Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-309/16-1/MS
z 1 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 29 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 8 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) oraz pismem z 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 10 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania dostawy przez Wnioskodawcę (w ramach zamiany) na rzecz Nadleśnictwa G. niezabudowanych działek nr 9, 25/3 i 25/8 - jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę działek w drodze przedmiotowej zamiany - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy przez Wnioskodawcę (w ramach zamiany) na rzecz Nadleśnictwa G. niezabudowanych działek nr 9, 25/3 i 25/8 oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę działek w drodze przedmiotowej zamiany.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z 8 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/4512-309/16/MS z 27 czerwca 2016 r. oraz pismem z 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 10 sierpnia 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/4512-309/16/MS z 21 lipca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

1.Wnioskodawca (Gmina) jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług na podstawie aktu notarialnego rep. A nr 6710/2015 r. z dnia 23 listopada 2015 r. dokonał zamiany nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Wnioskodawcy na grunty Skarbu Państwa -Nadleśnictwo G.

2.Celem wymiany nieruchomości gruntowych było pozyskanie przez Wnioskodawcę terenów znajdujących się w sąsiedztwie funkcjonującego wyciągu narciarskiego na M. Po uzyskaniu prawa własności nieruchomości Wnioskodawca ma zamiar odpłatnie na podstawie umowy cywilnoprawnej dzierżawić pozyskane tereny spółce z o.o. właścicielowi wyciągu narciarskiego, celem poszerzenia istniejących tras zjazdowych oraz urządzenie nowej trasy. tj. umowa dzierżawy jako czynność cywilnoprawna pomiędzy odrębnymi podmiotami prawnopodatkowymi - spółką z o.o. a Wnioskodawcą. Poza tym Wnioskodawca zamierza pozyskać i sprzedać drzewa rosnące na gruncie nabytym w wyniku zamiany.

3.Działki będące przedmiotem zamiany objęte były miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy S. zatwierdzonym Uchwałą Nr XVII/112/2004 Rady Gminy S. z dnia 26 listopada 2004 r.

4.Zamiana polegała na tym, że Wnioskodawca przeniósł na Nadleśnictwo własność działek gruntowych oznaczonych w ewidencji gruntów jako „dr”, „Łi Ps”, „Ls” i „Tr”.

5.Przedmiotem zamiany przez Wnioskodawcę na rzecz Nadleśnictwa były m.in. 3 działki ewidencyjne stanowiące własność Wnioskodawcy, które zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego Gminy położone były w:

-w miejscowości R.:

działka Nr 9 o pow. 2,5600 ha - w części o pow. 1,0736 ha w terenach o symbolu 1.2 ML, w części o pow. 0,1270 ha w terenach o symbolach 1.2ML i 5.1.WS/zz, w części o pow. 1,3594 ha o symbolach 4.1 R, i 6.2.KD.

-w miejscowości C.:

działka Nr 25/3 o pow. 0,1800 ha w całości w terenach o symbolu 6.2.KDg/L,

działka Nr 25/8 o pow. 0,0800 ha w części w terenach o symbolu 6.2KDg/L w części w terenach o symbolu 7.1aE.

6.Dla ww. działek ewidencyjnych nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

7.Ww. działki będące przedmiotem zamiany były niezabudowane.

Oznaczenie symboli według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy S..

Symbol 4.1.R - Tereny rolne podlegające ustawowym ograniczeniom przeznaczania na cele nierolnicze. Całkowity zakaz wylewania gnojowicy oraz stosowania chemicznych środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody a także na terenach podmokłych i narażonych na stagnację wód. Dopuszczona realizacja małych budynków gospodarczych związanych z pszczelarstwem (pracownie pasieczne). Istniejące zainwestowanie utrzymuje się oraz dopuszcza się realizację zabudowy związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, podstawowego uzbrojenia terenu, dróg dojazdowych, niekubaturowych urządzeń sportu i rekreacji. Zakaz podziału gruntów dla celów budowlanych. W uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody dopuszcza się realizację elektrowni wiatrowych.

§ 18 ust. 2: Tereny oznaczone symbolem funkcji i dodatkowym indeksem „/o” są zagrożone procesami erozyjno-osuwiskowymi. Tereny te mogą być dopuszczone do zabudowy po przeprowadzeniu badań geotechnicznych lub geologiczno-inżynierskich, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych w wyniku tych badań. Zasada ta obowiązuje również w stosunku do rozbudowy, nadbudowy, przebudowy i odbudowy budynków i obiektów istniejących na tych terenach.

Symbol 1.2.ML -Tereny zabudowy rekreacyjnej i letniskowej. Zabudowa rekreacyjna jest podstawowym przeznaczeniem terenu.

  1. Dopuszcza się garaże wolnostojące do 2 stanowisk, oraz małe budynki gospodarcze o powierzchni zabudowy do 30 m2.
  2. Pozostałe ustalenia jak dla terenu „1.1.MRJ” pkt 3-6.
  3. Dla terenów 1.2.ML1 w B. i B. obowiązują ustalenia dodatkowe w § 19 dziale „B”.
  4. Kubatura obiektów rekreacyjnych i letniskowych nie może być większa niż 600 m3.
  5. W istniejących gospodarstwach rolnych, których siedliska znajdują się w terenach 1.2.ML dopuszcza się realizację budynków gospodarczych i inwentarskich.

Symbol 1.1.MRJ pkt 3-6:

  1. Dopuszcza się przekształcenie starej zabudowy mieszkalnej i gospodarczej na cele rekreacyjne, z warunkiem zachowania formy architektonicznej obiektów, z możliwością wydzielenia działki budowlanej.
  2. Istniejącą zabudowę adaptuje się z dopuszczeniem przebudowy, odbudowy, rozbudowy, nadbudowy i modernizacji.
  3. Obowiązuje zachowanie linii zabudowy min. 10,0 m od granicy lasu.

Symbol 5.1.WS - Tereny wód otwartych ze strefą ekologiczną okresowo zagrożone wodami powodziowymi z ustaleniami jak w § 9 ust. 5. Dla terenów z dodatkowym indeksem ,,/zz” obowiązują ustalenia jak w § 18 ust. 7.

§ 9 ust. 5: Na rzekach i potokach dopuszcza się remonty urządzeń wodnych, roboty konserwacyjne i regulacyjne, z warunkiem zachowania zasad ochrony biologicznej cieku. Obowiązuje stosowanie zabudowy hydrotechnicznej sprzyjającej samooczyszczaniu wód oraz rozwojowi charakterystycznych dla danego siedliska biocenoz wodnych i przybrzeżnych. Poza potrzebami remontowymi i regulacyjnymi - obowiązuje zakaz poboru kruszywa z koryt cieków oraz z terenów położonych w strefie ochrony biologicznej cieku. Obowiązują także ustalenia zawarte w § 18 ust. 7.

§ 18 ust. 7: Tereny oznaczone dodatkowym symbolem „/zz” - stanowią tereny wód otwartych, cieków stałych i okresowych, ze strefą ekologiczną określoną na rysunku planu, obejmującą tereny przybrzeżne, skarpy, podmokłości, zadrzewienia i zakrzewienia - zagrożone częściowo wystąpieniem wód powodziowych o prawdopodobieństwie Q = 1%. Zasadą - z określonymi w planie wyjątkami - jest zachowanie koryt cieków w stanie zbliżonym do naturalnego oraz zachowanie zespołów roślinności łęgowej właściwej dla miejscowego siedliska. Obowiązuje zakaz nowej zabudowy kubaturowej. Techniczne umocnienia brzegów i dna cieku dopuszczalne tylko w miejscach intensywnej erozji brzegów, lub zagrażającej istniejącej zabudowie, drogom i urządzeniom infrastruktury technicznej. Dopuszczalna realizacja niekubaturowych urządzeń związanych z rekreacją nadwodną przy uwzględnieniu zagrożenia powodziowego. Możliwa realizacja ujęć wody, stopni wodnych do 1,5 m wysokości (z zachowaniem przepisów odrębnych), turbinek wodnych dla indywidualnych potrzeb pobliskich budynków. W granicach terenu „WS/zz” obowiązuje zabezpieczenie dostępu do wody w ramach powszechnego korzystania z wód oraz w celu wykonania obowiązków administratora cieku. Wszystkie potoki w obszarze opracowania planu - w myśl rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie śródlądowych wód powierzchniowych lub ich części stanowiących własność publiczną - są potokami górskimi i wymagają oceny hydrotechnicznej dla obiektów lokalizowanych w zasięgu terenu „WS/zz”. Dopuszcza się tworzenie rezerwatów geologicznych i stanowisk dokumentacyjnych. Na terenach „WS/zz” - w myśl ustawy prawo wodne - należy określić obwody rybackie.


Dopuszcza się roboty w zakresie:

  • poprawy warunków przepływu, w tym roboty konserwacyjne i regulacyjne, łącznie z niezbędną wycinką drzew i krzewów,
  • prowadzenie dróg i inwestycji liniowych uzbrojenia terenu,
  • prowadzenie działalności komercyjnej niebędącej w sprzeczności z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. prawo wodne (Dz.U. Nr 115 poz. 1229 ze zm.) oraz z innymi ustaleniami planu,
  • lokalizacja obiektów służących poprawie warunków ekologicznych zlewni (w tym indywidualne oczyszczalnie ścieków) na warunkach szczególnych w zakresie posadowienia obiektu, określanych każdorazowo przez właściwy organ gospodarki wodnej,
  • modernizacji dróg biegnących w sąsiedztwie potoków pod warunkiem dostosowania do wymogów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 63 poz. 735).

W przypadku istniejących na tych terenach budynków i urządzeń infrastruktury technicznej - mogą być one adaptowane pod warunkiem poddania odrębnej ocenie hydrologicznej z zastosowaniem rozwiązań minimalizujących zagrożenie powodziowe mieszkańców i mienia. Rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne winny być dostosowane do stopnia zagrożenia.

Opracowania hydrologiczne i hydrotechniczne powinny mieć formę operatu wodno-prawnego uzgodnionego z administratorem cieku. W przypadku oceny negatywnej obiekt może istnieć do naturalnego zużycia, z zakazem przebudowy, rozbudowy i modernizacji. W zagospodarowaniu działek należy wykluczyć elementy utrudniające swobodny przepływ wód, z wyjątkiem mostów i przepustów. Zakaz wznoszenia obiektów mogących znacząco oddziaływać na środowisko w zrozumieniu przepisów o ochronie środowiska. Wszelkie działania na terenie „WS/zz” w granicach M. Parku Narodowego wymagają uzgodnienia z Dyrektorem Parku.

Symbol 6.2.KD - Drogi niepubliczne (w zrozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych) oraz inne drogi wewnętrzne i drogi dojazdowe. Ustalenia jak w § 12.

Symbol 6.2.KDg/L - Droga gminna klasy L. Ustalenia jak w § 12.

Ustalenia w zakresie rozwiązań komunikacyjnych, zasad modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacyjnych § 12.

1.Dla zapewnienia prawidłowego rozwoju powiązań komunikacyjnych o znaczeniu krajowym, wojewódzkim i powiatowym adaptuje się nadrzędny układ komunikacyjny, obejmujący:

    • nr 25.118 S. – R., w klasie Z,
    • nr 25.115 S. – D., w klasie Z,
    • nr 25.117 S. – O., w klasie L,
    • nr 25.119 R. G. – B., w klasie L,
    • nr 25.120 M. – J. , w klasie L,
    • nr 25.121 B. – W.
    oznaczone na rysunku planu symbolem „KDpZ(lub L)”.
    Uwaga: dla odcinka drogi powiatowej nr 25.120 od M. (skrzyżowanie z drogą wojewódzką) do B. (skrzyżowanie z drogą powiatową do G.) dopuszcza się zmianę kategorii drogi na wyższą dla stworzenia możliwości wariantowego rozwiązania przebiegu drogi G. – K. w celu obejścia Przełęczy M.

2.Dla zapewnienia prawidłowych lokalnych powiązań komunikacyjnych adaptuje się system dróg gminnych objętych wykazem stanowiącym załącznik do Uchwały Nr 18/IV/88 Wojewódzkiej Rady Narodowej w N. S. z dnia 21 grudnia 1988 r. (Dz. Urz. Woj. Nr 3/89 poz. 25 ze zm.). W przypadku przebudowy, budowy, bądź modernizacji tych dróg - dopuszcza się (poza terenami mieszkalnictwa i usług) zmianę trasy drogi dla uzyskania wymaganych parametrów technicznych.

3.Dla publicznych dróg gminnych:

  • nr 25.45008 J. – C.,
  • nr 25.45010 C. – D.,

określa się klasę L i oznacza na rysunku planu symbolem „KDgL”.

Dla pozostałych dróg gminnych objętych wykazem wymienionym w ust. 2 określa się klasę D i oznacza na rysunku planu symbolem „KDgD”.

4.Ustala się następujące szerokości dróg publicznych w liniach rozgraniczających i szerokość jezdni:

Klasa G - 30,0 m - jezdnia 6,0 - 7,0 m,

Klasa Z - 20,0 m - jezdnia 5,5 - 6,0 m,

Klasa L- 15,0 m - jezdnia 5,0-6,0 m,

Klasa D -15,0 m poza terenem zabudowy i 10,0 m w terenie zabudowy - jezdnia 3,0 m przy 1 pasie ruchu poza terenem zabudowy i 3,5 m w terenie zabudowy oraz 4,5 m przy 2 pasach ruchu.

5.Ustala się następujące nieprzekraczalne linie zabudowy od krawędzi jezdni przy drogach publicznych klasy:

G - 25,0 m lub 10,0 m za zgodą zarządu drogi,

Z i L - 20,0 m lub 8,0 m za zgodą zarządu drogi,

D - 8,0 m lub 4,5 m za zgodą zarządu drogi.

Zmniejszone odległości linii zabudowy mogą być stosowane wyłącznie w przypadkach, gdy zachowanie odległości podstawowej nie jest możliwe.

6.Dostępność dróg klasy G, Z i L jest ograniczona. W terenach przeznaczonych przy takich drogach pod nową zabudowę obowiązuje wydzielenie wewnętrznego układu komunikacyjnego z zakazem stosowania zjazdu z drogi głównej w miejscach nieuzgodnionych z zarządem drogi.

7.Reklamy mogą być sytuowane przy drogach na zasadach określonych w § 7 dział „C” ust. 43, lecz nie bliżej niż ustalona linia zabudowy.

8.Podziały działek przy drogach publicznych oraz lokalizowanie działalności gospodarczej w bezpośrednim sąsiedztwie drogi podlegają uzgodnieniu z zarządem drogi i mogą być zatwierdzone na warunkach przez zarząd drogi ustalonych.

9.Tereny na cele usługowe, handlowe, przemysłowe generujące duży ruch - nie mogą być podłączone bezpośrednio do drogi głównej. Obsługa komunikacyjna obiektów generujących duży ruch powinna być zaprojektowana w dostosowaniu do potrzeb ruchu, z ewentualną przebudową włączeń - na warunkach ustalonych przez zarząd drogi.

10.Powiązania dróg wszystkich klas z drogami klasy niższej lub równorzędnej utrzymuje się jak w stanie istniejącym. Przy planowaniu nowych włączeń obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi i ich usytuowanie (Dz.U. Nr 43 poz. 430 ze zm.).

11.Na skrzyżowaniach drogi klasy G z drogami klas niższych obowiązują narożne ścięcia linii rozgraniczających nie mniejsze niż 15,0 x 15,0 m. Na skrzyżowaniach dróg klasy Z z drogami klas L i D — narożne ścięcia nie mogą być mniejsze niż 10,0 x 10,0 m. Przy istniejącej zabudowie oraz przy skrzyżowaniach dróg klasy L z drogami klasy L lub D - narożne ścięcia nie mogą być mniejsze niż 5,0 x 5,0 m.

12.Dla zapewnienia prawidłowych lokalnych i wewnętrznych powiązań komunikacyjnych utrzymuje się istniejącą sieć publicznych dróg gminnych. Dopuszcza się - za zgodą właścicieli przyległych gruntów, realizację nowych dróg dojazdowych (wewnętrznych).

13.Ustala się konieczność przebudowy skrzyżowań oraz modernizacji dróg publicznych z dostosowaniem do parametrów określonych w przepisach odrębnych.

14.Dla pasów drogowych w obrębie linii rozgraniczających ustala się co następuje:

  1. Pasy drogowe służą bezpieczeństwu użytkowników dróg oraz stanowią kanały infrastruktury związanej z eksploatacją ciągu komunikacyjnego, oświetlenia drogi, oznakowania drogowego, urządzeń bezpieczeństwa i sterowania ruchem oraz innych urządzeń infrastruktury, stosownie do przepisów szczególnych.
  2. W pasach drogowych mogą być w szczególności lokalizowane obiekty i urządzenia służące użytkownikom dróg: pasy postojowe, przystanki komunikacji publicznej, dodatkowe pasy ruchu, chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, zjazdy na działki przyległe.
  3. Niewymienione w pkt 1 i 2 innego rodzaju urządzenia i oznakowania mogą być lokalizowane w pasie drogowym za zgodą zarządu drogi i po spełnieniu wymagań wynikających z przepisów odrębnych. Dotyczy to w szczególności oświetlenia nieruchomości, linii energetycznych, urządzeń łączności, obiektów małej architektury, parkingów, ogrodzeń. Zakaz sadzenia drzew i krzewów.

15.Ścieżki rowerowe mogą być - niezależnie od ustaleń w ust. 14 pkt 2 - urządzane w całym obszarze objętym planem, pod warunkiem bezkolizyjności w stosunku do innych funkcji terenów i po uzyskaniu uzgodnienia z właścicielem (administratorem, władającym) terenu.

16.Istniejące w obrębie linii rozgraniczających dróg publicznych budynki, tymczasowe obiekty budowlane i urządzenia infrastruktury technicznej - podlegają zakazowi podejmowania robót budowlanych wymagających pozwolenia na budowę lub zgłoszenia właściwemu organowi, o ile inwestor nie uzyska w trybie indywidualnym zgody zarządu drogi.

17.Parkingi i inne powierzchnie utwardzone (z wyjątkiem jezdni dróg i pasów postojowych sytuowanych bezpośrednio przy jezdni) muszą być wyposażone w system odwodnienia z eliminacją substancji ropopochodnych oraz frakcji stałych.

Ustala się następujące wskaźniki minimalne ilości miejsc parkingowych:

  • budynek mieszkalny jednorodzinny - 2,0 miejsca,
  • budynek mieszkalny wielorodzinny - 1,2 miejsca na 1 mieszkanie,
  • hotel, motel, pensjonat - 6 miejsc na 10 łóżek,
  • sklep - 2,5 miejsca na 100 m2 powierzchni sprzedażowej,
  • obiekt gastronomiczny - 2,4 miejsca na 10 miejsc konsumpcyjnych,
  • biuro, urząd, ośrodek zdrowia - 3,0 miejsca na 100 m2 powierzchni użytkowej,
  • obiekt sakralny - 12 miejsc na 100 m2 powierzchni użytkowej,
  • szkoła - 1,5 miejsca na 1 pomieszczenie do nauki,
  • przemysł, rzemiosło - 2,0 miejsca na 10 zatrudnionych,
  • usługi - 3,0 miejsca na 100 m2 powierzchni użytkowej,
  • warsztat naprawy samochodów - 4,0 miejsca na 1 stanowisko naprawcze,
  • stacja paliw -2,0 miejsca na 1 dystrybutor, 8,0 miejsc na 1 obiekt handlowy przy stacji oraz 2,0 miejsca na myjnię,
  • cmentarz - 4,0 miejsca na 1000 m2 powierzchni cmentarza.

18.Wszystkie drogi winny być wyposażone w odpowiedni system odwodnienia. Zarząd drogi obowiązany jest system ten utrzymać w sprawności, ze szczególnym uwzględnieniem rowów i przepustów.

19.Utrzymuje się inne istniejące drogi pozostające we władaniu Gminy - niestanowiące dróg publicznych w zrozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 71 poz. 838 ze zm.) oraz inne drogi wewnętrzne stanowiące w ewidencji gruntów odrębne działki ewidencyjne. Dopuszcza się modernizację, przebudowę oraz budowę nowych dróg dojazdowych do obiektów handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz zespołów budownictwa mieszkaniowego i terenów rekreacyjnych.

20.Należy ograniczyć realizację dróg w poprzek stoków w celu zapewnienia stabilności gruntów, zachowania właściwych stosunków wodnych, ograniczenia erozji i spływów powierzchniowych.

21.Dla odcinka drogi gminnej W. – N. położonego w granicach M. Parku Narodowego dopuszcza się zmianę statusu tej drogi - z zachowaniem trybu określonego w przepisach odrębnych - na drogę zakładową do wykorzystania przez Urząd Gminy, Nadleśnictwo G., M. Park Narodowy oraz inne uprawnione organy administracji, bezpieczeństwa publicznego i ochrony granic.

Symbol 7.1aE - Istniejące linie elektroenergetyczne napowietrzne średniego napięcia 15 kV wraz ze stacjami transformatorowymi 15/0,4 kV - do utrzymania, modernizacji i rozbudowy. Dopuszcza się - w terenach rolnych „R” (z wyłączeniem terenów objętych ochroną konserwatorską i ochroną krajobrazu otwartego oznaczonych dodatkowym symbolem „/k”) realizację nowych linii i stacji transformatorowych, stosownie do potrzeb i odpowiednich rozwiązań technicznych, pod warunkiem zachowania innych ustaleń planu. Strefy ochronne linii należy ustalać każdorazowo w uzgodnieniu z zakładem energetycznym.

W piśmie z 8 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Ad. 1a. Przedmiotem nabycia na rzecz Wnioskodawcy było 7 działek wyodrębnionych geodezyjnie położonych w M..

Wszystkie działki są niezabudowane, stanowiące las oraz częściowo tereny rekreacyjno -sportowe. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy S. są to działki o nr oraz przeznaczeniu:

  • Nr 209/18 - w części w terenach o symbolu 2.8.US2/1, w części w terenach o symbolu LSI (pow. 0,0895 ha),
  • Nr 209/20 - w części w terenach o symbolu 2.8.US2/4, w części w terenach o symbolu 2.8.US2/1 (pow. 0,2569 ha),
  • Nr 432/2 - w terenach o symbolu 2.8.US 2/3 (pow. 0,01 ha),
  • Nr 432/3 - w terenach o symbolu LSI (pow. 0,03 ha),
  • Nr 209/24 - w części w terenach o symbolu 2.8.US2/2, w części w terenach o symbolu LSI (pow. 3,5513 ha),
  • Nr 209/10 - (pow. 0,10 ha), 209/13 - (pow. 0,07 ha) - w terenach o symbolu 7.3aWZl.

Symbol 2.8 US 2/1 - Istniejąca, utrzymana narciarska trasa zjazdowa Nr 1, o długości około 1.150 m.b. i różnicy poziomów ok. 260 m. Dopuszcza się oświetlenie trasy oraz sztuczne naśnieżanie z towarzyszącymi instalacjami i poborem wody z ujęcia „7.3a.Wz I”. Po sezonie zimowym w okresie wegetacji - obowiązuje dla terenu trasy zjazdowej funkcja terenu trwałej zieleni trawiastej, z doborem gatunków muraw pochodzenia rodzimego oraz zapobieganiem erozji gleby. Obowiązek rekultywacji po sezonie narciarskim z uzupełnieniem ubytków darni. Zakaz stosowania środków chemicznych przy naśnieżaniu.

Symbol 7.3aWz1- Istniejące ujęcie wody dla celów naśnieżania terenów narciarskich.

Symbol LS 1- Lasy i tereny leśne Skarbu Państwa o funkcjach wodochronnych, glebochronnych oraz ostoje zwierzyny. Obowiązek zachowania różnorodności biologicznej. Obowiązuje stosowanie się do nakazów i zakazów stanowionych przez administrację Lasów Państwowych.

Tereny „LS I” obejmują także grunty przeznaczone na cele gospodarczego użytkowania lasów, w tym parkingi przydrożne dopuszczone do użytkowania publicznego. Obowiązują ustalenia § 3.

Symbol 2.8 US 2/4 - Enklawa terenu - między trasą kolei krzesełkowej „2.8 US 2/3” a trasą zjazdową Nr 1 „2.8. US 2/1” - z przeznaczeniem na cele obiektów technicznej obsługi kolei i tras zjazdowych.

Symbol 2.8. US 2/3 - Istniejący podwójny orczykowy wyciąg narciarski o długości ok. 1.070 m.b. ze stacjami dolną i górną. Dopuszczalna budowa - po trasie istniejącej - w miejsce wyciągu - 3 lub 4 osobowej kolei krzesełkowej ze stacjami górną i dolną, peronami, urządzeniami i instalacjami towarzyszącymi. W rejonie stacji górnej obowiązkowe sanitariaty (biotoalety). Dopuszczenie przystosowania stacji dolnej dla potrzeb kolei krzesełkowej z rozbudową w kierunku północnym oraz (na części terenu „2.8. US 2/1” w granicach działki nr ew. 209/4) ewentualna lokalizacja obiektów kubaturowych (bufetu i infrastruktury sanitarnej). Dopuszczenie przebudowy wnętrzowej stacji transformatorowej z przebudową do ziemnego przyłącza kablowego po istniejącej trasie. Utrzymanie istniejących w rejonie stacji dolnej pawilonów gastronomicznych i usługowych na gruntach PGL (zrealizowanych na podstawie indywidualnych umów z właścicielem terenu) z dopuszczeniem przebudowy w celu poprawy estetyki i funkcjonalności, z zachowaniem formy dotychczasowej.

Działka nr 432/2 o pow. 0,01 ha położona w terenach o symbolu 2.8. US 2/3 stanowi część większego terenu, na którym zlokalizowany jest wyciąg narciarski - obecnie krzesełkowy. Na działce nr 432/2 nie są posadowione elementy wyciągu. Działka ta jest niezabudowana.

Symbol 2.8. US 2/2 - Projektowana narciarska trasa zjazdowa Nr 2 o szerokości od 30,0 do 40,0 m i długości ok. 1.050 m.b. Szczegółowe wytrasowanie w uzgodnieniu z Nadleśnictwem Lasów Państwowych. Dopuszczalne oświetlenie oraz sztuczne naśnieżanie z towarzyszącymi instalacjami i poborem wody z ujęcia „7.3a. Wz I”. Po sezonie zimowym - w okresie wegetacji - obowiązuje dla terenu trasy zjazdowej funkcja terenu trwałej zieleni trawiastej, z doborem gatunków muraw pochodzenia rodzimego oraz zapobieganiem erozji gleby. Obowiązek rekultywacji po sezonie narciarskim z uzupełnieniem ubytków darni. Zakaz stosowania środków chemicznych przy naśnieżaniu.

Dla poszczególnych działek nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Ad. 1b. Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054) tereny budowlane - to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, w myśl art. 43 ust 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych inne niż tereny budowlane.

Mając na względzie wymienione przepisy, nieruchomości gruntowe stanowiące przedmiot nabycia przez Wnioskodawcę a należące do Nadleśnictwa, sklasyfikowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako:

2.8. US 2/2 - projektowana narciarska trasa zjazdowa,

2.8. US 2/4 - enklawa terenu - między kolei krzesełkowej a trasą zjazdową,

2.8. US 2/1 - istniejąca utrzymana trasa zjazdowa,

2.8. US 2/3 - istniejący podwójny orczykowy wyciąg narciarski,

7.3aWz1 - istniejące ujęcie wody dla celów naśnieżania terenów narciarskich (dopuszczona rozbudowa)

-były opodatkowane 23% stawką VAT - dotyczy działek o nr : Nr 209/18, 209/20, 432/2, 209/24, 209/10, 209/13.

Natomiast przeniesienie własności działki o nr 432/3 - położonej w terenach o symbolu LSI, było czynnością korzystającą ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych inne niż tereny budowlane. Transakcja była udokumentowana jedną fakturą obejmującą wszystkie działki ze względu na zawarcie jednej umowy.

Ad. 1c. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa własności do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT jest dostawa przez co należy rozumieć w niniejszej sprawie zawarcie umowy rodzącej skutki podatkowe w podatku VAT.

Nabyte przez Wnioskodawcę grunty będą wykorzystywane do odpłatnej dzierżawy (na podstawie umowy cywilnoprawnej) Spółce z o.o. - właścicielowi wyciągu narciarskiego, celem poszerzenia istniejących tras zjazdowych oraz urządzenia nowej trasy. Dzierżawa jako czynność cywilnoprawna pomiędzy odrębnymi podmiotami prawnopodatkowymi - Spółką z o.o. a Wnioskodawcą będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Dotyczy to działek o nr:

  • 209/18 - część o powierzchni 703 m2,
  • 209/20 - część o powierzchni 755 m2 z przeznaczeniem do wyłączenia z produkcji leśnej pod poszerzenie istniejącej nartostrady przy wyciągu na M.,
  • 209/10 (Ls) - część o pow. 1000 m2 z przeznaczeniem do używania na potrzeby posadowienia oraz eksploatacji istniejących urządzeń do dośnieżania,
  • 209/13 (Ls) - część o pow. 739 m2 z przeznaczeniem do używania na potrzeby posadowienia oraz eksploatacji istniejącego zbiornika wody do śnieżenia stoku narciarskiego.

Ad. 1d. W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa własności do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez sprzedaż w myśl art. 2 pkt 22 ww. ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Gmina zamierza pozyskać i sprzedać drzewa rosnące na gruncie nabytym w wyniku zamiany, dotyczy to działek o nr:

Nr 209/20 - w części w terenach o symbolu 2.8. US 2/4, w części w terenach o symbolu 2.8.US 2/1,

Nr 432/2 - w terenach o symbolu 2.8. US 2/3,

Nr 432/3 - w terenach o symbolu LS1,

Nr 209/24 - w części w terenach o symbolu 2.8.US 2/2, w części w terenach o symbolu LS1 Czynność ta, będzie podlegała opodatkowana podatkiem VAT.

Ad. 2. Działka Nr 9 położona w Radocynie, jest niezabudowana, stanowi łąkę położoną pomiędzy główną drogą we wsi, a potokiem „W.”, teren jest miejscowo podmokły. Na działce tej możliwa jest zabudowa w terenach o symbolu 1.2 ML, który obejmuje powierzchnię 1,2006 ha.

Działki nr 25/3 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest w całości w terenach o symbolu 6.2 KDg/l.

Działka 25/8 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest, w części w terenach o symbolu 6.2 KDg/l, w części w terenach o symbolu 7.1aE.

Ad. 3. Na pytanie tut. organu Ad. 3 a-j Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zamiany nie były budynki i budowle.

Ad. 4. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy S., przeznaczenie działki o symbolu LSN oznacza, że nie jest ona przeznaczona pod zabudowę, plan nie dopuszcza dla działki o takim symbolu żadnej zabudowy.

Ad. 5. Działki nr 9, 25/3, 25/8 zostały nabyte nieodpłatnie z mocy prawa (w drodze tzw. Procesu komunalizacji mienia Skarbu Państwa), a zatem czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie oddawała ww. działek do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, oraz nie ponosiła też na przedmiotowe nieruchomości żadnych nakładów.

Ad. 6. Prawo własności działek Gmina S. nabyta w drodze komunalizacji z mocy prawa,

działka 9 - R.

Decyzja Urzędu Wojewódzkiego w N. S. z dnia 20 czerwca 1991 r. stwierdzająca nabycie przez Wnioskodawcę z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości.

działki 25/3, 25/8 – C.

Decyzja Wojewody M. z dnia 19 lipca 2013 r., stwierdzająca, że 27 maja 1990 r. Wnioskodawca nabył z mocy prawa, nieodpłatnie, prawo własności tej nieruchomości.

Ad. 7. Na pytanie tut. Organu „Czy nabycie przez Wnioskodawcę ww. działek było czynnością udokumentowaną fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę, jeśli nie to dlaczego? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek).” Wnioskodawca odpowiedział, że nie, prawo własności wszystkich działek Wnioskodawca nabył w drodze komunalizacji z mocy prawa nieodpłatnie.

Ad. 8. Na pytanie tut. organu „Czy dostawa tych działek na rzecz Wnioskodawcy była czynnością podlegającą opodatkowaniu (chociażby z tego podatku zwolnioną) czy też była to czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT? (proszę podać odrębnie dla każdej z działek).” Wnioskodawca odpowiedział, że nie, prawo własności wszystkich działek Wnioskodawca nabył w drodze komunalizacji z mocy prawa nieodpłatnie.

W piśmie z 5 sierpnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że działki nr 9, 25/3, 25/8 zostały nabyte przez Wnioskodawcę nieodpłatnie z mocy prawa w drodze tzw. „Procesu komunalizacji mienia Skarbu Państwa” i nigdy nie były wykorzystywane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u., w szczególności nie byty oddane w najem, dzierżawę, użytkowanie wieczyste, nie zostały obciążone ograniczonym prawem rzeczowym. Działki te nie były zatem nigdy przedmiotem czynności podlegających ustawie o podatku VAT. Jedyne funkcje, które Wnioskodawca spełniał w odniesieniu do tych nieruchomości to funkcje właścicielskie. Dodatkowo na uwagę zasługuje fakt, że intencją Wnioskodawcy nigdy nie było wykorzystywanie tych nieruchomości dla potrzeb działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u.

Nieruchomości przeznaczone do zbycia to grunty niezabudowane - nieutwardzone drogi.

Na przedmiotowych działkach Wnioskodawca nie ponosił żadnych nakładów. Nie ingerował również w ich strukturę, nie uzbrajał tego terenu, nie prowadził działań marketingowych w celu zainicjowania późniejszej sprzedaży. Wskazane grunty mające stać się przedmiotem zamiany pozostają więc w niezmienionym stanie od momentu nabycia ich własności przez Wnioskodawcę w drodze komunalizacji, aż do momentu zbycia.

Wnioskodawca stał się więc jedynie podmiotem pełniącym funkcje właścicielskie w stosunku do przedmiotowych nieruchomości. Ponadto nastąpiło to z mocy prawa - na podstawie p.w.u.s.t. Na nabycie to Wnioskodawca nie miał wpływu. Stał się właścicielem powyższych nieruchomości bez swej woli w tym zakresie. Uznać ponadto należy, że nabycie wspomnianych uprawnień właścicielskich nastąpiło w konsekwencji czynności, z którymi nie wiązało się prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Dodatkowo objęte wnioskiem grunty niezabudowane nie były w jakikolwiek sposób wykorzystywane przez Wnioskodawcę. W związku z tym nie były także wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów u.p.t.u.

W związku z powyższym Wnioskodawca zyskał uprawnienia właścicielskie w stosunku do ww. gruntów niejako niezależnie od woli, czy potrzeb jego włodarzy - zostały mu przekazane jako uprawnionej jednostce samorządu terytorialnego. Jednocześnie jednak nie był zmuszony do ponoszenia jakichkolwiek kosztów bądź podejmowania dodatkowych działań dotyczących tychże gruntów. Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca nabył nieruchomości wyłącznie w związku z wykonywaniem zadań publicznych określonych w odrębnych ustawach, a ściślej rzecz ujmując jako uprawniona do tego na mocy przepisów szczególnych jednostka samorządowa.

Nie sposób więc stwierdzić, że zbycie nabytych w takich okolicznościach nieruchomości wypełniałoby ustawową definicję wykonywania działalności gospodarczej wyrażoną w przepisie art. 15 ust. 2 u.p.t.u. W szczególności nie można uznać, iż Wnioskodawca podejmował czynności polegające na wykorzystywaniu towarów (w tym przypadku gruntów) w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Fakt, iż Wnioskodawca zyskał w stosunku do gruntów funkcje o charakterze właścicielskim - a samo ich nabycie nastąpiło w sposób całkowicie nieodpłatny - nie jest wystarczające dla uznania, że można mówić w takim przypadku o wykonywaniu przez podatnika działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u. Nie są bowiem, poprzez opisywane okoliczności, wypełnione przestanki uzasadniające uznanie działań Wnioskodawcy za wykonywanie działalności gospodarczej. Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż w odniesieniu do Wnioskodawcy, warunek konstytuowany przez art. 15 ust. 1 i 2 u.p.t.u. nie zostaje spełniony, a co za tym idzie, art. 15 ust. 6 tejże ustawy nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do powyższego stanu faktycznego. Przedmiotowe nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane do prowadzenia czynności handlowych, wytwórczych czy usługowych, bądź innych podlegających ustawie o podatku VAT.

Czynności podejmowane przez Gminę w stosunku do nabytych w wyniku komunalizacji nieruchomości nie wchodzą w zakres działalności gospodarczej, co skutkuje niemożnością ich opodatkowania podatkiem VAT.

Odpowiadając wprost na ww. pytanie Wnioskodawca stwierdza, że nie wykorzystywał ww. działek na cele działalności zwolnionej, a to z tego względu, że działki te nie były przedmiotem czynności podlegających ustawie o podatku VAT. Nie można więc mówić o zwolnieniu od tego podatku w sytuacji, gdyż w stosunku do ww. działek nie były podejmowane czynności, do których ma zastosowanie ustawa o podatku VAT. Przy nabyciu ww. działek Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, gdyż nabycie ww. działek przez Wnioskodawcę nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i nie wystąpił przy nabyciu podatek VAT.

Prawo własności wszystkich działek Wnioskodawca nabył w drodze komunalizacji z mocy prawa nieodpłatnie. Nabycie wszystkich tych działek na rzecz Wnioskodawcy było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy nieruchomości gruntowe zbyte przez Wnioskodawcę na rzecz Nadleśnictwa powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT?
  2. Jaką stawkę podatkową podatku VAT należało zastosować do gruntów będących przedmiotem wymiany, w przypadku uznania, że grunty te nie korzystały ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT?
  3. Czy zamiar wydzierżawienia podatnikowi podatku VAT gruntów nabytych przez Wnioskodawcę w wyniku wymiany oraz zamiar pozyskania i sprzedaży drzew rosnących na tych gruntach upoważniał Wnioskodawcę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wartości gruntu nabytego przez Wnioskodawcę w wyniku wymiany?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko uzupełnione pismem z 5 sierpnia 2016 r.):

1.Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami - w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacii energii. Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy precyzuje, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jako właściciel. Mając na uwadze cytowane przepisy nieruchomości gruntowe podlegające wymianie są towarami, natomiast wymiana gruntów stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Stosowanie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Mając na względzie wymienione przepisy działki Wnioskodawcy będące przedmiotem wymiany klasyfikowanie w planie zagospodarowania przestrzennego jako: Lsn - lasy niepaństwowe i zadrzewienia, 4.1.R-tereny rolne, 5.1.WS - tereny wód, 6.2.KD, 6.2.KDg/L - drogi, czy istniejące linie elektroenergetyczne - 7.1aE zdaniem Wnioskodawcy korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, natomiast część działki oznaczonej w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego symbolem 1.2 ML - jako teren zabudowy rekreacyjnej i letniskowej była opodatkowana podatkiem VAT.

2.Do gruntów niezabudowanych oznaczonych symbolem 1.2 ML zdaniem Wnioskodawcy właściwą była stawka opodatkowania w wysokości 23%, gdyż grunty te zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. były terenami budowlanymi, ponieważ zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone były pod zabudowę rekreacyjną i letniskową.

W przypadku uznania, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego jest nieprawidłowe, a w związku z tym zbycie w formie zamiany nieruchomości otrzymanych na mocy przepisów p.w.u.s.t. oraz niewykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zdaniem Wnioskodawcy, należy przyjąć, że czynność ta będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, wyrażonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 u.p.t.u.

Działka 9 – R.

Decyzja Urzędu Wojewódzkiego w N. S. z dnia 20 czerwca 1991 r. stwierdzająca nabycie przez Gminę Sękowa z mocy prawa nieodpłatnie własności nieruchomości.

Działka Nr 9 położona w R., jest niezabudowana, stanowi łąkę położoną pomiędzy główną drogą we wsi, a potokiem „W.”, teren jest miejscowo podmokły. Na działce tej możliwa jest zabudowa w terenach o symbolu 1.2 ML, który obejmuje powierzchnię 1,2006 ha.

1.2. ML - Tereny zabudowy rekreacyjnej i letniskowej. Zabudowa rekreacyjna jest podstawowym przeznaczeniem terenu.

Dopuszcza się garaże wolnostojące do 2 stanowisk, oraz małe budynki gospodarcze o powierzchni zabudowy do 30 m2.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Z uwagi na przeznaczenie opisanej działki w planie zagospodarowania przestrzennego Gminy pod zabudowę rekreacyjną/letniskową, planowana sprzedaż działki w formie zamiany, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem stosownie do treści art. 41 ust. 1 w zw. z 146a pkt 1 ustawy, dostawa ww. działki, podlegać będzie opodatkowaniu wg 23% stawki podatku.

Działka 25/3 – C.

Decyzja Wojewody M. z dnia 19 lipca 2013 r., stwierdzająca, że 27 maja 1990 r. Gmina S. nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie, prawo własności tej nieruchomości.

Działka nr 25/3 o powierzchni 0,18 ha położona w C. zaklasyfikowana jest w ewidencji gruntów jako dr - drogi.

Działka nr 25/3 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest w całości w terenach o symbolu 6.2 KDg/l - droga gminna klasy L.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nabył nieruchomość, w drodze decyzji administracyjnej, a więc Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej budowli, a zatem przy dostawie drogi - budowli, Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Działka 25/8 – C.

Decyzja Wojewody z dnia 19 lipca 2013 r., stwierdzająca, że 27 maja 1990 r. Gmina S. nabyła z mocy prawa, nieodpłatnie, prawo własności tej nieruchomości.

Działka nr 25/8 o powierzchni 0,08 ha położona w C. zaklasyfikowana jest w ewidencji gruntów jako dr - drogi. Działka 25/8 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest, w części w terenach o symbolu 6.2 KDg/l - Droga gminna klasy L, w części w terenach o symbolu 7.1aE - Istniejące linie elektroenergetyczne napowietrzne średniego napięcia 15 kV wraz ze stacjami transformatorowymi 15/0,4 kV - do utrzymania, modernizacji i rozbudowy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nabył nieruchomość w drodze decyzji administracyjnej a więc Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości oraz Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej budowli, z zatem przy dostawie drogi - budowli, Wnioskodawcy przysługiwać będzie zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, a zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

3.Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Nabyte grunty będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych (umowa dzierżawy, wycinka i sprzedaż drewna), uprawniło Wnioskodawcę na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie gruntów w drodze zamiany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

  • za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy przez Wnioskodawcę (w ramach zamiany) na rzecz Nadleśnictwa G. niezabudowanych działek nr 9, 25/3 i 25/8,
  • za nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę działek w drodze przedmiotowej zamiany.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 380 ze zm.), rzeczami są tylko przedmioty materialne.

Należy wskazać, że przedmiotami stosunków prawnych są dobra materialne i niematerialne. Wśród dóbr materialnych wyróżniamy m.in. rzeczy, a te z kolei dzieli się na nieruchomości i rzeczy ruchome.

Na podstawie art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

W myśl art. 603 Kodeksu cywilnego, przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na druga stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy.

Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycje odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży. Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Zatem grunt spełnia definicję towaru określoną art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż (zamiana) stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług określona jest w art. 41 ust. 1 ustawy i wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Definicja terenów budowlanych zawarta została w art. 2 pkt 33 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jako akt prawa miejscowego wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem, w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 199 ze zm.), ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy

-przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Natomiast art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O charakterze danego gruntu powinien więc rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego istotna jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na postawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług na podstawie aktu notarialnego rep. A nr 6710/2015 r. z dnia 23 listopada 2015 r. dokonał zamiany nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Wnioskodawcy na grunty Skarbu Państwa - Nadleśnictwo G.

Przedmiotem zamiany przez Wnioskodawcę na rzecz Nadleśnictwa były m.in. 3 działki niezabudowane położone:

  • w miejscowości R: działka nr 9,
  • w miejscowości C.: działka nr 25/3 oraz działka nr 25/8.

Dla ww. działek ewidencyjnych nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Wnioskodawca stwierdził, we wniosku z 25 kwietnia 2016 r., że te działki będące przedmiotem zamiany były niezabudowane.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego:

  • działka nr 9 o pow. 2,5600 ha – w części o pow. 1,0736 ha położona jest w terenach o symbolu 1.2 ML, w części o pow. 0,1270 ha położona jest w terenach o symbolach 1.2ML i 5.1.WS/zz, w części o pow. 1,3594 ha położona jest w terenach o symbolach 4.1 R, i 6.2.KD,
  • działka Nr 25/3 o pow. 0,1800 ha w całości położona jest w terenach o symbolu 6.2.KDg/L,
  • działka Nr 25/8 o pow. 0,0800 ha w części położona jest w terenach o symbolu 6.2KDg/L w części w terenach o symbolu 7.1aE.

Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie opodatkowania sprzedaży m.in. działek nr 9, 25/3, 25/8 (w ramach wskazanej zamiany).

Odnosząc się do przedmiotowej kwestii w pierwszej kolejności stwierdzić należy, że z wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że działki nr 9, 25/3, 25/8, które były przedmiotem zamiany przez Wnioskodawcę z Nadleśnictwem G. są działkami niezabudowanymi. We wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca bowiem stwierdza wprost, że działki będące przedmiotem zamiany (działki nr 9, 25/3, 25/8) były niezabudowane objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy S. zatwierdzonym Uchwałą Nr XVII/112/2004 Rady Gminy S. z dnia 26 listopada 2004 r. Dla przedmiotowych działek Wnioskodawca wskazał zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. przeznaczenie.

Jednocześnie w piśmie z 8 lipca 2016 r. na wątpliwości tut. organu zawarte w wezwaniu nr IBPP1/4512-309/16/MS z 27 czerwca 2016 r. (pytanie nr 2) Wnioskodawca wskazał, że „Działka Nr 9 położona w R., jest niezabudowana, stanowi łąkę położoną pomiędzy główną drogą we wsi, a potokiem „W.”, teren jest miejscowo podmokły. Na działce tej możliwa jest zabudowa w terenach o symbolu 1.2 ML, który obejmuje powierzchnię 1,2006 ha. Działka nr 25/3 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest w całości w terenach o symbolu 6.2 KDg/l. Działka 25/8 jest niezabudowana, stanowi teren obok drogi gminnej, w planie zagospodarowania przestrzennego położona jest, w części w terenach o symbolu 6.2 KDg/l, w części w terenach o symbolu 7.1aE. Dodając jednocześnie w odniesieniu do tych działek, że przedmiotem zamiany nie były budynki i budowle.

Powyższe w odniesieniu do działek nr 9, 25/3 i 25/8 Wnioskodawca potwierdził w piśmie z 8 sierpnia 2016 r.

Zatem w świetle przedstawionego opisu sprawy działki nr 9, 25/3 i 25/8 będące przedmiotem zamiany na rzecz nadleśnictwa G. są działkami niezabudowanymi.

Odnosząc się do opodatkowania dostawy działek niezabudowanych na rzecz Nadleśnictwa G. w ramach przedmiotowej zamiany wskazać należy, że grunty niezabudowane podlegają zwolnieniu z VAT w przypadku gdy nie stanowią terenów budowlanych. Natomiast tereny budowlane – stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy – to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 290), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Odnosząc przedstawiony wyżej opis sprawy do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, że niezabudowana działka nr 9 o pow. 2,5600 ha zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego w całości stanowi teren budowlany, gdyż w części objętej symbolem 1.2ML zgodnie z planem istnieje możliwość przeznaczenia jej pod zabudowę rekreacyjną i letniskową, w części objętej symbolem 5.1.WS/zz dopuszcza się roboty w zakresie prowadzenia dróg i inwestycji liniowych uzbrojenia terenu oraz lokalizację obiektów służących poprawie warunków ekologicznych zlewni (w tym indywidualne oczyszczalnie ścieków) na warunkach szczególnych w zakresie posadowienia obiektu, określanych każdorazowo przez właściwy organ gospodarki wodnej, z kolei w części oznaczonej symbolem 4.1.R dopuszczona jest realizacja małych budynków gospodarczych związanych z pszczelarstwem oraz dopuszcza się realizację zabudowy związanej z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, podstawowego uzbrojenia terenu, dróg dojazdowych, niekubaturowych urządzeń sportu i rekreacji, w uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Przyrody dopuszcza się realizację elektrowni wiatrowych, a w części oznaczonej symbolem 6.2.KD dopuszcza się usytuowanie dróg niepublicznych w zrozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych oraz innych dróg wewnętrznych i dróg dojazdowych. Działka ta w całości przeznaczona jest zatem pod zabudowę wskazanymi wyżej obiektami będącymi budynkami i budowlami.

Niezabudowana działka nr 25/3 o pow. 0,1800 ha, która zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest symbolem 6.2.KDg/L również w całości stanowi teren budowlany gdyż przeznaczona jest na drogę gminną klasy L (która spełnia definicję budowli).

Również niezabudowana działka nr 25/8 o pow. 0,0800 ha zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego w całości stanowi teren budowlany, gdyż w części objętej symbolem 6.2.KDg/L przeznaczona jest na drogę gminną klasy L, natomiast w części objętej symbolem 7.1aE dopuszcza się – w terenach rolnych „R” (z wyłączeniem terenów objętych ochroną konserwatorską i ochroną krajobrazu otwartego oznaczonych dodatkowym symbolem „/k”) realizację nowych linii i stacji transformatorowych, stosownie do potrzeb i odpowiednich rozwiązań technicznych, pod warunkiem zachowania innych ustaleń planu (linie elektroenergetyczne spełniają definicję budowli).

Mając na uwadze, że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza na działkach mających być przedmiotem dostawy (w ramach zamiany) wybudowanie na wskazanych działkach obiektów budowlanych zgodnie z przepisami ustawy Prawo budowlane, stwierdzić należy, iż działki nr 9, 25/3, 25/8 stanowią teren przeznaczony pod zabudowę, zatem są terenem budowlanym.

Tym samym dostawa działek nr 9, 25/3, 25/8 jako gruntu przeznaczonego pod zabudowę nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy cyt. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Jak bowiem wyżej stwierdzono działki 9, 25/3, 25/8 mające być przedmiotem dostawy dla celów podatku VAT traktowane są jako teren niezabudowany, który stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, gdyż zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczony pod zabudowę.

Wskazać w tym miejscu należy, że skoro nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany) to należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że na jego podstawie korzysta ze zwolnienia dostawa gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • dostawa dotyczy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • dokonującemu dostawy towarów nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, że korzystanie ze zwolnienia od podatku VAT nie jest możliwe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie wykorzystywał działek nr 9, 25/3, 25/8, które były przedmiotem sprzedaży w ramach wskazanej we wniosku zamiany do jakiejkolwiek działalności, w tym w szczególności do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, której zakres zakreślają przepisy art. 136 ww. Dyrektywy. Wnioskodawca stwierdza bowiem, że „działki nr 9, 25/3, 25/8 zostały nabyte przez Wnioskodawcę nieodpłatnie z mocy prawa w drodze tzw. „Procesu komunalizacji mienia Skarbu Państwa” i nigdy nie były wykorzystywane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u., w szczególności nie byty oddane w najem, dzierżawę, użytkowanie wieczyste, nie zostały obciążone ograniczonym prawem rzeczowym. Działki te nie były zatem nigdy przedmiotem czynności podlegających ustawie o podatku VAT. Jedyne funkcje, które Wnioskodawca spełniał w odniesieniu do tych nieruchomości to funkcje właścicielskie. Dodatkowo na uwagę zasługuje fakt, że intencją Wnioskodawcy nigdy nie było wykorzystywanie tych nieruchomości dla potrzeb działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u.”. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie wykorzystywał ww. działek na cele działalności zwolnionej, a to z tego względu, że działki te nie były przedmiotem czynności podlegających ustawie o podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że „prawo własności wszystkich działek Wnioskodawca nabył w drodze komunalizacji z mocy prawa nieodpłatnie. Nabycie wszystkich tych działek na rzecz Wnioskodawcy było czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT”.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe, ponieważ nieruchomości, które były przedmiotem zamiany - działki nr 9, 25/3, 25/8 - nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności zwolnionej od podatku, Wnioskodawca nie był uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W konsekwencji przedmiotową dostawę nieruchomości Wnioskodawca był zobowiązany opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Zatem z uwagi na to, iż do dostawy niezabudowanych działek nr 9, 25/3, 25/8 w ramach wskazanej zamiany nie znajdą zastosowania zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT - dostawa przedmiotowych działek podlegała opodatkowaniu wg 23% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie opodatkowania dostawy działek nr 9, 25/3, 25/8, należało uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, że Wnioskodawca w swoim stanowisku stwierdził, że działka nr 9 podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, natomiast działki nr 25/3 i 25/8 korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane w całości w odniesieniu do opodatkowania działek nr 9, 25/3 i 25/8 należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabycia przez Wnioskodawcę działek w drodze wskazanej we wniosku zamiany stwierdzić należy, że podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W świetle art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT nabył w drodze zamiany 7 działek niezabudowanych, wyodrębnionych geodezyjnie położonych w M. o nr: 209/18, 209/20, 432/2, 432/3, 209/24, 209/10, 209/13.

Na pytanie tut. organu „Czy czynność przeniesienia własności ww. działek na rzecz Wnioskodawcy była czynnością opodatkowaną (niekorzystającą ze zwolnienia - jeżeli tak to dlaczego), udokumentowaną fakturą VAT wystawioną na Wnioskodawcę”, Wnioskodawca stwierdził, że stawką podatku VAT w wysokości 23% opodatkowane były działki o nr: 209/18, 209/20, 432/2, 209/24, 209/10, 209/13. Natomiast przeniesienie własności działki o nr 432/3 - położonej w terenach o symbolu LSI, było czynnością korzystającą ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9. Transakcja była udokumentowana jedną fakturą obejmującą wszystkie działki ze względu na zawarcie jednej umowy.

Natomiast na pytanie tut. organu „Czy wszystkie nabyte w drodze zamiany nieruchomości (działki) Wnioskodawca będzie wydzierżawiał na rzecz wskazanej we wniosku spółki z o.o. i czy czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.” Wnioskodawca stwierdził, że „Nabyte przez Wnioskodawcę grunty będą wykorzystywane do odpłatnej dzierżawy (na podstawie umowy cywilnoprawnej) Spółce z o.o. - właścicielowi wyciągu narciarskiego, celem poszerzenia istniejących tras zjazdowych oraz urządzenia nowej trasy. Dzierżawa jako czynność cywilnoprawna pomiędzy odrębnymi podmiotami prawnopodatkowymi - Spółką z o.o. a Wnioskodawcą będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Dotyczy to działek o nr:

  • 209/18 - część o powierzchni 703 m2,
  • 209/20 - część o powierzchni 755 m2 z przeznaczeniem do wyłączenia z produkcji leśnej pod poszerzenie istniejącej nartostrady przy wyciągu na M.,
  • 209/10 (Ls) - część o pow. 1000 m2 z przeznaczeniem do używania na potrzeby posadowienia oraz eksploatacji istniejących urządzeń do dośnieżania,
  • 209/13 (Ls) - część o pow. 739 m2 z przeznaczeniem do używania na potrzeby posadowienia oraz eksploatacji istniejącego zbiornika wody do śnieżenia stoku narciarskiego.

Z kolei na pytanie tut. organu „Czy z wszystkich nabytych w drodze zamiany nieruchomości (działek) Wnioskodawca zamierza pozyskać i sprzedać drewno i czy czynność sprzedaży pozyskanego drewna będzie opodatkowana podatkiem VAT, czy będzie korzystać ze zwolnienia od podatku.” Wnioskodawca stwierdził, że zamierza pozyskać i sprzedać drzewa rosnące na gruncie nabytym w wyniku zamiany, dotyczy to działek o nr:

Nr 209/20 - w części w terenach o symbolu 2.8. US 2/4, w części w terenach o symbolu 2.8.US 2/1,

Nr 432/2 - w terenach o symbolu 2.8. US 2/3 Nr 432/3 - w terenach o symbolu LS1,

Nr 209/24 - w części w terenach o symbolu 2.8. US 2/2, w części w terenach o symbolu LS1 Czynność ta, będzie podlegała opodatkowana podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie działek nr 209/20, 432/12, 209/24, gdyż w tym zakresie spełnione zostały warunki określone w art. 86 ust. 1 tzn. odliczenia tego dokonał podatnik podatku od towarów i usług oraz działki te, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane w całości do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż pozyskanego z nich drewna będzie opodatkowana podatkiem VAT).

Natomiast w odniesieniu do działek nr 209/18, 209/10, 209/13 Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia tylko części podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej ich nabycie to jest w części w jakiej zostaną wydzierżawione gdyż tylko w tym zakresie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z kolei w odniesieniu do nabycia działki nr 432/3 Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż jak stwierdził Wnioskodawca dostawa tej działki korzystała ze zwolnienia od podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie uprawnienia do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie gruntów w drodze zamiany należało, uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wydana interpretacja traci swą ważność.

Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena prawidłowości opodatkowania i zwolnienia dostawy na rzecz Wnioskodawcy działek nr 209/18, 209/20, 432/2, 209/24, 209/10, 209/13, 432/3 gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania jak również nie przedstawił własnego stanowiska w sprawie. Kwestie te zostały przyjęte przez tut. organ jako opis stanu faktycznego, który nie podlegał ocenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj