Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-1.4518.27.2016.1.MJ
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 września 2016 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 14 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m.in. Ordynacji podatkowej, w zakresie możliwości i sposobu dokonania korekty zeznań rocznych za lata 2010-2014 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2016 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również Ordynacji podatkowej, w zakresie możliwości i sposobu dokonania korekt rocznych zeznań podatkowych złożonych za lata 2010-2014. Wniosek powyższy za pismem z 7 listopada 2016 r., Znak: 1061-IPTPB3.4518.11.2016.1.PW, został przekazany do tut. Biura, celem załatwienia zgodnie z właściwością w zakresie dot. Ordynacji podatkowej.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje zawód radcy prawnego w ramach prowadzonej kancelarii. Ponadto jest wpisany do rejestru syndyków i na zlecenie sądu upadłościowego prowadzi powstępowania naprawcze i upadłościowe jako zarządca, nadzorca sądowy lub syndyk masy upadłości. W fazie o ogłoszenie upadłości na podstawie postanowienia sądu, Wnioskodawca jest powoływany także jako tymczasowy nadzorca sądowy lub zarządca przymusowy. Począwszy od 2010 r. od części przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, w przeważającej części polegającej na świadczeniu usług obsługi prawnej, Wnioskodawca odprowadza „podatek liniowy” w wysokości 19%, natomiast od przychodów z tytułu prowadzonych postępowań naprawczych i upadłościowych jako nadzorca sądowy, syndyk masy upadłości, zarządca przymusowy lub tymczasowy nadzorca sądowy odprowadza podatek progresywny, ze względu na zaliczenie ich do przychodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście. W związku z tym, począwszy od 2010 r., składał jednocześnie zeznania podatkowe PIT-36L oraz PIT-37.

W związku z wykonywaniem opisanych czynności na zlecenie sądów w latach 2010-2014, Wnioskodawca nie otrzymywał informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Wyjątek stanowi PIT-11 otrzymany za 2011 r. z Sądu Rejonowego, wynikający z wynagrodzenia tymczasowego nadzorcy sądowego.

Działalność zawodowa Wnioskodawcy jest ściśle związana z jego kwalifikacjami zawodowymi i ma profesjonalny charakter. Wnioskodawca wykonuje czynności we własnym imieniu, na rachunek upadłego. Ww. działalność cechuje się ciągłością i powtarzalnością podejmowanych działań oraz zorganizowaniem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku zaliczenia wynagrodzenia syndyka bądź nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, zarządcy lub tymczasowego nadzorcy sądowego do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca może dokonać korekty zeznań podatkowych PIT-36L oraz PIT-37 za lata 2010-2014, poprzez wykazanie przychodu z tytułu wynagrodzenia syndyka bądź nadzorcy sądowego w zeznaniach PIT-36L, składanych za poszczególne lata i odpowiednio niewykazaniu tych przychodów w zeznaniach PIT-37 za analogiczne okresy?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli chodzi o możliwość dokonania korekty złożonych zeznań podatkowych stwierdzić należy, że przepisy regulujące zasady uprawniające do skorygowania deklaracji oraz jej wymogi formalne zawarte są w art. 81 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm., dalej: „o.p.”).

Zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 o.p., jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty, z zastrzeżeniem § 3 (winno być: skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji).


Zgodnie z art. 81b § 1 o.p., uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
    1. kontroli podatkowej,
    2. postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.


Stosownie do art. 81b § 2 o.p., korekta złożona w przypadku, o którym mowa w § 1 pkt 1, nie wywołuje skutków prawnych.

W myśl art. 3 pkt 5 o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje (winno być: zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje), do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej.

Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji oraz z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. Korektę zeznania podatkowego należy składać wyłącznie na odpowiednich formularzach, tj. obowiązujących przy rozliczaniu podatku za dany rok.

Podkreślić należy, że przy korekcie deklaracji należy uwzględnić przepisy dotyczące przedawnienia zobowiązania podatkowego wynikające z Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 70 § 1 o.p., zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy, Wnioskodawca uważa, że w związku z zaliczeniem wynagrodzenia syndyka bądź nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, zarządcy lub tymczasowego nadzorcy sądowego do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, może dokonać korekty zeznań podatkowych PIT-36L oraz PIT-37 za lata 2010-2015, poprzez wykazanie przychodu z tytułu wynagrodzenia syndyka bądź nadzorcy sądowego w zeznaniach PIT-36L, składanych za poszczególne lata i odpowiednio niewykazanie tych przychodów w zeznaniach PIT-37 za analogiczne okresy (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 czerwca 2015 r., Znak: IBPBI/1/4511-353/15/ESZ).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie było określenie źródła przychodów do jakiego należy zaliczyć wynagrodzenia syndyka bądź nadzorcy sądowego, zarządcy przymusowego, zarządcy lub tymczasowego nadzorcy sądowego. Ww. kwestia stanowi przedmiot odrębnego rozstrzygnięcia, jakie zostanie wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z powyższym, w kontekście pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, tut. Organ jako element opisu stanu faktycznego przyjął, że ww. wynagrodzenie generuje przychód ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podkreślić również należy, że od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo w szczególności brzmienie art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.). Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 81 § 2, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji, co oznacza, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, do korekty deklaracji nie dołącza się już pisemnego uzasadnienia przyczyn składania korekty.


Powyższe nie ma jednakże wpływu na ocenę istoty przedstawionego przez Wnioskodawcę stanowiska w sprawie.


Nadmienić należy, że w zakresie pytań, oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj