Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/4512-537/16-4/KC
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 8 lipca 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 26 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla organizowanych szkoleń miękkich bezpośrednio zlecanych przez organy administracji publicznej i finansowane ze środków publicznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania zwolnienia od podatku dla organizowanych szkoleń miękkich bezpośrednio zlecanych przez organy administracji publicznej i finansowane ze środków publicznych. Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 25 sierpnia (data wpływu 26 sierpnia 2016 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej w zakresie m.in. PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Na chwilę sporządzenia wniosku nie jest czynnym płatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego do wartości sprzedaży w wysokości 150 000 PLN rocznie. Zapisów księgowych dokonuje na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie posiada statusu placówki oświatowej, uczelni, jednostki naukowej, jednostki badawczo-rozwojowej ani instytutu badawczego. Dodatkowo nie występował o akredytację w zakresie prowadzonych usług - szkoleń.


Przewiduje, że możliwe jest przekroczenie kwoty 150 000 PLN przychodów i tym samym Strona stanie się płatnikiem VAT.


Klientami Wnioskodawcy są między innymi organy administracji publicznej, w szczególności ... Szkoła .... Szkoła działa w oparciu o ustawę o ...., uchwaloną przez Sejm RP 14 czerwca 1991 roku. Obecny statut nadało Szkole rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października 1999 r. Określa ono ustrój Szkoły, jej organizację, zakres działania, zasady kształcenia, prawa i obowiązki słuchaczy (Dz.U. Nr 82, poz. 920, z 2000 r. Nr. 5, poz. 68, z 2001 r. Nr. 13, poz. 108). ... Szkoła ... zleca Wnioskodawcy merytoryczne przygotowanie szkoleń, oraz ich prowadzenie.

Wszystkie zlecane szkolenia mają na celu podwyższenie kwalifikacji zawodowych pracowników administracji publicznej w zakresie kompetencji miękkich. Między innymi: efektywności zawodowej, zarządzania stresem w urzędzie, komunikacji kierowników, obsługi trudnych klientów i inne. Szkolenia są finansowane ze środków publicznych. Każdorazowo ...S... dołącza do umowy Oświadczenie następującej treści:

„Zgodnie z art. 43 ust. l pkt 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) oświadczam, że szkolenie z oferty ...S... pt.: (nazwa szkolenia) organizowane w dniach (data), w którym będą uczestniczyć pracownicy administracji publicznej będzie szkoleniem mającym na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych i zostanie sfinansowane ze środków publicznych.


(Podpis Dyrektora szkoły)”


Zdarzenie przyszłe dotyczy wysokości podatku VAT, który powinien zostać naliczony (po przekroczeniu zwolnienia podmiotowego) względem szkoleń podwyższających kwalifikacje zawodowe pracowników zlecane bezpośrednio przez organy administracji publicznej, a wykonywane na rzecz pracowników organów administracji publicznej i finansowane ze środków publicznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy w przypadku innych niż ... Szkoła ... organów administracji publicznej, w przypadku sprzedaży tym organom szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników, oraz finansowanych ze środków publicznych Wnioskodawcy przysługuje prawo do wystawienia faktury sprzedaży ze stawką VAT zwolnioną?
  2. Czy każdorazowo wymagane jest przedstawienie przez organ administracji publicznej oświadczenia o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, oraz stwierdzającego, że ma na celu podwyższenie kwalifikacji pracowników?

Zdaniem Wnioskodawcy;


Na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie ma jednak charakteru opisanego w pkt 26, natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.



W opinii Wnioskodawcy punkt 29 kwalifikuje jego usługi jako „usługi kształcenia zawodowego” podnoszące kwalifikacje zawodowe, ściśle związane z wykonywanymi obowiązkami zawodowymi przez pracowników organów administracji publicznej, oraz litera „C” który potwierdza finansowanie jego usług ze środków publicznych. Co prawda krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, są one jednak zdefiniowane w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 77 str. 1). Przepis art. 44 rozporządzenia UE wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


W opinii Wnioskodawcy, usługi, które świadczy spełniają powyższe wymogi.


Niniejszym, z powyższych powodów Wnioskodawca uważa, że usługi szkoleniowe świadczone, w charakterze wykonawcy, na rzecz organów administracji publicznej, powinny być objęte stawką VAT „zwolniony”, zważywszy iż są finansowane ze środków publicznych i bez wątpienia pozostają w bezpośrednim związku z branżą, oraz mają na celu uaktualnienie lub uzyskanie wiedzy do celów zawodowych. A ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, spełnia wymóg ustawowy.


W uzupełnieniu nadesłanym w dniu 25 sierpnia 2016 r. (data wpływu 26 sierpnia 2016 r. ) Wnioskodawca wskazał że:


ad 1) w przypadku innych organów administracji publicznej, w przypadku sprzedaży tym organom szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników, oraz finansowanych ze środków publicznych przysługuje mi prawo do wystawienia faktury sprzedaży ze stawką VAT zwolnioną;


ad 2) wymagane jest przedstawienie przez organ administracji publicznej oświadczenia o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, stwierdzającego, że ma na celu podwyższenie kwalifikacji pracowników.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Art. 146a pkt 1 ustawy stanowi, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednak w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej w zakresie m.in. PKD 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego do wartości sprzedaży w wysokości 150 000 PLN rocznie. Nie posiada statusu placówki oświatowej, uczelni, jednostki naukowej, jednostki badawczo-rozwojowej ani instytutu badawczego. Dodatkowo nie występował o akredytację w zakresie prowadzonych usług – szkoleń. Przewiduje, że możliwe jest przekroczenie kwoty 150 000 PLN przychodów i tym samym stanie się podatnikiem VAT. Klientami Wnioskodawcy są między innymi organy administracji publicznej, w szczególności ... Szkoła .... Szkoła działa w oparciu o ustawę o Krajowej Szkole Administracji Publicznej, uchwaloną przez Sejm RP 14 czerwca 1991 roku. Obecny statut nadało Szkole rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 października 1999 r. Określa ono ustrój Szkoły, jej organizację, zakres działania, zasady kształcenia, prawa i obowiązki słuchaczy (Dz.U. Nr 82, poz. 920, z 2000 r. Nr. 5, poz. 68, z 2001 r. Nr.13, poz. 108). ...Szkoła ... zleca Wnioskodawcy merytoryczne przygotowanie szkoleń, oraz ich prowadzenie.

Wszystkie zlecane szkolenia mają na celu podwyższenie kwalifikacji zawodowych pracowników administracji publicznej w zakresie kompetencji miękkich. Między innymi: efektywności zawodowej, zarządzania stresem w urzędzie, komunikacji kierowników, obsługi trudnych klientów i inne. Szkolenia są finansowane ze środków publicznych. Każdorazowo ...S... dołącza do umowy Oświadczenie następującej treści: „Zgodnie z art. 43 ust. l pkt 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr. 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) oświadczam, że szkolenie z oferty ...S... pt.: (nazwa szkolenia) organizowane w dniach (data), w którym będą uczestniczyć pracownicy administracji publicznej będzie szkoleniem mającym na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych i zostanie sfinansowane ze środków publicznych.


(Podpis Dyrektora szkoły)”


Zdarzenie przyszłe dotyczy wysokości podatku VAT, który powinien zostać naliczony (po przekroczeniu zwolnienia podmiotowego) względem szkoleń podwyższających kwalifikacje zawodowe pracowników zlecane bezpośrednio przez organy administracji publicznej, a wykonywane na rzecz pracowników organów administracji publicznej i finansowane ze środków publicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą wskazania, czy za usługi szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników, oraz finansowanych ze środków publicznych organizowanych dla organów administracji publicznej, może wystawić fakturę sprzedaży ze stawką zwolnioną.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy – zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Natomiast na podstawie uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy – zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Wskazać należy, że przytoczone wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zatem dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W rozporządzeniu wykonawczym Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., które weszło w życie w lipcu 2011 r., wskazane również przez Wnioskodawcę, ustanowiono środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1 z późn. zm.), wiążą wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania, nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć należy, że definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawarta w ww. rozporządzeniu (282/2011) kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę mają na celu podwyższenie kwalifikacji zawodowych pracowników administracji publicznej w zakresie kompetencji miękkich. Między innymi: efektywności zawodowej, zarządzania stresem w urzędzie, komunikacji kierowników, obsługi trudnych klientów i inne. Warto w tym miejscu podkreślić, że kompetencje miękkie są podstawą każdej pracy - są uniwersalne i do wykorzystania w wielu profesjach. W związku z powyższym uczestnik podczas szkoleń z zakresu umiejętności miękkich pozostaje w bezpośrednim związku z branżą oraz zawodem. Kompetencje miękkie wspierają i są uzupełnieniem kompetencji twardych, a wszystkie one z kolei są związane z celami zawodowymi dlatego też usługę szkoleń z umiejętności miękkich można nazwać uzyskaniem lub uaktualnieniem wiedzy do celów zawodowych. Dlatego też przedmiotowe usługi, które będą świadczone w ramach organizowanych przez spółkę szkoleń, należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.


A zatem zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniający do zwolnienia od podatku usług będących przedmiotem wniosku, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.


Jednak dla oceny czy usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Spełnienie ww. warunku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy jest możliwe tylko wtedy, gdy podmiot wskaże istniejące przepisy prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego. Aby można było mówić o tym, że warunki zostały określone w odrębnych przepisach, przepisy te, np. rozporządzenie, muszą regulować formy kształcenia, czyli określać sposoby prowadzenia szkoleń oraz precyzować zasady prowadzenia takich szkoleń. Wnioskodawca w opisie sprawy nie wskazał, że świadczone usługi będą prowadzone w formach i na zasadach określonych w przepisach odrębnych. Tym samym nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia usług szkoleniowych z zakresu psychoterapii na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca podał również, że nie będzie miał możliwości uzyskania akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dlatego uznać należy, że usługi o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego nie korzystają ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, gdyż nie został spełniony ww. warunek uprawniający do zwolnienia świadczonych usług organizowania szkoleń w zakresie kompetencji miękkich organizowanych dla pracowników organów administracji publicznej, wskazany w tym zapisie.

W celu dokonania oceny, czy ww. usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, konieczne jest stwierdzenie, czy jest spełniona trzecia z przesłanek wskazanych w ww. przepisie, tj. czy usługi te będą finansowane w całości ze środków publicznych.


Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 885 ze zm.), środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.



W myśl art. 9 ww. ustawy, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z art. 4 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych wynika, że przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł. Środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Wnioskodawca świadczy wskazane wyżej usługi szkoleniowe w zakresie kompetencji miękkich bezpośrednio na rzecz organów administracji publicznej, które zlecane są również bezpośrednio przez organy administracji publicznej, oraz co najważniejsze sfinansowane są ze środków publicznych.

Zatem w rozpatrywanej sprawie spełnione zostały obie przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, mianowicie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego, ponadto finansowane są w 100% ze środków publicznych i w konsekwencji szkolenia te mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

W odniesieniu do zagadnienia dotyczącego konieczności przedstawienia przez organ administracji publicznej oświadczenia o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych oraz stwierdzającego, że ma na celu podwyższenie kwalifikacji pracowników, tut. Organ zaznacza, że przepisy ustawy, jak i rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie uzależniają prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla realizowanych usług kształcenia lub doskonalenia zawodowego od treści postanowień zawartych w umowie lub też w innym dokumencie na okoliczność świadczonych pomiędzy stronami usług.

Oczywistym jest, że podatnik powinien posiadać dla celów dowodowych odpowiednią dokumentację wykonywanych czynności, jednak żaden przepis nie wymienia katalogu dokumentów, które podatnik jest obowiązany posiadać aby zastosować zwolnienie. Tak więc w sytuacji braku przepisów uzależniających (warunkujących) zastosowanie zwolnienia od zawarcia konkretnych zapisów w umowie, czy też od posiadania oświadczenia od zleceniobiorcy, istotny jest stan faktyczny zaistniały w danej sprawie i faktyczny sposób finansowania danych szkoleń, co podatnik winien udokumentować.

Nie można uznać, że sam fakt otrzymania oświadczenia od zleceniodawcy automatycznie daje podatnikowi prawo do zastosowania zwolnienia, gdyż takie prawo daje konkretny stan faktyczny, tj. aby przeprowadzone szkolenie stanowiło kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe i aby było faktycznie finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, a zgromadzone dokumenty, w tym np. oświadczenie mają jedynie te okoliczności potwierdzać. Z analizy sprawy dokonanej powyżej wynika, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę spełniają wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

W kwestii wystawienia faktury za przedmiotowe usługi, należy wskazać na art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.



Stosownie zaś do art. 106b ust. 2 ustawy, podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3. Jak stanowi art. 106b ust. 3 ww. ustawy na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


Z powyższego wynika, że podatnik nie jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej sprzedaż zwolnioną od VAT. Jednak na żądanie nabywcy ma obowiązek wystawienia faktury, jeżeli żądanie zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę.


Zgodnie z art. 106i ust. 1 i 2 w zw. z ust. 6 ustawy, fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną wystawia się:

  1. do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy/wykonania usługi/otrzymania przedpłaty (zaliczki) na poczet usług lub dostaw zwolnionych z VAT - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone do końca miesiąca, w którym zaistniały ww. okoliczności;
  2. nie później niż 15. dnia od dnia zgłoszenia żądania - jeżeli żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone po upływie miesiąca, w którym dokonano dostawy/wykonano usługę/otrzymano przedpłatę (zaliczkę).

Zatem, podsumowując powyższe przepisy i stan sprawy, Wnioskodawca w sytuacji kiedy będzie świadczyć usługi szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników oraz finansowanych ze środków publicznych organizowanych i zlecanych bezpośrednio dla i przez organy administracji publicznej, może zastosować dla nich zwolnienie z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. W przedmiocie faktury, jeżeli nabywca zgłosi żądanie wystawienia faktury w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym wykonano usługę, wówczas Wnioskodawca będzie obowiązany wystawić mu taką fakturę.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w całości należy uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.


W zakresie pytań dotyczących wykonywania usług szkoleniowych w charakterze podwykonawcy (pytanie 1 i 2 sformułowane we wniosku) tut. Organ informuje, że wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj