Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-717/16-2/KS
z 30 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 2015, poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2016 r. (data wpływu 14 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna w gospodarstwie rolnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży drewna w gospodarstwie rolnym.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość gruntową - gospodarstwo rolne o pow. 12,9022 ha. Jednocześnie, z tym dniem na podstawie art. 36 ust. 1 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4, art. 7, art. 16 ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników, Wnioskodawczyni zaczęła podlegać ubezpieczeniu społecznemu.


Jako rolnik od 20.08.2015 r. Wnioskodawczyni wykupiła także obowiązkowe ubezpieczenie OC z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Wnioskodawczyni z wykształcenia również jest rolnikiem.


Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka ta oznaczona jest symbolem LZR oraz R a w studium zagospodarowania przestrzennego posiada ona status działki pod produkcję rolnej oraz zieleń parkową. Na jej terenie znajduje się park podworski o charakterze krajobrazowym, dlatego obiekt ten jest pod stałą opieką konserwatora zabytków. Celem Wnioskodawczyni jest przywrócenie dawnej świetności gospodarstwa rolnego oraz parku. Aby Wnioskodawczyni mogła zrealizować powyższe zamiary musi uporządkować teren w taki sposób, który umożliwi jej produkcję rolną i sadowniczą. Aby móc wykonać niezbędne prace prace we wrześniu 2015 r. zakupiła traktor i do chwili obecnej go użytkuje. Ponadto Wnioskodawczyni wystąpiła o warunki zabudowy zagrodowej i je otrzymała. Uprawomocnią się one 30.06.2016 r. - wtedy Wnioskodawczyni wystąpi z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Niestety poprzedni właściciel nieruchomości rolnej nie interesował się nią, co doprowadziło do dewastacji obiektu oraz licznego wysiewu samosiejek drzew i krzewów na gruntach rolnych. Na terenie nieruchomości gruntowej nie ma lasu w rozumieniu ustawy o lasach. Aby Wnioskodawczyni mogła przywrócić dawną świetność parku krajobrazowego oraz prowadzić produkcje rolną i sadowniczą musi dokonać wycinki drzew i krzewów z porzuconych pól ornych oraz usunąć martwe drzewa. Wnioskodawczyni posiada wszelkie zgody w tym zakresie z Urzędu Gminy oraz od konserwatora zabytków. Uporządkowanie terenu może potrwać około dwóch lat.

Wnioskodawczyni ścięte drzewa zamierza sprzedawać w formie nieprzerobionej, głównie jako drewno opałowe, kłody drzew na opał, metrowe odcinki drewna na opał, niepołupane ani nie pocięte. Wnioskodawczyni rozważa, możliwość sprzedaży drewna przerobionego na drewno opałowe połupane i pocięte. Cała wycinka drzewostanu pochodzić będzie z gruntów rolnych. Sprzedaż drewna będzie trwać, aż do moment uporządkowania gruntów rolnych, tak jak powyżej Wnioskodawczyni wspomniała, ma nadzieję, że potrwa to około dwóch lat. Sprzedaży dokonywać będzie na rzecz osób fizycznych czy innych podmiotów, między innym prowadzącymi działalność gospodarczej. Jako rolnik ryczałtowy, Wnioskodawczyni ma prawo do sprzedaży produktów rolnych oraz drewna z własnej działalności rolnej. Działania dotyczyć będą tylko i wyłącznie działalności rolnej. Wnioskodawczyni nie prowadzi ani nie będę prowadziła żadnej innej działalności zarobkowej o innym charakterze.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy sprzedając drewno z gospodarstwa rolnego, Wnioskodawczyni będzie podlegała opodatkowaniu z tytułu osiągniętych przychodów z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy jako rolnik ryczałtowy dokonując sprzedaży drewna na rzecz podatnika VAT czynnego Wnioskodawczyni będzie podlegała art. 116 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  3. Czy dokonując sprzedaży drewna na rzecz nabywcy niebędącego podatnikiem czynnym VAT Wnioskodawczyni będzie zobowiązana sporządzać umowy kupna-sprzedaży i do odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych?

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych – pyt. oznaczone nr 1. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawczyni od dnia 31.07.2015 r. jest rolnikiem z mocy ustawy z dnia 20.12.1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników. Na podstawie at. 7 i art. 16 wyżej wymienionej ustawy obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu podlega rolnik, który prowadzi gospodarstwo rolne obejmujące obszar użytków rolnych powyżej 1 ha przeliczeniowego i jeżeli nie podlega innemu ubezpieczeniu. Wnioskodawczyni spełnia te warunki ponieważ od 31.07.2015 r. jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1 ha przeliczeniowego, i nie podlega innemu ubezpieczeniu, ponieważ od 25.05.2014 r. przebywa na urlopie bezpłatnym. Prace jakie będą wykonywane na terenie gospodarstwa rolnego będą miały charakter porządkowy (a więc usunięcia drzew martwych i porastających na polach). Art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokładnie definiuje działalność rolniczą. Zgodnie z przytoczonym wyżej artykułem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za działalność rolniczą uważa się wytworzone produkty roślinne lub zwierzęce w stanie nie przetworzonym (naturalnym) z własnych upraw, hodowli i chowu w tym również produkcja materiału siewnego,szkółkarskiego, warzywniczego itp. W związku z przytoczoną definicją cięcie i sprzedaż drewna z własnego gospodarstwa rolnego w ramach porządkowania zadrzewienia i zakrzewienia śródpolnego mieści się w definicji działalności rolniczej, a nie działalności gospodarczej. Potwierdzają to przepisy ustawy Ordynacja podatkowa jak i o swobodzie działalności gospodarczej. Art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa podaje definicję działalności gospodarczej, którą należy rozumieć jako działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.


Definicja działalności rolniczej – dla potrzeb powoływanej ustawy - została zawarta w art. 2 ust. 2. W myśl tej definicji działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

Z definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ww. ustawy wynika, że działalność rolnicza to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), w tym również produkcja.


Podkreślenie wymaga, że elementami istotnymi tej definicji są nie tylko określenia "wytwarzanie", ale i "produkt roślinny", i "stan nieprzetworzony (naturalny)" oraz "produkcja". Jeżeli chodzi o określenie "wytwarzanie" to oznacza ono: produkować, wyrabiać coś, powodować powstanie czegoś, tworzyć, kształtować (Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 1292); spowodować powstanie czegoś, zrobić coś, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 704). Z kolei słowo "produkt" oznacza: dobro materialne powstałe w wyniku procesu produkcji (Słownik języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 854); to co powstało w wyniku procesu produkcji, co zostało wytworzone w procesie produkcji (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 564). Określenie zaś "produkcja" to: zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 563); wytwarzanie dóbr materialnych, zajmowanie się produkcją czegoś (Słownik języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 854).

Zatem określenie "działalność rolnicza" to działalność polegająca na produkcji - a więc zorganizowanej działalności ludzkiej - dóbr materialnych o charakterze roślinnym lub zwierzęcym. Bez wątpienia drzewa i krzewy są roślinami i dobrami materialnymi lecz trudno przyjąć, by były one wytworem zorganizowanej działalności ludzkiej, skoro z treści opisu zdarzenia przyszłego wywieść należy, że pochodzą one z tzw. samosiejek, co wyklucza je jako wytwór zorganizowanej działalności ludzkiej. Natomiast nie budzi wątpliwości, że drzewa (samosiejki), to produkty w stanie nieprzetworzonym (naturalnym). Podkreślić przy tym należy, że w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w dalszej części tego przepisu po słowach "w tym" zostały wskazane przykłady wytworów działalności rolniczej, Wśród nich wskazano np. produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą.

W związku z powyższym, nie można podzielić poglądu Wnioskodawczyni, że cięcie i sprzedaż drewna z własnego gospodarstwa rolnego w ramach porządkowania zadrzewienia i zakrzewienia śródpolnego mieści się w definicji działalności rolniczej, a nie działalności gospodarczej.

W żadnym z przykładów określonych w art. 2 ust. 2 powoływanej ustawy, ustawodawca nie wskazał, by zaliczyć do działalności rolniczej pośrednie efekty tej działalności – co ma miejsce w rozpatrywanym przypadku. W ocenie tut. Organu podatkowego nie można przyjąć, że przychody uzyskiwane prze podatników „przy okazji” prowadzenia działalności rolniczej objęte są zakresem art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z analizy art. 2 ust. 2 tej ustawy wynika, że do działalności rolniczej ustawodawca zalicza tylko efekty bezpośrednie tej działalności. Takie rozumienie tej definicji jest istotne także dlatego, że przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, określa wyjątek od zasady opodatkowania przychodów podatkiem dochodowym od osób fizycznych. To zaś oznacza obowiązek ścisłej, nierozszerzającej wykładni pojęcia "działalność rolnicza". Zatem z definicji działalności rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przykładowo wymienionych w niej produktów będących wytworami tej działalności wynika, że są nimi tylko produkty bezpośredniej działalności rolniczej.

Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się przychody pochodzące (a nie „związane”) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ustawy. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do działalności opisane we wniosku - polegającej na cięciu i sprzedaży drewna. Przychody z tego rodzaju działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - w niniejszej sprawie z pozarolniczej działalności gospodarczej.


Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w przepisie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Podstawowe znaczenia ma sposób wykonywania tej działalności – a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie jej na własny rachunek i ryzyko.


Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, w sposób ciągły.


Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  • jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  • wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter. Przy czym o ciągłości nie przesądza sprzedaż danej produktu lub rzeczy przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  • prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.


W związku z powyższym, aby określoną działalność uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, musi ona mieć charakter zarobkowy. Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej formalnej rejestracji.

Z treści wniosku wywieść należy, że Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość gruntową - gospodarstwo rolne, na terenie którego znajduje się park. Ponieważ poprzedni właściciel nieruchomości rolnej nie interesował się nią, doprowadziło to do licznego wysiewu samosiejek drzew i krzewów na gruntach rolnych. Na terenie nieruchomości gruntowej nie ma lasu w rozumieniu ustawy o lasach. Aby Wnioskodawczyni mogła przywrócić dawną świetność parku krajobrazowego oraz prowadzić produkcje rolną i sadowniczą musi dokonać wycinki drzew i krzewów z porzuconych pól ornych oraz usunąć martwe drzewa. Wnioskodawczyni ścięte drzewa zamierza sprzedawać w formie nieprzerobionej, głównie jako drewno opałowe, kłody drzew na opał, metrowe odcinki drewna na opał, niepołupane ani nie pocięte. Wnioskodawczyni rozważa, możliwość sprzedaży drewna przerobionego na drewno opałowe połupane i pocięte. Cała wycinka drzewostanu pochodzić będzie z gruntów rolnych. Sprzedaż drewna będzie trwać, aż do moment uporządkowania gruntów rolnych, może to potrwać około dwóch lat. Sprzedaży dokonywać będzie na rzecz osób fizycznych czy innych podmiotów, między innym prowadzących działalność gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że dokonywaną przez Wnioskodawczynię sprzedaż drewna należy uznać za działalność o charakterze handlowym. Przychody z takiej działalności należy zakwalifikować do przychodów z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni, należało uznać za nieprawidłowe.


Należy przy tym zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.


Ponadto wskazać, należy, że dokumenty dołączone do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie podlegały analizie w ramach procedury wydawania interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 10 maja 2016 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj