Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-349/16/ASz
z 31 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 6 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 29 lipca 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 lipca 2016 r. (data wpływu 4 sierpnia 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 lipca 2016 r. znak: IBPP3/4512-349/16/ASz.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (uzupełnione pismem z 29 lipca 2016 r.):

Powiat T. (Wnioskodawca) aplikuje o dofinansowanie realizacji projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu jest przebudowa i remont budynku przy ul. S. na potrzeby utworzenia C. U. S. Zakres prac obejmuje: remont konstrukcji i wymianę przekrycia dachu, termomodemizację budynku, przebudowę strefy głównego wejścia, dobudowę nowych i remont istniejących przewodów kominowych, termomodemizację i remont tarasu, budowę pochylni dla niepełnosprawnych wraz ze schodami i balustradami oraz zmianę lokalizacji istniejącej zewnętrznej pochylni, budowę windy osobowej oraz prace związane z przebudową obiektu (dostosowanie budynku do warunków bezpieczeństwa pożarowego oraz higieniczno-sanitarnych dostosowanie obiektu dla osób niepełnosprawnych, przebudowę i remont pomieszczeń, instalacje sanitarne, elektryczne, oświetleniowe, wod.-kan., ciepłej wody użytkowej oraz centralnego ogrzewania).

W oparciu o ustawę o samorządzie powiatowym do kompetencji powiatu należą zadania z zakresu pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki prorodzinnej, wspierania osób niepełnosprawnych, jak i utrzymania powiatowych obiektów oraz urządzeń użyteczności publicznej. Realizacja przedmiotowego projektu wpisuje się we wszystkie ww. zadania własne powiatu, ponieważ wdrożenie projektu przyczyni się nie tylko do modernizacji obiektu użyteczności publicznej, ale i wyżej-opisanych zadań własnych powiatu związanych z pomocą społeczną, polityką prorodzinną oraz wspieraniem osób niepełnosprawnych. Planowany do realizacji projekt będzie związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu wymienionych powyżej, określonych w art. 4.1. ustawy o samorządzie powiatowym.

Budynek przy ul. S. jest własnością powiatu, a po zakończeniu realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej powstałą infrastrukturą będzie zarządzało Starostwo Powiatowe w T. W wyniku realizacji projektu CUS nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu realizacji projektu nie planuje się świadczenia usług przynoszących dochody – powstała infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie. Efekt projektu tj. utworzone w wyniku adaptacji budynku C.S.U. Społecznych nie będzie realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jednostek samorządowych jako organów władzy publicznej – nie uznaje się za podatników VAT w zakresie powyższych zadań.

Realizacja opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego planowana jest w okresie 2016-2017. Początek zakupów związanych z tym zadaniem przewidywany jest na grudzień 2016, niemniej zasadnicza część będzie realizowana w roku 2017.

W fakturach VAT związanych z realizacją projektu jako nabywca towarów i usług będzie figurował Powiat T.

Inwestycja o której mowa we wniosku będzie służyć wyłącznie do wypełniania zadań publiczno-prawnych powiatu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym dla realizacji których powiat został powołany.

Powiat zamierza wykorzystywać obiekt objęty inwestycją tylko do realizacji celów, które stanowią działalność publiczno-prawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedmiotowy budynek Powiat będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zatem w toku realizacji projektu pn. „…” istnieje możliwość odzyskania (chociażby częściowego) podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych związanych z wykonywaniem inwestycji? Szansa jakiegokolwiek odliczenia podatku powoduje automatyczne wyeliminowanie tej pozycji kosztowej z wydatków kwalifikowanych projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W wyniku realizacji projektu CUS nie będzie świadczyć usług noszących znamiona działalności gospodarczej, opodatkowanych określonymi stawkami VAT. Po zakończeniu projektu nie planuje się świadczenia usług przynoszących dochody – powstała infrastruktura udostępniana będzie nieodpłatnie. Efekt projektu tj. utworzone w wyniku adaptacji budynku C. U. S. nie będzie realizować sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie powiatowym, traktowanej w tym przypadku jak odrębny przepis prawa, powiaty wykonują zadania publiczne w zakresie m.in. pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, praktyki rodzinnej, jak również utrzymywania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Powyższe zadania posiadające charakter publiczny należą do obszaru działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jednostek samorządowych, jako organów władzy publicznej – nie uznaje się za podatników VAT w zakresie powyższych zadań. Zdaniem Wnioskodawcy nie powstaje tu żadna możliwość odzyskania (nawet częściowego) naliczonego podatku VAT z zakupów dotyczących wykonywanej inwestycji. Co do zasady bowiem prawo do odliczenia podatku przysługuje w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, co nie będzie miało miejsca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie:

  • dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,
  • odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 814) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną (art. 2 ust. 2). Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu pomocy społecznej (art. 4 ust. 1 pkt 3), wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej (art. 4 ust. 1 pkt 3a) oraz sprawy gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Wyłączenie z grona podatników organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych, np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca aplikuje o dofinansowanie realizacji projektu pn. „…”. Przedmiotem projektu jest przebudowa i remont budynku przy ul. S. na potrzeby utworzenia C. U. S. Realizacja przedmiotowego projektu wpisuje się we wszystkie ww. zadania własne powiatu, ponieważ wdrożenie projektu przyczyni się nie tylko do modernizacji obiektu użyteczności publicznej, ale i wykonywania zadań własnych powiatu związanych z pomocą społeczną, polityką prorodzinną oraz wspieraniem osób niepełnosprawnych. Planowany do realizacji projekt będzie związany z wykonywaniem zadań własnych powiatu wymienionych określonych w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Budynek jest własnością powiatu, a po zakończeniu realizacji projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej powstałą infrastrukturą będzie zarządzało Starostwo Powiatowe. Realizacja opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego planowana jest w okresie 2016-2017. Początek zakupów związanych z tym zadaniem przewidywany jest na grudzień 2016, niemniej zasadnicza część będzie realizowana w roku 2017. W fakturach VAT związanych z realizacją projektu jako nabywca towarów i usług będzie figurował Powiat. Inwestycja będzie służyć wyłącznie do wypełniania zadań publiczno-prawnych powiatu, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie powiatowym dla realizacji których powiat został powołany. Powiat zamierza wykorzystywać obiekt objęty inwestycją tylko do realizacji celów, które stanowią działalność publiczno-prawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy budynek Powiat będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Należy zauważyć, że prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wprost wskazał, że przedmiotowy budynek będzie wykorzystywał do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości odzyskania podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności w zakresie uznania czy Wnioskodawca w zakresie realizacji zadań w zakresie pomocy społecznej, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, polityki rodzinnej, jak również utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej nie może być uznany za podatnika podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano w tym zakresie pytania. Powyższe przyjęto jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Podany we wniosku opis zdarzenia przyszłego stanowi jedyną faktyczną podstawę udzielonej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywoływać określone w ustawie skutki prawne. Należy zatem wskazać, że organ jest związany z opisem sprawy przedstawionym we wniosku. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj