Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.904.2016.1.RSz
z 7 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 listopada 2016 r. (data wpływu 21 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 28 listopada 2016 r. znak: … (data wpływu 2 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności oraz do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 28 listopada 2016 r. znak: … (data wpływu 2 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności oraz do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania pod nazwą Stowarzyszenie „L.” (dalej jako: Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) została zarejestrowana 21 grudnia 2009 r. i działa na podstawie przepisów:

  1. ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.),
  2. ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o Rozwoju Lokalnym z Udziałem Lokalnej Społeczności (RLKS), (Dz. U z 2015 r, poz. 378),
  3. Statutu Stowarzyszenia „L.”.


Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, mającym na celu:

  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb,
  2. opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich w rozumieniu ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego,
    2a. opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 roku o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. z 2015 r. poz. 378) współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
  3. aktywizowanie społeczności lokalnych do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów zależnych od rybactwa, leżących na obszarze Lokalnej Grupy Rybackiej,
  4. pozyskiwanie partnerów oraz innych źródeł finansowania działań Stowarzyszenia oraz przygotowanie i realizacja innych projektów współfinansowanych w ramach programów pomocowych oraz innych środków Unii Europejskiej,
  5. promocja obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb oraz gmin położonych na obszarze działania LGR,
  6. organizowanie szkoleń, podnoszenie kwalifikacji zawodowych i rozwój przedsiębiorczości,
  7. podnoszenie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa przez rozwój turystyki i małej infrastruktury,
  8. regeneracja osad i wiosek z głęboko zakorzenioną działalnością związaną z chowem i hodowlą ryb,
  9. podejmowanie i wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska,
  10. kształtowanie postaw otwartych na wiedzę i innowacje,
  11. integracje mieszkańców obszaru LGR,
  12. wspieranie rozbudowy infrastruktury służącej rozwojowi LGR,
  13. promocja i rozwój gmin tworzących LGR,
  14. propagowanie rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży,
  15. propagowanie idei zdrowego rozwoju życia,
  16. wspieranie akcji charytatywnych.


Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez:

  1. opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) i przystąpienie do konkursu na jej realizację,
  2. rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSROR na obszarze działania LGR,
  3. prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacją LSROR,
  4. współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objęty celem LGR na poziomie krajowym i międzynarodowym,
  5. upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSROR,
  6. informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m. in. strona www. lokalna prasa, o możliwości wystąpienia do LGR w sprawie wyboru projektu do realizacji LSROR,
  7. dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych LGR na realizację LSROR,
  8. organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych oraz działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej.


Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników Biura. Nie prowadzi działalności dochodowej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Koszty kwalifikowane dotyczące dotacji księgowane są łącznie z podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie odlicza VAT naliczonego od kosztów kwalifikowanych i pozostałych. Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Na podstawie Umowy o Warunkach i Sposobie Realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność nr … z dnia 23 maja 2016 r. podpisanej z Województwem X, Stowarzyszeniu została przyznana pomoc na wsparcie funkcjonowania LGD - paragraf 4 pkt 2.3 Umowy - wsparcie, o którym mowa w art. 35 ust. 1 lit. d i e rozporządzenia nr …. Wsparcie na funkcjonowanie LGD będzie udzielane w ramach programu … (Program Operacyjny Rybactwo i Morze) z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego zgodnie z warunkami określonymi ustawą RLKS, ustawą EFMR. Pomoc będzie przekazana jednorazowo i dotyczy przygotowania LSROR, administrowania LGR, działań informacyjnych dotyczących realizacji LSROR i działalności LGR oraz szkoleń pracowników, członków Zarządu i Rady LGR. W ramach tego działania Stowarzyszenie ponosi wydatki na utrzymanie biura: koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie w sprzęt biurowy, w tym komputerowy, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z priorytetu 4. … (Program Operacyjny Rybactwo i Morze). Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie dla jego potrzeb.

Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT na których nabywcą jest Stowarzyszenie „L.”.

Efekty powstałe w wyniku realizacji działań Stowarzyszenia „L.” nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.


Natomiast w piśmie z 28 listopada 2016 r. Wnioskodawca uzupełnił opis przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego:

  1. Stowarzyszenie „L.” nie wykonuje żadnych działań, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.
  2. Zakupy dokonywane w ramach wsparcia funkcjonowania LGD w związku z powołaną we wniosku Umową o Warunkach i Sposobie Realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność nie były i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  3. Otrzymane przez Stowarzyszenie środki były / są przeznaczone na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia i obejmują one koszty bieżące związane z zarządzaniem wdrażania strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność obejmujących koszty:
    • operacyjne,
    • personelu,
    • szkoleń,
    • związane z public relations,
    • finansowe,
    • związane z monitorowaniem i ewaluacją strategii,
    • związane z animowaniem realizacji strategii.

  4. Wnioskodawca poinformował, że nie oczekuje interpretacji odnośnie kosztów kwalifikowalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w ww. piśmie z 28 listopada 2016 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności oraz do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Nie mamy także możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-10a ustawy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1393 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Art. 96 ust. 4 ustawy stanowi, że Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie zostało zarejestrowane 21 grudnia 2009 r. i działa na podstawie przepisów:

  1. ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach,
  2. ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o Rozwoju Lokalnym z Udziałem Lokalnej Społeczności (RLKS),
  3. Statutu Stowarzyszenia „L.”.

Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie swoje cele realizuje m.in. poprzez opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR). Na podstawie Umowy o Warunkach i Sposobie Realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność nr … z dnia 23 maja 2016 r. podpisanej z Województwem X Stowarzyszeniu została przyznana pomoc na wsparcie funkcjonowania LGD. Wsparcie na funkcjonowanie LGD będzie udzielane w ramach programu … (Program Operacyjny Rybactwo i Morze) z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego zgodnie z warunkami określonymi ustawą RLKS, ustawą EFMR. Pomoc będzie przekazana jednorazowo i dotyczy przygotowania LSROR, administrowania LGR, działań informacyjnych dotyczących realizacji LSROR i działalności LGR oraz szkoleń pracowników, członków Zarządu i Rady LGR. W ramach tego działania Stowarzyszenie ponosi wydatki na utrzymanie biura: koszty najmu, mediów, telefonów, personelu, zakupu materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie w sprzęt biurowy, w tym komputerowy, nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia oraz działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z priorytetu 4. … (Program Operacyjny Rybactwo i Morze). Zakupy dokonywane w ramach wsparcia funkcjonowania LGD w związku z powołaną we wniosku Umową o Warunkach i Sposobie Realizacji Strategii Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność nie były i nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Otrzymane przez Stowarzyszenie środki były / są przeznaczone na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania Stowarzyszenia i obejmują one koszty bieżące związane z zarządzaniem wdrażania strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (koszty: operacyjne, personelu, szkoleń, związane z public relations, finansowe, związane z monitorowaniem i ewaluacją strategii, związane z animowaniem realizacji strategii).

Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje własnością Stowarzyszenia i będzie wykorzystywane jedynie dla jego potrzeb. Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą jest Stowarzyszenie „L.”. Efekty powstałe w wyniku realizacji działań Stowarzyszenia „L.” nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych działań, o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni” przez złożenie deklaracji VAT-7.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Działania oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych jak również fakt, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do uzyskania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r., gdyż środki wskazane we wniosku, nie są środkami, o których mowa w zawartych tam regulacjach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć przy tym należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Zatem nie rozstrzyga kwestii opodatkowania otrzymanego dofinansowania, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić należy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko podatku VAT natomiast organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj