Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-209/12-2/MS
z 21 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-209/12-2/MS
Data
2012.05.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatnik czynny
prawo do odliczenia
projekt pomocowy


Istota interpretacji
Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…”, ponieważ efekty projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 220 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2012 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…” – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012 r. do Izby Skarbowej w został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…”.

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 13 marca 2012 r.) celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawa uprzejmie prosi o wydanie interpretacji podatkowej w myśl art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (tekst jednolity z dnia 4 stycznia 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) dotyczącej odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…”.

Projekt jest realizowany w Województwie w latach 2012-2015 w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy, obszar tematyczny „Ochrona Zdrowia”, Cel 2 – Poprawa usług podstawowej opieki zdrowotnej i usług opieki społecznej na peryferyjnych i zmarginalizowanych terenach obszarów objętych koncentracją geograficzną, z preferencją dla wielosektorowego podejścia programowego.

Zgodnie z Porozumieniem w sprawie Realizacji Projektu, zawartym pomiędzy Biurem do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia (Instytucja Pośrednicząca) a Urzędem, Urząd pełni funkcję Instytucji Realizującej dla Projektu. Zaplanowane działania do realizacji w ramach Projektu oraz ich koszty wynikają z Wniosku aplikacyjnego dla Kompletnej Propozycji Projektu oraz Budżetu Projektu (…)” – stanowiących załączniki do wyżej wymienionego Porozumienia.

Działania te będą współfinansowane w 85% ich całkowitych kosztów ze środków strony szwajcarskiej w ramach Programu SPPW.

W budżecie projektu wyszczególniono następujące kategorie i podkategorie działań w ramach wydatków nieobjętych regrantingiem:

  1. Koszty zarządzania
    1. Wynagrodzenia wraz z kosztami pracodawcy – finansowanie płacy zasadniczej wraz z kwalifikowanymi elementami wynagrodzeń, tj. dodatek stażowy, dodatek służby cywilnej, nagrody, wynagrodzenie chorobowe, dodatkowe wynagrodzenie roczne, składka na Fundusz Pracy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i fundusze pozaubezpieczeniowe osób zatrudnionych do realizacji zadań Instytucji Realizującej. Podkategoria realizowana w latach 2012-2015.
    2. Podróże służbowe pracowników – koszty podróży służbowych pracowników Instytucji Realizującej mające na celu m. in. wyjazdy do siedziby Instytucji Pośredniczącej oraz wyjazdy w celu przeprowadzenia wizyt monitorujących, kontroli doraźnych i planowanych na miejscu realizacji projektów. Podkategoria realizowana w latach 2012-2015.
    3. Zakup sprzętu i wyposażenia biurowego – zakup laptopów wraz z oprogramowaniem i niezbędnymi licencjami, a także zakup sprzętu informatycznego i teleinformatycznego w tym m. in. drukarki i kserokopiarki, ponadto zostaną zakupione meble i materiały biurowe oraz materiały eksploatacyjne. Celem realizacji tych zadań jest zapewnienie urządzeń i przedmiotów wyposażenia biurowego, materiałów biurowych i eksploatacyjnych w celu sprawnego wykonywania powierzonych zadań w Instytucji Realizującej. Podkategoria realizowana w roku 2012.
    4. Tłumaczenia – wybór wykonawcy na dokonanie tłumaczeń na język angielski raportów okresowych, rocznych, raportu końcowego, wniosków o płatność, zaleceń pokontrolnych oraz rekomendacji z okresowego i końcowego audytu finansowego, a także na dokonanie tłumaczeń ustnych w trakcie posiedzeń Komitetu Sterującego Szwajcarsko – Polskim Programem Współpracy w Województwie. Na żądanie Instytucji Pośredniczącej może zaistnieć potrzeba przetłumaczenia na język angielski protokołów postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, dokumentacji przetargowej, jak i umów w sprawie zamówień publicznych. Podkategoria realizowana w latach 2012-2015.
  1. Komponent III
    1. Szkolenia dla personelu medycznego JOPS – wybór wykonawcy/dostawcy zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych na przeprowadzenie szkoleń kwalifikacyjnych i specjalistycznych dla pracowników medycznych (pielęgniarki i położne) zatrudnionych w Jednostkach Operacyjnych Pomocy Społecznej. Podkategoria realizowana w latach 2013-2014.
  1. Pozostałe koszty merytorycznej realizacji Programu
    1. Wynagrodzenie członków Komisji Oceny Projektów – wybór niezależnych ekspertów, których zadaniem jest ocena merytoryczna projektów składanych przez Beneficjentów do dofinansowania w ramach działań objętych regrantingiem. Podkategoria realizowana w roku 2013.
    2. Zatrudnienie osób związanych z przygotowaniem postępowań o zamówienia publiczne – wybór ekspertów w obszarze zamówień publicznych w celu konsultowania i opiniowania dokumentów w procedurze postępowania o zamówienia publiczne (np. Specyfikacje Istotnych Warunków Zamówienia). Podkategoria realizowana w latach 2012-2013.
    3. Zatrudnienie osób prowadzących „Coaching” – wybór ekspertów zewnętrznych, którzy przeszkolą Beneficjentów (przedstawicieli Jednostek Operacyjnych Pomocy Społecznej) w zakresie techniki opracowania projektów o dofinansowanie ze środków SPPW. Podkategoria realizowana w roku 2012.
  1. Działania informacyjne i promocyjne
    1. Strona internetowa – wybór wykonawcy strony internetowej dla Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanych działań w ramach Programu SPPW w Województwie. Podkategoria realizowana w roku 2012.
    2. Konferencje – organizacja konferencji, w ramach których będą finansowane m. in. usługi cateringowe, wynagrodzenia dla prelegentów oraz materiały informacyjne dla przedstawicieli instytucji w nich uczestniczących. Podkategoria realizowana w latach 2012, 2014 oraz 2015.
    3. Ogłoszenia prasowe – publikacja ogłoszeń w prasie lokalnej, dotyczących m. in. przetargu na wyłonienie dostawcy/wykonawcy usług szkoleniowych w ramach Komponentu III, otwarcia i wyników naboru wniosków o dofinansowanie w ramach SPPW, postępów wdrażania Programu w Województwie. Podkategoria realizowana w latach 2012-2015.
    4. Reklamy TV – wybór wykonawcy, który przygotuje i wyemituje spoty reklamowe w telewizji lokalnej na temat efektów wdrażania Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Podkategoria realizowana w roku 2015.
    5. Materiały promocyjne – wybór wykonawcy, który wykona i dostarczy publikacje, plakaty, ulotki oraz gadżety w celu promowania wśród mieszkańców regionu Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Podkategoria realizowana w latach 2012 oraz 2015.

W przypadku wszystkich wymienionych zadań dotyczących zakupu towarów lub usług, faktury będą wystawiane na Urząd.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach Projektu będą służyły Urzędowi wyłącznie na potrzeby wykonywania zadań Instytucji Realizującej w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy.

Zakupione towary i usługi nie będą odsprzedawane i nie będą generowały przychodów.

Ponadto należy poinformować, iż od 1 stycznia 2011 r. w związku z likwidacją gospodarstwa pomocniczego działającego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) Urząd przejął zadania po zlikwidowanym gospodarstwie. W wyniku przejęcia zadań od 1 stycznia 2011 r. Urząd zarejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług.

Przejęte zadania po byłym gospodarstwie pomocniczym związane są ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z tytułu:

  • najmu pomieszczeń,
  • dzierżawy stanowisk parkingowych,
  • prenumeraty Dziennika Urzędowego,
  • sprzedaży kart RCP,
  • zwrotu kosztów stałych związanych z najmem lokali,
  • sprzedaży usług motoryzacyjnych (naprawa samochodów) itp.

Urząd w ramach przejętych zadań odzyskuje podatek od towarów i usług z refaktur wystawionych na poszczególne podmioty z tytułu energii elektrycznej, wody, ścieków, centralnego ogrzewania, dostaw gazu, wywozu śmieci oraz kosztów eksploatacyjnych związanych z utrzymaniem wynajmowanych pomieszczeń. Odzyskiwanie podatku od towarów i usług dotyczy wyłącznie działalności gospodarczej realizowanej w ramach Urzędu, a nie działalności statutowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, za podatników VAT nie uznaje się organów władzy państwowej, w tym urzędów obsługujących te organy. Urząd realizuje w głównej mierze nałożone zadanie statutowe, w tym finansowane ze środków UE oraz w niewielkim zakresie świadczy usługi z tytułu najmu i dzierżawy. Świadczone usługi najmu i dzierżawy nie związane z działalnością statutową Urzędu w szczególności z realizowanymi projektami „…”. W związku z powyższym projekty, którego beneficjentem jest Wnioskodawca nie generują przychodu z tym związanego. Zainteresowany stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskiwania zapłaconego podatku od towarów i usług. Zatem koszt poniesionego VAT powinien być w całości kwalifikowalny. Urząd ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale wyłącznie od wyodrębnionej działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą świadczonych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 ze zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie. W świetle art. 13 ww. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie. Tak więc to wojewoda jest podmiotem uprawnionym do działania na terenie województwa w zakresie realizowanych zadań. Urząd wojewódzki jest aparatem obsługującym wojewodę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt „…”.

Projekt jest realizowany w Województwie w latach 2012-2015 w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy, obszar tematyczny „Ochrona Zdrowia”, Cel 2 – Poprawa usług podstawowej opieki zdrowotnej i usług opieki społecznej na peryferyjnych i zmarginalizowanych terenach obszarów objętych koncentracją geograficzną, z preferencją dla wielosektorowego podejścia programowego.

Zgodnie z Porozumieniem w sprawie Realizacji Projektu, zawartym pomiędzy Biurem Do Spraw Zagranicznych Programów Pomocy w Ochronie Zdrowia (Instytucja Pośrednicząca) a Urzędem, Urząd pełni funkcję Instytucji Realizującej dla Projektu. Zaplanowane działania do realizacji w ramach Projektu oraz ich koszty wynikają z Wniosku aplikacyjnego dla Kompletnej Propozycji Projektu oraz Budżetu Projektu (…) – stanowiących załączniki do wyżej wymienionego Porozumienia.

Działania te będą współfinansowane w 85% całkowitych kosztów ze środków strony szwajcarskiej w ramach Programu SPPW.

W przypadku wszystkich zadań dotyczących zakupu towarów lub usług w ramach projektu, faktury będą wystawiane na Urząd. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją wyżej wymienionych zadań w ramach Projektu będą służyły Urzędowi wyłącznie na potrzeby wykonywania zadań Instytucji Realizującej w ramach Szwajcarsko – Polskiego Programu Współpracy. Zakupione towary i usługi nie będą odsprzedawane i nie będą generowały przychodów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak podaje Wnioskodawca, planowana inwestycja nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zatem Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu, bowiem nie będą służyły one czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu „…”, ponieważ efekty projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Pomimo, iż beneficjentem projektu jest Urząd, jako aparat administracyjny Wnioskodawcy to tut. Organ dokonał niniejszego rozstrzygnięcia, biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Wnioskodawcy i Urzędu, działającego w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do kwestii objętych zapytaniem, nie ustosunkowano się natomiast do pozostałych zagadnień zawartych w opisie zdarzenia przyszłego. Powyższe odnosi się przede wszystkim do oceny, kto powinien być zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT i rozliczać ten podatek z właściwym urzędem skarbowym.

Wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie nadmienić należy, iż zgodnie z art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych dąży do zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, dokonując w szczególności ich interpretacji, z urzędu lub na wniosek, przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (interpretacje ogólne), wnioskodawcą nie może być organ administracji publicznej. Natomiast interpretacje indywidualne wydawane są na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego, w jego indywidualnej sprawie. Wobec tego podstawę prawną wydania niniejszej interpretacji stanowi art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj