Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB6.4510.493.2016.1.AG
z 21 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku celem pozyskania środków finansowych z funduszy unijnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku celem pozyskania środków finansowych z funduszy unijnych.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka X. Sp z o.o. została utworzona przez Gminę, która posiada 100% kapitału zakładowego. Spółka została powołana w celu realizacji obligatoryjnych zadań powierzonych jej przez Gminę w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb poboru, uzdatniania i dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków, budowania rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych. Dostarczanie wody i odbiór ścieków jest realizowany poprzez sieci wodno-kanalizacyjne, które są własnością Spółki lub dzierżawione od Gminy. Ze względu na ograniczone zasoby finansowe Spółki oraz wzrost zapotrzebowania ludności na odbiór ścieków poprzez rurociągi kanalizacyjne i wymogi związane z ochroną środowiska Spółka podjęła decyzję o pozyskaniu środków finansowych z zewnątrz. Spółka X. aktualnie jest na etapie prac przygotowawczych związanych z realizacją inwestycji pn. „Inwestycja sieci kanalizacyjnej i obróbki osadów w mieście”. Zakres planowanej inwestycji obejmuje budowę sieci kanalizacyjnych, budowę słonecznej hybrydowej suszarni osadów wraz z magazynem osadów oraz wymianę urządzenia do mechanicznego odwadniania osadów dla oczyszczania ścieków oraz zakup ładowarki i pojazdu specjalistycznego do konserwacji sieci kanalizacyjnej. Spółka X. starając się o dofinansowanie powyższej inwestycji ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach; zleciło zewnętrznej firmie consultingowej opracowanie, przygotowanie i złożenie wniosku (wraz z załącznikami) o dofinansowanie projektu w skład którego wchodziły:

  1. aktualizacja programu funkcjonalno-użytkowego pn. „budowa kanalizacji sanitarnej”, która niezbędna jest przy stosowaniu procedury zaprojektuj i wybuduj, służąca do ustalenia planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych, opisu przedmiotu zamówienia, przygotowania oferty szczególnie w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych, zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy Prawo Zamówień Publicznych,
  2. przygotowanie Studium Wykonalności wraz z analizą finansowo-ekonomiczną do projektu (załącznika niezbędnego do ubiegania się o dofinansowanie inwestycji) składanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach.

Wniosek aplikacyjny został opracowany i złożony w terminie. W chwili obecnej Spółka czeka na decyzję o przyznaniu środków. Kwoty wynikające z umów na wykonanie powyższych prac zostały opłacone z własnych środków finansowych. W Spółce nie istnieje komórka zajmująca się pozyskiwaniem środków unijnych. Poniesione przez Spółkę X. wydatki na przygotowanie wniosku o dotację nie stanowią kosztów kwalifikowalnych projektu o dofinansowanie inwestycji i nie zostaną sfinansowane z przyznanej dotacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na pozyskanie środków finansowych z funduszy unijnych na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach (w tym: aktualizacja programu funkcjonalno-użytkowego, Studium Wykonalności z analizą finansowo-ekonomiczną), zlecone zewnętrznej firmie consultingowej stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu w okresie w którym zostały poniesione i nie podwyższają wartości początkowej środka trwałego?


Zdaniem Wnioskodawcy, koszty przygotowania (studium wykonalności wraz z analizą finansowo-ekonomiczną, aktualizacji programu funkcjonalno-użytkowego), wypełnienia wraz z kosztami złożenia wniosku o dofinansowanie zakupu i budowy środków trwałych ze środków unijnych przez zewnętrzną firmę doradczą stanowią koszty uzyskania przychodów w okresie, w którym zostały poniesione, ponieważ są to koszty zrealizowane przez Spółkę X. w celu osiągnięcia i zabezpieczenia przychodów oraz są związane z bieżącym funkcjonowaniem Spółki. Poniesione wydatki nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Powyższe koszty jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami podlegają potrąceniu w rachunku podatkowym w dacie jego poniesienia, tj. ujęcia w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury VAT za wykonaną usługę lub innego dowodu, co wynika z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowo Spółka stwierdza, że przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 analizowanej ustawy, zgodnie z którym nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów/przychodów wolnych od podatku, nie znajduje zastosowania w opisanym stanie faktycznym, ponieważ koszty opracowania, przygotowania i wysłania wniosku o dofinansowanie zostały poniesione i opłacone przez Spółkę X. z własnych środków i nie są pokrywane z przyznawanej dotacji, nie są kosztem kwalifikowalnym.

Ponadto Spółka uważa, że powyższe koszty stanowią podatkowy koszt uzyskania przychodów nawet wówczas, gdy nie otrzyma dotacji ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, na wnioskowane zadania inwestycyjne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: updop).


Art. 15 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.


Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.


A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest by wydatek łącznie spełniał następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

W tym miejscu należy podkreślić, że to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy.


Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.


Istotnym jest, że wykazanie związku poniesionych kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów, obciąża podatnika.


Dla ustalenia momentu zaliczenia wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów, podatnik powinien rozpoznać rodzaj powiązania kosztów z przychodami. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania koszty podatkowe można podzielić na:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).


Dodać należy, że stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.


Ponadto, jak stanowi art. 16f ust. 1 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz art. 16b.


W myśl natomiast art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zw. z ust. 3 tego artykułu, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w razie odpłatnego nabycia uważa się cenę ich nabycia, czyli kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zgodnie zaś z art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy w zw. z ust. 4 tego artykułu, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w razie wytworzenia we własnym zakresie uważa się koszt wytworzenia, czyli wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

Sytuację, gdy środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji normuje natomiast art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się wówczas o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się przy tym za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Zgodnie z opisanym we wniosku stanem faktycznym, Wnioskodawca jest aktualnie na etapie prac przygotowawczych związanych z realizacją inwestycji. Zakres planowanej inwestycji obejmuje budowę sieci kanalizacyjnych, budowę słonecznej hybrydowej suszarni osadów dla oczyszczania ścieków, wymianę urządzenia do mechanicznego odwadniania osadów dla oczyszczania ścieków oraz zakup ładowarki i pojazdu specjalistycznego do konserwacji sieci kanalizacyjnej. Spółka starając się o dofinansowanie powyższej inwestycji, zleciła zewnętrznej firmie opracowanie, przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie projektu. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest, czy poniesione wydatki na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu innych niż koszty bezpośrednie i czy wydatki te nie zwiększają wartości początkowej środków trwałych.


Z treści cytowanych przepisów nie wynika, aby wydatki poniesione w związku ze zleceniem sporządzenia i złożenia wniosku przez zewnętrzną firmę consultingową celem otrzymania dotacji, miały wpływ na ustalenie bądź podwyższenie wartości początkowej środków trwałych.


Wydatki na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku powinny być zatem oceniane – pod względem skutków podatkowych – w oparciu o przepisy dotyczące kosztów uzyskania przychodów. Należy jednocześnie ustalić, czy przedmiotowe wydatki będą stanowiły koszty bezpośrednio związane z przychodami, czy też koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty pośrednie).

Koszty pośrednie stanowią przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację z funduszy unijnych mogą zostać potraktowane jako koszty funkcjonowania podatnika, prawidłowego prowadzenia przez niego działalności, a więc jako koszty ponoszone w celu zachowania (zabezpieczenia) źródła przychodów. Wydatki te będą stanowiły zatem koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.


Dodać należy, że kwestie związane z momentem potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami zostały uregulowane w art. 15 ust. 4d-4e ww. ustawy.


Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 4e ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W związku z powyższym, wydatki na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku o dotację z funduszy unijnych stanowią koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i podlegają potrąceniu w dacie ich poniesienia, tj. w dniu, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury lub innego dowodu księgowego.

Ponadto, w analizowanej sprawie należy mieć na uwadze wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów, zawarte w art. 16 ust. 1 ustawy.


Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przywołany przepis nie będzie miał jednak w przedmiotowej sprawie zastosowania, gdyż, jak wskazał Wnioskodawca w stanie faktycznym, poniesione wydatki nie zostaną sfinansowane z przyznanej dotacji, lecz zostały opłacone z własnych środków finansowych Spółki.


Mając na uwadze powyższe, przedmiotowe wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 tej ustawy, bez względu na to, czy Spółka otrzyma dotację, czy też nie.


Podsumowując, w odpowiedzi na przedstawione we wniosku pytanie należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na pozyskanie środków finansowych z funduszy unijnych na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 Piorytet II Ochrona Środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu działanie 2,3: Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach (w tym: aktualizacja programu funkcjonalno-użytkowego, Studium Wykonalności z analizą finansowo-ekonomiczną), zlecone zewnętrznej firmie consultingowej stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu w okresie w którym zostały poniesione i nie podwyższają wartości początkowej środka trwałego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości i sposobu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na przygotowanie, opracowanie i złożenie wniosku celem pozyskania środków finansowych z funduszy unijnych, jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj