Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-396/16-1/MD
z 10 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lipca 2016 r. (data wpływu do Biura – 12 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek: akcyjnej i komandytowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek: akcyjnej i komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (dalej: Wnioskodawca, SBC).

W opisywanym zdarzeniu przyszłym SBC będzie jedynym komandytariuszem spółki komandytowej (dalej: SK) powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej (dalej: SKA), w której SBC był jedynym akcjonariuszem. SBC wniosła do SKA wkład niepieniężny (niestanowiący przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego SKA celem realizacji w przyszłości zadań gospodarczych tej spółki.

Komplementariuszem SK będzie inna spółka kapitałowa (dalej: Komplementariusz), wcześniejszy komplementariusz SKA. Obecnie SKA jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stosownie do art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. SBC nabyła akcje SKA w czasie, kiedy SKA nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Na dzień sporządzania niniejszego wniosku, proces przekształcenia SKA w SK jest w toku (przekształcenie zostanie sądownie zarejestrowane prawdopodobnie już po złożeniu niniejszego wniosku lub jego wysłaniu do organu).

Po przekształceniu, SK będzie kontynuować działalność SKA jako centrum finansowe w grupie S., mające za zadanie udzielanie finansowania spółkom z grupy. Niezależnie od opisanego powyżej przekształcenia formy prawnej SKA w SK SBC prowadzi działania zmierzające do zbycia wybranej części swoich aktywów na rzecz zewnętrznego podmiotu. Tym samym, wskutek planowanej zmiany zakresu działalności grupy SBC i uproszczenia jej struktury organizacyjnej, w przyszłości odpaść mogą powody dla utrzymywania osobnego podmiotu stanowiącego centrum finansowe grupy (tj. SKA/SK). Stąd, rozważane jest w przyszłości połączenie SK z SBC w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (połączenie przez przejęcie). SBC będzie spółką przejmującą, a SK spółką przejmowaną (dalej: Połączenie).

W wyniku Połączenia, SBC przejmie cały majątek SK, który zostanie przekazany na kapitał zakładowy lub zapasowy SBC. W związku z Połączeniem, SBC wyda Komplementariuszowi swoje akcje (lub akcję) o wartości odpowiadającej udziałowi Komplementariusza w majątku SK. Nadwyżka majątku SK przejętego przez SBC nad wartością nominalną akcji wydanych Komplementariuszowi, zostanie przekazana na kapitał zapasowy SBC. W związku z Połączeniem, SBC nie obejmie jednocześnie własnych akcji jako komandytariusz SK z uwagi na ograniczenia w tym zakresie przewidziane w przepisach Kodeksu spółek handlowych (zakaz obejmowania akcji własnych). Połączenie będzie skuteczne z dniem wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS (dzień połączenia). Zgodnie z art. 494 Kodeksu spółek handlowych, z dniem Połączenia, SBC wejdzie we wszelkie prawa i obowiązki przejętej SK.

Zarówno SBC, jak i SKA są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z Połączeniem, podatek od czynności cywilnoprawnych będzie należny od SBC od tej wartości kapitału zakładowego SBC po Połączeniu, która nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych przed Połączeniem jako kapitał zakładowy SBC, kapitał zakładowy SKA lub wkłady do SK?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z Połączeniem, podatek od czynności cywilnoprawnych będzie należny od SBC od tej wartości kapitału zakładowego SBC po Połączeniu, która nie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem przed Połączeniem jako kapitał zakładowy SBC, kapitał zakładowy SKA lub wkłady do SK. Obowiązek zapłaty przez SBC podatku od czynności cywilnoprawnych powstanie zatem wyłącznie, jeżeli kapitał zakładowy SBC po połączeniu będzie wyższy, niż suma opodatkowanych wcześniej podatkiem od czynności cywilnoprawnych: kapitału zakładowego SBC przed Połączeniem, kapitału zakładowego SKA oraz wkładów do SK.

Opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają wyłącznie czynności wymienione w zamkniętym katalogu określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz pkt 2 powyższej ustawy, podatkowi podlega umowa spółki a także zmiana umowy spółki, jeżeli powoduje ona podwyższenie podstawy opodatkowania. Z kolei w myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, przez zmianę umowy spółki uważa się także łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest podwyższenie kapitału zakładowego. Stosownie do art. 3 ust. 1 cyt. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, a podstawę opodatkowania przy łączeniu spółek, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) tej ustawy, stanowi wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku połączenia – tj. w omawianym przypadku SBC. Równocześnie, na podstawie art. 9 pkt 11 lit. a) omawianej ustawy, od opodatkowania zwolnione są umowy spółki i ich zmiany związane z łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Połączenia SBC z SK podstawą opodatkowania będzie kapitał zakładowy SBC, jednak będzie on zwolniony od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych do wartości, która podlegała już opodatkowaniu jako kapitał zakładowy SBC, kapitał zakładowy SKA lub wkłady do SK. Jeżeli kapitał zakładowy SBC w wyniku Połączenia nie będzie wyższy niż suma kapitału zakładowego SBC sprzed Połączenia oraz kapitału zakładowego SKA/wkładów do SK, które już były opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, nie wystąpi obowiązek zapłaty tego podatku przez Wnioskodawcę.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.), podatkowi temu podlegają umowy spółki oraz ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 3 cytowanej ustawy, w przypadku umowy spółki, za zmianę umowy spółki uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, czyli z chwilą zawarcia umowy spółki lub zmiany tej umowy.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy umowie spółki (jej zmiany) obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) cytowanej ustawy, podstawę opodatkowania przy przekształceniu lub łączeniu spółek stanowi wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia. Stawka pobieranego w takim przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych wynosi 0,5% podstawy opodatkowania (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy).

Na podstawie art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których, zgodnie z prawem państwa członkowskiego, podatek nie był naliczany.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegającą opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania. SBC będzie jedynym komandytariuszem spółki komandytowej powstałej z przekształcenia spółki komandytowo-akcyjnej, w której SBC był jedynym akcjonariuszem. Na dzień sporządzania niniejszego wniosku, proces przekształcenia SKA w SK jest w toku. Po przekształceniu, SK będzie kontynuować działalność SKA jako centrum finansowe w grupie S., mające za zadanie udzielanie finansowania spółkom z grupy. W przyszłości odpaść mogą powody dla utrzymywania osobnego podmiotu stanowiącego centrum finansowe grupy (tj. SKA/SK). Stąd, rozważane jest w przyszłości połączenie SK z SBC w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (połączenie przez przejęcie). SBC będzie spółką przejmującą, a SK spółką przejmowaną (dalej: Połączenie). W wyniku Połączenia, SBC przejmie cały majątek SK, który zostanie przekazany na kapitał zakładowy lub zapasowy SBC. W związku z Połączeniem, SBC wyda Komplementariuszowi swoje akcje (lub akcję) o wartości odpowiadającej udziałowi Komplementariusza w majątku SK. Nadwyżka majątku SK przejętego przez SBC nad wartością nominalną akcji wydanych Komplementariuszowi, zostanie przekazana na kapitał zapasowy SBC. W związku z Połączeniem, SBC nie obejmie jednocześnie własnych akcji jako komandytariusz SK z uwagi na ograniczenia w tym zakresie przewidziane w przepisach Kodeksu spółek handlowych (zakaz obejmowania akcji własnych). Połączenie będzie skuteczne z dniem wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS (dzień połączenia). Zgodnie z art. 494 Kodeksu spółek handlowych, z dniem Połączenia, SBC wejdzie we wszelkie prawa i obowiązki przejętej SK.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane we wniosku połączenie spółki akcyjnej i spółki komandytowej stanowi na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zmianę umowy spółki podlegającą opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podstawę opodatkowania będzie stanowiła wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku połączenia zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jednocześnie, przy ustalaniu podatku od czynności cywilnoprawnych od zmiany umowy spółki, związanej z przekształceniem lub łączeniem spółek, należy mieć na uwadze przepis art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z nim zwolnione od podatku są umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczypospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.

W przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku wtedy, gdy kapitał zakładowy Wnioskodawcy po połączeniu ze spółką komandytową, nie będzie wyższy niż suma uprzednio opodatkowanych podatkiem od czynności cywilnoprawnych wkładów i kapitału zakładowego łączących się spółek, również w odniesieniu do tej części majątku, która była opodatkowana w spółce komandytowo-akcyjnej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek zaznaczyć należy, iż wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej zwolnieniu z opodatkowania, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegał będzie nie tylko kapitał zakładowy spółki komandytowo-akcyjnej, lecz również ta część wkładu, która odpowiada opodatkowanemu wcześniej wkładowi komplementariusza w spółce komandytowo-akcyjnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj