Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.869.2016.1.HS
z 12 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 10 sierpnia 2016 r. (data otrzymania 19 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę informacji PIT-8C o wysokości dochodu osiągniętego przez podatnika z tytułu odpłatnego zbycia akcji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia przez Spółkę informacji PIT-8C o wysokości dochodu osiągniętego przez podatnika z tytułu odpłatnego zbycia akcji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X Spółka z o.o. będąca Wnioskodawcą, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nabywa od osób fizycznych akcje innej osoby prawnej. Czynność ta odbywa się poprzez podpisanie umowy sprzedaży akcji zawartej pomiędzy osobami fizycznymi jako sprzedającymi a X. Spółką z o.o. jako kupującym. X Spółka z o.o. jako kupujący jest podmiotem dokonującym faktycznego rozliczenia finansowego związanego z daną transakcją (w szczególności wypłaty należności sprzedającemu z tytułu zbycia papierów wartościowych). Na dowód potwierdzenia posiadania akcji przez sprzedających (osoby fizyczne), sprzedający przedstawiają zaświadczenie depozytowe sporządzone przez dom maklerski, w którym te akcje są zdeponowane. Po podpisaniu umowy o sprzedaży akcji kupujący, czyli X. Spółka z o.o. płaci przelewem bankowym sprzedającym czyli osobom fizycznym umówioną cenę za akcje. Po podpisaniu umowy i zapłacie za nabyte akcje, kupujący przekazuje umowę do domu maklerskiego, gdzie zdeponowane są papiery wartościowe i na tej podstawie dom maklerski odnotowuje zmiany własności akcji w ewidencji niepublicznych papierów własnościowych.

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie.

Kto jest zobowiązany wystawić i przekazać informację PIT-8C dla podatników – osób fizycznych otrzymujących przychód z tytułu odpłatnego zbycia akcji w spółce akcyjnej?

Zdaniem Wnioskodawcy, ogólna zasada wynikająca z art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że obowiązek przesłania formularza PIT-8C spoczywa zarówno na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych, jak również na jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Zgodnie bowiem z omawianym przepisem – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Jednocześnie wskazać należy, że art. 30b dotyczy dochodów uzyskanych między innymi z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z powyższego przepisu zawartego w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zasadniczo, że informację PIT-8C zobowiązany jest złożyć nabywca udziałów/akcji w spółce posiadającej osobowość prawną, jeśli zbywcą jest osoba fizyczna. Przepis ten nie różnicuje nabywców udziałów/akcji na podmioty zajmujące się handlem papierami wartościowymi oraz na podmioty nabywające udziały/akcje w celu ich posiadania i czerpania z tego tytułu korzyści jako udziałowiec spółki. W omawianym przepisie nie zostało bowiem wskazane, że dotyczy on wyłącznie podmiotów, które pośredniczą przy transakcjach skutkujących powstaniem dochodu określonego w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (domy maklerskie). Z literalnego brzmienia omawianego przepisu nie wynika więc, że spod jego obowiązywania wyłączona jest jakakolwiek grupa nabywcy udziałów.

Biorąc pod uwagę powyższe rozwiązania, zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że odpowiedzialnym za wystawienie i przekazanie informacji PIT-8C, powinna być X. Spółka z o.o. jako podmiot każdorazowo dokonujący faktycznego rozliczenia finansowego związanego z daną transakcją (w szczególności wypłaty należności sprzedającemu z tytułu zbycia papierów wartościowych), w sytuacji, gdzie jest zarówno płatnikiem jak i stroną transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy – źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych – stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy – uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy – dochodem, o którym mowa w ust. 1 jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.

Z kolei z treści art. 30b ust. 6 ww. ustawy wynika, że – po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1

(PIT-38) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W odniesieniu do dochodów, o których mowa w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca nie przewidział instytucji poboru zaliczek w trakcie roku podatkowego.

Natomiast na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4 przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Należy zwrócić uwagę, że treść przywołanego art. 39 ust. 3 ww. ustawy ma charakter ogólny i nie zawiera wyjątków od powyższej reguły. Ustawodawca nie precyzuje ściśle kręgu podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania przedmiotowej informacji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika zatem, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty wypłacające lub pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika.

Nie wystarcza tu też wykładnia językowa, ponieważ zastosowanie wykładni językowej przy interpretacji art. 39 ust. 3 ww. ustawy doprowadziłoby do przyjęcia, że niemal każdy kto posiada informację o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 przedmiotowej ustawy, powinien dopełnić określonego w tym przepisie obowiązku podatkowego. Konieczne jest więc sięgnięcie do wykładni celowościowej.

W uzasadnieniu rządowego projektu ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1956) stwierdzono, że: „po zakończeniu roku podatkowego – w terminie do dnia 31 stycznia (termin ten zmieniono na koniec lutego) roku następującego po roku podatkowym – podmioty, za pośrednictwem, których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych (instrumentów finansowych), będą zobowiązane do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.”

Jak wynika z powyższego uzasadnienia, celem wprowadzenia przepisu było uzyskanie informacji o wysokości przychodów od podmiotu uprawnionego do prowadzenia rachunku papierów wartościowych, za którego pośrednictwem zbywane są papiery wartościowe (instrumenty finansowe). Zatem to podmioty, za których pośrednictwem podatnik uzyskuje dochody z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających (...) są obowiązane (...) przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu (...) imienne informacje o wysokości dochodu z tych tytułów.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawca (X. Spółka z o.o.) nabywa od osób fizycznych papiery wartościowe (akcje) podpisując z nimi umowy sprzedaży oraz dokonując na ich rzecz wypłaty należności. Po podpisaniu umowy sprzedaży papierów wartościowych (akcji) kupujący, czyli Wnioskodawca, płaci przelewem bankowym sprzedającym umówioną cenę za papiery wartościowe (akcje). Następnie, po podpisaniu umowy i zapłacie za nabyte akcje kupujący przekazuje umowę do domu maklerskiego, gdzie zdeponowane są papiery wartościowe i na tej podstawie dom maklerski odnotowuje zmiany własności akcji w ewidencji niepublicznych papierów własnościowych.

Biorąc zatem pod uwagę opis zdarzenia i powyżej przywołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że podmiotem zobowiązanym do sporządzenia i przekazania podatnikom oraz do właściwego urzędu skarbowego imiennych informacji, o którym mowa w art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8C) z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (akcji) będzie Wnioskodawca. Obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C spoczywa na Wnioskodawcy, ponieważ właściciele akcji dokonują transakcji wskazanych w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez pośrednictwa domu maklerskiego a Wnioskodawca jako podmiot wypłacający cenę za nabyte akcje posiada „pełną informację” o dacie transakcji, cenie i ilości zbywanych przez osoby fizyczne akcji.

Z kolei na podatnikach, którzy uzyskali dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciążył będzie obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy). W tym samym terminie winni też dokonać wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Skoro więc opodatkowanie przychodów ze zbycia papierów wartościowych (akcji) odbywa się poprzez złożenie przez podatnika zeznania podatkowego PIT-38 i wpłatę należnego podatku, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) – w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj