Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-294/16-1/ASz
z 23 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 kwietnia 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej po dokonaniu centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek organizacyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej po dokonaniu centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek organizacyjnych. Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 29 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 lipca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej a także zadania wynikające z właściwości powiatu. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. C-276/14 oraz Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r. I FPS 4/15 wynika, iż gmina wraz z jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi stanowi jednego podatnika.

Obsługa finansowa Urzędu Miasta prowadzona jest przez Bank X w Warszawie, w tym obsługa wpłat podatków i opłat wnoszonych przez osoby fizyczne. Urząd Miasta nie prowadzi ewidencji wpłat przy użyciu kas rejestrujących, gdyż wszelkie wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dokonywane są za pośrednictwem banku.

Większość jednostek organizacyjnych Gminy jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2014 poz. 1544). Obowiązek ten występuje jednak w niektórych jednostkach organizacyjnych Gminy tj. w Miejskim Zarządzie Cmentarzy oraz w Ośrodku Sportu i Rekreacji. Zarząd Cmentarzy jest zakładem budżetowym powołanym w celu wykonywania zadań Gminy w zakresie utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi istniejącymi i założonymi na terenie Gminy. Zarząd Cmentarzy wykonuje swoje zadania odpłatnie z zastosowaniem opłat i cen ustalonych przez prezydenta Miasta, zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Radę Miejską. Wpłaty od osób fizycznych są ewidencjonowane na kasie rejestrującej.

Kolejną jednostką korzystającą z kas rejestrujących jest Ośrodek Sportu i Rekreacji, który jest jednostką budżetową Gminy powołaną do zaspokajania potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i sportu. W ramach swojej działalności statutowej udostępnia między innymi odpłatnie obiekty sportowo-rekreacyjne, prowadzi wypożyczalnię łyżew, organizuje naukę pływania. Wpłaty za ww. usługi ewidencjonuje na kasach fiskalnych.

Obrót łączny Gminy będzie przekraczał 150.000 zł.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że jednostki organizacyjne Gminy Miasta są zwolnione z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie następujących przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

1. Urząd Miasta:

§ 2 ust. 1

  • poz. 36 – dostawa nieruchomości,
  • poz. 38 – świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • poz. 39 – dzierżawa gruntów oraz oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste.

2. Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych: § 3 ust. 1 pkt 1

3. Dom Pomocy Społecznej: § 3 ust. 1 pkt 1

4. Dom Pomocy Społecznej im. Świętego Alberta: § 3 ust. 1 pkt 1

5. Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności: § 3 ust. 1 pkt 1

6. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej: § 3 ust. 1 pkt 1

7. Powiatowy Inspektorat nadzoru Budowlanego: § 3 ust. 1 pkt 1

8. Powiatowy Urząd Pracy: § 3 ust. 1 pkt 1

9. Straż Miejska: § 3 ust. 1 pkt 1

10. Ośrodek Interwencji Kryzysowej i Wsparcia Ofiar Przemocy: § 3 ust. 1 pkt 1

11. Centrum Informacji: § 3 ust. 1 pkt 1

12. Zarząd Dróg i Komunikacji:

§ 2 ust. 1

  • poz. 15 – pozostały transport lądowy pasażerski miejski i podmiejski

13. Zespół Żłobków: § 3 ust. 1 pkt 1

14. Przedszkole Publiczne nr 1: § 3 ust. 1 pkt 1

15. Przedszkole Publiczne nr 3: § 3 ust. 1 pkt 1

16. Przedszkole Publiczne nr 4: § 3 ust. 1 pkt 1

17. Przedszkole Publiczne nr 5: § 3 ust. 1 pkt 1

18. Przedszkole Publiczne nr 6: § 3 ust. 1 pkt 1

19. Przedszkole Publiczne nr 8: § 3 ust. 1 pkt 1

20. Przedszkole Publiczne nr 12: § 3 ust. 1 pkt 1

21. Przedszkole Publiczne nr 13: § 3 ust. 1 pkt 1

22. Przedszkole Publiczne nr 14: § 3 ust. 1 pkt 1

23. Przedszkole Publiczne nr 15: § 3 ust. 1 pkt 1

24. Przedszkole Publiczne nr 17: § 3 ust. 1 pkt 1

25. Przedszkole Publiczne nr 18: § 3 ust. 1 pkt 1

26. Przedszkole Publiczne nr 19:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

27. Przedszkole Publiczne nr 20: § 3 ust. 1 pkt 1

28. Przedszkole Publiczne nr 21: § 3 ust. 1 pkt 1

29. Przedszkole Publiczne nr 24: § 3 ust. 1 pkt 1

30. Przedszkole Publiczne nr 26: § 3 ust. 1 pkt 1

31. Przedszkole Publiczne nr 27: § 3 ust. 1 pkt 1

32. Przedszkole Publiczne nr 29: § 3 ust. 1 pkt 1

33. Przedszkole Publiczne nr 31: § 3 ust. 1 pkt 1

34. Przedszkole Publiczne nr 32: § 3 ust. 1 pkt 1

35. Przedszkole Publiczne nr 33: § 3 ust. 1 pkt 1

36. Przedszkole Publiczne nr 34: § 3 ust. 1 pkt 1

37. Przedszkole Publiczne nr 35: § 3 ust. 1 pkt 1

38. Szkoła Podstawowa nr 2:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

39. Szkoła Podstawowa nr 3:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

40. Szkoła Podstawowa nr 5:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

41. Szkoła Podstawowa nr 8:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

42. Szkoła Podstawowa nr 9:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

43. Szkoła Podstawowa nr 10:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

44. Szkoła Podstawowa nr 11:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

45. Szkoła Podstawowa nr 14:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

46. Szkoła Podstawowa nr 15:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

47. Szkoła Podstawowa nr 18:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

48. Gimnazjum nr 2: § 3 ust. 1 pkt 1

49. Gimnazjum nr 4: § 3 ust. 1 pkt 1

50. Gimnazjum nr 6: § 3 ust. 1 pkt 1

51. Gimnazjum nr 11: § 3 ust. 1 pkt 1

52. I Liceum Ogólnokształcące: § 3 ust. 1 pkt 1

53. III Liceum Ogólnokształcące: § 3 ust. 1 pkt 1

54. V Liceum Ogólnokształcące: § 3 ust. 1 pkt 1

55. VII Liceum Ogólnokształcące: § 3 ust. 1 pkt 1

56. XVI Liceum Ogólnokształcące: § 3 ust. 1 pkt 1

57. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

58. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2: § 3 ust. 1 pkt 1

59. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

60. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 5:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

61. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 6:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

62. Zespół Szkół Budowlanych: § 3 ust. 1 pkt 1

63. Zespół Szkół Ekonomiczno-Ogrodniczych: § 3 ust. 1 pkt 1

64. Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

65. Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych: § 3 ust. 1 pkt 1

66. Zespół Szkół Muzycznych: § 3 ust. 1 pkt 1

67. Zespół Szkół Plastycznych:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

68. Zespół Szkół Sportowych:

§ 2 ust. 1

  • poz. 45 – usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu

§ 3 ust. 1 pkt 1

69. Zespół Szkół Techniczno-Zawodowych: § 3 ust. 1 pkt 1

70. Zespół Szkół Technicznych: § 3 ust. 1 pkt 1

71. Zespół Szkół Specjalnych dla Niesłyszących i Słabo Słyszących: § 3 ust. 1 pkt 1

72. Zespół Specjalnych Szkół Przyszpitalnych: § 3 ust. 1 pkt 1

73. Bursa Międzyszkolna: § 3 ust. 1 pkt 1

74. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy: § 3 ust. 1 pkt 1

75. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna: § 3 ust. 1 pkt 1

76. Specjalistyczna Poradnia Profilaktyczno-Terapeutyczna: § 3 ust. 1 pkt 1

77. Pałac Młodzieży: § 3 ust. 1 pkt 1

78. Centrum Kształcenia Praktycznego i ustawicznego: § 3 ust. 1 pkt 1

79. Centrum Kształcenia Zawodowego i ustawicznego: § 3 ust. 1 pkt 1

80. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „Pogotowie Opiekuńcze:

§ 3 ust. 1 pkt 1

81. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „XX”

§ 3 ust. 1 pkt 1

82. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza „XX”

§ 3 ust. 1 pkt 1

83. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza im. XX

§ 3 ust. 1 pkt 1

84. Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej § 3 ust. 1 pkt 1.


Sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w odniesieniu do jednostek organizacyjnych Gminy Miasta przedstawia się następująco:

  1. placówki oświatowe :
    • umowy najmu, dzierżawy
    • sprzedaż dla osób fizycznych usług i przedmiotów wykonanych przez uczniów szkół zawodowych w ramach praktyk zawodowych,
    • opłata za wyżywienie dzieci z Gminy Miasta oraz spoza Gminy Miasta
    • opłata za wyżywienie innych osób (personel pedagogiczny i niepedagogiczny),
    • Zespół Szkół Plastycznych - organizacja Ogólnopolskiego Pleneru Malarskiego adresowanego do uczniów liceów plastycznych z całej Polski, jest to impreza artystyczna. Dochody SA wyliczane na podstawie wszystkich kosztów ponoszonych podczas pleneru, m.in. wyżywienie, umowa zlecenie dla jury, pozostałe koszty (środki czystości, materiały malarskie, ubezpieczenia, inne)
  2. Specjalny Ośrodek Szkolno Wychowawczy obsługujący Warsztaty Terapii Zajęciowej
    • sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, przedmiotów wykonanych przez uczestników warsztatów zajęciowych.
  3. Zarząd Dróg i Komunikacji
    • sprzedaż biletów komunikacji miejskiej,
  4. Gmina Miasta – Urząd Miasta:
    • oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
    • dzierżawa gruntów,
    • sprzedaż i zamiany nieruchomości.

Wpłaty za ww. usługi są dokonywane przez bank.


Gmina dokona centralizacji w zakresie rozliczeń w podatku od towarów i usług, tj. będzie rozliczać zarówno podatek należny jak i podatek naliczony powstały w wyniku działań realizowanych przez swoje jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe od dnia 1 stycznia 2017 r.


Po centralizacji Gmina wraz z jednostkami organizacyjnymi będzie dokonywać, takiej samej sprzedaży na rzecz osób fizycznych.


Po dokonaniu centralizacji rozliczeń podatku VAT Miejski Zarząd Cmentarzy, Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz pozostałe jednostki organizacyjne Gminy Miasta (z pominięciem Urzędu Miasta) wpłaty z tytułu sprzedaży na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ustawy o VAT, będą otrzymywać gotówką.


Po centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy Miasta wraz z jej jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, przedmiotem sprzedaży nie będą towary i usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014r.


Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na dzień centralizacji tj. 1 stycznia 2017r., łącząc obroty wszystkich jednostek organizacyjnych Gminy wyniesie ponad 20.000 zł.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Urząd pomimo zwolnienia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących powinien w związku z centralizacją podatku VAT wprowadzić od 1 stycznia 2017 r. ww. kasy do ewidencjonowania wpłat (czynsz najmu, dzierżawy, sprzedaż drewna opałowego) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
  2. Czy pozostałe jednostki organizacyjne Gminy w odniesieniu do centralizacji podatku VAT powinny wprowadzić od 1 stycznia 2017 r. kasy rejestrujące z uwagi na możliwość wystąpienia w przyszłości sprzedaży opodatkowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz jeśli sprzedaż taka występuje obecnie ale korzystają ze zwolnienia wynikającego z ww. rozporządzenia powinny wprowadzić ewidencję na kasach rejestrujących?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Urząd za pośrednictwem banku przyjmuje wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które na podstawie § 2 ust. 1 (poz. 38 załącznika) rozporządzenia Ministra Finansów są zwolnione od obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wprowadzenie centralizacji podatku VAT w gminach nie wpłynie na obowiązek ewidencji za pośrednictwom kas rejestrujących wpłat od osób fizycznych w Urzędzie Miasta.
  2. W świetle centralizacji podatku VAT w gminach, Gmina nie będzie zobowiązana do zakupienie i wprowadzenia od 1 stycznia 2017 r. obowiązku stosowania kas rejestrujących dla wszystkich swoich jednostek organizacyjnych (pomimo, że obowiązek ten występuje w przytoczonych wcześniej jednostkach organizacyjnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W tym miejscu zauważyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Ponadto na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 26 października 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FSP 4/15) wskazał na orzeczenie TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina i podkreślił, że w wyroku tym TSUE udzielił bardzo szczegółowych wskazówek dotyczących warunków, jakie muszą spełniać publiczne jednostki organizacyjne, aby mogły one być uznane za podatników VAT czynnych, tj. działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, ponoszenie ryzyka gospodarczego, brak hierarchicznego podporządkowania, itp. NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków – nie jest wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina. Zatem to Gmina świadczy usługi opodatkowane i z tego powodu ma prawo do odliczenia VAT naliczonego.

W konsekwencji orzeczenia TSUE oraz podjętej przez NSA uchwały należy uznać, że zakłady budżetowe, (jak i jednostki budżetowe), nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług. Zatem wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach tej jednostki (zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i zakładami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, w dniach 29 września 2015 r. oraz 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Jednocześnie wskazano, że stosowany obecny model rozliczeń do momentu obowiązkowego scentralizowania tj. do 1 stycznia 2017 r., nie będzie kwestionowany.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1544, ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Regulacje zawarte w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

W § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazano, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, że obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

W poz. 38 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę (podatnik) otrzyma zapłatę za wykonaną czynność w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika;
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła;
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, stosownie do treści § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku:

1. dostaw:

  1. gazu płynnego,
  2. części do silników (PKWiU 28.11.4),
  3. silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),
  4. nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),
  5. przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),
  6. części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),
  7. części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),
  8. silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),
  9. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),
  10. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
  11. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",
  12. płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie,
  13. wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  14. wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem towarów, dostarczanych w sposób określony w poz. 42 załącznika do rozporządzenia;

2. świadczenia usług:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie
    • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
    • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

  10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych

-z wyjątkiem świadczenia usług na warunkach określonych w poz. 35 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy, oraz świadczenia usług, o których mowa w lit. i, świadczonych na pokładach samolotów lub w sposób określony w poz. 45 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina przyjmuje wszelkie wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pośrednictwem banku. Większość jednostek organizacyjnych Gminy jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Obowiązek ten występuje w niektórych jednostkach organizacyjnych Gminy tj. Miejskim Zarządzie Cmentarzy oraz Ośrodku Sportu i Rekreacji. Gmina dokona centralizacji w zakresie rozliczeń w podatku od towarów i usług, tj. będzie rozliczać zarówno podatek należny jak i podatek naliczony powstały w wyniku działań realizowanych przez swoje jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe od dnia 1 stycznia 2017 r. Po centralizacji Gmina wraz z jednostkami organizacyjnymi będzie dokonywać, takiej samej sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Po centralizacji rozliczeń podatku VAT Gminy wraz z jej jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, przedmiotem sprzedaży nie będą towary i usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014r. Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na dzień centralizacji tj. 1 stycznia 2017 r., łącząc obroty wszystkich jednostek organizacyjnych Gminy wyniesie ponad 20.000 zł.

Przedmiotem zainteresowania Gminy są kwestie, czy pomimo zwolnienia jej na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, powinna w związku ze scentralizowaniem rozliczeń w zakresie podatku VAT wprowadzić od 1 stycznia 2017 r. kasy do ewidencjonowania wpłat (czynsz najmu, dzierżawy, sprzedaż drewna opałowego) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz czy pozostałe jednostki organizacyjne Gminy powinny wprowadzić od 1 stycznia 2017 r. kasy rejestrujące z uwagi na możliwość wystąpienia w przyszłości sprzedaży opodatkowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz jeśli sprzedaż taka występuje obecnie ale korzystają ze zwolnienia wynikającego z ww. rozporządzenia.

Przystępując do rozstrzygnięcia ww. kwestii należy stwierdzić, że jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia wspólnego rozliczania we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojej jednostki organizacyjnej, która przestała być wyodrębnionym podatnikiem – w zakresie w jakim dotyczą one podatku od towarów i usług.

Zatem co do zasady, Gmina dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, będzie miała obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca ma wątpliwości co do ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących wpłat z tytułu czynszu najmu, dzierżawy oraz sprzedaży drewna opałowego.

Odnosząc się do kwestii świadczonych przez Gminę usług najmu i dzierżawy, za które otrzymuje zapłatę na rachunek bankowy, po dniu centralizacji rozliczeń w podatku VAT ze swoimi jednostkami organizacyjnymi (1 stycznia 2017 r.), Gmina będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu warunków wynikających z tego przepisu.

Natomiast w odniesieniu do obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży drewna opałowego, zauważyć należy że czynność ta, pomimo dokonywania płatności przez osoby fizyczne za pośrednictwem banku, nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących zarówno obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących wpłat (czynsz najmu, dzierżawy, sprzedaż drewna opałowego) od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jaki i obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących w pozostałych jednostkach organizacyjnych Gminy, należy jeszcze raz przypomnieć, że z dniem podjęcia wspólnego rozliczania w podatku VAT, Gmina wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które z dniem 1 stycznia 2017 r. przestaną być wyodrębnionymi podatnikami podatku VAT. W związku z faktem, że w Gminie oraz u niektórych jej jednostek organizacyjnych wystąpił wcześniej obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, a także zostaną przekroczone obroty (łącząc obroty wszystkich jednostek) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina oraz jej jednostki organizacyjne będą zobowiązane do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ww. obowiązek nie będzie dotyczył czynności, które przy spełnieniu warunków korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (są przez ustawodawcę wymienione w treści załącznika do rozporządzenia) i nie są objęte wyłączeniem z § 4 rozporządzenia.

Reasumując, należy stwierdzić, że w związku z centralizacją rozliczeń podatku VAT od 1 stycznia 2017 r. Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (sprzedaż drewna opałowego) za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast w pozostałych jednostkach organizacyjnych, w których występuje obecnie lub wystąpi w przyszłości nieobjęta zwolnieniem przedmiotowym sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, po dniu 1 stycznia 2017 r wystąpi obowiązek prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca prawidłowo określa podstawę prawną dla wykonywanych w jednostkach organizacyjnych czynności jako korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano w tym przedmiocie pytania ani nie przedstawiono stanowiska. Powyższe przyjęto jako wskazany przez Wnioskodawcę element opisu zdarzenia przyszłego i nie był on przedmiotem oceny Organu.

W niniejszej interpretacji nie dokonano oceny, czy wszystkie wymienione przez Wnioskodawcę jednostki organizacyjne będą objęte centralizacją rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, ponieważ kwestia ta również nie była przedmiotem wniosku.

Niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj