu opłat za zarządzanie, zobowiązania za scentralizowane usługi marketingowe przypadające na dany hotel, zobowiązania z tytułu dostaw art. spożywczych na potrzeby kuchni hotelowej, zobowiązania z tytułu mediów (woda, prąd, gaz, centralne ogrzewanie), zobowiązania za usługi niezbędne do funkcjonowania hotelu (taksówki, pralnia, ochrona, serwisy sprzętów i urządzeń),
  • zaliczki na dostawy i usługi (związane z Działem Zarządu Hotelem) - zaliczki na poczet drobnego sprzętu gastronomicznego, zaliczki na opłaty z tytułu praw autorskich (słowno- muzycznych), zaliczki otrzymane przez Spółkę na poczet usług hotelowych, gastronomicznych i wynajmu sal konferencyjnych oraz inne usługi świadczone w ramach działalności operacyjnej Spółki,
  • zobowiązania z tytułu należności publicznoprawnych (związane z Działem Zarządu Hotelem) - zobowiązania z tytułu podatków: VAT, CIT, PIT, zobowiązania z tytułu ZUS,
  • zobowiązania z tytułu wynagrodzeń pracowniczych (związane z personelem przypisanym do Działu Zarządu Hotelem) - zobowiązania z tytułu list płac pracowników etatowych i zleceniobiorców.

Powyższe zobowiązania zostaną przeniesione do Spółki przejmującej w rezultacie podziału przez wydzielenie.

Wnioskodawca wyjaśnia, że w Dziale Zarządu Nieruchomością pozostaną w szczególności następujące zobowiązania (przypisane do Działu Zarządu Nieruchomością w bilansie otwarcia):

  • zobowiązania wobec jednostek powiązanych oraz niepowiązanych z tytułu dostaw i usług (związanych z Działem Zarządu Nieruchomością) - zobowiązania z tytułu usług dotyczących zarządzania budynkiem i środkami trwałymi Spółki,
  • zobowiązania z tytułu udzielonych kredytów i pożyczek - zobowiązania z tytułu 4 pożyczek od X, zobowiązania z tytułu 4 pożyczek od Y, zobowiązania z tytułu kredytu Z,
  • zobowiązania z tytułu należności publicznoprawnych (związane z Działem Zarządu Nieruchomością) — zobowiązania z tytułu podatku od nieruchomości, zobowiązania z tytułu podatku CIT-10 dotyczącego odsetek od pożyczek i kredytów.

Ad. 6.

Pracownicy Spółki dzielonej będą przypisani do właściwego działu według klucza zadań/funkcji realizowanych w ramach stosunku pracy. Pracownicy Wnioskodawcy, jako personel związany funkcjonalnie z Działem Zarządu Hotelem, zostaną więc przypisani do tego działu.

Funkcje związane z prowadzeniem Działu Zarządu Nieruchomością pełnione są natomiast przez członków zarządu Spółki dzielonej, w związku z tym do działu tego zostaną przypisani członkowie zarządu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej i wydzieleniem do Spółki przejmującej Działu Zarządu Hotelem wystąpi u Spółki dzielonej dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej oraz wydzieleniem do Spółki przejmującej Działu Zarządu Hotelem, nie wystąpi u Spółki dzielonej dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej zwaną: „ustawa o PDOP”), przychodami są w szczególności w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis wskazuje, iż na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych możliwe jest powstanie przychodu podatkowego dla spółki podlegającej podziałowi. Sytuacja taka będzie mogła mieć miejsce w przypadku, w którym majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie będą stanowiły zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, literalna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, iż w sytuacji, w której zarówno część majątku wydzielana do spółki przejmującej w ramach podziału oraz część majątku pozostająca w spółce dzielonej będą stanowiły zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa, nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP. Zgodnie z ww. przepisem, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W kontekście powyższego, dla zakwalifikowania danego zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, konieczne jest spełnienie następujących przesłanek:

  • zespół składników majątkowych powinien być zorganizowany,
  • zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem organizacyjnym,
  • zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem finansowym,
  • zespół składników majątkowych powinien być wyodrębniony pod względem funkcjonalnym tak, aby mógł samodzielnie służyć wykonywaniu określonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku wszystkie wymienione powyżej przesłanki zostały spełnione, a w konsekwencji zarówno majątek wydzielony do Spółki przejmującej, jak i majątek pozostający w Spółce dzielonej powinny zostać uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowe uzasadnienie swojego stanowiska.

Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością jako zorganizowane zespoły składników majątkowych.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych/przypadkowych składników. Aby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zespół składników materialnych i niematerialnych powinien charakteryzować się odpowiednim stopniem zorganizowania, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa. Istotne jest zatem, aby pomiędzy zespołem składników istniały takie powiązania i zależności, aby wspólnie (jako zorganizowany zespół) mogły służyć realizacji określonego celu gospodarczego.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 sierpnia 2014 r., Znak: ITPB3/423-251a/14/DK.

W kontekście powyższego należy podkreślić, że podstawą do wyodrębnienia w ramach Działu Zarządu Nieruchomością oraz Działu Zarządu Hotelem zespołu składników materialnych i niematerialnych jest prowadzenie odrębnych rodzajów działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług hotelarskich (w przypadku Działu Zarządu Hotelem) oraz działalności gospodarczej polegającej na obsłudze i zarządzaniu nieruchomością (w przypadku Działu Zarządu Nieruchomością).

Składniki materialne i niematerialne Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością będą zespołami, w ramach których wzajemne powiązania funkcjonalne i zależności umożliwią wykonywanie zadań, do których zostały przeznaczone. Tym samym, wyselekcjonowanie i zestawienie razem składników Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością nastąpi nie przypadkowo, ale ze względu na funkcje, jakie pełnią dla danego rodzaju działalności, a tym samym dla danej jednostki organizacyjnej.

Mając powyższe na względzie, zdaniem Wnioskodawcy, Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością stanowić będą zorganizowane zespoły składników majątkowych w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.

Wyodrębnienie organizacyjne.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można było uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na analizie umiejscowienia zespołu składników majątkowych w ramach struktury przedsiębiorstwa oraz ich zorganizowania i możliwości alokacji do zadań, których wykonywaniu mają służyć.

Oczywistym potwierdzeniem wyodrębnienia organizacyjnego obu jednostek jest to, iż Dział Zarządu Nieruchomością będzie samodzielną jednostką organizacyjną Spółki dzielonej, wyodrębnioną na podstawie wewnętrznych aktów organizacyjnych Spółki zależnej.

Jednocześnie, zarówno do Działu Zarządu Nieruchomością jak i do Działu Zarządu Hotelem zostaną przyporządkowane osoby odpowiedzialne za wykonywanie zadań przypisanych do poszczególnych jednostek.

Wyodrębnienie organizacyjne będzie miało miejsce także na innych płaszczyznach. W szczególności, możliwe będzie ścisłe przypisanie do Działu Zarządu Hotelem oraz do Działu Zarządu Nieruchomością poszczególnych składników majątku, takich jak środki trwałe oraz zobowiązania. Tym samym, zarówno Dział Zarządu Hotelem, jak również Dział Zarządu Nieruchomością, składać się będzie z zespołu kluczowych składników przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu świadczenia usług hotelarskich wraz z powiązanymi usługami (w przypadku Działu Zarządu Hotelem), jak również w zakresie obsługi i zarządzania nieruchomością (w przypadku Działu Zarządu Nieruchomością).

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością będą stanowić zorganizowane zespoły składników majątkowych, wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Spółki dzielonej pod względem organizacyjnym.

Wyodrębnienie finansowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego. W szczególności, ani prowadzenie osobnych ksiąg rachunkowych, ani sporządzanie sprawozdania finansowego (czyli zakwalifikowanie do kategorii „samobilansującego się oddziału”) nie jest wymienione wśród warunków niezbędnych do tego, by dany zespół składników i zobowiązań mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów zorganizowanej części przedsiębiorstwa od jego pozostałej części (w tym odrębne regulowanie zobowiązań oraz przyjmowanie należności zorganizowanej części przedsiębiorstwa). Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Ważne jest, aby należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 sierpnia 2014 r., Znak: ITPB3/423-251a/14/DK, w której wskazano, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza (…) samodzielności finansowej.
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 stycznia 2011 r., Znak: ILPB3/423-840/10-4/EK.

Należy wskazać, iż Spółka dzielona będzie posiadać narzędzia rachunkowe, które umożliwią przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów odpowiednio do Działu Zarządu Hotelem lub Działu Zarządu Nieruchomością. Możliwe będzie zatem dokonanie oceny rentowności i efektywności działalności Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością, jak również wyodrębnienie w tabeli amortyzacyjnej środków trwałych wartości umorzeń i amortyzacji przypadających zarówno na Dział Zarządu Hotelem, jak również na Dział Zarządu Nieruchomością.

Finanse Działu Zarządu Hotelem oraz Działu Zarządu Nieruchomością będą wydzielone jako wyodrębnione części. W efekcie, w przypadku planowanego podziału, będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych Spółki przejmującej majątku i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządu Hotelem, jak również będzie możliwe pozostawienie w księgach rachunkowych Spółki dzielonej majątku i zobowiązań przypisanych do Działu Zarządu Nieruchomością.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż możliwe będzie w ramach finansów całego przedsiębiorstwa Spółki dzielonej oddzielenie finansów Działu Zarządu Hotelem od finansów Działu Zarząd Nieruchomością, co potwierdza, że każda z tych jednostek będzie stanowić zespół składników majątkowych wyodrębnionych pod względem finansowym.

Wyodrębnienie funkcjonalne i zdolność do działania jako samodzielny podmiot.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż działalność polegająca na świadczeniu usług hotelarskich, jak również działalność polegająca na obsłudze oraz zarządzaniu nieruchomością stanowią odrębne obszary działalności Spółki dzielonej. Przypisane do tych jednostek zespoły składników majątkowych i ich struktura organizacyjna pozwalają na samodzielną realizację powyższych zadań.

W opinii Wnioskodawcy, z funkcjonalnego punktu widzenia, Dział Zarządu Hotelem oraz Dział Zarządu Nieruchomością, jako odrębne podmioty (w wyniku podziału przez wydzielenie), będą w stanie kontynuować realizację swoich wcześniejszych zadań oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Oba działy będą miały zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielne podmioty gospodarcze. W tym zakresie Wnioskodawca chciałby wskazać, iż Dział Zarządu Hotelem będzie wyposażony w składniki majątkowe niezbędne do realizacji zadań z zakresu działalności polegającej na świadczeniu usług hotelarskich, a Dział Zarządu Nieruchomością będzie wyposażony w składniki majątkowe niezbędne do realizacji zadań z zakresu obsługi i zarządzania nieruchomością.

W wyniku podziału, podmiot przejmujący Dział Zarządu Hotelem, w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do tej jednostki i kontakty handlowe, będzie mógł kontynuować prowadzenie działalności z zakresu świadczenia usług hotelarskich. Podobnie, Dział Zarządu Nieruchomością pozostający w strukturach Spółki dzielonej w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do tej jednostki, będzie mógł kontynuować prowadzenie działalności polegającej na obsłudze i zarządzaniu nieruchomością.

Zdaniem Wnioskodawcy powyższe przesądza o tym, że zarówno Dział Zarządu Hotelem jak również Dział Zarządu Nieruchomością stanowić będą zorganizowane zespoły składników majątkowych, wyodrębnione pod względem funkcjonalnym i zdolne do samodzielnego funkcjonowania jako odrębne przedsiębiorstwa.

Z uwagi na powyższe należy uznać, że zarówno Dział Zarządu Hotelem, jak również Dział Zarządu Nieruchomością będą stanowiły na moment podziału przez wydzielenie zorganizowane części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowanym podziałem Spółki dzielonej, nie wystąpi u Spółki dzielonej dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej z zastosowaniem art. 119a, tj. czynności dokonanych przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej.

Nadmienić należy, że w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj